Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas

Toelichting berekeningen

In het online berekeningsprogramma krijgt u advies over de mogelijkheden van de auto i.c.m. de caravan. Er wordt niet alleen bepaald wat de trekcapaciteiten zijn maar nog veel belangrijker, de gewichtsverhouding en de unieke veiligheidsreserve wordt aangegeven. 

Lees deze pagina aandachtig door. Het is een heel verhaal maar daarna bent u beter in staat om de uitkomsten op een goede manier te interpreteren en voor uw doeleinden te gebruiken!

Soms wordt het trekkrachtadvies afgedaan met "het is maar een theoretische benadering". Dat klopt, maar er worden zoveel factoren meegenomen dat de uitkomst bij een goede invoer en juiste interpretatie heel goed overeenkomt met de praktijk. Bovendien is die uitkomst objectief, in tegenstelling tot bijvoorbeeld gebruikerservaringen.

De berekeningen zijn het meest waardevol als u er meerdere maakt en de factsheets met elkaar vergelijkt; bijvoorbeeld uw huidige combinatie met de auto/caravan die u op het oog heeft. Let niet alleen op het aantal sterren of de algemene conclusies, maar kijk ook naar de achterliggende cijfers. Het verschil tussen 'geschikt' of 'minder geschikt' kan immers heel klein omdat de grens ergens getrokken moet worden.

Vindt u dat lastig of heeft u geen referentie dan is het uitgebreide adviesrapport, dat u voor 5 euro ontvangt, een must. Daarin wordt een uitgebreide toelichting gegeven op de uitkomsten met een beoordeling van de prestaties en tips om het maximale uit de combinatie te halen. Bovendien geven we persoonlijk advies aan de hand van uw vragen.

Bedenk tenslotte dat afhankelijk van uw wensen en eisen u natuurlijk heel veel vakantieplezier kunt beleven aan een combinatie die wij met name qua prestaties als matig beoordelen.

Berekening maken

Om een berekening te maken selecteert u eerst het merk auto en het type. Eventueel kunt u ook het bouwjaar, de brandstof soort en het type versnellingsbak aangeven. Daarna kiest u het soort berekening dat u wil maken. Heeft u al een caravan (op het oog) dan kunt u die selecteren in het volgende scherm, en anders kunt u ook een uitvoer krijgen die we berekenen met het maximaal aanbevolen trekgewicht.

In het tweede scherm kiest u en de exacte uitvoering van de auto. Kijk daarbij goed naar het juiste bouwjaar. Eventueel selecteert u het merk caravan, het modeljaar en het type caravan. Van oudere modellen zijn echter niet alle model jaren opgenomen. Heeft u een caravan die niet in de lijst genoemd is, selecteer dan de caravan die er het meest op lijkt.

Aanpassen gegevens

Zodra de berekening verschijnt, controleer dan of die gemaakt is met de juiste gegevens. Rechtsboven kunt u de belading van auto en caravan aanpassen. Standaard gaan we uit van 150 kg (2 personen) in de auto en 250 kg aan belading in de caravan. Ook kunt u rechts een andere caravn of auto selecteren voor een nieuwe berekening.

Onderaan, aan het einde van de pagina, kunt u nog veel meer (technische) gegevens van de auto en caravan controleren en eventueel aanpassen aan uw eigen situatie. Doe dit vooral om een betrouwbare uitkomst te krijgen.

Bij het gewicht van de auto gaan we zoveel mogelijk uit van het rijklaargewicht zoals dat op de kentekencard vermeld is. Dit is 100 kg meer dan het leeggewicht (houderschapsbelasting). Bij de gewichten van caravans is aangegeven of dit het leeggewicht is, of het rijklaargewicht volgens EU norm (met gasflessen, water en kabelhaspel). Denk bij de gewichten ook aan alle gemonteerde extra's zoals luxe pakketten en bij uw auto aan de trekhaak. Onze ervaring leert dat zowel uw caravan als uw auto meestal veel zwaarder zijn dan u denkt.

Voor een goede berekening zijn de afmetingen van de caravan van belang. Vanaf bouwjaar 2015 zijn die door ons goed ingevoerd en bij oudere caravans niet altijd. Pas die dan ook even aan (let daarbij op dat de opbouwlengte de lengte moet zijn inclusief diesselkast!).

In geval uw auto 'getuned' is, of een ander vermogen heeft kunt u de nieuwe gegevens van uw auto invoeren. Dit geldt ook als u andere banden dan de standaard banden onder uw auto gemonteerd heeft.

Onbrekende auto of caravan?

Komt u er niet uit of staat uw auto of caravan niet in de lijst dan kunnen we proberen die toe te voegen. Voor de caravans beschikken we over de gegevens van de laatste 40 jaar. Voor auto's is dat wat lastiger en moeten we de versnellingsbak verhoudingen hebben of de snelheden bij 1000 toeren in de versnellingen. Mail uw ontbrekende auto/caravan met zoveel mogelijk gegevens naar info@caravantrekker.nl.

De uitkomst

Als volgens de wet de caravan te zwaar is dan wordt dat aangegeven. Controleer dan of het maximaal trekgewicht overeenkomt met het gewicht dat op uw kentekenbewijs staat. Voor de uitkomst van de berekening heeft dat verder geen invloed, immers het maximaal trekgewicht heeft geen enkele voorspellende waarde over de trekkracht!

Het advies begint met een algemene conclusie die globaal aangeeft voor welk soort gebruik de combinatie geschikt is en een totale sterrenscore. Met verschillend gekleurde caravans geven we aan of de combinatie geschikt is voor reizen over respectivelijk:

  • vlakke wegen bijvoorbeeld in Nederland;
  • veilig over (autosnel)wegen door heuvelachtig gebied zoals in de Ardennen of in Duitsland en Frankrijk opweg naar het zuiden bijvoorbeeld;
  • allerlei soorten wegen inclusief steile hellingen en (hoge) bergpassen.



Is de caravan oranje gekleurd dan kunt u enige beperkingen tegenkomen en is ervaring gewenst en/of zult u met aangepaste snelheid moeten rijden. Bij een rode caravan raden we dergelijke reizen niet aan omdat u in situaties terecht kunt komen waar de combinatie eigenllijk onvoldoende is. U zult dan de route heel goed moeten voorbereiden.

Gewichtsverhouding

De gewichtsverhouding wordt uitgedrukt is een percentage. Dit percentage is de beladen caravan gedeeld door de beladen auto. Ook is de aanbevolen kogeldruk vermeld (5% - 7% van het caravangewicht). In sommige gevallen is dit hoger dan wettelijk is toegestaan voor de auto waarbij een kleine overschrijding niet zo erg is.

75%

1350 kg  1800 kg
75 kg
 

Hoe lager dit percentage
hoe beter het is!

Zeker als u weinig ervaring heeft in het rijden met een caravan en niet onder diverse omstandigheden gereden heeft, is het raadzaam een combinatie te kiezen waarbij de gewichtsverhouding niet meer is dan 75%.
Bent u wel zeer ervaren dan nog is het niet aan te raden een combinatie te kiezen waarbij het maximaal toegestaan gewicht van de caravan meer is dan het (rijklaar)gewicht van de trekauto.

 

Stabiliteit 

Eigenlijk is de unieke stabiliteitsscore de belangrijkste waarde voor de veiligheid van de combinatie. Er wordt berekent hoe groot de krachten zijn die vrijkomen als de caravan gaat slingenen. Naast de gewichten zijn ook de afmetingen van de caravan (totaallengte en opbouwlengte) en de kogeldruk hierop van invloed.

Uiteraard is stabiliteit van meer factoren afhankelijk, zoals bijvoorbeeld de belading. In onze score gaan we uit van een 'goede' evenwichtige belading. Daarnaast geven we in de sterke en zwakke punten aan of er voldoende veiligheidsreserves zijn om de caravan minder goed te beladen door bijvoorbeeld fietsen achterop te vervoeren. De grootste invloed heeft echter de gereden snelheid! Hoe lager de snelheid, hoe veiliger u rijdt!

De veiligheidsanalyse is gebaseerd op een model dat ontwikkeld is door de Universiteit van Bath in Engeland door dr Jos Darling. De waardering van de score komt overeen met een schoolcijfer.

De berekende stabiliteitsscore is overigens niet hetzelfde als het stabiel aanvoelen van de combinatie! Een combinatie kan namelijk heel goed stabiel aanvoelen maar het niet zijn als de caravan echt gaat slingeren. Dit omdat de fysieke krachten plotseling te groot worden. Andersom is ook goed mogelijk. Het advies is dan ook gebaseerd op deze fysieke grootheden waarbij wellicht de ene auto beter in staat is deze op te vangen dan de andere auto.

In het uitgebreide rapport besteden we veel aandacht aan deze berekening en de invloed van kogeldruk en gewichtsverdeling. In de facktsheet geven we wel een perdcentage met de invloed van belading. Hoe lager dit percentage hoe meer speelruimte in belading.

Prestaties

Tegenwoordig is elke auto in staat een wettelijk toegestane caravan te trekken. Het verschil wordt gemaakt in de wijze waarop en het comfort waarmee dat kan. Met name de kracht die de auto bij 'comfortabele' toerentallen heeft is van belang en veel belangrijker dan een hoge topsnelheid. Daarnaast is het prettig als niet bij elk viaduct terug geschakeld hoeft te worden en dat de combinatie in staat is om met 80 km/u een autobaan helling op te kunnen rijden.

Trekkracht- en prestatiegrafiek

In onderstaande grafiek zijn eigenlijk de prestaties volledig af te lezen, maar een juiste interpretatie vraagt wel enige ervaring. Vraag eventueel de uitgebreide raportage op voor een juiste interpretatie.

In grafiek is de kracht in de verschillende versnellingen afgezet tegen de weerstand die overwonnen moet worden. Zijn de lijnen van de versnellingen boven de lijnen van de weerstand - op de vlakke weg (het grijze vlak), bij tegenwind (dunne zwarte lijn) en op hellingen - dan heeft u bij volgas genoeg kracht om te rijden. Hoe groter die afstand, hoe meer reserve er is om te rijden en of te versnellen.

Voorbeeld:
In bovenstaande grafiek is af te lezen dat de topsnelheid op de vlakke weg in de 5e versnelling op zo'n 110 km/u ligt (snijpunt licht blauwe lijn en het grijze vlak) en bij tegenwind .
Op een autobaan helling van 5% zal de snelheid in de 4e versnelling terugzakken naar 70 km/u en kan het beste in de 3e versnelling gereden worden. Dan is een topsnelheid te halen van 100 km/u maar dan maakt de motor wel meer dan 4400 toeren.
Hellingen tot zo'n 25% kunnen in de eerste versnelling al rijdend overwonnen worden met een snelheid van 20 tot 40 km/u.

De lijnen van de versnellingen zijn dun in grijs en dik gekleurd. Het dikke gekleurde gedeelte is het ideale snelheidsgebied (toeren van de motor). Het dunne grijze lijntje aan de rechterkant geeft aan dat de motor erg veel toeren maakt wat oncomfortabel is om langdurig te rijden (maar technisch geen probleem!). In het linker gedeelte maakt de motor onvoldoende toeren om lekker te trekken en volgas te rijden.

Vergelijken!

De uitkomsten van de berekeningen zijn het meest waardevol als u meerdere berekeningen bekijkt en met elkaar vergelijkt; bijvoorbeeld uw huidige auto met de auto die u op het oog heeft. U kunt daarvoor de factsheets uitprinten en naast elkaar leggen of de vergelijking online maken. Selecteer daarvoor een andere auto of caravan en klik het vakje 'vergelijken' aan. Naast elkaar zite u dan direct de verschillen.

Ook als uw eigen ervaring met een bepaalde combinatie niet geheel overeenkomt met onze berekening is een vergelijking zinvol. De grootste onnauwkeurigheid zit namelijk in het juist inschatten van de totale luchtweerstand. Dit merkt u het meest bij de maximale snelheid in de hoogste versnelling. Voor een goede vergelijking tussen twee verschillende trekauto's maakt dit echter niets uit omdat die 'foutieve' inschatting voor beide combinaties hetzelfde is.

Wereldrecord: 230,97 km/u

(en 206,89 km/u! met tandemasser)

 Klik hier voor meer informatie over deze records
  

Caravantrekker kon van te voren het wereldrecord van de T@B voorspellen....

Actueel

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Aantal berekeningen:
34.901.527



Berg Trainings Weekend





Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap