Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas

Caravantrekkers met stekker

In 2014 was de Mitsubishi Outlander PHEV een ware verkoop hit. Meer dan 10.000 stuks zijn in Nederland op de markt gezet en dat hadden er veel meer kunnen zijn als ze op tijd leverbaar waren geweest. Het was dan ook de eerste auto die bijtellings vrij een caravan mocht trekken.

100% elektrisch

Inmiddels zijn alleen nog elektrische auto's voordelig in de bijtelling. De Tesla X is de eerste volledig elektrische auto die met een maxtimaal trekgewicht van 2268 kg een ‘serieuze’ caravan mag trekken. Hoewel de actieradius met caravan beperkt is tot zo'n 175 km is elektrische aandijving als caravantrekker ideaal.


Tesla-X in Noorwegen bij min 20 graden.

Hybride

Plug-in en hybride auto's zoals o.a. de Toyota RAV4, Kia Niro, Mercedes 350e, Volvo hybrid's en VW GTE's kunnen ook prima een caravan trekken. Op de Mitsubishi PHEV na zijn dat ‘gewone’ auto’s met een benzine- of dieselmotor en een automatische versnellingsbak waarbij de elektromotoren extra ondersteuning kunnen leveren of kortstondig de gehele aandrijving voor hun rekening kunnen nemen.

In de vakantiepraktijk rijden deze auto’s met caravan vergelijkbaar met hun normale brandstof ’broeders’ waarbij ze vooral bij het wegrijden kunnen profiteren van de extra elektrische ondersteuning. In de berekeningen geven we dit meestal niet aan en berekenen we alleen de prestaties op de brandstof motor.

PHEV

De Mitsubishi Outlander PHEV heeft een ander aandrijf concept. De auto heeft geen versnellingsbak maar rijdt tot ongeveer 65 km/u altijd voor 100% met elektrische aandrijving. Daarboven is de aandrijving rechtstreeks via de benzinemotor (met een vaste overbrenging/versnelling) en/of elektrisch afhankelijk van de kracht die benodigd is. Zijn de accu’s leeg of is meer stroom nodig dan de accu’s kunnen leveren dan zal de benzinemotor ‘bijspringen’ als generator. Deze unieke techniek zit zo ‘complex’ in elkaar dat onze trekkracht berekeningen met de auto geen raad weten. De andere auto’s kunnen we berekenen als traditionele auto’s en zelfs als we dan de elektrische ondersteuning niet (geheel) mee rekenen zijn dat al goede trekkers.

De Volvo V60 Twin Engine hebben we in een cursus  leren kennen als een uitstekende trekauto. Manoeuvreren gaat heel gemakkelijk met de elektromotoren zonder dat de koppeling belast wordt. De berekeningen geven aan dat ook met de (goedkopere) VW Golf GTE prima een caravan van 1500 kg getrokken kan worden. Is de toename van het gewicht door de accus’s bij solo gebruik voor de wegligging een nadeel, bij het trekken van een caravan zorgt dit extra gewicht juist voor een beter, veiliger weggedrag.

Mitsubishi Outlander PHEV

Hoe rijdt deze auto met z’n eigenzinnige techniek nu met een caravan? Om daar op een antwoord te krijgen hebben we de uitnodiging van Anko aangenomen om met zijn combinatie door Zuid-Limburg te toeren. De auto was volgehangen met meetapparatuur waardoor precies te zien is hoeveel kracht en stroom de verschillende motoren leveren, waardoor een beter inzicht is te verkrijgen wat er gebeurd.

Stap je als niet geïnteresseerde (trek)autogebruiker in een PHEV dan krijg je al snel het gevoel dat de auto hard moet werken om de caravan te kunnen trekken. De motor maakt soms best veel lawaai en de prestaties zijn dan voor het gevoel niet flitsend, temeer je verder maar heel weinig merkt dat er een zware caravan achter hangt. De auto schakelt immers niet en de geluidsproductie is onafhankelijk van de snelheid. Maar ga je je wat meer verdiepen in de techniek en probeer je te begrijpen wat er onderhuids gebeurd, is het toch wel een hele bijzondere en zeker ook zeer bruikbare trekauto.

Bij lage snelheden rijdt de Mitsubishi helemaal elektrisch. De stroom komt uit de accu’s of als die bijna leeg zijn, of als meer vermogen nodig is uit de generator van de motor. Die maakt dan al snel onafhankelijk van de gereden snelheid ruim 4100 toeren. Dat is in het begin een vreemde ervaring. Je hoort de motor ‘loeien’ terwijl eigenlijk de auto langzaam aan het versnellen is. Daar staat tegenover dat de elektromotoren heel soepel en stil hun werk doen waarbij de auto ook nog eens op 4 wielen wordt aangedreven.

Wegrijden op een helling is dan ook heel simpel en comfortabel:  ‘gas’ geven en rijden maar. Op een helling van 16 a 18% hebben we de combinatie stilgezet en dan is wegrijden met een treingewicht van dik 3500 kg geen probleem. Geen slippende verbrande koppeling, geen spinnende wielen maar langzaam komt de combinatie in beweging, waarbij de motor (generator) de toeren laat oplopen naar de 4100 toeren. Zou je dit met een ‘gewone’ sterke auto doen dan zijn de eerste meters ook altijd lastig en krijg je meestal v.a. 20 km/u een extra versnelling. Die ‘boost’ blijft bij de PHEV uit waardoor het lijkt of de auto moeite heeft om op snelheid te komen. Maar het rij-gemak is groot. In een file terecht komen op de Gotthard berop is geen probleem. En rijd je binnendoor in heuvelachtig gebied, dan hoef nooit te twijfelen of je wel de juiste versnelling gebruikt. 

Hellingaf kan je gebruik maken van een bergrem waarbij de elektromotoren stroom terug leveren aan de accu’s. De mate van afremming is regelbaar maar op steile hellingen (>10%) onvoldoende om langdurig met constante snelheid te kunnen afdalen. De voetrem zal meer gebruikt moeten worden dan bij een Outlander diesel.

Onder normale omstandigheden zal bij hogere snelheden de benzinemotor voor de aandrijving zorgen en de auto maakt dan relatief weinig lawaai. Pas als meer kracht nodig is, op een autobaanhelling of bij veel tegenwind, springen de elektromotoren bij. En als er dan meer stroom nodig is dan de motor kan leveren bij lage toerentallen, kan het gebeuren dat de toeren weer omhoog gaan en de aandrijving weer geheel elektrisch wordt met de generator functie.

In onze kennismakingsrit is het niet voorgekomen dat we met lege accu's kwamen te zitten maar het is denkbaar dat bij langdurig volgas bergop rijden de accu's zo ver leeg raken dat de auto aan geeft om langzamer te gaan rijden. Hoe dat uitpakt op de Brenner of de Galibier? Je komt er maar minder snel.

Aandrijf modi met caravan:

  Elektromotor Benzinemotor
Onder de 65 km/u 100% aandrijving Uit of als generator indien nodig.
Toerental afhankelijk van stroombehoefte maar bij accelereren of bergop al snel naar 4100.
Boven de 65 km/u op de vlakke weg zonder tegenwind Eventueel ondersteuning bij directe aandrijving Directe aandrijving (eventueel met beperkte generator)
Toerental afhankelijk van snelheid.
Boven de 65 km/u bergop of bij veel tegenwind 100% aandrijving Als generator met toerental 4100
Helling af en bij afremmen Terug leveren van elektriciteit Uit

Hoewel de nadruk van onze testrit heeft gelegen in het rijden van (steile) hellingen is de auto prima in staat om met het verkeer mee te komen op normale wegen. De prestaties zijn vergelijkbaar met de normale Outlander met 2 liter benzinemotor. Voldoende voor normaal gebruik maar niet flitsend. Voor de zakelijk rijdende caravanner is de PHEV absoluut interessant. De auto kan, mede dankzij het  zware eigengewicht wat gunstig is voor de stabiliteit, in de meeste omstandigheden goed overweg met een caravan van 1500 kg. Voor een zware 4wd SUV op benzine zijn de verbruikscijfers heel normaal. Ben je niet geinteresseerd in deze techniek en wil je vooral een sterke trekauto dan is een Outlander diesel een betere caravantrekker.

Caravan met stekker

Een nieuwe ontwikkeling is dat de caravan zelf ook uitgerust wordt met elektrische aandrijving. De Delftse start-up E-trailer, is bezig een elektrische aandrijving te ontwikkelen die de caravanwielen kunnen aandrijven bijvoorbeeld tijdens het wegrijden, of op momenten dat extra aandrijfkracht benodigd is. Tijdens het remmen kan energie opgeslagen worden in de accu’s van de caravan. Naast de andere voordelen, zoals de moverfunctie en stabiliteitssysteem zou een verdere integratie met (hybride) trekauto’s in de toekomst kunnen zorgen voor het gemakkelijker kunnen trekken van een caravan.

Meer info via E-trailer.

Meer gebruikers ervaringen







Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap