Caravantrekker.nl

Trekadvies

Subaru

Subaru Outback 2.5i
Burstner Trecento 460 TL

Burstner
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Subaru Outback 2.5i zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Burstner is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
224
156

Hellingen
Risico's bij slingeren
239
144

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Burstner van 1370 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Subaru Outback 2.5i. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Subaru als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Subaru en de Burstner een gewichtsverhouding van 82%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 79%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

79%
1370 kg 1725 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Subaru

Subaru Outback 2.5i
Burstner Trecento 460 TL

Burstner

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Burstner kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Subaru een Burstner zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Subaru Outback 2.5i

Periode
2007 - 2009
Vermogen
173 pk (127 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
227 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Burstner Trecento 460 TL

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Subaru en Burstner en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Derk heeft het volgende over de Subaru Outback 2.5i geschereven:

"Review Subaru Legacy Outback 2009

Sinds April 2012 zijn we in het bezit van een 2009 Outback die bij aanschaf ruim 43000km op de teller had staan. De Subaru vervangt na ruim 8 jaar de Land Rover Freelander TD4.Omdat we al tientallen jaren met een caravan trekken zou de opvolger van de Freelander een vierwiel aangedreven benzine auto moeten worden. De Freelander is de eerste 4 jaar buiten Nederland gebruikt en in 2008 als huisraad in Nederland ingevoerd, sindsdien was de waanzinnig hoge MRB ieder kwartaal een bron van ergernis, zeker gezien het beperkte gebruik dat we er de laatste jaren van maakten als caravantrekker. Subaru was in 2004 al in beeld geweest maar in Zuid Oost Europa waar ik toen werkte was het dealernetwerk uiterst zwak terwijl Land Rover overal op de Balkan voor regulier onderhoud voldoende is vertegenwoordigd.
Als opvolger gekeken naar de VW Tiguan en Skoda Yeti in de 4x4 1.8TSI uitvoeringen en de Subaru Forester. Van Koreanen, de RAV4 en Grand Vitara ben ik niet onder de indruk, kwestie van smaak, Volvo en BMW boven budget en te duur in onderhoud. Vanwege de motorproblemen bij VAG en de geplande lange gebruiksduur met een relatief laag jaarkilometrage en slechte eigen ervaringen met de garantiepolitiek van VW waarbij de gevolgen van het gebruik van aantoonbaar inferieur materiaal bij ons pas na 6 jaar en 120.000 km zichtbaar werden, gekozen voor het betrouwbare Subaru.
Goed nieuws in de zoekperiode was dat een gerenommeerde Saab dealer in onze omgeving Subaru dealer is geworden, met mijn 30 jaar Saab ervaring weet ik hoe belangrijk een goede dealer met passie voor het vak is. Een proefrit gemaakt met een 2012 2.0 Forester die in alle opzichten een prima indruk maakte. Was echter in een enigszins complete versie, nieuw gezien de restwaarde van de Laro, boven budget.
De Subaru moet een 1450kg zware KIP caravan veilig kunnen trekken, zowel met hogere snelheden op Franse Autoroutes als op slechtere wegen in Noorwegen en Schotland, berekeningen op caravantrekker.nl leerden me dat een 2.0 Forester niet veel “over” zou hebben.
Rekening houdend met het beschikbare budget op internet bij Subarudealers op zoek gegaan naar een gebruikte 2.5 Subaru met niet teveel kilometers , niet ouder dan 2009 voor een passende prijs .
Uiteindelijk bij een grote Subaru dealer in het Westen van het land een mooie complete handgeschakelde 2009 Legacy Outback Exclusive gevonden met 43000km op de klok.
De eerste 7.000 kilometers ( 50000km).
Verbruik eerst rit oostwaarts met caravan op Duitse Autobahn, 95km/h op cruise control 1 op 6,7, solo op binnenwegen en in de stad iets beter dan 1 op 10. Een latere rit naar Oostenrijk en Italië in de regen maar vrijwel zonder gebruik te maken van de 5e versnelling leverde 1 op 6,75. De terugweg bij droog weer leverde 1 op 7,5 op, een mooi resultaat gezien de ervaring van veel andere benzine stokende trekkers van zwaardere caravans en niet alleen met Subaru’s!
Het solo verbruik op autowegen in Nederland is iets beter dan 1 op 10, maar veel slechter dan de optimistische 1 op 14,5 op buitenwegen zoals o.a. AW in de specificaties aangeeft. De Subaru wordt niet voor lokaal verkeer gebruikt, daar is een Toyota Yaris voor.
Het weggedrag met de KIP 47 is uitstekend, van slingeren of ander onaangepast gedrag is geen sprake, we zijn benieuwd of dat binnenkort in Frankrijk bij Franse snelheden van 100/110 ook het geval zal zijn.
Wat tegen valt, afgezien van het brandstofverbruik, zijn de Yokohama banden, waarschijnlijk nog de originele , vooral op een natte weg, net als bij de Yaris TSport trouwens. Zolang het droog is gaat het goed maar in de regen is echt het uitkijken. Bij de voorjaarswissel met de winterbanden zullen de Yokohama Geolanders met c.a. 60.000 km wel aan vervanging toe zijn, ik zoek nog in Test en gebruikers informatie naar een vervanger maar waarschijnlijk worden het Michelins of Conti’s
Pure verwennerij op lange ritten is de elektrische stoelverstelling, de stoelen zelf zijn niet van Saab, Volvo of VW High Line niveau maar de verstelmogelijkheden zijn voor mij met een lengte van 1.80 goed. Goed bevallen ook het gescheiden ECC systeem en de cruise control.
De geluidsinstallatie met CD wisselaar doet wat hij moet doen en is goed genoeg. De Xenon verlichting is fantastisch, het verschil valt vooral op op routes over binnenwegen die ik ook wel eens met H4 of duplo lampen rijd.
Bijzonder nuttig is de lage gearing die niet alleen in files maar ook op autobahn hellingen zijn nut bewijst als de snelheid onder het gewenste niveau dreigt terug te vallen of als je een rijtje vrachtwagens en langzaam rijdende Nederlandse caravans wilt inhalen, echt het komt nog steeds voor, 56 km/h op de autobahn. Terug schakelen van 4 hoog naar 4 laag of soms 3 laag , 5000 toeren en de meer dan 3000kg wegende combinatie gaat als de brandweer, de verbruiksmeter van de boordcomputer geeft dan wel een verbruik van 30 liter op 100km aan… Na een op 4500 toeren begrensde diesel is het trouwens wel wennen ,geen trekkracht beneden de 3000 toeren , boven de 4000 is de trekkracht redelijk en richting 5000 toeren goed, al is deze 2.5 boxer niet zo “ drehfreudig” als een Yaris 1.5 TSport met K&N filter.
De 5e versnelling gebruiken we vrijwel niet met de caravan, bij de toegestane snelheden in Nederland en Duitsland is het toerental te laag en resulteert bij een beetje gas geven in een verbruik van meer dan 25 liter/100km volgens de verbruiksmeter, alleen op lange afdalingen zonder cruise control in 5 is het verbruik prettig laag.
Mogelijk is de motor in zijn vorige leven nooit boven de 4500 toeren geweest, hij maakte op toeren nogal wat herrie, na een toeren training, hellingen op met 5000 toeren, lijkt de motor stiller geworden.
Vanwege verkeersdrukte en weersomstandigheden nog geen gelegenheid gehad op de Duitse Autobahn solo boven de 150 km/h te gaan , dat stellen we maar uit tot volgend jaar met veilige nieuwe banden , als het dan tenminste daar nog mag. Over onderhoud valt nog niets te zeggen , tot nu toe een litertje Castrol bijgevuld op 5000km met caravan.
Voorlopige conclusie, mooie onopvallende ruime combi met uitstekende rijeigenschappen.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Subaru Outback.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker