Caravantrekker.nl

Trekadvies

Subaru

Subaru Outback 2.5i [in low-gear]
Solifer Artic 560

Solifer
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Subaru Outback 2.5i [in low-gear] zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Solifer met 200 kg belading in de auto hoog. Probeer wat belading van de caravan naar de auto te verplaatsen en rijd vooral niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
233
155

Hellingen
Risico's bij slingeren
252
102

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Solifer van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Subaru Outback 2.5i [in low-gear]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Subaru als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Subaru en de Solifer een gewichtsverhouding van 90%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 150 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 88%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

88%
1500 kg 1705 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Subaru

Subaru Outback 2.5i [in low-gear]
Solifer Artic 560

Solifer

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 122 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Slingeren is gevaarlijk

De Solifer kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Subaru een Solifer zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Subaru Outback 2.5i [in low-gear]

Periode
2003 - 2007
Vermogen
165 pk (121 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
226 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Solifer Artic 560

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Subaru en Solifer en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Dirk Bakker heeft het volgende over de Subaru Outback 2.5i [in low-gear] geschereven:

"Nu dit jaar (2009) de LPG Impreza 2.0 thuis gelaten en een handgeschakelde LPG Outback uit 2004 (high/low gear) voor de Hobby 560 caravan gezet. Het eerste wat opviel was dat er een te lage haak bij de auto zit (ALKO demontabele haak), de combinatie staat niet mooi vlak. Het volgende dat ik bemerkte was dat de versnellingen weer mooi op volgorde liggen ( net als mijn 1995 Impreza ) Met de gesynchroniseerde high/low kan steeds een halve versnelling hoger- of lager gekozen worden (hoog-twee sluit aan op laag-drie die weer aansluit op hoog-drie etc.) met wat meer schakelen kan altijd op maximum koppel gereden kan worden, dit zorgt bij snel schakelen bij berg-op voor minimaal snelheids verlies. Omdat ik voorheen een 2.0 liter Impreza (1995 en 2001)voor deze caravan had was ik gewend altijd op maximum koppel te rijden (ca 4000 rpm), echter de 2,5 liter Outback is zo sterk dat dit niet meer hoeft. De 1500 km naar Spanje over de Route-Soleil waren hierdoor een ontspannen begin van de vakantie. Doordat met een lager toerental gereden kon worden was het verbruik lager dan de 2.0 Impreza ( LPG ca 1 : 6,6 ) Ook in Spanje heeft de auto op niet verharde wegen geweldig gepresteerd, door lange de lange veerweg en de hoge bodem konden we op strandjes komen waar alleen terreinwagens en hoog op de poten staande busjes konden komen. Om e.e.a te volmaken moet er nu nog een hogere haak op, grotere wielen is niet slim omdat stapvoets rijden dan een nog grotere aanslag op de koppeling doet (zie verderop), ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Dirk
-Inmiddels heb ik een hogere trekhaak (geruild met iemand die een lagere zocht voor zijn karretje), nu staat de combiatie mooi vlak. Ik las een voorgaande reactie die aangaf dat stapvoets achteruitrijden (met- of zonder caravan) niet mogelijk is met de Outback, en dat klopt. . . altijd ruik je de koppeling. Inmiddels is bij 110.000 km de koppling vervangen (met voorgaande Impreza\'s gingen de koppelingen meer dan 225.000 km mee)
Ook vermeldenswaardig is dat de auto best een slok olie lust, 1 liter op 1000 km is geen uitzondering, mogelijk is ook dit de oorzaak dat de beide katalysators verstopt zijn geraakt en er is geen imitatie-aftermarkt kat te koop, Subaru originals kosten ca € 1200,-. Ik heb er nu al twee jaar gebruikte katalysators van Volkswagen onder zitten, nooit meer een motormanagement lampje gezien, wel brand nu weer af en toe het Airbag lampje. . . "

Lees meer gebruikerservaringen met de Subaru Outback.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker