Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 306 1.9 XRd
Adria Altea 390 PS

Adria
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 306 1.9 XRd zijn niet geweldig, maar misschien voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Adria is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.
Let wel op: In sommige landen buiten Nederland kan de caravan net iets te zwaar zijn voor het wettelijk maximaal trekgewicht!

Vlakke weg
Trekkracht
105
54

Hellingen
Risico's bij slingeren
63
181

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De totale caravan weegt meer dan de auto mag trekken. In Nederland en in veel EU-landen wordt bij controle uitgegaan van de aslast van de caravan (948 kg) als gewicht van de caravan. In de praktijk is het dan geen probleem om er zo mee te rijden, maar dat kan in het buitenland anders zijn en zou de caravan 13 kg te zwaar (beladen) kunnen zijn. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 65 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Peugeot. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Peugeot en de Adria een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1013 kg 1346 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Peugeot

Peugeot 306 1.9 XRd
Adria Altea 390 PS

Adria

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 91 km/u á 102 km/u. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2100 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 71 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 8 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Adria kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Adria zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 306 1.9 XRd

Periode
1997 - 2001
Vermogen
68 pk (50 kW)
Brandstof
Diesel
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
120 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Adria Altea 390 PS

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Adria en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

d.h.coehoorn heeft het volgende over de Peugeot 306 1.9 XRd geschereven:

"Na een rit van ongeveer 200 km krijgt de 306 een kick en gaat er tegen aan. In Nederland is de 80 haalbaar. Over de grens is een snelheid van 95 km goed te doen zonder stabilisator. Klimmen kan praktisch overal in de 3e probeer wel de toeren zo soeple mogelijk te houden.
Slingerneigingen tot ongeveer 85, daarna ligt de combinatie stil en een snelheid van 100 plus is haalbaar en goed vol te houden. Echter met 1 windvlaag dwars ontstaat slingering, die voor een onervaren rijder niet valt te stoppen. Ook bij lagere snelheden is de combinatie met twee fietsen achter op de caravan flink gevoelig.
Rijervaring met dezelfde auto in 8 jaar ( nu 3 ton op de teller) en met een Biod ( perfecte combi) en daarna de Adria 390DS ( gewicht 1000 kilo inclusief alles) overwegend gunstig. Het min of meer geringere rijcomfort in vergelijking tot de Biod wordt gecompenseerd door de grotere leefruimte in de Adria.
Routes; Pyreneen, Route Napoleon, Normandie etc.
Gebruik gemiddeld 6 tot 8 liter per 100 km"

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 306.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker