Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota Auris TS 1.2T aut.
Hobby De Luxe Easy 400

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota Auris TS 1.2T aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
199
143

Hellingen
Risico's bij slingeren
211
186

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1078 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Toyota Auris TS 1.2T aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Toyota als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de Hobby een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1078 kg 1500 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota Auris TS 1.2T aut.
Hobby De Luxe Easy 400

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 111 km/u á 120 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 96 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota Auris TS 1.2T aut.

Periode
2015 - 2019
Vermogen
116 pk (85 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
185 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe Easy 400

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Reinier heeft het volgende over de Toyota Auris TS 1.2T aut. geschereven:

"Van mijn werkgever kreeg ik een auto, maar het werd verplicht een Toyota Auris TS. Het liefst een hybride, maar bij hoge uitzondering kreeg ik een benzine om de caravan te kunnen blijven gebruiken. Met Hemelvaart uitgeprobeerd in NL, met vrouwlief, 2 puberkinderen en hond. Dat valt niet mee, op meerdere vlakken.
1. Ondanks dat ik de kogeldruk nog niet op de maximale 65kg had en de kofferruimte nog niet volledig vol, zakte de achterkant al veel te ver door, naar mijn zin. Tussen de straat en de stekker is er nog een handbreed ruimte. Gelukkig rijden we deze zomer over het biljartlaken dat peage heet. 2. De CVT automaat is niet prettig bruikbaar. De CVT voelt dat er vermogen gevraagd wordt en houdt de toeren onnatuurlijk hoog, zonder daadwerkelijk het beschikbare koppel door te geven. Derhalve in de manuele stand gereden en in de sporstatnd, waarbij de 6e versnelling van de 7 bij 2.500 toeren een tellersnelheid geven van een goeie 95 kilometer per uur. Daar is mee te leven. Een tussensprintje om een vrachtauto in te halen met 100 kilometer op de snelheidsmeter moet zeer goed voorbereid worden. De versnelling is nauwelijks merkbaar en zeer traag. Het verbruik is omgekeerd evenredig, want met een gemeten verbruik van 1 op 7.2 in ons vlakke landje word ik niet blij. Normaal verbruikt de Auris ongeveer 1 op 15. Had wel een dakkoffer op de Auris, dus dat werkt ook nadelig voor het verbruik.
Stabiliteit is in orde. Wel is de combinatie gevoelig voor langsrijdende auto´s. Ook het comfort blijft goed, ondanks het ver inveren op de achtertrein."

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota Auris.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker