Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 5008 1.6 THP aut.
Wilk S4-490

Wilk
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 5008 1.6 THP aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Wilk is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
229
192

Hellingen
Risico's bij slingeren
273
174

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Wilk van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Peugeot 5008 1.6 THP aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Peugeot maar 70 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Peugeot en de Wilk een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1300 kg 1810 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Peugeot

Peugeot 5008 1.6 THP aut.
Wilk S4-490

Wilk

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Denk aan slingeren

De Wilk kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 70 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Wilk zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 5008 1.6 THP aut.

Periode
2010 - 2016
Vermogen
156 pk (115 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
240 Nm v.a. 1400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Wilk S4-490

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Wilk en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

GdW heeft het volgende over de Peugeot 5008 1.6 THP aut. geschereven:

"Afgelopen zomer met deze combinatie (Hobby Classic 510, stond niet in de lijst) naar Italië geweest en mij meerdere malen verwonderd hoeveel vermogen er uit dit 1.6je geperst wordt.
Van te voren toch een beetje getwijfeld of de motor niet te licht zou wezen voor een grote caravan, maar dit bleek onterecht. Vrijwel continue op cruisecontrol gereden, waarbij de automaat meestal doorschakelde naar de 6e versnelling. De meeste heuvels en bergen werden genomen in de 5e en soms 4e versnelling. Cruisecontrol i.c.m. een automaat rijdt heerlijk, de cruisecontrol 'schiet' er niet af omdat er moet worden geschakeld. De automaat regelt alles zelf. Een enkele keer moeten ingrijpen omdat de automaat bergop ging fladderen tussen de 4e en 5e versnelling. In het 4e verzet versnelde de auto, waardoor de automaat opschakelde naar 5, maar deze versnelling was op de betreffende helling net 'te zwak'. De automaat naar Manual gezet in de 4e versnelling en met 100km/u naar boven gekacheld. De Brennerpas gewoon over 'gescheurd' :-). Verbruik is wel een tikkeltje ongunstig dan, de boordcomputer stond strak op 30.0liter/100km. Hoger kan die niet, dus in de realiteit wordt er nóg meer verstookt. Maar goed, geen één auto rijdt voordelig tegen een bult op en bergaf wordt er wel weer iets goedgemaakt. En hoewel filerijden nooit leuk is, deze auto i.c.m. automaat doet het fluitend, zelfs bergop. Geen getob met slippende koppeling en warme motor, temperatuur de hele reis strak op 90gr (net als zonder caravan). Ook manoeuvreren op de camping gaat uitstekend, je kunt heel gedoseerd en rustig rijden zonder de motor naar hoge toerentallen te jagen. Gewoon lichtjes het gas beroeren en de caravan kan heel rustig zonder zwetende oksels elk hellinkje opgetrokken worden.

Gemiddeld verbruik tijdens de reis 13,5l/100km bij een kruissnelheid tussen de 95 en 105km/u. 1 op 7,5 dus, in mijn ogen met een caravan van 7mtr incl. dissel niet onaardig. Wel ronduit onnozel om in een dergelijk grote auto een 60liter tankie te plaatsen. In die nieuwe 508 ligt dezelfde motor, is bijna 100kg lichter, verbruikt ietsje minder (wat gezien de bouw ook te begrijpen is) en heeft wél een fatsoenlijke tankinhoud van 72liter. Het is niet zo dat je bij elk tankstation naar de kant moet, maar niemand rijdt door tot het reservelampje. Dus om extra tankstops te voorkomen heb ik bij vrijwel elke stop om de benen te strekken gelijk de tank weer volgegooid, ook al zat deze nog voor de helft vol. Een 5008 is gewoon een grote en zware auto, daar hoort een bijpassende tankinhoud bij.

Trouwens bergaf van de Brennerpas door een iets te hoge snelheid, een bocht en een grote bestelbus die met 160 inhaalde in een slingering gekomen die een beetje spannend was, maar het advies wat op deze site staat werkt echt: Gewoon even fors remmen en de boel rijdt weer recht.

Al met al een heerlijke wagen om een caravan mee te trekken en voor de familie een prima reiswagen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 5008.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker