Caravantrekker.nl

Trekadvies

Citroen

Citroen C4 Picasso 2.0 HDi aut.
Kip Grey Line 47 TDB Special

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Citroen C4 Picasso 2.0 HDi aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
245
239

Hellingen
Risico's bij slingeren
279
161

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1405 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen C4 Picasso 2.0 HDi aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Citroen maar 60 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 70 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Citroen en de Kip een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1405 kg 1860 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Citroen

Citroen C4 Picasso 2.0 HDi aut.
Kip Grey Line 47 TDB Special

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 126 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 109 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Denk aan slingeren

De Kip kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 70 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Citroen C4 Picasso 2.0 HDi aut.

Periode
2011 - 2013
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
300 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Grey Line 47 TDB Special

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

H.A.van Rheenen heeft het volgende over de Citroen C4 Picasso 2.0 HDi aut. geschereven:

"Deze zomer (2011) zijn we voor het eerst met deze combinatie op pad geweest. We hebben het gelijk goed gedaan en hebben ruim 4000 km gereden met de Kip achter de auto.
Anders dan de berekende prestaties doen vermoeden, is de combinatie zeer stabiel. Vermeld moet worden, dat tegenwoordig een kogeldruk van 70 kg is toegestaan, terwijl er bij de berekeningen van 60 kg wordt uitgegaan! Ik snap ook niet dat er bij de acceleratie "slechts" 4 sterren staan. Regelmatig betrapte ik mij erop dat ik bijna 120 km/uur reed omdat ik even een vrachtauto wilde inhalen. Ongemerkt liep de snelheid in korte tijd dan zo hoog op.
Gemiddeld kruis ik zo rond de 100 km/uur en het verbruik bedraagt dan tussen de 1 op 11 en 1 op 11,5. Voorwaar geen slechte score met zo'n zware caravan achter de auto!
Zonder caravan kom ik tussen de 1 op 16,5 en 1 op 17 uit.
Ik vind het geen goed idee om al vanaf 80 km/uur de hoogste versnelling te gebruiken. vanaf zo'n 95 km/uur is het dat wel. Anders komt de motor toch echt te laag in zijn toeren te zitten en heb je te weinig reserve meer.
De C4 Picasso blijft een puike trekauto, ook in de Alpen en Pyreneeen is dat weer gebleken. Zowel stijgen als dalen gebeurt zeer stabiel en dus vertrouwenwekkend.
Dat de 5 afgebeelde sterren geel zijn, heeft te maken met de gewichtsverhouding tussen de auto en de caravan. In de praktijk is daar niets van te merken!
Daarnaast is de Citroen zeker in deze exclusive-uitvoering een comfortabele en puike auto, volgehangen met allerlei nuttige zaken, waarvan ik de hill-start-assist vooral met de caravan bijzonder waardeer. Nooit meer achteruit voordat je omhoog wilt! En nooit meer een afgeslagen motor dankzij de EGS! Wat wil een mens nog meer? Bovendien wordt de afstelling van de bi-xenon-lampen automatisch geregeld, zodat je een tegenligger nooit meer verblindt...
Een echte aanrader dus, deze fraaie auto!

Update: Ook in 2012 zonder enig probleem nog zelfs wat meer (4750) kilometers afgelegd met de caravan.

Update: Wij hebben deze combinatie in 2019 nog steeds en reizen er jaarlijks nu ruim 5000 km mee, alles zonder enig probleem. De caravan wordt jaarlijks onderhouden bij Kip in Hoogeveen en verkeert in nieuwstaat. Sinds vorig jaar een bankairco laten installeren en ook die bevalt prima. Grootste voordelen zijn dat de airco laag op de as staat, zodoende meewerkt aan de stabiliteit van de caravan, geen extra luchtweerstand geeft in tegenstelling tot een dakairco en veel geruislozer is voor de buren op de camping! De auto gaat jaarlijks voor een beurt en APK naar de garage en heeft tot nu toe nog geen extra slijtage laten zien.

Aangezien de auto 8 1/2 jaar oud was, ik veel minder kilometers rijd en diesel dus te duur werd qua wegenbelasting, heb ik hem ingeruild. Daarvoor in de plaats is een Citroen C5 Aircross pure tech 180 gekomen. Door de corona zijn we nog niet echt met de caravan op pad geweest. Zodra dat wel het geval is, met ervaring in de Alpen en/of Pyreneeën, zal ik mijn ervaringen hier weer met u delen. Terugblikkend was de C4 Picasso 2.0 diesel in deze Exclusive-uitvoering een aangename en betrouwbare en luxe reisgenoot! Een aanrader ook als je een caravan van 1500 kg hebt!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Citroen C4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker