Caravantrekker.nl

Trekadvies

Citroen

Citroen C3 1.4 eHDi aut.
Caravelair Antares Luxe 340

Caravelair
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Citroen C3 1.4 eHDi aut. zijn niet geweldig, maar wellicht voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Caravelair is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
118
75

Hellingen
Risico's bij slingeren
90
237

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravelair van 800 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen C3 1.4 eHDi aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Citroen maar 46 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Citroen en de Caravelair een gewichtsverhouding van 56%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 58%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

58%
800 kg 1380 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Citroen

Citroen C3 1.4 eHDi aut.
Caravelair Antares Luxe 340

Caravelair

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 92 km/u á 103 km/u. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 75 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 10 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.

Weinig risico bij slingeren

De Caravelair kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 46 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Caravelair zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Citroen C3 1.4 eHDi aut.

Periode
2013 - 2016
Vermogen
68 pk (50 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
160 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravelair Antares Luxe 340

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Caravelair en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Mario hendriks heeft het volgende over de Citroen C3 1.4 eHDi aut. geschereven:

"Was anders dan was berekend,mede kwam dat denk ik, door dat ik mijn caravan niet kon kiezen, dus heb ik i.p.v 550kg leeggewicht 600kg moeten kiezen.
Mijn reis ging van maassluis naar aubenas frankrijk (1046 km) ik had er eerst geen vertrouwen in met een 1,4 diesel 68 pk met vrouw 2 kinderen vol beladen naar frankrijk. Maar het liep op rolletjes. Ik had de cruise control op 90km ingesteld en daar bleef die perfect op hangen in nederland, in belgië, luxenmurg en frankrijk ging het iets minder, daar ging het met C.C ingesteld op 90km langzaam naar de 75km op de hele reis is het daar tussen gebleven..heb op rechte stukken soms 105 gereden, ook dat was een makkie, dankzij de optie trailer ass. Bleef de caravan netjes achter de auto, het verbruik was 1/13:5 ook dankzij het standaard aanwezig Downhill stop had ik ook geen problemen met optrekken vanuit stilstand. Op de terugreis heb ik iets meer gespeeld met de EGS Versnelling, heb alle 4 de opties gebruikt, maar de C.C. Had me voorkeur, en kwam er achter dat met C.C op 105 ingesteld hij niet onder de 90 uitkomt al met al. Hulde aan me Citroen C3 full option"

Lees meer gebruikerservaringen met de Citroen C3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker