Caravantrekker.nl

Trekadvies

Renault

Renault Espace 3.0 V6 24V aut.
LMC Munsterland 485 D

LMC
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Renault Espace 3.0 V6 24V aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de LMC is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
248
212

Hellingen
Risico's bij slingeren
287
184

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de LMC van 1342 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Renault Espace 3.0 V6 24V aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Renault als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Renault en de LMC een gewichtsverhouding van 65%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 69%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

69%
1342 kg 1955 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Renault

Renault Espace 3.0 V6 24V aut.
LMC Munsterland 485 D

LMC

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 126 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 2000 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 110 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

Weinig risico bij slingeren

De LMC kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Renault een LMC zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Renault Espace 3.0 V6 24V aut.

Periode
1998 - 2002
Vermogen
190 pk (140 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
267 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

LMC Munsterland 485 D

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Renault en LMC en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

H.Koekkoek heeft het volgende over de Renault Espace 3.0 V6 24V aut. geschereven:

"Ik rij nu ruim een jaar met een Espace V6 van 2001. Auto heeft nu 150.000 km gelopen waarvan ruim 20.000 op LPG. Ik heb een Fendt Topas 510 TFB. Ledig gew. 1185 kg. en totaal toegestane massa 1700 kg. Zijn met deze combinatie een aantal keren op pad geweest. O.a. naar het zuit Duitsland (zwarte Woud) en Frankrijk. (Castelane). Op erg stijle hellingen > 12% heeft hij snel de nijging met de voorwielen door te spinnen. Maar dat is dan ook voor heel even.
Ook op LPG geen enkel probleem. Heeft voldoende vermogen om door de Alpen te rijden. Een fantastische auto. Een vr.auto in halen op de autosnelweg is dan ook een peuleschil. Bij normaal gebruik haal ik met de LPG (60L) tussen de 400 en 430 km met caravan. Ik rij dan hooguit 90 km/h. Solo rijdt de auto op korte afstanden 14 l/100 km en op lange afstanden met een kruissnelheid van ongeveer 115 km/h 11 l/100 km. Het is wel zaak goe te anticiperen. Naar de kertsmarkt in Osnabruck (totaal 224 km en 23 L) een verbruik van 1 : 9,7. Het enige nadeel met deze auto is de wegenbelasting. 340 euro per kwartaal.
Ook in het buitenland heb je geen problemen om een LPG tankstation te vinden.
De auto is voorzien van luchtvering (achter) met automatische niveau regeling. Dus nooit een achterover hangende auto. Staat altijd recht.
De auto heeft inmiddels 211.000 km gelopen en nog steed erg goed op LPG. Afgelopen zomer ruim 6000 km met caravan. Oa naar Montenegro en Bosnie-Herzegovina. Veel kleine wegen gereden en geen problemen. Auto op advies van de LPG inbouwer vorig jaar voorzien van (goedkope) lpg bougies. Blijken beter te werken dan de dure (24 euro/st) van Renault. Moeten wel elke 30.000 km vervangen worden. Veel werk daar het inlaat spruitstuk er af moet. (vier uur sleutelen). Hij gaat nog zeker veel kilometers mee. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Renault Espace.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker