Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Focus Wagon 1.8 TDCi
Eifelland Deseo 400

Eifelland
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Focus Wagon 1.8 TDCi zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Eifelland is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
207
200

Hellingen
Risico's bij slingeren
233
264

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eifelland van 850 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Focus Wagon 1.8 TDCi. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Ford en de Eifelland een gewichtsverhouding van 49%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 150 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 52%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

52%
850 kg 1626 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Focus Wagon 1.8 TDCi
Eifelland Deseo 400

Eifelland

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 99 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

Weinig risico bij slingeren

De Eifelland kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Eifelland zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Focus Wagon 1.8 TDCi

Periode
2005 - 2008
Vermogen
116 pk (85 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
280 Nm v.a. 1900 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eifelland Deseo 400

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Eifelland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Ivo heeft het volgende over de Ford Focus Wagon 1.8 TDCi geschereven:

"Solo is dit een heerlijke auto om mee te rijden. Met caravan doet ie het eigenlijk ook prima...BEHALVE als de buitentemperatuur de 30 graden gaat naderen. Dan gaat het volledig mis. In eerste instantie merkte ik dat op de lange hellingen. Motortemperatuur schiet in een paar seconden van 90 naar 120 graden. Het motormanagement gaat dan in veilige modus, oftewel geen trekkracht meer. Ik moest bijna naar de vluchtstrook. Op tijd terug schakelen is niet altijd eenvoudig want op het moment dat je de koppeling intrapt schiet de temperatuur omhoog. Dus eigenlijk moet je met een helling in zicht al gaan terugschakelen. Airco had ik op een gegeven moment al bij voorbaat uitgezet. Met de kachel aan zakte de temperatuur weer. (ook binnen een paar seconden). Toen de buitentemperatuur op een gegeven moment 34 graden was kon ie zelfs op vlakke stukken de motor niet meer koel houden. Mijn caravan weegt beladen slechts 900 kg. Die auto moet 1500kg kunnen trekken!!!
Op vakantie wat rondgegoogled en wat bleek: Dit is een bekend probleem. De dealer heeft me verteld dat de boordcomputer op basis van de uitlezing van diverse temperatuursensoren de vermoedelijke motortemperatuur berekent. Ik vond het al zo vreemd dat een motor binnen 3 seconden 30 graden in temperatuur kan stijgen.
Later in diezelfde vakante door de Ardennen naar huis..ook pittige lange hellingen. Buitentemperatuur was ('s avonds) inmiddels 25 graden. Toen was er werkelijk geen vuiltje aan de lucht. Motortemperatuur stond strak op 90 graden. Ik kreeg hem niet meer in het rood.
Ik rijd normaal stevig door met de caravan (110 op de teller). Dat zou toch moeten kunnen met deze combinatie...dacht ik.
Mijns inziens heeft deze auto (of eigenlijk motor) een groot probleem met de koeling of er zit een flinke softwarebug in. Ik vrees het eerste anders hadden ze er wel een update voor.
Kortom: géén aanrader als caravantrekker op tropische dagen.

Brandstofverbruik solo: 1 op 16. Met caravan 1 op 9."

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Focus.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker