Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Superb Combi 2.0 TDI
Knaus Sudwind 500 KU

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Superb Combi 2.0 TDI zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
232
235

Hellingen
Risico's bij slingeren
276
171

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1310 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Superb Combi 2.0 TDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Knaus een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1310 kg 1730 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Superb Combi 2.0 TDI
Knaus Sudwind 500 KU

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 107 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Superb Combi 2.0 TDI

Periode
2015 - 2019
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
340 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sudwind 500 KU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Janse heeft het volgende over de Skoda Superb Combi 2.0 TDI geschereven:

"Deze zomer zijn we met de combinatie Skoda Superb Combi 2.0 TDI (nieuw model, 150 pk handgeschakeld 350 Nm) en een Knaus Sudwind 500 FU (1130 kg leeg, ca 1500 kg maximaal) naar zuid-Frankrijk gereden. Route richting het zuiden over Luik, route soleil.

De 190 pk versie van de Superb is trekauto van het jaar 2016 geworden, maar de iets minder sterke 150 pk is mij ook erg goed bevallen. Wat een fantastische reiswagen die technisch gezien maar liefst 2 ton mag trekken!

De Style Business versie is voorzien van een camera met een aanhangerfunctie. Ideaal met aankoppelen van de caravan. De auto is erg stil en heeft voldoende trekkracht om vlot met deze combinatie met het overige verkeer te kunnen meerijden. Inhalen van grotere voertuigen gaat probleemloos en zonder noemenswaardige slingerbewegingen. Met twee jongere kinderen op de achterbank en wat zwaardere bagage in de laadruimte van de auto, is het niet nodig om hulpveren aan te brengen. De auto zakt niet te ver door de vering.

Met een snelheid van 100-110 km/u ligt het verbruik op 1:9. Dat is redelijk. De zesde versnelling is helemaal niet gebruikt in de vakantie, in de vijfde versnelling loopt de motor het mooist. De schakelindicator maar even negeren.
Bij sommige hellingen (Luik) is de vierde versnelling gebruikt omdat het aantal toeren onder de 2000 rpm kwam. Maar de meeste hellingen op de route soleil trekt hij gemakkelijk in de vijfde versnelling. De kogeldruk (ca 75 kg) en de belading moet natuurlijk in orde zijn voor een goede wegligging.

De 500 FU is een erg prettige en populaire caravan en heeft de keuken en de kledingkasten recht boven de as. Dit is gunstig voor de verdeling van het gewicht. Onder het Frans bed aan de voorzijde kunnen gemakkelijk de zware spullen worden gelegd, zonder dat de kogeldruk te hoog wordt. De accu van de mover staat ook onder het bed, tegen de as aan. De grote rondzit en de ruime opzet van de keuken is een positief punt van deze caravanindeling die er overigens ook in de 450 serie is.

Na de vakantie moest er wel een litertje olie worden bijgevuld, maar dat hoor je weleens vaker over de 2.0 TDI's uit het VW gamma. Zeker na de eerste paar duizend kilometer schijnt dat niet vreemd te zijn. De volgende reis gaat er wel een flacon olie mee.

De totale lengte is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden bij het manouvreren bij tankstations, parkeerplaatsen en op de camping. Concluderend is dit een erg prettige combinatie om mee te rijden en om de vakantie mee te vieren.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Superb.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker