Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Test ARC, ITBS en RBS;
Hulpsystemen om helling af te rijden

De meeste mensen maken zich meer zorgen helling op dan helling af. Dat is niet geheel terecht. Immers bij het afdalen krijgen de remmen het zwaar te verduren en is de kans op oververhitting reëel. Om de autoremmen te ontzien wordt geadviseerd om bergaf zoveel mogelijk af te remmen op de motor. Solo gaat dat prima maar met een aangekoppelde caravan wordt het een ander verhaal. Recent zijn een drietal systemen op de markt verschenen waarmee het wel mogelijk zou moeten zijn om veilig een helling af te rijden. In de praktijk hebben we het Actief Rem Controlesysteem (ARC) en de Downhill Rembeschermer (RBS) getest en het Integrated Trailer Brake System (ITBS) bekeken.

Caravantrekker.nl test - rembegrenzers

Oplooprem

De oplooprem van een caravan is simpel en mechanisch werkend. Op het moment dat de auto remt, duwt de massa van de caravan tegen de auto. Door deze duwkracht (oploopkracht) wordt het schuifstuk voor op de dissel ingedrukt en worden vervolgens de caravanremmen geactiveerd. Dit werkt prima bij normaal gebruik op een vlakke weg. Gaat de weg bergaf en rijdt de auto met een constante snelheid naar beneden (afremmend op de motor) dan drukt de caravan continue tegen de auto en blijven de caravanremmen gedurende de gehele afdaling in werking. Het gevolg is dat de remmen oververhit raken waarna ze niet meer goed functioneren. Niet alleen gevaarlijk omdat de remwerking minder geworden is maar in het ergste geval functioneren de remmen ook na afkoeling niet meer en is er een aanzienlijke schade.

Afhankelijk van de gemonteerde oploopdemper en het gewicht van de caravan gebeurt dit al op hellingen vanaf zo'n 4% bij lage snelheid en vanaf 6% als de snelheid hoger is (autosnelwegen). Uiteraard kan dit weinig kwaad op een kort stukje maar als het lange afdalingen betreft met enkele honderden meters hoogte verschil is de standaard oplooprem eigenlijk ongeschikt.

Lange afdalingen, een aanslag op de caravanremmen
Een dergelijke helling is eigenlijk niet goed af te rijden met caravan.

Controle

In de auto is niet te merken dat de caravan langdurig aan het remmen is en ze (te) heet worden. Handige doe-het-zelvers maken een verklikker die aangeeft of de caravan remt of monteren een draadloze temperatuursensor aan de wielen. Zonder dergelijke hulpmiddelen is de enige andere mogelijkheid om tijdens het afdalen regelmatig te stoppen en te controleren of de caravanremmen heet zijn en dan te wachten totdat ze afgekoeld zijn.

warme remmen

Test ARC, RBS en ITBS

Actief Rem Controlesysteem (ARC)

ARC is een systeem dat er voor zorgt dat de caravan alleen kan remmen als vanuit de auto de voetrem wordt bedient. Er wordt een hydraulische cilinder ingebouwd bij het schuifstuk en een kleine besturingseenheid in de disselkast. De besturingseenheid is verbonden met de constante stroomdraad en krijgt een signaal via de remlichten. Staat het systeem 'onder spanning' wordt het schuifstuk tegengehouden en kan het praktisch niet meer ingedrukt worden, waardoor de caravanremmen ook bij een grote oploopkracht niet in werking komen.

Zodra met de voet geremd wordt (de remlichten gaan branden) is de werking van het schuifstuk en dus de oplooprem weer normaal en remt de caravan. ARC wordt geleverd met een draadloze verklikker die informatie geeft over het al dan niet remmen van de caravan. Extra op dit systeem is een 'strekautomaat' te bestellen die er voor zorgt dat na het remmen met de auto de caravan nog even doorremt waardoor de oplooprem vanzelf gestrekt wordt. De prijsindicatie voor ARC is rond de 920 euro en 500 euro extra voor de strekautomaat.

Caravantrekker.nl test ARC - goed weggewerkte hydraulische cilinder Caravantrekker.nl test ARC - Besturingsmodule
Hydraulische cilinder op het schuifstuk Besturingseenheid in de disselkast

Downhill Rembeschermer (RBS)

Bij de RBS wordt een gasveer naast het schuifstuk van de oplooprem gemonteerd. Hierdoor remt de caravan wat later waardoor de oplooprem op een helling niet direct en minder in werking komt. Immers de kracht om het schuifstuk in te drukken (oploopkracht) is groter geworden. Bij een lange afdaling moet handmatig, via een handle de RBS geactiveerd worden. De remwerking van de caravan is wat verminderd als normaal geremd wordt. De auto zal een groter remvermogen moeten leveren en de remweg is theoretisch iets langer. De RBS wordt voor 345 euro aangeboden.

Caravantrekker.nl test - RBS uitgeschakeld Caravantrekker.nl test - RBS ingeschakeld
RBS uitgeschakeld RBS ingeschakeld

Integrated Trailer Brake System (ITBS)

In oktober 2014 is op de kampeer en caravanjaarbeurs door Triorep ITBS geintroduceerd. Dit systeem wordt ook als aanvulling op de bestaande oplooprem gemonteerd en zorgt er voor dat het schuifstuk, de oplooprem, niet ingedrukt kan worden zolang de voetrem niet gebruikt wordt. In geval van een storing blijft de originele remwerking behouden.

Daarnaast heeft ITBS een slingersensor die juist de rem aantrekt als een slingering waargenomen wordt (vergelijkbaar met ATC). Na het loslaten van de voetrem in de auto zorgt de compressor er voor dat het schuifstuk weer gestrekt wordt Ook bij achteruitrijden blijft het schuifstuk gestrekt. De kosten inclusief montage bedragen 2195,- euro. Het systeem snoept zo'n 15 kg af van het laadvermogen. Wintersporters wordt aangeraden een extra luchtontvochtiger te laten monteren. ITBS kan van buitenaf onzichtbaar worden ingebouwd.

Caravantrekker.nl test - ITBS Caravantrekker.nl test - ITBS
ITBS onder de disselafdekking Besturing en compressor in de disselkast

In de praktijk

In Zuid-Limburg is ARC, ITBS en RBS op een aantal verschillende hellingen getest. Met de RBS hebben we op de remmentestbank nog een paar aanvullende metingen gedaan.

Caravantrekker.nl test van ARC op de Gulperberg
De test combinatie met ARC boven op de Gulperberg

Het Actief Rem Controlesysteem (ARC) is direct actief zodra de caravan is aangekoppeld. Het werkt ongemerkt en in de praktijk perfect. Zelfs op de steilste hellingen (15% tot 18%) waarbij op de motor wordt afgeremd komen de caravanremmen niet in werking. Met de bijgeleverde draadloze verklikker in de auto is de status van de caravanrem goed te controleren en is het eenvoudig om (indien nodig) de combinatie door kort gas te geven, te strekken. ARC heeft ons zonder meer overtuigd als een prima systeem waarmee elke helling naar beneden probleemloos met een caravan gereden kan worden. Als optie is een 'strekautomaat' leverbaar. Deze hebben we kort getest en zorgt ervoor dat de caravan na het remmen nog even blijft doorremmen waardoor de oplooprem zich zelf automatisch strekt. In de bergen werkt dit heel gemakkelijk en geheel automatisch zodat de bestuurder geen aandacht meer hoeft te besteden aan de caravanremmen. De originele remwerking wordt niet beïnvloed zodra de autorem wordt gebruikt (of bij het wegvallen van de spanning).

Draadloze signalering in de auto ARC
Een led verklikker in de sigarettenaansteker in auto geeft aan dat de caravanremmen daadwerkelijk aan het remmen zijn.

De Downhill Rembeschermer (RBS) moet voor een afdaling met de hand worden ingeschakeld. Dit gaat eenvoudig door een handle naar boven te draaien maar heeft wel als nadeel dat eerst een stopplaats gevonden moet worden. Met ingeschakelde RBS blijven de remmen op de testcaravan buiten werking op hellingen tot zo'n 10%. Op steilere hellingen ging onze testcaravan van 1500 kg licht mee remmen (maar minder dan zonder RBS). Helaas ontbreekt een verklikker die de status van de rem aangeeft waardoor 'het strekken' op gevoel moet plaatsvinden. Desondanks zal op de meeste bergwegen naar verwachting de RBS de caravanremmen voldoende beschermen tegen oververhitting. Aandachtspunt is wel dat bij ingeschakelde RBS de remwerking van de caravan minder is waardoor de totale remweg van de combinatie toeneemt en de krachten op de auto groter worden. Bedenk ook dat de remwerking van de oplooprem mogelijk niet meer voldoet aan de eisen die de EU stelt.

Caravantrekker.nl test van RBS
De test combinatie onder aan de Gulperberg

Het ITBS werkt in praktijk zeker zo goed als het ARC systeem. De rem van de caravan komt alleen in werking als met de voetrem geremd wordt. ITBS strekt ook de combinatie zodra de voetrem wordt losgelaten en ook bijvoorbeeld bij het achteruitrijden. De chauffeur kan 'gewoon' naar beneden rijden zoals je dat ook zonder caravan zou doen door af en toe op de motor af te remmen en hoef je niet te denken aan de caravan(remmen). De temperatuur van de remtrommels loopt daarbij niet meer op tot te hoge temperaturen. Het strekken gaat automatisch zodra de voetrem wordt losgelaten. De 'anti-slinger' functionaliteit hebben we niet onderzocht.

Conclusie

Alleen al vanwege het prijsverschil zijn de systemen eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Rijd je een enkele keer een langere helling naar beneden dan is RBS wellicht voldoende om je caravanremmen te beschermen mits de caravan niet te veel weegt t.a.v. de auto. Maar wil je u een onder alle omstandigheden perfect functionerend systeem met volledige controle over de oplooprem waardoor elke helling veilig gereden kan worden? Dan is ARC en ITBS de hogere aanschafprijs zeker waard. ITBS is vooral interessant als de caravan nog niet van ATC is voorzien. Bij ARC raden we vanwege het gebruiksgemak zeker de strekautomaat aan die bij ITBS standaard is. ITBS is momenteel het meest verkocht.

Voor- en nadelen:
 
Standaard oplooprem
Met ARC
(met strekautomaat)
Met RBS ingeschakeld
ITBS
Bedieningsgemak
+
+ (++)
-
++
Vlakke weg
+
++
--
++
< 5% helling
+
++
+
++
5 - 10% helling
-
++
+
++
> 10% helling
--
++
-
++
Strekken
-
-/+(++)
+
++
Achteruitrijden
-
+
-/+
++

Meer over ARC: http://arcsystems.nl/
Meer over de Downhill Rembeschermer: http://www.novative.nl/
Mer over ITBS: http://cms.trailersafetyengineers.com/

Genieten op de Oberalppas met caravan
Onbezorgd genieten in de Alpen (Oberalppas) ook met de caravan!

Actueel

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Aantal berekeningen:
32.941.199






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap