Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 cil.
Kip Kompakt 37 EK

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 cil. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
194
166

Hellingen
Risico's bij slingeren
185
206

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 935 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 cil.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Hyundai maar 44 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 45 kg voor de beladen caravan! Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Hyundai en de Kip een gewichtsverhouding van 67%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 67%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

67%
935 kg 1404 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 cil.
Kip Kompakt 37 EK

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 24.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 93 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 45 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 cil.

Periode
2003 - 2005
Vermogen
82 pk (60 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
191 Nm v.a. 1900 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Kompakt 37 EK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Peter heeft het volgende over de Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 cil. geschereven:

"Heb geen ervaring met een caravan achter de auto van 950kg maar wel een tandemasser van 3 meter lengte vol geladen met natte zeeuwse klei grond en een tiental 60x40 grindtegels van 6cm dikte, volgens een chauffeur meer dan 1500kg maar aan de Getz niet veel bijzonders te merken, rem supergoed dankzij de remschijven rondom en de degelijke constructie van de auto"

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Getz.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker