Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Belading en kogeldruk

Goede belading en een juiste kogeldruk zijn essentieel voor een veilig weggedrag van de caravan. Maar hoeveel kilo is de juiste kogeldruk en hoe kan je de caravan goed beladen?

Belading

Naast voldoende kogeldruk gelden nog een drietal regels bij de belading:

1) Zo veel mogelijk in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan;
2) De caravan beladen rond de as en zo laag mogelijk;
3) De auto zo veel mogelijk in het midden beladen (tussen de assen).

Door zware voorwerpen in de auto te laden in plaats van in de caravan  krijgt u een gunstiger gewichtsverhouding tussen trekauto en caravan. Hiermee vergroot u de veiligheidsmarge van uw combinatie. Zware voorwerpen (tentstokken, boeken etc.) kunt u, zeker als u maar met twee personen in de auto rijdt, dus het beste in de auto opbergen, en dan liefst vr de achteras. Reist u wel met een volle achterbank kunt u ook overwegen een deel van de bagage in een dakkoffer op te bergen.

Zware spullen in de caravan belaadt u zoveel mogelijk rond de as in het midden van de caravan. Vaak is daar echter niet zo veel bergruimte maar is die onder het vaste bed aan de voor- of achterkant van de caravan. Houd daar dus wel rekening mee! De bovenkastjes kunt u vol doen met niet te zware kleding.

Probeer ook de belading in de caravan evenwichtig tussen de rechter- en linkerkant te verdelen. 

Kogeldruk

Wettelijk moet de kogeldruk minimaal 1% bedragen van het caravangewicht. Tevens mag de kogeldruk niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is voor de auto, trekhaak en caravan.

Dit wettelijk minimum vinden wij veel te weinig voor een veilig weggedrag. Als vuistregel hanteren wij daarom 5 7% van het caravan gewicht, waarbij we een marge van 20 kilo aanhouden. Globaal komt dit op het volgende neer: 

Beladen gewicht van de caravan

Aanbevolen kogeldruk

Minimaal & Maximaal

< 1000 kg
1000 - 1200 kg
1200 - 1400 kg
1400 - 1600 kg
> 1600 kg

50 kg
60 kg
70 kg
80 kg
90 kg

40 - 60 kg
50 - 70 kg
60 - 80 kg
70 - 90 kg
80 -100 kg

U ziet dat dit behoorlijke gewichten zijn die niet elke auto goed kan verdragen. Een hoge kogeldruk benvloed namelijk het rijgedrag van de auto vaak negatief. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat u in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij uw combinatie prettig rijdt.

In sommige gevallen is onze aanbeveling meer dan wettelijk is toegestaan. In dat geval moet u uitgaan van de laagste waarde van wat toegestaan is voor de auto (zie instructieboekje), de trekhaak (zie constructieplaatje) en de caravan (zie kentekenbewijs). Echter als er veel verschil is tussen ons advies en wat mag, is het voor de veiligheid wellicht beter toch een iets zwaardere kogeldruk aan te houden dan toegestaan is. Veel meer dan 10 kg moet u niet over dit maximum heen gaan!

Kogeldruk meten

Het is verstandig de kogeldruk te meten na een belangrijke wijziging van de belading. Daarbij maakt enkele kilos te zwaar of te licht echt niet zoveel uit en is het exact vaststellen van de kogeldruk niet zo belangrijk dat dit met precieze meetapparatuur  moet gebeuren. Voor een betrouwbare meting is het wel van belang dat de caravan horizontaal staat, en dat u onder de koppeling meet. Meet u bijvoorbeeld de druk onder het neuswiel dan is het gewicht daar zomaar 10 kg meer.

TLC digitale disselwegerAl-ko Neuswiel    neuswiel met weegfunctie Kogeldrukmeter

Voor onderweg zijn bovenstaande meters prima, maar thuis kunt u met een gewone personen weegschaal heel goed de kogeldruk meten. Sommige mensen kunnen door met de hand de koppeling op te tillen dan heel aardig schatten of ze een juiste kogeldruk hebben voor de terugreis.

Belading aanpassen

Komt u na het beladen op een hele andere kogeldruk uit dat wij adviseren, dan zult u de belading moeten aanpassen. Heeft u bijvoorbeeld te weinig kogeldruk verplaats dan wat bagage van de achterkant van de caravan naar het midden. Dat is beter dan meer bagage helemaal voorin leggen. 

Zorg er wel voor dat de bagage bijvoorbeeld tijdens hard remmen niet naar voren kan schuiven. U krijgt dan namelijk opeens een hele andere (veel hogere) kogeldruk.

Fietsen, gasflessen en reserve wiel mee?

U zult inmiddels begrijpen dat het onmogelijk is de caravan goed te beladen als er fietsen (40 kg) achterop vervoerd worden.  Verreweg de beste plaats voor fietsen is op de auto (of op het dak of aan de achterklep van de auto). 

Al-ko reservewielhouder Ook is een zwaar beladen disselbak niet gunstig. Kampt u met een (te) hoge kogeldruk en staat bijvoorbeeld het reserve wiel in de disselkast verplaats dat dan in een beugel onder de caravan (of leg hem in de auto). Ook het gebruik van lichtgewicht gasflessen is een mogelijkheid om minder kogeldruk te krijgen en beter voor de belading. 

Hulpveren 

Heeft u veel zware spullen in de auto gelegd dan kan de auto erg achterover hangen en bijvoorbeeld het neuswiel van de caravan bij elke verkeersdrempel de grond raken. Het monteren van een hulpveersysteem is dan aan te raden.
Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar. Hulpveren die permanent de auto stugger maken en hulpveren die alleen werken bij volle belasting. Laat u hierover door een deskundige informeren wat voor uw auto de beste oplossing is.

PRO-veer

Actueel

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur priv les die dag!

Aantal berekeningen:
33.965.304



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





Berg Trainings Weekend


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap