Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda 626 1.8i 16v
Tabbert Comtesse 540

Tabbert
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 220 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Mazda is 220 tot 300 kg te laag voor de Tabbert. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 220 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Mazda 626 1.8i 16v zijn in de meeste situaties wel voldoende, maar wel is het gewicht van de Tabbert met 200 kg belading in de auto veel te hoog om er veilig grote afstanden mee te rijden. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is eigenlijk niet zo geschikt om over grotere afstand te rijden.

Vlakke weg
Trekkracht
152
59

Hellingen
Risico's bij slingeren
125
48

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1420 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1200 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 120 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 80 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Mazda. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mazda en de Tabbert een gewichtsverhouding van 115%. Dat is zeer ongunstig! Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 155 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 102%. Dit is veel hoger dan in het algemeen als veilig maximum wordt geadviseerd!

102%
1500 kg 1470 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mazda

Mazda 626 1.8i 16v
Tabbert Comtesse 540

Tabbert

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3300 á 3900 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 100 km/u á 111 km/u. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 29.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 83 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 10 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Slingeren is gevaarlijk

De Tabbert kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Voor prettig en ontspannen rijden met de caravan raden we deze combinatie zeker niet aan!

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Tabbert zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda 626 1.8i 16v

Periode
1991 - 1998
Vermogen
106 pk (78 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
158 Nm v.a. 4300 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Tabbert Comtesse 540

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Tabbert en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Joop heeft het volgende over de Mazda 626 1.8i 16v geschereven:

"We zijn twee keer met onze Mazda 626 1.8 LX kris kras door Frankrijk gereden (ca. 6000 km per vakantie). Een keer met onze Beijerland 350 DD Quartz (1000 kg) en vorig jaar met onze Delta 3900 TZ (beladen tot 1100 kg). De Mazda is een uiterst stabiele en comfortabele trekauto in combinatie met zowel de Beijerland als de Delta (ook met 2 fietsen achterop...). Onze Mazda is voorzien van een LPG installatie (Vialle LPI). Opvallend is dat de auto op LPG aanmerkelijk beter trekt op LPG dan op benzine (meer vermogen bij lage toerentallen). De 5e versnelling is, zoals de test ook al aangeeft, vrijwel niet te gebruiken, omdat het een soort overdrive is. Het is echter absoluut geen probleem om veel in de 4 te rijden, de auto is ook bij hoge toerentallen bijzonder stil en comfortabel. Op de autowegen is een snelheid van circa 95 km per uur een goed gemiddelde, waarbij er nog meer dan voldoende reserve is om bijvoorbeeld een vrachtauto in te halen. Op binnenwegen en Route Nationales is de auto heerlijk stabiel en comfortabel. Ook met wegrijden op steile hellingen hebben we nooit een probleem ondervonden. Het verbruik met de Delta is 1:8 op LPG."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda 626.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker