Caravantrekker.nl

Trekadvies

Subaru

Subaru Forester 2.0 X [in low-gear]
HomeCar Racer 45 UHF

HomeCar
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Subaru Forester 2.0 X [in low-gear] zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de HomeCar is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
228
145

Hellingen
Risico's bij slingeren
260
188

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de HomeCar van 1160 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Subaru Forester 2.0 X [in low-gear]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Subaru als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Subaru en de HomeCar een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 70%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

70%
1160 kg 1665 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Subaru

Subaru Forester 2.0 X [in low-gear]
HomeCar Racer 45 UHF

HomeCar

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De HomeCar kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Subaru een HomeCar zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Subaru Forester 2.0 X [in low-gear]

Periode
2005 - 2008
Vermogen
158 pk (116 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
186 Nm v.a. 3200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

HomeCar Racer 45 UHF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Subaru en HomeCar en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

H J Hammerman heeft het volgende over de Subaru Forester 2.0 X [in low-gear] geschereven:

"Wij zijn nu een paar maanden in het bezit vande Forester [\'07 158pk]voor heen hadden we een [\'98 122pk]die 30pk extra is gewoon super en werkelijk waar hij trekt als een BEER en loopt lekker op de snel weg gewoon een super auto KLASSE en je hebt niet in de gaten maar er hangt wel een caravan [+/-1200kg]achter het is gewoon een super auto en dan de zit en het gebruiksgemak lekkere stevige stoel [goede steun]
we hebben dit jaar met de navi [becker]gereden naar de west kust van frankrijk de tol uit gevinkt en het ging prima zelfs over hele snalle bergweggetjes met een helling van 18%geen probleem dus [allen je moet wel lef hebben /met deze combi gaat het zeker ]

nu na 27 maanden te hebben rond gereden met de forester + carvan/ aanhanger is het gemiddelde gebruik op 50.000 km waarvan 10.000km met caravan/aanhanger 1 op 10.5.

We zijn nu al weer 2 jaar in het bezit van een Forester 2011(onze vierde Forester) deze rijd ook super goed maar ja het is een Subaru van daar dus .Heb nu sinds twee maand een Cyclone 3 in laten bouwen bij Wenting onze \"geweldige dealer\",ik moet zegen,dat hij nu bij een lager toeren tal veel beter op trekt meer kopel dus en de motor loopt veel mooier /rustiger als de caravan er achter is geweest kom hier weer op terug met een toe voeging/ervaring.
Nu onze caravan er dus weer achter heeft gehangen tijdens deze zomer vakantie(franse alpen) er weer een ervaring bij hij trekt nu veel soepeler op toch een meer waarde die cyclone 3 met en gemiddeld verbruik van 1/8 over deze rit +/- 2800 Km route nationaal
We zijn nu in 2017 en onze Forester 2011
We hebben nu een Forester 2014 Automaat
Ben zelf zeer benieuwd naar de trekkracht van deze automaat moet super zijn dus ff wachten nog tot snel

De ervaring met onze geweldige Forester (2014) is echt SUPER
en ja dan ook nog ff de X MODE dat werkt geweldig
Nu hangt er en Knaus sudwind 465 EU achter max 1700 kg
top trekauto


"

Lees meer gebruikerservaringen met de Subaru Forester.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker