Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Massa's van auto en caravan

Er is veel verwarring over massa's en gewichten bij auto's en caravans.

Verschil tussen massa en gewicht

In het spraakgebruik spreken we vaak van gewicht in plaats van massa. Juridisch en natuurkundig is massa de juiste term. Massa is namelijk onafhankelijk van de zwaartekracht op  aarde maar in praktijk is die ongeveer gelijk. Wij gebruiken dan ook liever de term gewicht omdat dit meer aansluit bij het spraakgebruik, maar op officiële documenten zult u steeds de term massa tegenkomen.

Verschil tussen rijklaar- en leeggewicht

Zowel bij auto's als bij caravans is er een verschil tussen rijklaar- en leeggewicht. Bij caravans wordt ook vaak in folders de term afleveringsgewicht genoemd en op het kenteken staat soms nog weer een ander gewicht. Erg verwarrend dus.......

Bij auto's kennen we in Nederland het leeggewicht, de basis voor de motorrijtuigenbelasting. Op het kenteken staat tegenwoordig het rijklaargewicht. Dat is standaard 100 kg meer dan het leeggewicht en zou het gewicht inclusief olie, koelvloeistof, brandstoffen en de bestuurder moeten zijn.

Hou er rekening mee - wanneer u een berekening uitvoert op deze site - dat alle extra's, zoals luxepakketten, extra accessoires en ook de trekhaak zo maar een auto nog een keer 100 kg zwaarder maken. Daarom hanteren we het rijklaargewicht en rekenen we alle passagiers en de bestuurder bij de belading.

Bij caravans is er ook een zo'n 80 tot 90 kilo verschil het leeggewicht en het rijklaargewicht. Het rijklaar gewicht volgens EU-norm bevat bijvoorbeeld (deels) gevulde water- en gastanks en een kabelhaspel. Duitse caravanmerken hanteren veelal deze gewichten in de folders. Vergelijken van caravangewichten, zeker tussen verschillende merken, is soms erg lastig. Om echt te weten wat een caravan weegt zult u een weegbrug moeten opzoeken. Helaas zijn de gewichten zoals wij die aangeven op deze site (nog) niet helemaal uniform. Fabrikanten gebruiken namelijk deze gewichten door elkaar. We hebben op deze site bij het gewicht staan of het een leeggewicht is, of een massa rijklaar (dus inclusief water, gas en kabelhaspel).

Verschil tussen technische en toegestaan maximum gewicht

Op het kenteken kunt u beide begrippen tegenkomen. Soms is het toegestaan maximaal gewicht lager dan het technisch toegestaan maximaal gewicht.

Bijvoorbeeld als achteraf het maximaal toegestaan gewicht verlaagd is in verband met het rijbewijs. Het zal duidelijk zijn dat het maximaal toegestaan gewicht het maximale is waar u niet bovenuit mag komen ook al kan uw combinatie technisch meer aan.

Een kilo meer of minder.....

Wettelijk gezien kan 1 kilo teveel een ramp zijn. Bijvoorbeeld als het er om gaat of u met een B-rijbewijs nog een bepaalde combinatie mag besturen. Dan is één kilo te veel het verschil tussen wel of niet verzekerd zijn! Maar bij het samenstellen van een gunstige gewichtsverhouding tussen auto en caravan maakt een kilo meer of minder niet zo veel uit, ook al verandert de kleur van de sterren net van groen naar oranje.

Actueel

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Aantal berekeningen:
32.941.216






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap