Caravantrekker.nl

Trekadvies

Dacia

Dacia Lodgy dCi 90
Wilk S4-490 HTD

Wilk
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Dacia Lodgy dCi 90 zijn in de meeste situaties wel voldoende, maar wel is het gewicht van de Wilk met een gemiddelde belading erg hoog. Probeer de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk te beladen. Let heel goed op je snelheid en rijd niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.
Let wel op: In sommige landen buiten Nederland kan de caravan net iets te zwaar zijn voor het wettelijk maximaal trekgewicht!

Vlakke weg
Trekkracht
152
103

Hellingen
Risico's bij slingeren
124
80

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De totale caravan weegt meer dan de auto mag trekken. In Nederland en in veel EU-landen wordt bij controle uitgegaan van de aslast van de caravan (1338 kg) als gewicht van de caravan. In de praktijk is het dan geen probleem om er zo mee te rijden, maar dat kan in het buitenland anders zijn en zou de caravan 18 kg te zwaar (beladen) kunnen zijn. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Dacia maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Dacia en de Wilk een gewichtsverhouding van 95%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 96%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

96%
1418 kg 1480 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Dacia

Dacia Lodgy dCi 90
Wilk S4-490 HTD

Wilk

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 3100 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 101 km/u á 112 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 82 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 11 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Slingeren is gevaarlijk

De Wilk kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Dacia een Wilk zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Dacia Lodgy dCi 90

Periode
2012 - 2015
Vermogen
90 pk (66 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
200 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Wilk S4-490 HTD

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Dacia en Wilk en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rob Rooijackers heeft het volgende over de Dacia Lodgy dCi 90 geschereven:

"Eerst de auto
Bij normaal rijden op de snelweg (100km p/u) is een verbruik van 1 op 25 zeker haalbaar
Bij wind mee, zelfs nog beter
In de stad is 1 op 20 mogelijk
Tijdens de vakantie met caravan naar zuid Frankrijk, zowel tolwegen (met 90-95km/uur) als binnenwegen is over 2700 km een verbruik van 1 op 11.6 daadwerkelijk gemeten
En met de mistral van achteren zelfs 1 op 16 en de mistral tegen 1 op 9
Wind is een belangrijke factor voor het verbruik van de auto, zowel solo als met caravan.
Belangrijk is dat de Lodgy pas bij 70 km per uur naar de 5e versnelling kan (solo) en eigenlijk met de caravan pas bij 75 km/uur
De stabiliteit is redelijk, ben beter gewend met een andere auto, maar de wind speelt een grote rol hierbij, zowel solo als met caravan en met name bij dwarswind.
Hoewel het trekkracht rapport slechte resultaten voorspelde valt het allemaal wel reuze mee.
De 5e versnelling was grotendeels bruikbaar en zelfs bij 90 km/uur was er nog voldoende trekkracht om redelijk snel te versnellen om in te halen.
De Wilk mag 1500 kg hebben, de Lodgy maar 1400 kg.
De Lodgy is een ruime auto, 2700 liter laadinhoud, ongeveer 700 kg, dus veel zware spullen van de caravan naar de auto, zoals voortent, stoelen, tafel, eten en zelfs 2 fietsen met voorwiel eraf, kunnen rechtopstaand in de auto gezet worden.
Daardoor is de caravan wat lichter geworden (1375) en de Lodgy van 1180 naar 1650 kg, net onder het treingewicht.
Er werd gereden met 2 personen, achterbank opgeklapt. (Kan er zelfs helemaal uit, maar dan wordt de auto weer een stuk (te) lichter)
Het is een goedkope auto in aanschaf, mag veel trekken en zolang je het allemaal rustig aan doet is het een prima trekauto tot snelheden van 100 km/uur.
daarboven komt met name bij dwarswind de stabiliteit in gevaar.
Hiervoor had ik een Peugeot 308 die 1500 kg mag trekken, een stuk duurder, ook in verbruik, maar wel wat stabieler.
Nog even de trekhaak, Lodgy levert een vaste trekhaak, die als je die van fabriek af bestelt in combinatie gaat met 4 achter parkeersensoren.
Mijn auto had er al 3, is de standaard levering en pas 4 maanden na aflevering kwam er een afneembare trekhaak beschikbaar.
De kogel zit dan te dicht bij de bumper, onder een hoek van 45 graden raakt de stabilisator van de caravan net wel/niet de sensor (flosdraadje).
Na de reis, 13 campings heb ik geen schade opgelopen aan de sensor, EN, sterker nog, hoewel de kogel dus voor de middelste sensor zit, geeft hij solo geen storing als je het kapje op de kogel op de juiste wijze plaats .
Maar je kan de trekhaak natuurlijk dan ook gewoon verwijderen.
Het schijnt, zegt de dealer, dat ook een vaste trekhaak geen storing geeft bij 3 sensoren, maar dat risico van overzetten heb ik maar niet genomen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Dacia Lodgy.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker