Caravantrekker.nl

Trekadvies

DS

DS DS3 1.6 e-HDi
Adria Altea 430 PH

Adria
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de DS DS3 1.6 e-HDi zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Adria is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
184
176

Hellingen
Risico's bij slingeren
184
188

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Adria van 996 kg, niet te zwaar (beladen) voor de DS DS3 1.6 e-HDi. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de DS maar 46 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 50 kg voor de beladen caravan! Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de DS en de Adria een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
996 kg 1385 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


DS

DS DS3 1.6 e-HDi
Adria Altea 430 PH

Adria

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 107 km/u á 118 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 92 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Adria kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 50 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de DS een Adria zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

DS DS3 1.6 e-HDi

Periode
2010 - 2016
Vermogen
92 pk (68 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
230 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Adria Altea 430 PH

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de DS en Adria en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Dick Woudwijk heeft het volgende over de DS DS3 1.6 e-HDi geschereven:

"DS3 E-HDI heeft met zijn 92 Pk de caravan van 1000 Kg prima getrokken.
Over het algemeen 95 km p/u in zijn 4 gereden soms stukjes in z’n 5, maar dan was het verbruik het zelfde of zelfs iets meer als in z’n 4 ( gemiddeld 1:12.5 met airco aan).
In z’n 4 belast je de motor en versnellingsbak niet zo zwaar, toerental is iets hoger maar daar merk je eigenlijk niets van je kan zonder terug te schakelen met gemak een vrachtwagen inhalen en zit dan zo aan de 110 km p/u.
Over het algemeen autobaan gereden in Duitsland naar de moezel, op de terug weg viel me wel op dat ik de weg van de moezel naar boven ( bij Dieblich) naar de 61 in z’n 4 net boven kwam, hier moest ik met de Fiat Punto Evo 1.3 mjt 85 Pk het laatste stuk terug naar z’n 3.

Om het doorzakken aan de achterkant iets op te vangen heb ik kunstof ringen ( Niveau Plus Sport Spring Adjusters ) tussen de achter veren gezet. Hier door word de achtervering iet stugger en zakt iets minder door waardoor de caravan en auto mooi in een lijn blijven.

Wel had ik een probleem met de caravan spiegels deze heb ik met magneetplaten (i.p.v. de rubbers) vast op de deuren zitten, hier door kan de auto niet op slot want dan klappen de spiegels in. ( inklappen van de spiegels kan wel uitgeschakeld worden door de dealer ).
"

Lees meer gebruikerservaringen met de DS DS3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker