Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



De oplooprem

In Europa zijn praktisch alle caravans uitgerust met een oplooprem. Een heel simpel en weinig geavanceerd remsysteem maar zeker doeltreffend. Bovendien is een oplooprem relatief goedkoop en eenvoudig in onderhoud.

De werking van de oplooprem

Kenmerkend voor een oplooprem is dat de rem in werking komt zodra de trekauto vertraagt. De caravan wil door zijn massa snelheid behouden en drukt tegen de auto (oplopen). Het schuifstuk, dat aan de dissel bij de koppeling zit, schuift daardoor in en trekt aan de remkabels. De remvoeringen worden tegen de binnenzijde van de remtrommel gedrukt en de caravan remt.

Door de kracht waarmee de caravan tegen de auto drukt wordt uiteindelijk het remvermogen van de caravan bepaald. Hoe groter de opduwkracht hoe groter de remkracht. Stopt de auto met remmen dan lossen de caravanremmen door het ontbreken van de opduwkracht. Bedenk echter dat de opduwkracht altijd door de auto wordt geleverd en die dus extra remkracht (en grip op de weg) moet leveren. De remweg met caravan is daardoor altijd langer dan bij een solo auto!

Om te voorkomen dat bij gas loslaten of geringe remmingen de oplooprem meteen in werking treedt is een oploopdemper (een schokbreker) gemonteerd. Afhankelijk van de massa van de caravan zijn er diverse dempers leverbaar. Hoe zwaarder de caravan hoe groter de dempende factor moet zijn. Bij een forse overbelading van de caravan zal de dempende werking mogelijk tekortschieten! Slechte of versleten dempers verraden zich tijdens het rijden door een bonkende caravan achter de auto tijdens remmen.

U kunt de werking van de demper controleren door de caravan (afgekoppeld) op de handrem te zetten en met de hand het schuifstuk in te drukken en daarna uit te trekken. Dit moet (erg) zwaar gaan.

Een dealer kan met behulp van een remmentestbank de caravanrem goed afstellen en bekijken of aan de wettelijke eisen is voldaan. Bij een goed afgestelde caravanrem merkt u eigenlijk niets tijdens het rijden van het remmen van de caravan. Probeer wel zoveel mogelijk plotseling remmen te voorkomen en de remdruk zoveel mogelijk geleidelijk op te bouwen.

Achteruitrijden

Uit bovenstaande kunt u zich voorstellen dat bij het achteruitrijden ook de auto tegen de caravan drukt waardoor de caravanrem in werking treedt. Om dit te voorkomen is een zogenaamde terugrijautomaat opgenomen in de remtrommels.

Deze automaat zorgt er voor dat via een mechanische schakeling de remschoenen op het moment dat de trommels achteruit draaien minder hard tegen de remtrommels gedrukt worden en er dus met ingedrukt schuifstuk toch, weliswaar met enige weerstand, achterwaarts gereden kan worden.. Dit systeem zorgt er ook voor dat als u de caravan op de handrem zet, de caravan nog tot een halve meter achteruit kan rijden. Koppel daarom de caravan op een helling achterwaards eigenlijk nooit zomaar los.

Afdalen in de bergen

Ook in de bergen heeft een oplooprem zijn beperkingen. Rijdt u namelijk met een constante snelheid (door af te remmen op de motor) een steile helling af, dan zal de caravan tegen de auto drukken waardoor de caravan constant remt. Het gevolg is dat de caravanremmen oververhit kunnen raken.

warmerem

Het beste wat u hier tegen kunt doen is regelmatig stoppen en de remmen laten afkoelen.

Actueel

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Aantal berekeningen:
34.901.538



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





ITBS - Veilig op weg Foto


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap