Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Luchtweerstand en stroomlijn

De vorm van een caravan heeft meer invloed op de rijprestaties dan u denkt. De grootste kracht die overwonnen moet worden bij het rijden met een caravan op de vlakke weg is de luchtweerstand. Ten opzichte van een solo auto wordt de luchtweerstand bij gelijke snelheid wel tot 3 keer zo groot! 

Populair gezegd bestaat de luchtweerstand uit de stroomlijn (Cw-waarde) vermenigvuldigd met het frontaal oppervlak. Een smalle, lage en goed gestroomlijnde caravan heeft dus de minste luchtweerstand. Het gewicht van de caravan heeft bij constante snelheid op de vlakke weg nauwelijks invloed op de prestaties.


(foto: Camping, Cars & Caravan)

De totale luchtweerstand neemt overigens kwadratisch toe met de snelheid, dus om bijvoorbeeld 100 km/u te rijden heeft u heel wat meer kracht nodig dan bij 80 km/u.

Verschil in trekauto's

De vorm van de trekauto is mede bepalend voor de luchtweerstand van de gehele combinatie. Een bestelauto (busje) of SUV zet de caravan meer uit de wind dan een lage sedan bijvoorbeeld. Het effect van een goed gestroomlijnde caravan achter een bestelauto is dan ook kleiner dan achter een lage sedan uitvoering.

Een skibox of speciale caravanspoiler verhoogt de luchtweerstand van de auto, maar vermindert de luchtweerstand van de caravan. Het netto effect is slechts in enkele gevallen positief.


(foto: Camping, Cars & Caravan)

Verschil in caravans

Ogenschijnlijk is er niet eens zoveel verschil tussen beide onderstaande caravans. Toch is de luchtweerstand van de Biod (rechts) een stuk geringer dan de luchtweerstand van de Knaus (links).

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat caravans die uitgevoerd zijn met afgeronde hoeken en randen aan alle kanten met minimaal een ronding met een straal van 8 cm een gunstig effect heeft op de Cw-waarde. Die rondingen moeten behalve boven bij het dak ook aan de zijkant zitten en daar doorlopen tot aan het dak. Bij de Knaus (en vele andere caravans) maakt de tentrail een haakse hoek met de caravanvoorzijde. Dit is weliswaar goedkoper te produceren maar minder gunstig voor de stroomlijn.

De breedte van de Biod (2.14 m) is iets minder dan van de Knaus waardoor het totaal frontaal oppervlak kleiner is. Een caravan van 2.30 is op de camping erg royaal maar op de weg een windvang. Ook caravans met een hefdak hebben een enorm voordeel omdat de hoogte, en daarmee het frontaal oppervlak, geringer is. Juist het gedeelte dat boven de auto uitsteekt ontbreekt bij een caravan met een hefdak. Voor auto's die wat minder krachtig zijn is dus een hefdak caravan ideaal! 

De achterkant van de caravan is globaal voor een kwart de totale luchtweerstand verantwoordelijk. Hoe kleiner het 'zog' achter de caravan hoe beter. Een gunstige achterkant heeft bijvoorbeeld de T@B (door een laag aflopend dak) en oude SMV caravans.

Vooral bij vrachtwagens is veel onderzoek gedaan naar de luchtweerstand waar we bij caravans nog wat van kunnen leren.

Verschil in prestaties

Zetten we nu voor beide caravans dezelfde trekauto en beladen we de caravans even zwaar dan zijn er duidelijke verschillen in prestaties. In deze vergelijking koppelen we een compacte kleine diesel aan deze caravans. De verschillen in de algemene beoordeling zijn klein maar in het trekcomfort op de snelweg zijn die aanzienlijk.


Kijken we in detail dan zijn er best belangrijke verschillen vooral op de snelweg. Met de Knaus is de 5e versnelling maar beperkt te gebruiken terwijl met de Biod veel meer in de 5e versnelling gereden kan worden. Ook in de 4e versnelling is nog steeds een duidelijk verschil. De trekkracht aan de wielen is bij de Biod ruim 200 N groter wat vooral bij tegenwind of in heuvelachtig gebied veel gemakkelijker zal trekken. Met meer comfort omdat minder geschakeld hoeft te worden en met minder motorlawaai omdat langer in een hogere versnelling door gereden kan worden.

Een gunstige stroomlijn zal ook in het brandstofverbruik merkbaar zijn hoewel de besparing op het totale vakantiebudget wellicht niet erg groot is. Met minder hard rijden bespaart u wellicht meer...

Conclusie

Heeft u niet zo'n sterke trekauto maar vindt u vlot of zuinig en vooral comfortabel caravannen belangrijk geef dan de voorkeur aan een caravan met een lage luchtweerstand. Let daarbij enerzijds op modellen met een gunstige stroomlijn (veel afrondingen) en anderzijds caravans met een geringe hoogte en breedte. Door een aantal (vergelijkende) trekkrachtberekeningen te maken op deze site kunt u precies bepalen met welke caravans u die goede prestaties kunt verwachten.

Actueel

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Aantal berekeningen:
32.941.245






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap