Caravantrekker.nl

Trekadvies

Renault

Renault Gr. Espace 2.0 dCi aut.
Wilk S3-650 DK

Wilk
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Renault Gr. Espace 2.0 dCi aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Wilk is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
223
220

Hellingen
Risico's bij slingeren
253
164

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Wilk van 1720 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Renault Gr. Espace 2.0 dCi aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Renault maar 80 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 85 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Renault en de Wilk een gewichtsverhouding van 74%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1720 kg 2255 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Renault

Renault Gr. Espace 2.0 dCi aut.
Wilk S3-650 DK

Wilk

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Denk aan slingeren

De Wilk kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 95 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 85 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Renault een Wilk zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Renault Gr. Espace 2.0 dCi aut.

Periode
2012 - 2015
Vermogen
173 pk (127 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
360 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Wilk S3-650 DK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Renault en Wilk en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Eric van der Sluys heeft het volgende over de Renault Gr. Espace 2.0 dCi aut. geschereven:

"Renault Gr. Espace IV Fase II - 2.0 dCi aut.173 pk bj 2013 en een Wilk S3 650DK bj 2008 met een rijklaar gewicht van 1450 kg en een beladen gewicht van circa 1700 kg.
We zijn met deze combinatie Zondag 20 december 2015 naar Berwang in Tirol gereden om de caravan daar het winterseizoen te laten staan. Normaal zou ik dit in september oktober gedaan hebben, waren het niet dat we de caravan pas op Vrijdag 18 december 2015 ophaalde bij de dealer. Ik heb de auto wat extra beladen om de gewichtsverhouding in balans te houden en we zijn speciaal op Zondag gaan rijden vanwege het vrachtverkeer. Ook zijn we rond 4 uur in de ochtend aangereden zodat ik bij daglicht in de bergen kon rijden (waar gelukkig geen sneeuw lag).
De combinatie ligt erg goed op de weg, door de breedte van de caravan (2.50 m.) had ik weinig/minder last van 'spoorzoeken' en een snelheid van rond de 90 km/h was prima te doen. Slechts één keer schakelde de automaat terug naar de derde versnelling bij een erg lange helling van 7% in Zuid Duitsland. Verder reed de auto prima zelfs op de cruise control. Waarbij ik wel af en toe handmatig terugschakelde. Een handige tip hiervoor is het actuele brandstofverbruik op de boordcomputer, nam dit plots toe (tijdens het klimmen) in de 5de of 6de versnelling dan schakelde ik handmatig terug. Bij het inhalen van de 'weinige' vrachtwagens en drie caravans die we onderweg tegenkwamen had ik meer dan genoeg vermogen over om vlot in te halen. Ik doe dit meestal met een snelheid tussen de 110 en 120 km/h, met maximale tussenruimte om minder last te hebben van de zuigende werking en vlot weer naar rechts te kunnen.
Kortom een vlotte ontspannen reis met een prima combinatie, de Grand Espace is comfortabele caravantrekker en hoewel ik eerst nog twijfelde over hulp of luchtvering heb ik deze niet een moment gemist.

Deze zomer naar Franse westkust gereden c.a. 1300km enkele reis. En uiteindelijk toch besloten om hulpveren onder de auto te laten monteren. Ik merkte namelijk dat de voorste caravan as meer belast werd dan de achterste, er was een voelbaar verschil in temperatuur van de velgen. Na montage van de hulpveren is dit verschil niet meer voelbaar en ik moet zeggen dat het ook nog een positieve invloed heeft, op het al best goede rijgedrag. Daarbij blijkt het beladen gewicht van de caravan voor de zomervakantie ook iets hoger te liggen, zo rond de 1930kg!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Renault Espace.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker