Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT [DSG]
Hobby De Luxe 455 UF

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT [DSG] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
218
145

Hellingen
Risico's bij slingeren
231
190

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1237 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT [DSG]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Hobby een gewichtsverhouding van 69%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
1237 kg 1807 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT [DSG]
Hobby De Luxe 455 UF

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 126 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 101 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT [DSG]

Periode
2011 - 2014
Vermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
200 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 455 UF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Gerard Acda heeft het volgende over de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT [DSG] geschereven:

"Begin mei 2012 met de caravan van 1.400 kilo aan de haak heen en weer geweest naar de Italiaanse riviera. Ik was wat sceptisch vooraf. Had eerlijk gezegd mijn twijfels over deze 1,4 bluemotion mat 122 pk. Ik moet zeggen, 200% meegevallen! Heenweg via Luik, de beruchte klim. De cruisecontrol (cc) wilde de ingestelde 100 km/u vasthouden, de DSG schakelde zelf terug naar 5, later naar 4. Daardoor zakte 'ie nog wel wat terug in snelheid. Met de hand teruggezet in 3, en met de voet rond de 4.000 tpm gehouden. Gewoon met 85-90 naar boven! Super.
Ook de Alpen in, door de Gotthart, en later in Italië langs de kust en nog wat haarspeldbochten, allemaal makkelijk te doen. De hillhold werkt echt perfect en houdt de combinatie (alles beladen rond de 3500 kilo) gewoon op een helling stil.

Wel raadzaam om in de S te rijden. Wegtrekken gaat goed, wel wat toeren, maar snel invoegen gaat prima. Dit is het enige moment dat mijn vorige 2.0 Fsi sneller was. Op snelheid in Duitsland (ik heb een 100km-sticker op de caravan) schakelt de bak prima, veel in 6 en zelfs in 7. Achter een vrachtwagen 80 en snel naar links om er voorbij te komen, geen probleem en snel trekt de auto door naar 120. Het is allemaal boven verwachting. Dat ik ooit in een handbak gereden heb en een automaat voor oude mensen vond... Nooit meer anders dan DSG!
Manouvreren op de camping ook erg gemakkelijk met de DSG. Stationair trekt de auot de combinatie over steile paadjes op de camping en kun je heel rustig aan komen rijden. Geweldig!
De versnellingsbakolie is nimmer boven de 120 graden geweest, de temperatuur van de auto altijd gewoon op 90 gr, stevig doorgereden (Italie en Duitsland 104 op de teller, NL en Zwitserland 95) en verbruik over 3013 kilometer 1:7,5. Wel veel, maar beter dan mijn Octavia 2.0 Fsi met 150 pk/200Nm. Als je 90 rijdt heb ik regelmatig 1:10 op de verbruikscomputer zien langskomen. Zeer tevreden dus, als vlotte caravanrijder!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Passat.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker