Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC70 2.5T
Kip Grey-line Special 50 TDB

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC70 2.5T zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
276
313

Hellingen
Risico's bij slingeren
318
172

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1410 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC70 2.5T. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 80 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Volvo. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Kip een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1410 kg 1960 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC70 2.5T
Kip Grey-line Special 50 TDB

Kip

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 14.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 119 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Denk aan slingeren

De Kip kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC70 2.5T

Periode
2002 - 2007
Vermogen
209 pk (154 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
320 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Grey-line Special 50 TDB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Martin Kuijper heeft het volgende over de Volvo XC70 2.5T geschereven:

"Dankzij awd. ''s zomers geen tractie-problemen op zanderige/steenachtige terrascampings (oa. Frankrijk en Griekenland) noch in de winter (Oostenrijk wel met winterbanden). Op Autobahnen gemiddelden van 90 km/uur zonder problemen, met ongemerkte uitschieters tot ver boven de max. toegestane snelheid (120+ bij inhalen van vrachtwagens). Ligt als een blok op de weg, zonder dat van slingerneiging sprake is, wel met ingschakelde stabilisator zonder heb ik geen ervaring mee.
Verbruik, benzine, bij dit alles van auto + cararavan 14.4 ltr/100km, mbv. de cruise-control op 95km/u., toerental van de motor is dan +- 2000/min, in de hoogste overbrenging vd. automaat, zowel in Frankrijk (totaal 2900km), als in Griekenland, (door Duitsland, Oostenrijk en Italie, totaal 5800km). Solo-verbruik: 50/50 snelweg en stadsverkeer +-10,9 ltr. Mijn Volvo is uitgerust met de geartronic, waarmee, bij het rijden met caravan in de bergen, het mogelijk is de versnelling te kiezen (de automaat wordt dan niet al te zeer overbelast).
Ben uitermate tevreden!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC70.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker