Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Passat 1.8T 20v
Knaus Sudwind 450 LU

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Passat 1.8T 20v zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Knaus is met 200 kg belading in de auto geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
216
137

Hellingen
Risico's bij slingeren
231
150

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Passat 1.8T 20v. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Knaus een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 195 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

78%
1300 kg 1659 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Passat 1.8T 20v
Knaus Sudwind 450 LU

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 115 km/u á 124 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 101 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Knaus kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Passat 1.8T 20v

Periode
1997 - 2005
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
210 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sudwind 450 LU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

marco heeft het volgende over de Volkswagen Passat 1.8T 20v geschereven:

"Een zeer geschikte auto om met caravan op vakatie te gaan. Zowel de prestaties als de auto(ruimte/comfort/luxe) zelf bevallen uitstekend."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Passat.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker