Caravantrekker.nl

Trekadvies

Citroen

Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v
Adria Altea 430 PH

Adria
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Adria is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
198
104

Hellingen
Risico's bij slingeren
197
214

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Adria van 996 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Citroen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Citroen en de Adria een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
996 kg 1543 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Citroen

Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v
Adria Altea 430 PH

Adria

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2800 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 22.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 96 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 12 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Adria kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Adria zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v

Periode
2005 - 2011
Vermogen
109 pk (80 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
147 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Adria Altea 430 PH

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Adria en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Vincent heeft het volgende over de Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v geschereven:

"Ik heb een Citroen Xsara Picasso (bouwjaar 2007) handgeschakeld + Caravelair Antaris Luxe 426 (bouwjaar 2008) met max.gewicht van 1.100 kilo.
Tot nu toe 2 vakanties achter de rug, allebei met goede ervaringen. Kan vlot met het verkeer mee, ik rij zelf een snelheid van +/- 110 tot 115 km per uur (max. snelheid stel ik in op de snelheidbegrenzer van de auto, overigens een erg handige optie van citroen). Deze snelheid kan de auto goed aan in 4e versnelling, er is dan nog voldoende kracht over. De route zoals bij Luik kan de auto inderdaad goed aan, op deze route totaal geen moeite gehad met de combinatie.
De 5e versnelling is echt niet bruikbaar dus ook niet nauwelijk zoals in de test omschreven, alleen bergaf kan je hem in de 5 zetten maar dat is niet prettig rijden zonder extra vermogen achter de hand te hebben. Zelfs bij het rijden op vlakke wegen met wind in de rug kon ik de 5 niet gebruiken bij een snelheid van 110 kmp uur!! Bij een snelheid van 125 kmp uur deed de 5e versnelling het wel, combinatie bleef stabiel maar eerlijk is eerlijk dat is onverantwoord rijden met die snelheid!
Overigens heb ik geen idee hoeveel toeren de auto maakt, er is bij alle Xara Picasso's geen toerenteller aanwezig!! Het is kwestie van rijden op gevoel/motorgeluid.
Het optrekken op steile hellingen gaat niet altijd even makkelijk maar is mij tot heden wel altijd gelukt. De combinatie komt diverse steile wegvlakken zoals rivierdijken in Nedeland omhoog vanuit stilstand. Voor mij het bewijs dat ook in bergen reddelijk tot goed weg kan komen.
Misschien ook relevant is dat ik altijd radio, airco, verlichting en koelkast in gebruik heb tijdens het rijden. De auto zet zelf de airco en radio uit als hij aanzienlijk vermogen tekort komt, dit is bij mij nog niet voorgekomen!
Ik ben zeer tevreden over het rijden met deze combinatie!
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Citroen Xsara Picasso.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker