Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut.
HomeCar Racer 48 KMU

HomeCar
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de HomeCar is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
252
208

Hellingen
Risico's bij slingeren
304
205

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de HomeCar van 1195 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de HomeCar een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
1195 kg 1849 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut.
HomeCar Racer 48 KMU

HomeCar

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 126 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 113 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Weinig risico bij slingeren

De HomeCar kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een HomeCar zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut.

Periode
2009 - 2015
Vermogen
160 pk (118 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
250 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

HomeCar Racer 48 KMU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en HomeCar en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Alex heeft het volgende over de Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut. geschereven:

"Wij zijn nu al een aantal malen met deze combinatie op stap geweest, zowel in Nederland als in Frankrijk. Normaliter rij ik tussen de 100 en 110 km/u, een snelheid die de combinatie goed aan kan, MITS de kogeldruk flink hoog is (minimaal 75 kg). Daaronder wordt de combinatie namelijk wat nerveus en zakt de kogeldruk onder de 60 kg, dan is het zelfs oppassen geblazen.
Omdat de auto flink door zakt (er ligt ook nog de spreekwoordelijk mut aardappelen in de kofferbak), heb ik er wel hulpveren (MAD) onder laten zetten en die bevallen prima.

Het gemak waarmee de auto de caravan voort trekt, blijft verbazen. Zelfs bergop heeft de motor nog voldoende reserves en sleurt hij de combinatie gerust met 110 km bergop en kan zelfs (als het moet) nog wel wat versnellen. Wel even opletten dat je bij bergaf wel wat vaarrt mindert en vooral zelf terug schakelt naar de 4e of 5e versnelling, in ieder geval zo ver dat je merkbaar gas moet geven om op snelheid te blijven. De DSG schakelt bovenop namelijk vrolijk op naar de 7e versnelling en dan gaat het bergaf al snel te hard. Overigens is het dan niet zo dat je, mocht je vergeten terug te schakelen, meteen in de problemen komt. De caravan waarschuwt in eerste instantie door wat onrustig te gaan schommelen en dan heb je nog meer dan genoeg tijd om zo ver terug te schakelen dat je voelbaar op de motor gaat remmen.

Ook het vlakke schakelt de bak gewoon door naar de 7e versnelling en dat rijd prima. Het actuele verbruik ligt in deze versnelling lager dan in de 6e, m.a.w. de motor draait dan niet onder zijn toeren. Wel schakelt de DSG-bak bergop wel erg ver terug, meestal tot de 4e versnelling. Het nut hiervan ontgaat me. Als ik namelijk vervolgens handmatig op schakel naar de 5e versnelling, gaat het ook nog allemaal prima en is er meestal nog reserve aanwezig. Ook is het verbruik net ietsjes lager. Maar goed, veel scheelt het niet in het verbruik en van herrie is geen sprake, dus ik laat het meestal maar zo.

Op het vlake en bergop rij ik 95% van de tijd met de cruisecontrol aan. Door de DSG schakelt de bak zelf terug terwijl de cc wel ingeschakelt blijft. Zeer comfortabel.
Ik heb het maar één keer mee gemaakt dat ik hem bergop van de cc moest halen. De bak schakelde toen terug naar de 3e versnelling en dat vond ik toch wat te gortig. Overigens was het wel frapant dat, toen ik de snelheid ca. 10 km verlaagd had, de bak meteen doorschakelde naar de 5e versnelling...

Bergop wegrijden gaat probleemloos. Ik heb meerdere keren op hellingen van ca. 15% stil gestaan, waarbij de weg bezaaid was met losliggend grind en zand. Gewoon de anti-slipregeling uit, flink gas geven en dan de rem los laten. Geeft flink wat kabaal en de auto kan flink gaan schudden, maar het werkt uitermate effectief, zelfs toen één voorwiel op een zanderig talud stond. Die keer was de weg bezaaid met kuilen en richels en elke keer als we daar over reden, merkte je wel dat de banden, door de relatief lage druk op de voorwielen, aan hun einde van hun grip zaten, waarbij het stijgingspercentage van boven de 20% de zaak ongetwijfeld geen goed deed. Telkens sloegen de wielen door en moest het span weer opnieuw vaart maken. Maar met gevoel gas blijven geven en de hele handel kwam wel boven. Sindsdien heb ik een vrijwel onbegrensd vertrouwen in de Superb als caravantrekker :)

Omdat de auto standaard van een hill hold voorzien is, blijft de rem na het loslaten van het pedaal nog maximaal (totdat de auto gaat rollen) 2 tellen ingeschakeld. In principe volstaat dit ook bergop, maar veiligheidshalve trek ik bij steile hellingen toch maar de handrem aan, Gewoontedier? u zegt het :)
Overigens, niet onbelangrijk, de Superb blijkt standaard van een electronisch sperdifferentiëel te zijn voorzien, alleen staat dat af-fabriek niet ingeschakeld. Dit moet naderhand met VAG-COM/VCDS aangezet woren. Niet elke Skodagarage kan/wil dit, maar op internet (bijvoorbeeld op Skodaforum.nl) zijn genoeg mensen/bedrijven die het wel aan kunnen en willen zetten,
Zelf heb ik nog geen ervaring met het ingeschakelde sper omdat dit pas sinds kort bekend is. Maar gezien de beroerde omstandigheden waar het zonder sper ook al lukte, lijkt het me niet strikt noodzakelijk dit in te schakelen.

De stabiliteit is, ook bij hoge snelheden, prima mits, zoals hierboven al geschreven, de kogeldruk flink hoog gehouden wordt.
Uiteraard zit er aan de stabiliteit ook een einde. Die keer dat het stormde moest de snelheid wel wat omlaag. Maar goed, dat moest bij de SUV+caravan, die voor mij reed ook. Terwijl die bestuurder normaal gesproken een stuk harder rijd dan ik normaal doe.
Vrachtwagens hebben weinig tot geen invloed en spoorvorming evenmin. Ook bergaf gaat goed, mits je goed oplet dat je duidelijk gas moet geven om de snelheid te behouden. De snelheid breng ik dan meestal terug tot zo'n 90-95 km en dan rolt de combinatie soepeltjes en ontspannen naar beneden. Harder gaat ook goed, maar dan vind ik het persoonlijk niet meer zo ontspannen rijden. En het blijft tenslotte vakantie.
De Superb is voorzien van een aanhangwagenstabiliteitsvoorziening (TCA). Hiervoor dient echter de trekhaak af-fabriek gemonteerd te worden, omdat er dan nog een module aan de electronica toegevoegd moet worden. Helaas wil de importeur (Pon) geen af-fabriekstrekhaken aanbieden, wat ongetwijfeld met het belastingverhaal te maken heeft. Bij achteraf geplaatste trekhaken kan deze module niet meer geplaatst worden.

Al met al vind ik persoonlijk dat de prestaties en stabiliteit, in combinatie met de DSG-bak, behoorlijk comfortverhogend werken. Mijn vorige trekauto was een VW Touran 1.9 TD (105 pk) met handbak en daarin had ik veel meer het gevoel dat ik moest werken. Enerzijds omdat je steeds zelf moest schakelen (inclusief het steeds weer intrappen van de koppeling), anderzijds omdat de auto bergop veel meer liet merken op maximaal vermogen te werken. Dit laatste terwijl de snelheid bergop een stuk lager lag.

Zijn er dan geen nadelen? Ehhh, ik heb, zeker bergop, nogal last van een zware voet en dat merk je aan de pomp. Op het vlakke ligt het verbruik op 1:6,5 km/l, bergop zakt dat iets naar 1:6. Laat ik de snelheid zakken, dan daalt het verbuik op de boardcomputer aanzienlijk. Zou ik de hele tijd 90-95 km rijden, dan schat ik dat het verbruik op loopt naar de 1:8.
Dus in hoeverre het verbruik een nadeel is, heb je zelf in de hand. Dus om dit nu de auto aan te rekenen.

Al met ben ik dus zeer tevreden over de Superp. Zou ik hem sterren moeten geven, dan zou ik er 4 (van 5) geven. Die 5e ster loopt hij mis omdat enerzijds mijn inziens de kogeldruk zo'n grote invloed heeft op de stabiliteit en anderzijds enkele nuttige, wel leverbare, voorzieningen (sper en TCA) niet ingeschakeld of Nederlanders zelfs onthouden wordt."

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Superb.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker