Caravantrekker.nl

Trekadvies

Seat

Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7]
Weinsberg CaraOne 390 QD

Weinsberg
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Weinsberg is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
208
149

Hellingen
Risico's bij slingeren
238
188

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Weinsberg van 1050 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 65 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Seat. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Seat en de Weinsberg een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1050 kg 1461 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Seat

Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7]
Weinsberg CaraOne 390 QD

Weinsberg

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 121 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 100 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

Weinig risico bij slingeren

De Weinsberg kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Seat een Weinsberg zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7]

Periode
2013 - 2019
Vermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
200 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Weinsberg CaraOne 390 QD

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Seat en Weinsberg en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans heeft het volgende over de Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7] geschereven:

"Sinds een paar maanden in bezit van de Seat Toledo 1.4 tsi DSG FR-Line. De Toledo is (in tegenstelling tot de gegevens op deze site) inmiddels voorzien van de "nieuwe generatie" 1.4 tsi met 125 PK (zonder ketting), welke ook in de Golf e.d. te vinden is. De auto is voor zijn klasse heerlijk ruim en erg rijk uitgevoerd qua uitrusting. De kofferbak is met 550 liter gigantisch. Erg prettig om je kampeerspullen in kwijt te kunnen zoals stoelen en tafel ed. De afwerking en comfort zijn prima. Solo is het een zeer prettig rijdende auto. Stil en redelijk stevig geveerd, maar niet oncomfortabel.
Met een caravan van zo’n 1050 kilo aan de haak een prettig rijdende combinatie. De auto zakt nagenoeg niet door met bagage in de kofferbak en 60 kilo kogeldruk, dit ondanks de vrij grote overhang. De combinatie rijdt stabiel. De 1.4 tsi (inmiddels 125 PK, 200 NM bij 1400 tpm) is voldoende krachtig om stevig door te kunnen rijden. Met de caravan aan de haak rij ik altijd in de S (sport) stand. Een snelheid van 100 is makkelijk aan te houden. Ook bergop in de Ardennen (4e versnelling, 4000 tpm). De automaat schakelt bergop tijdig terug, wat erg prettig is. In de praktijk rijdt de auto op de vlakke weg veelal in de 6e versnelling met ongeveer 2300 tpm. Bij forse tegenwind schakel ik zelf terug naar de 5e omdat die dan net wat lekkerder trekt, door het iets hogere toerental (3000 tpm). Rumoerig wordt het nooit in de auto.

Ook manouveren op de camping is door de DSG erg prettig. Voet van de rem en de combi rijdt met groot gemak voor of achteruit omhoog een plek op (zonder stinkende koppeling).

Conclusie; wie een betaalbare, goed afgewerkte, ruime, stabiele, caravantrekker zoekt, die 1200 kilo mag trekken, heeft aan de Seat Toledo een fijne reisgezel. De stoelen (leer/alcantara) zitten ook op lange afstand erg prettig. De standaard achteruitrijcamera maakt het aankoppelen van de caravan erg gemakkelijk. De afneembare trekhaak werkt prettig en laat zich als je hem niet gebruikt (uit het zicht) bij het reservewiel in de kofferbak opruimen.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Seat Toledo.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker