Caravantrekker.nl

Trekadvies

Subaru

Subaru Impreza 2.0R
Kip Vision 41 T Special

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Subaru Impreza 2.0R zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
241
199

Hellingen
Risico's bij slingeren
268
200

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1080 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Subaru Impreza 2.0R. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Subaru als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Subaru en de Kip een gewichtsverhouding van 67%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 67%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

67%
1080 kg 1620 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Subaru

Subaru Impreza 2.0R
Kip Vision 41 T Special

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 124 km/u á 132 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 108 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Subaru een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Subaru Impreza 2.0R

Periode
2007 - 2012
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
196 Nm v.a. 3200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Vision 41 T Special

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Subaru en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Dirk heeft het volgende over de Subaru Impreza 2.0R geschereven:

"Mijn 1e Soep was een Impreza 2.0 GL 1995 (LPG) + Hobby 560 KMFE "De Luxe" 1500 kg met deze combinatie 4x wintersport in Winterberg en 4x Spanje (route soleil), een geweldige combinatie, m.n. de gesynchroniseerde hoog/laag mogelijkheid, dit rijdt super met z'n grote caravan, zowel in de bergen op de Route-Soleil als op de secundaire wegen in de Ardennen of besneeuwde wegen in Sauerland. In 2003 is deze soep vervangen door een 2.0 Impreza uit 2000 (weer LPG) ook hiermee gaan we elk jaar weer naar Winterberg en Spanje zonder noemenswaardige problemen (1x airco). Met een gastank, vakantie belading en een caravan op de haak zakte de auto achter naar mijn smaak te veel door, ik heb achter zwaardere veren gemonteerd, dit maakt de combinatie mooi vlak en buitengewoon stabiel (zonder caravan krijgt de auto hierdoor ook nog een "uitdagend" wegkarakter) Met caravan ben niet de snelste op route maar wel een zeer stabiele en solide combinatie als je tenminste zorgvuldig belaadt, o.a. voor vertrek de hoge kastjes leeg, zwaar spul (voortent en stokken) in de auto, watertanks leeg, lichte gasfles, geen fietsen achterop etc. bedenk dat je al aan de grens van het verantwoorde zit. De nieuwere soep heeft een gewijzigde overbrenging en vraagt meer van de chauffeur m.n het op en terugschakelen met 1/2 stapjes. Hoog/laag lagen in het oudere type "op volgorde" dwz als de hoge IV van z'n toeren viel ( 4000<3500 rpm) simpel teruggeschakeld kon worden naar laag IV, als dit te zwaar werd, terug naar hoog III, dan naar laag III etc. Met deze oudere soep kon dus eenvoudig steeds een 1/2 versnelling op- en terug geschakeld worden. Nu rijd ik met de nieuwere Impreza uit 2000, de overbrengingsverhouding zijn gewijzigd tov de oudere, om nu een halve versnelling terug te gaan uit b.v. "laag IV" moet "hoog III" gekozen worden als dit niet meer getrokken wordt dan "laag IV" inleggen. Dit vraagt elke vakantie weer om een stevige gewenning, maar zit het er eenmaal in dan kun je mee met de grote diesels de helling op. Je moet wel wat "gevoel" voor dit spel hebben, maar dan is het ook erg leuk en vergelijkbaar met het rijden met zwaar transport. Wees "introvert" in je rijstijl en bedenk altijd dat je "de minste" bent op de weg, dan is dit kunstje goed te doen en bewondering valt jou (auto) ten deel."

Lees meer gebruikerservaringen met de Subaru Impreza.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker