Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost
Burstner Ventana 465

Burstner
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Mondeo 1.6 EcoBoost zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Burstner is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
219
169

Hellingen
Risico's bij slingeren
245
154

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Burstner van 1310 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Mondeo 1.6 EcoBoost. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Ford en de Burstner een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1310 kg 1698 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost
Burstner Ventana 465

Burstner

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 116 km/u á 125 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Burstner kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Burstner zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost

Periode
2010 - 2014
Vermogen
160 pk (118 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
240 Nm v.a. 1700 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Burstner Ventana 465

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Burstner en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Stoffer heeft het volgende over de Ford Mondeo 1.6 EcoBoost geschereven:

"In het voorjaar voor het eerst met deze combinatie onderweg geweest. Vooralsnog alleen in Nederland. De auto trekt de caravan gemakkelijk. M'n vergelijkings materiaal is een Saab 9-3 1.8t. In vergelijking met deze auto is met name de achtervering beter. Hierdoor is zwaarder laden van de auto en een hogere kogeldruk mogelijk zonder dat de auto 'op zijn kont hangt'.

Daarnaast is de vijfde versnelling zeer goed en breed inzetbaar. Vanaf 70 tot 110+ is op geen enkele snelweghelling in NL een probleem. Op geen enkel moment heb je het gevoel met een 1.6 onderweg te zijn. (Ook niet als je een saab 1.8t gewend bent wat feitelijk een 2.0l motor met lage druk turbo is)

Deze zomer maar eens kijken wat een retourtje Italie ons leert.

Update 16-08-2012:

deze zomer ook de combinatie kunnen proberen op onze vakantie naar Italië (Trento).

Moet zeggen dat m'n mening over de auto niet is gewijzigd. Ook op de Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse snelwegen is de auto in staat om veel in de vijfde versnelling z'n werk te doen. Zeker bij wat hogere snelheden (100-110) is dit een prettige versnelling. Terugschakelen naar de vierde versnelling is bij de wat stevigere hellingen nodig. Terugschakelen naar de derde versnelling is echter op de snelwegen, zolang je je niet klem rijdt achter een langzamer voertuig, niet nodig.

Vwb het verbruik kan ik nog melden dat het gemiddelde verbruik bij een snelweg snelheid van 100-110 uitkwam op 13,7 l/100km (1:7,3). Dat is fractioneel beter dan het verbruik van de eerder genoemde Saab onder dezelfde omstandigheden.

Tot slot toch nog één kanttekening; de koppeling van de Mondeo gaat snel stinken op het moment dat je tegen de helling op moet wegrijden. Een file op de Fernpas zorgt er dan voor dat je zeer goed op je voorgangers moet letten en zo weinig mogelijk tot stilstand moet zien te komen. Als dat dan toch moet en je trekt weer op is het zaak zo kort mogelijk met slippende koppeling weg te rijden. Dit is natuurlijk sowieso een goed idee. Bij de Saab ben ik hier echter nooit mee geconfronteerd.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Mondeo.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker