Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD
Eriba Nova GL/SL 540 FB

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Eriba is met 200 kg belading in de auto redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
218
245

Hellingen
Risico's bij slingeren
239
158

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Eriba een gewichtsverhouding van 74%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 145 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 74%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

74%
1500 kg 2030 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD
Eriba Nova GL/SL 540 FB

Eriba

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 118 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 101 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Denk aan slingeren

De Eriba kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Periode
2010 - 2012
Vermogen
156 pk (115 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
380 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Nova GL/SL 540 FB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Fam Rozeboom heeft het volgende over de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD geschereven:

"In maart 2010 kochten we de Outlander met "dubbele Koppelingsautomaat TC-SST" als zijnde de ideale trekauto voor een flinke caravan. Hiermee zouden we de komende 10+ jaren veel 60+ tijd in Europa doorbrengen. De Nova GL kwam als nieuwe demo 2 maanden later. Vooral het type automatische versnellingsbak gaf de doorslag voor de koop van de Outlander. Zeer positieve ervaringen met een VW met DSG versnellingsbak gingen hieraan vooraf. Met de combinatie reden we ca. 5000 km, met de Outlander solo ca. 35.000 km tot nov. 2011. Eerst de positieve zaken: een super trekauto, altijd stabiel bij voldoende (min. 60 kg) trekhaakdruk, ook bij inhaalsnelheden tot boven 120 kmh. Brandstofverbruik combinatie 11-12 l/100 km (solo ca. 8 l/100 km). Zeer comfortabel, voldoende ruimte en ga zo maar door.
Super automaat in gebruik, maar..... na ca. 2000 combi km's slippende schokkende koppeling, eerst bij bergop, later ook bij normaal wegrijden, eerst alleen in 2, later ook in 4. Onder garantie werd in 2010 de gehele versnellingsbak vernieuwd. In zomer van 2011 draaide dezelfde film opnieuw af en werd om een lang verhaal kort te maken opnieuw de versnellingsbak vervangen.
Op het duitse Outlanderforum is over dit onderwerp veel te lezen.
Om de film niet voor de derde maal te moeten zien, hebben we de auto in november ingeruild voor een nieuwe Outlander Xtra met 177 pk en ....handschakeling. Jammer van de fijne automaat en van de toch niet geringe bijbetaling."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Outlander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker