Caravantrekker.nl

Trekadvies

Fiat

Fiat Marea Weekend 2.4 jtd
Caravelair Antares Luxe 445

Caravelair
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Fiat Marea Weekend 2.4 jtd zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravelair is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
230
217

Hellingen
Risico's bij slingeren
273
224

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravelair van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Fiat Marea Weekend 2.4 jtd. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Fiat als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Er zijn onvoldoende gegevens ingevoerd om te bepalen welk rijbewijs noodzakelijk is.

Zonder belading heeft de Fiat en de Caravelair een gewichtsverhouding van 63%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 175 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 62%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

62%
1000 kg 1615 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Fiat

Fiat Marea Weekend 2.4 jtd
Caravelair Antares Luxe 445

Caravelair

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 106 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravelair kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Fiat een Caravelair zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Fiat Marea Weekend 2.4 jtd

Periode
1999 - 2001
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
304 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravelair Antares Luxe 445

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Fiat en Caravelair en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Andreas heeft het volgende over de Fiat Marea Weekend 2.4 jtd geschereven:

"Rijden met deze Fiat heeft plussen en minnen.
De stabiliteit laat wat te wensen over over. Ik heb daarom de achterbanden verwisseld van 195/60/15 naar 195/55/15. Dit is al een hele verbetering.
Met het grootste probleem van de Marea, doorzaken, heb ik totaal geen probleem. Daarbij ligt alles in de caravan en wat lichte spullen ( hond + kinderwagen ) in de achterbak. De extra hulpveertjes heb ik al geplaatst.
Vermogen en koppel heb ik zelf genoeg. Met de herfst naar Luxemburg geweest. Berg op tot 4% in zijn 5 met 100km/h en 5% tot 6% in zijn 4 met 80-90km/h. Optrekken vanaf 1000 tpm kan al, vanaf 1600 tpm begint de turbo mee te draaien en meer als 3000 tpm ( hoeft ook niet ) draait de motor niet. Solo is het een vlotte auto, met caravan een beul. Ik ga vrij snel te hard
Koelproblemen heb ik niet gehad, ook niet met ingeschakelde airco. Schijnt ook wel eens voor de komen. Ligt, denk ik, aan de rijstijl."

Lees meer gebruikerservaringen met de Fiat Marea.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker