Caravantrekker.nl

Trekadvies

Fiat

Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet
Kip Kompakt 37 EK Special

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
183
201

Hellingen
Risico's bij slingeren
172
189

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 950 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Fiat als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Fiat en de Kip een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 71%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

71%
950 kg 1330 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Fiat

Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet
Kip Kompakt 37 EK Special

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 2000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 110 km/u á 120 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 26.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 90 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Fiat een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet

Periode
2010 - 2015
Vermogen
86 pk (63 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
200 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Kompakt 37 EK Special

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Fiat en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rob Janssen heeft het volgende over de Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet geschereven:

"Met de nieuwe Punto Multijet 85 van anderhalve week oud naar Frankrijk op vakantie gegaan. Met deze combinatie ongeveer 4000 kilometer gereden. Regelmatig olie gepeild maar geen zichtbaar verbruik. Voor mij een prima combinatie. Met een 60 kilo kogeldruk zakt de Punto niet noemenswaardig door (ook als er nog een persoon op de dissel bij gaat staan) zodat er geen hulpveren of zwaardere veren noodzakelijk zijn. De Multijet rijdt soepel en heeft meer dan voldoende kracht om met het verkeer mee te komen of om in te halen mocht dat nodig zijn. De vijfde versnelling is in het algemeen goed bruikbaar vanaf 75 km per uur bij zo'n 1500 toeren. Opvallend vond ik dat er dan ook nog behoorlijke steile hellingen genomen kunnen worden. Schijnbaar moeiteloos doet de multijet zijn werk en daarbij bijzonder geruisloos. Uiteraard moet er bij het nemen van steile hellingen of zwaardere tegenwind teruggeschakeld worden maar dat vind ik normaal en niet bezwaarlijk. Zelf heb ik, waar mogelijk, een kruissnelheid gekozen van 88 km op de teller bij zo'n 1700 toeren. Voor sommigen waarschijnlijk te langzaam maar voor mij heel relaxed. De multijet kan veel meer want als je flink gasgeeft gaat het vlot tot de 120 en waarschijnlijk nog verder. Dit heb ik echter niet geprobeerd. Het verbruik solo zit rond de 1 op 25 en met de caravan erachter rond de 1 op 13. Dit is uiteraard afhankelijk van de route (veel/weinig heuvels) en de weersomstandigheden (windkracht mee/tegen). Als voor jou ook al het "grote geweld" niet nodig is kom je hier prima mee weg. Ik kijk in ieder geval al weer uit naar het voorjaar om weer op pad te gaan met de Multijet en Delta. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Fiat Punto.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker