Caravantrekker.nl

Trekadvies

Jeep

Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD
Adria Altea 542 PK

Adria
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Adria is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
258
316

Hellingen
Risico's bij slingeren
308
240

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Adria van 1247 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Jeep. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Jeep en de Adria een gewichtsverhouding van 54%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 55%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

55%
1247 kg 2255 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Jeep

Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD
Adria Altea 542 PK

Adria

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 130 km/u á 138 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 113 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Weinig risico bij slingeren

De Adria kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Jeep een Adria zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD

Periode
2001 - 2005
Vermogen
163 pk (120 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
400 Nm v.a. 1800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Adria Altea 542 PK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Jeep en Adria en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Henk Hoogeveen heeft het volgende over de Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD geschereven:

"Deze combinatie is een ideale combinatie. Zeker als je van verre (berg) vakanties houd. De auto beschikt ten alle tijde meer dan voldoende trekkracht. Door de rustige loop van de 2,7 CRD motor, 1800 rpm/90 km/u, kwam het verbruik niet boven de 1 op 9 uit. Zonder caravan 1 op 11.Zelfs de steile hellingen van de Gotthardpass zorgen niet voor overmatig brandstofgebruik. Je kunt ten alle tijde waar toegestaan 100km per uur aanhouden met deze combi. Het maximum aantal van 400 newton/meters wordt bij de Jeep al bij 1600 toeren bereikt. Nadeel van de Jeep: hoge houderschapsbelasting. Let op dat de voorremmen niet heel langdurig zwaar belast worden. De Jeep heeft vrij kleine schijven voor en achter. Deze kunnen redelijk snel oververhit raken wat kromtrekken tot gevolg heeft. Dit is een kwaal van de Grand Cherokee. Daarintegen zijn er natuurlijk de bergversnellingen op de automaat. De Kip caravan is een van de fijnste wagens qua rijden. Hij blijft ook bij hoge snelheden en inhaalmaneuvres keurig in het gareel. Kijk bij aanschaf van een 50TEb of kunststof van de voor- en achterzijde van de caravan niet verkleurd is. Ik dacht dit er uit te poetsen, maar dat is onmogelijk. Wil je dit weer netjes hebben dan moet ie overgespoten worden. Dit kost zo'n E750,- voor alleen de voorzijde. Groot minpunt van de Kip dus. coulance 0,0.ook de veelal blauwe bekleding is verschoten, maar deze is dmv het afhalen van de hoezen en opnieuw te kleuren weer helemaal netjes te krijgen. Economisch gezien is het verbruik met schadelijke stoffen dus beperkt voor deze grote combinatie. Kies in dit geval nooit voor een benzine versie van de Jeep Grand Cherokee. Verbruik zo'n 1 op 4 en hoge Co2 uitstoot."

Lees meer gebruikerservaringen met de Jeep Grand Cherokee.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker