Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Tests Vragen

Oefening in achteruitrijden...

Achteruitrijden met de caravan is lastig. Wat het moeilijk maakt is dat de caravan geen eigen stuur heeft maar met de auto ergens heen gedirigeerd moet worden. Daarbij moet u als bestuurder vaak net even anders denken en sturen dan u gewend bent. Deze doe-het-zelf 'cursus' helpt u de basisprincipes onder de knie te krijgen om recht achteruit te rijden. Ga naar een groot parkeerterrein en voer onderstaande oefeningen uit. Neem er rustig de tijd voor en houdt u aan drie belangrijke regels:

langzaam rijden
weinig sturen
goed opletten waar de caravan heen gaat

Langzaam rijden

Voordat u (achteruit) gaat rijden moet u eerst heel langzaam kunnen rijden. En dan bedoelen we ook echt heel langzaam, zeg een decimeter per seconde. Oefent u dit op een verharde vlakke weg geef dan geen gas en laat de koppeling zover opkomen totdat het toerental van de motor iets zakt. Dat hoort u meestal of kunt u zien op de toerenteller. De koppeling begint dan aan te grijpen. Zou u nu het koppelingspedaal helemaal (snel) loslaten dan is de kans groot dat de motor afslaat. Maar houdt u het koppelingspedaal in deze stand vast, dan zal de auto heel langzaam gaan bewegen. Door nu de koppeling voorzichtig iets meer op te laten komen kunt u uw snelheid verhogen. Door het pedaal iets verder in te trappen verlaagt u de snelheid. Met de koppeling kunt u dus zonder gas te geven uw snelheid variëren.

Oefen dit eerst met de solo auto en als het lukt zult u merken dat dit ook kan met de aangekoppelde caravan. Door gebruik te maken van deze techniek is de slijtage van de koppelingsplaten minimaal en heeft u bij het achteruit rijden voldoende tijd om te kijken en eventuele stuurcorrecties uit te voeren. Slechts als de weerstand erg groot wordt bijvoorbeeld op een zachte ondergrond of helling zult u iets gas moeten bijgeven.
 

Weinig sturen

Stel u bent een meter of tien te ver doorgereden en u wilt achteruit. Bij het vooruit rijden heeft u dan vast niet constant aan het stuur zitten draaien. Waarom zou u dat dan wel doen als het achteruit gaat? In principe draait u het stuur niet meer dan bij vooruit rijden. Veelal kunt u zelfs zonder correctie een eindje achteruitrijden. Zou u wel gaan sturen en gaat de caravan scharen dan wordt het lastig. Stuur dus in eerste instantie niet, maar kijk wat de caravan doet.
 

Waar gaat de caravan heen?

Essentieel is om zo snel mogelijk in de gaten te hebben waar de caravan heen gaat. Zoals gezegd wordt de caravan door de auto gestuurd en hoe eerder u ziet welke kant de caravan uit gaat hoe gemakkelijker u kunt corrigeren. Zou u over uw schouder kijken dan kunt u niet goed zien waar de caravan heen gaat. U kijkt immers tegen de voorkant van de caravan aan, en u kunt niet recht langs de caravan kijken in welke richting die gaat. Wilt u recht achteruit rijden dan moet de auto exact recht voor de caravan staan zodat de caravan recht achteruit geduwd wordt. Om dit goed te kunnen zien moet u uw caravanspiegels gebruiken. Deze stelt u zodanig in dat u in beide spiegels langs de caravan kunt kijken waarbij het zicht op de caravan in de spiegels zowel links als rechts zoveel mogelijk gelijk is.

Zet de auto en caravan maar eens recht neer en ga dan, als de spiegels goed zijn ingesteld, heel langzaam en zonder te sturen (en gas te geven!) achteruitrijden. We kijken dan waar de caravan heen geduwd wordt door de auto. Kijk afwisselend in de linker en rechter caravanspiegel en bespeur elke verandering in het beeld. Zoek daarvoor een referentiepunt op de caravan zijwand (achteraan), bijvoorbeeld de oranje breedtelichtjes, de striping op de wand of de tentrail achteraan. U zult merken dat op een gegeven moment het beeld in de caravanspiegels (iets) verandert. U ziet dan bijvoorbeeld meer van de strips op de zijwand of u ziet dat een oranje breedtelichtje niet meer, of juist beter te zien is. Zodra dit het geval is gaat de caravan een andere richting uit dan de auto en moet u dit corrigeren. We willen namelijk, om recht achteruit te rijden, de auto recht voor de caravan houden.

Nu kunnen we hiervoor een trucje gebruiken. Ziet u in de rechter caravanspiegel meer caravan(zijwand) in beeld komen dan stuurt u ook iets naar rechts en zou u in de linker caravanspiegel meer caravan te zien krijgen stuurt u naar links. Ook nu geldt: niet te veel sturen (een kwart slag is vaak genoeg), verander uw stuurstand niet en blijf goed kijken in dezelfde caravanspiegel of door de stuuractie het beeld in die spiegel verandert. U ziet aankomen wanneer de caravan weer in rechte lijn achter de auto is gekomen (eigenlijk is het andersom). Dan zet u het stuur weer in de middenstand. Is er geen reactie? Ietsje méér insturen, maar meestal is even geduld hebben al voldoende. Vervolgens begint het proces opnieuw: afwisselend in de caravanspiegels controleren of de auto recht voor de caravan blijft.

Stap voor stap recht achteruit....

In beide spiegels kunt u langs de caravan kijken. We kunnen nu met het stuur recht, langzaam achteruit rijden.

Kijk afwisselend in de rechter en linker caravan spiegel of er verandering optreedt.

Rechts ziet u geen caravan zijwand meer in beeld maar u ziet wel meer caravan in de linker spiegel komen.

Stuur daarom iets naar links.

 

 


Blijf in die linker caravan spiegel kijken. De linker caravan wand vormt weer een rechte lijn.

U bent weer in de uitgangssituatie, draai dan het stuur weer in de middenpositie.

Nu ziet u links de caravan verdwijnen en komt het rechter breedte lichtje in beeld. In de rechter caravanspiegel.

 

 

 

Stuur dan iets naar rechts.... Controleer in de rechter spiegel tot de auto weer recht voor de caravan is gekomen. Vervolgens stuur recht...

Hoe sneller u een kleine reactie van de caravan kunt waarnemen hoe minder u hoeft te sturen en hoe rechter u achteruit rijdt. Tevens ziet u in dit voorbeeld de noodzaak van goede caravanspiegels! Door dit te oefenen zult u merken dat het helemaal niet zo moeilijk is om een stuk (recht)achteruit te rijden. Wilt u meer leren of is dit verhaal te theoretisch om het zelf uit te proberen volg dan een caravancursus. U leert dan niet alleen achteruitrijden maar ook de fijne kneepjes bij het vooruitrijden.

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Advies Trainingen & cursussen