Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Cee-d 1.6 GDI
Hobby Excellent 410 SFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Cee-d 1.6 GDI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
199
78

Hellingen
Risico's bij slingeren
206
147

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1196 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Cee-d 1.6 GDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Kia maar 60 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Hobby een gewichtsverhouding van 83%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 80%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

80%
1196 kg 1493 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Cee-d 1.6 GDI
Hobby Excellent 410 SFe

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3000 á 3500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 111 km/u á 121 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 97 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 60 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Cee-d 1.6 GDI

Periode
2012 - 2015
Vermogen
135 pk (99 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
164 Nm v.a. 4850 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby Excellent 410 SFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

wimg heeft het volgende over de Kia Cee-d 1.6 GDI geschereven:

"Afgelopen weken zijn we met onze nieuwe Kia Cee'd op kampeervakantie geweest naar de Duitse Oostzeekust en naar Potsdam.
Daarbij heeft de wagen prima voldaan: veelal kon ik in de 5e versnelling rijden, op vlakke stukken en weinig wind ook wel in de zes waarbij het verbruik verder daalde. Ik moet aantekenen dat ik veelal met de vrachtwagens meerijd, d.z.w. een werkelijke snelheid van circa 90 km/h.
Bij het inhalen van vrachtwagens, is het zaak een redelijk snelheidsverschil aan te houden, anders ervaar je iets te veel zuigkracht op het moment dat je denkt dat je aan de vrachtwagen voorbij bent.
Wordt het heuvelachtiger, dan is het zaak om op tijd terug te schakelen. Bij boven omschreven snelheden, draai je in de 5e versnelling circa 2.500 toeren/min. Op een helling gaat het toerental omlaag en dan valt het koppel in een gat en dan zak je snel terug in snelheid.
Schakel je op een helling bij 90 km/h terug naar de 4e, dan kan hij heel veel aan.
De motor blijft bijna altijd erg stil, hoge toeren heb je niet echt nodig. Het berekende verbruik over de hele reisafstand is 10,03 liter/100 km ofwel tamelijk precies 1:10. Daarmee ben ik tevreden.

In de zomer van 2013 naar Südtirol geweest (route over de Fernpas en Reschenpas). De Ceed doet het prima, op de snelweg kun je gemakkelijk 90-100 km/u rijden, op hellingen moet wel op tijd terugschakeld worden, maar dat geldt voor veel auto's. Toeren boven 4.000/min heb ik niet nodig gehad. De motor blijft ook in die situaties aangenaam rustig. Over een afstand van 696 km(Landeck (A)-Mönchengladbach(D)) was het exacte verbruik 1:10,4. Al met al een dikke voldoende voor onze Ceed."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Ceed.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker