Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V70 T4 2.0 aut.
Biod Nomade

Biod
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V70 T4 2.0 aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Biod is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
286
312

Hellingen
Risico's bij slingeren
340
221

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Biod van 1150 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo V70 T4 2.0 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Biod een gewichtsverhouding van 61%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 62%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

62%
1150 kg 1868 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo V70 T4 2.0 aut.
Biod Nomade

Biod

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 12.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 123 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Biod kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Biod zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V70 T4 2.0 aut.

Periode
2015 - 2018
Vermogen
190 pk (140 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
300 Nm v.a. 1300 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Biod Nomade

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Biod en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

U.F. Oskam heeft het volgende over de Volvo V70 T4 2.0 aut. geschereven:

"Na ruim 5 jaar een V70 2.4D Geartronic voor de Biod te hebben gehad, hebben we nu de eerste vakantie met de nieuwe V70 T4 Geartronic achter de rug.

Ja, de T4 heeft minder vermogen in Newtonmeter (300 tegen 420), maar meer PK's (190 tegen 175). Het rijdt anders maar zeker niet slechter. Wel heb ik nu met de caravan erachter de bak altijd in S staan, hij schakelt dan wat eerder terug. Geen moment heb ik te maken gehad met een gevoel alsof hij het niet aankon. Met een glimlach, ík moet wennen aan het brandstofverbruik benzine, na de diesel. Maar de hele 3000 km vakantie (waarvan 2500 met caravan) eindigde gemiddeld op 10,5ltr/100km.

Het lastige stukje A31 (Noord Frankrijk van Dijon naar Luxemburg) kwam met caravan gemiddeld op 12,0ltr/100 km, wat mij niet tegenviel bij de door mij aangehouden cruisecontrol-snelheid iets boven het toegestane.

De Biod is van zichzelf altijd al heel stabiel gebleken. Wij hebben het Alko onderstel. De hele vakantie hebben wij geen slingertje gevoeld. Kleine opmerking over de demping van de auto: de vorige Volvo had niveauregeling. Dan wist je zeker, dat de auto niet doorzakte. De nieuwe heeft het Dynamic onderstel. Geen hoogteregeling, maar toch ook geen last van een "doorgezakte" auto. De combinatie staat keurig recht.

Met Milenco spiegels kijk ik makkelijk zelfs deels om de caravan heen,

Kortom: ik kan deze combinatie aanraden voor een ontspannen vakantie."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V70.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker