Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp
Hobby De Luxe 560 KMFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Hobby met 200 kg belading in de auto hoog. Probeer wat belading van de caravan naar de auto te verplaatsen en rijd vooral niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
220
224

Hellingen
Risico's bij slingeren
249
95

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1600 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Mazda maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 80 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mazda en de Hobby een gewichtsverhouding van 89%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 171 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 89%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

89%
1600 kg 1800 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mazda

Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp
Hobby De Luxe 560 KMFe

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 127 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Slingeren is gevaarlijk

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 80 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp

Periode
2008 - 2012
Vermogen
163 pk (120 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
360 Nm v.a. 1800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 560 KMFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Alexander heeft het volgende over de Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp geschereven:

"Ik heb afgelopen jaar een Hobby 560 KMFe gekocht voor mijn gezin. In maart een nieuwe Mazda 6 Sportsbreak 2.2 CiTD 163pk gekregen als leaseauto. Heb tevens een rijbewijs E gehaald om zeker te zijn van mijn kunnen en het gevoel te hebben er alles aan gedaan te hebben om veilig te kunnen rijden.

Het gegeven trekrapport van deze site komt in zijn geheel niet overeen met mijn ervaring. Ik maak vele werk km per jaar en kan zeggen dat ik een meer dan gemiddelde bestuurder ben, ik heb de combinatie als perfect ervaren.
De caravan hangt er (met de juiste belading, dus geen aardappelen en flessen cola mee nemen) bepakt stabiel en mooi vlak achter. Zeer makkelijke accelleratie, mooi toerental (2500 rpm @ 115 km/h) en qua verbruik acceptabel.

Zijn afgelopen zomer zijn we naar Zuid Frankrijk gereden in 2 dagen. In NL en BL rustig aan, in FR op open en overzichtelijke wegen rustig het tempo opgevoerd, tot de toegestane snelheid in FR van 130 km/h. Dat is te hard en rijdt niet lekker en het verbruik neemt boven proportioneel toe. 115 km/h bleek de meest lekkere snelheid, 2500 rpm en een verbruik van ongeveer 1 op 7-8. De combinatie blijft stabiel, rustig en zeer aangenaam om mee te rijden.

Zelfs heuvel op blijft de auto sterk trekken en moet vaak van de CC af ivm langzamere medeweggebruikers. Inhalen heuvel op gaat prima indien er weinig verkeer is.

Kortom, voor mij een prima combi, de lengte en breedte hebben mij van niks weerhouden. Alleen ivm de breedte rekening houden bij de tolpoortjes, maar ook dat went.

Voor iedereen die nadenkt over een 560 KMFe, wij zijn er zeer blij mee qua ruimte en comfort. Daarnaast is het rijden mij 200% meegevallen tov de vaak negatievere verhalen hier.

groeten,

Alexander."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda 6.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker