Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gastenboek 

► Stuur een bericht voor het gastenboek (vragen kunt u beter in het forum kwijt)

Inzender: Rob en Sonja Hooijmans

Dit jaar willen wij voor het eerst op vakantie met de caravan. Wij zijn al vaak (een jaar of 15) met de vouwwagen op pad geweest, maar nog nooit met een caravan. Dat is toch wel even anders. Zonder ervaring met een caravan naar Zuid Frankrijk leek mij onverantwoordelijk, dus heb ik een bergtaingsweekend bij caravantrekker.nl gevolgd in zuid Limburg (Noorbeek). Een weekend op de camping "De Grensheuvel". De aanwijzingen en bergritten met stijle klimmen en dalen, de smalle doorgangen, en vooral de manier waarop we uitleg kregen heeft mij het zelfvertrouwen gegeven om in de komende zomer met de caravan naar Zuid Frankrijk te vertrekken. Wat mij betreft zou deze cursus bij het kopen van een caravan aangeboden moeten worden door de verkopende partij. Mijn complimenten voor de relaxte manier waarop de cursus gegeven is. En Bert, bedankt voor het vertrouwen dat je ons gegeven hebt.
 


Inzender: Marja

Afgelopen jaar, in mei een Op Maat Compleet tweedaagse cursus gepland. Met een snelheid van amper 80 km per uur richting Noorbeek en met samengeknepen billen.

Niet eerder ruim 300 km met de caravan gereden. Mijn overleden man reed altijd en bovendien had ik angst opgelopen voor het rijden op snelwegen (solo). Gelukkig kreeg ik vooraf van Bert tips voor 'de eerste reis'. Na de intensieve tweedaagse, maar best wel relaxte caravantraining met veel zelfvertrouwen en een normale snelheid ( 90/95) naar huis gereden. Nadien nog een aantal keren in Noorbeek op de camping geweest. Geweldige omgeving. Wat heel herkenbaar was hoe andere cursisten (na mijn training) de caravan op de plaats moesten zetten met de aanwijzingen die ze die dag van Bert hadden gekregen. Na al een vermoeiende dag lukt dat hun voor geen meter. Lachen...

Ja, best wel intensief zo'n training. Goed om te zien dat ik niet de enige was. Vermoeidheid en concenrtatieverlies slaat toe. Tip: sla op tijd af naar een camping. Relax! Morgen is er weer een dag.

Dank je Bert dat je mij mijn zelfvertrouwen terug hebt gegeven.


Inzender: Jeffrey van Beek 

Zeer recent de caravan workshop gevolgd, al een aantal jaren gaan wij met de caravan op vakantie. Ervaring genoeg zou je zeggen, en toch is het een aanrader om weer terug te gaan naar de basis.

Dank voor de tips en… mijn spiegels staan vanaf nu goed afgesteld.

Groet, Jeffrey


Inzender: Fam. Veldhuizen

Omdat we deze zomer voor het eerst met de caravan naar Frankrijk zouden gaan, hebben mijn man en ik in februari een dag een training gevolgd bij caravantrekker. Het was een leuke, gezellige en vooral leerzame dag. We konden zelf aangeven waar we extra mee wilden oefenen.
De instructeur gaf goed en rustig uitleg.
Inmiddels zit de vakantie naar Frankrijk er op. Nu blijkt dat we veel hebben gehad aan de trainingsdag. Smalle straatjes, hellinkjes, inparkeren, invoegen.... Vooral de tip om de tijd te nemen en alles eerst rustig te bekijken heeft ons regelmatig geholpen.
We zijn vol vertrouwen vertrokken en veilig teruggekeerd.
Bedankt daarvoor!


Inzender: Joke en Sjaak, Kockengen

In augustus 2014 de " Op Maat" rijvaardigheidstraining gevolgd, op zich (voor mij) een zware dag, rijden op smalle wegen en flinke hellingen (volgens mij favoriete routes van Bert).

De reden om de cursus was eenvoudig, om onze caravan op te halen en weg te brengen naar de camping, maakte ik gebruik van mijn collega deze rijd net zo makkelijk met als zonder caravan. Achteruit plaatsen van de caravan geen probleem. Zelf bijna nooit met caravan of aanhanger gereden, dan sta je te kijken hoe een ander het voor jou doet

Toen ik van cursus hoorde heb ik gelijk een dag geboekt.

Starten die dag met theorie en koffie, caravan (gehuurd van Caravantrekker) aankoppelen direct een tip van Bert om de losbreekkabel om de trekhaak te doen en de kabel met een karabijnhaak aan het breekkabeloogje vast te maken.

Het was voor ons beide een onvergetelijke dag geworden, Joke die door Bert werd gewezen hoe ze het beste kon staan en kijken, alles achter in de gaten houden, onderweg veel praktijk tips van Bert.

We waren heel benieuwd hoe de combinatie met de Outlander PHEV zou rijden, smalle wegen, hellingen, achteruit rijden (parkeerterrein in het vierkant), het achteruit rijden vergt veel concentratie, op tijd draaien, insturen, meedraaien met de caravan, goed op de aanwijzingen letten, Bert blijft ondanks alles rustig en telkens maar herhalen wat te doen.

Tussen de middag een heerlijke lunch, het is rijden in een prachtige omgeving.

Eind september onze eigen caravan opgehaald, aangekoppeld en deze achteruit van zijn plek gereden (tussen een boom en geparkeerde auto, met toeschouwers) we waren allebei trots, het was ons met zijn 2 gelukt.

Deze dag hebben we gelijk gebruikt om het geleerde in praktijk te brengen, veel kleine plaatsen en dorpen en landwegen opgezocht, hellingen om vooruit en achteruit rijden goed onder de knie te krijgen, parkeerruimte op industrieterreinen gebruikt om veel achteruit te rijden.

Bert, wij zijn je allebei dankbaar voor de geduldige manier van cursus geven.

Wij hebben samen nu voldoende vertrouwen om met de caravan op pad te gaan.


Inzender: Kees en Marlene, Zaandam

In april waren wij in Noorbeek voor het BergTrainingsWeekend. Wij schreven daarop in omdat wij een grotere caravan hadden gekocht (Detleff Camper Lifestyle 510, waarvan de opbouw 5.70 m lang is en 2.30 m breed) en daarmee naar het zuiden wilden. Door Frankrijk, naar Spanje en daar naar gebieden waar we graag komen: de Pyreneeën, het binnenland en de Costa Brava. Voorheen gingen we met alleen de auto en een tent achterin.

Hoe zou het rijden met een flinke caravan op deze routes uitpakken, en hoe zou de combinatie met onze auto zich houden? Wij wilden dat niet met klamme handen afwachten.

Het BergTrainingsWeekend heeft ons vertrouwen gegeven. Op de pittige hellingen en op de smalle weggetjes bij Noorbeek hebben we ervaring met de combinatie opgedaan. En we hebben veel geleerd. Onderweg, rijdend met instructeur Bert in de stoel naast je, manoeuvrerend, samen kijkend naar de verrichtingen van de medecursisten, voor- en nabesprekend. Leren achteruitrijden. Alles in de kleine groep met twee andere stellen en een veilige setting.

Ik kan best goed autorijden,maar hier komt meer bij kijken. Nu weet ik wel, dat de meeste caravanners gewoon op weg gaan en erop vertrouwen dat ze leren omgaan met wat ze in de praktijk tegenkomen. Maar ze kunnen zichzelf en hun omgeving de stress besparen. Het geld en de tijd voor de cursus zijn een prima investering.

Daarbij komt dat de camping prachtig is en wij in zowel instructeur Bert als de medecursisten prima gezelschap troffen.

In onze vakantie heeft het zijn vruchten afgeworpen. We konden alles goed en zonder stress aan, en daar is nu nog een boel ervaring bijgekomen. Dank dus.


Inzender: Erin en Harriet

Caravantraining compleet op maat

“Koppeling langzaam op laten komen”, “geen gas geven; nee, geen gas geven”, “kijk eens in je buitenspiegel, nee, in je caravanspiegel”, “en nu in je autospiegel, zie je daar het wiel van de caravan?” Het is precies zoals Lieve uit België in haar eerdere reactie op de lessen van Bert al schreef: het is zo moeilijk om oude gewoontes los te laten. Maar wat is het zinvol geweest die tweedaagse training die wij kregen van Bert. We kunnen het iedereen aanraden. Zeker voor zulke beginners als wij waren. Maar nu zijn we zelfverzekerde caravantrekkers geworden hoor. Echt waar. Bert bedankt.


Inzender: Lieve uit Stekene (B)

Een intensieve dag Op Maat caravantrekken en manoeuvreren.

Nu rij ik al 30 jaar met een caravan, maar moet met blozende kaken toegeven dat ik nog steeds met dat ding niet behoorlijk achteruit kan rijden. De buurman om hulp moet vragen om de caravan op mijn tuin te zetten.... En nu is het genoeg. Ik leer het nu eindelijk eens zelf!

Een dag op maat leren.
Na wat theorie met een kop koffie waren we al vlug op weg. Wat verder van de camping is een kleine parking en daar begon het al:
- Recht achteruit rijden, mooi naast de stoep.
Goh best moeilijk. En Bert maar roepen...
- Blijf van het gas(pedaal) af.
- Kijk in je (opzet)spiegels
- Opnieuw terug naar voor en zet je combinatie recht.

Gelukkig blijft die man oerdegelijk kalm, want soms had ik zin om te beginnen gillen. Toch moest hij mijn gefoeter en zacht vloeken er bij nemen. Daarna, op tocht. Hij weet toch wel de akelige weggetjes er uit te zoeken:
- smal, steil omhoog, niet veel breder dan de combinatie, en dan nog een scherpe u-bocht weer naar beneden.
- haarspeldbochtjes, zelfs in Nederland. Je houdt het niet voor mogelijk.

En terwijl ik mij zo concentreer op mijn rijden, wist hij me nog enkele dassenburchten aan te wijzen (mooie natuur daar in Zuid-Limburg, onze Voer is aangrenzend).

Na een heerlijke lunch, terug de weg op.
- steil (?) naar boven, langzaam rijden en... Blijf van het gas af en niet ontkoppelen!!! Hoe moeilijk is het toch om oude gewoontes af te leren. Wegrijden vanuit stilstand op steil ging desondanks zonder probleem mede door het lage gewicht van mijn Smutti en de kracht van de dieselmotor...

Terug naar de parking voor de tweede sessie. En weer achteruit, afdraaien links en rechts. Dan de thuissituatie met kegeltjes nagebootst en die "oprit" op en af. Dan terug naar de camping en, ik was echt wel moe. Jij ook Bert?

Maar 's nachts hing die caravan nog steeds achter mij aan, en het wou maar niet lukken. De volgende middag, toch nog eens geprobeerd op de camping om toch een beetje in rechte lijn achteruit te rijden. Het gaat beter maar nog niet perfect. Onderweg in een kruipfile naar huis, en de koppeling slipte (not) zoals het moest (blijf van dat gas af). Thuis heb dan toch die caravan in de tuin gekregen, weliswaar met begeleiding van de buurman, maar het is gelukt zonder vloeken deze keer, en zonder "stinkende " koppeling.

Het zal me binnenkort wel lukken om dat ding mooi, alleen, achteruit te rijden, in de tuin te zetten en zonder de buurman lastig te vallen. Op de camping zal ik nu goed op mijn plaats geraken, terwijl de heren gniffelend staan te kijken.

Wel Bert, het was een leerrijke ontmoeting met jou. Je bent de kalmte en geduld in hoogst eigen persoon en dat straal je uit naar je leerling.

Bert chapeau voor je lesgeven.
Met zeer dankbare groeten, Lieve


Inzender: Robbert en Elly uit Valkenswaard

Bert, super bedankt voor het mooie leerzame weekend. Jammer dat het afgelopen was. Veel geleerd met name het achter uitrijden met zo'n lange combinatie en zeker op dat drukke parkeerplaatsje onder in Noorbeek. Want Bert weet leuke plekjes en straatjes waar je met een 13m lange combinatie en 2,50m breed NET door heen kunt. Of een weggetje(omhoog) inrijden die doodlopend is en dan is er maar 1 optie achteruit de helling af. Het heeft veel energie gekost maar na zo'n weekend voelt het rijden met de caravan heel vertrouwd. Ik kan nog veel meer opnoemen wat we allemaal gedaan hebben, maar als je het echt wilt weten moet je het gewoon zelf doen en de Bergtrainingsweekend is ECHT de moeite waard. Bert nogmaals heel erg bedankt voor je rustige en duidelijke en humoristische uitleg, we hebben allebei er veel van opgestoken.

Houdoe !!


Inzender: Jan en Rita.

Hoewel ik haar vaak heb gevraagd of ze ook niet eens met de caravan wilde rijden, heeft mijn vrouw het rijden met de caravan altijd ver van zich af gehouden. Omdat ik het toch een prettiger gevoel vind dat zij in noodgevallen het roer tijdelijk kan overnemen heb ik haar na vele pogingen toch uiteindelijk weten over te halen om een rijvaardigheidscursus te doen. Gisteren was het dan zo ver. Via caravantrekker.nl opgegeven voor een 1 op 1 cursus van een hele dag vanuit het Zuid-Limburgse Noorbeek. Het weer was goed zodat dit geen roet in het eten kon gooien. Om half elf meldde we ons met eigen combinatie (Volvo V60D4 aut.& Fendt Opal 495SFB) bij de camping die als uitvalsbasis voor de cursus diende. Na een stukje theorie (met koffie) werd door cursusinstructeur Bert meteen de koe bij de horens gevat en moest mijn vrouw (Rita) plaats nemen achter het stuur. Eerst wat oefeningetjes in het achteruit rijden en het vooruit de hoek om gaan om een beetje een idee te krijgen wat de combinatie doet als je gaat sturen. Daarna de openbare weg op waar je meteen met hellingen en afdalingen zit want de omgeving van Noorbeek is niet bepaald vlak. Wat secundaire wegen, nog niet te smal, leidde ons naar de A2 waar het gelijk de grens over naar Belgie ging. Meteen door naar verkeersplein Charette (voor Luik), een verkeerssituatie die menig chaufeur al met de losse auto zweethandjes bezorgt, waar ze driekwart rond richting Aken werd gestuurd. Enkele kilometers verder via een redelijke stijging werd de autoweg verlaten om er even later in tegengestelde richting weer vanaf te rijden. Nu bij Charette rechtdoor en omhoog een tiental kilometers verder weer "keren". Nu bij Charette weer driekwart rond om weer richting Maastricht te gaan rijden. Dat ging onder de prettige begeleiding van Bert allemaal Prima. Als je dan nagaat dat mijn vrouw in voorgaande jaren toen we een voorjaars-seizoensplek hadden in Luxemburg, ook met de losse auto nooit via Cherette is gereden als zij achter het stuur zat. Ze nam dan altijd een alternatieve weg door de Voerstreek om die verkeerssituatie te mijden. Enfin, terug richting Maastricht maar eer we aan de grens waren (Visé) gingen we er vanaf om daar wat bergachtige binnenwegen met haarspeldbochten te nemen. Een exersitie waar ik ook nog het een en ander van heb opgestoken. Daarna via A2 en een aantal secundaire wegen terug naar Noorbeek voor de lunch. Daarna naar een grote parkeerplaats in Noorbeek die ze meerdere rondjes achteruit heeft gedaan om het achteruitrijden de bocht om onder de knie te krijgen. Je zag bij elke bocht dat ze er wat van opstak. Daarna heb ik een klein stukje mogen rijden om Rita een beetje te laten bekomen van het steeds in de spiegels en over de schouder kijken. We hebben het wegrijden op een steile helling even geoefend, maarja met een automaat is dat een kwestie van gassen! Daarna Rita weer achter het stuur om steeds smallere steilere en bochtigere weggetjes in Limburg en in de Belgische Voerstreek te tackelen. Om half vijf waren we weer in Noorbeek en was het "feest"afgelopen. Ik heb me verbaast over hetgeen mijn Rita die dag heeft gepresteerd thumbup.gif Ze kijkt er nu met heel andere ogen naar en heeft zich voorgenomen om tijdens onze vakantietochten ook regelmatig als stuurvrouw te fungeren. Ook ben ik er van overtuigd dat de prettige wijze waarop de instructeur e.e.a. presenteerde een bijdrage heeft geleverd aan het slagen van deze dag. Het kost een paar centen maar naar mijn mening was het zijn geld in ons geval dubbel en dwars waard. Ik kan het dan ook iedereen aanraden die twijfels heeft over zijn of haar eigen kunnen op het gebied van caravanrijden. thumbup.gif

Bert, nogmaals bedankt voor de geweldige educatieve dag.

Groetjes,
Jan


Inzender: Pieke en Mieke Dejong

Hallo Bert,

Gisteren een geweldige intensieve en succesvolle dag gehad. Veel tips, ervaring en kennis bij je opgedaan. Veel gereden en dus alles meteen in de praktijk kunnen brengen. Het belangrijkste voor ons, als beginnende caravanners, was met name vertrouwen in onze eigen stuurmanskunsten en vertrouwen in onze combinatie in "lastige" omstandigheden krijgen.

Zeker een aanrader om te doen voor beginners !!

Met vriendelijke groet, Pieke DeJong


Inzender: Ronald & Nicole

Hallo, Wat een goede site zeg! Erg nuttige informatie en enorm compleet. De (gewichts- en beladings) berekeningsprogramma's zijn knap gemaakt!

Met groet, Ronald & Nicole


Inzender: Katharina en Jaap Versluis

In een woord: fantastisch! Wij hebben de workshop gevolgd en zo veel geleerd in korte tijd. We konden vele tips en trucs direct omzetten in de praktijk. Met zijn rustige, vriendelijke en humorvolle wijze leert Bert je in een handomdraai heel veel nuttige weetjes. Doordat er maximaal drie stellen deel kunnen nemen is het snel een persoonlijke training en zelfs als je niet aan de beurt bent, leer je van de anderen. Gewoon doen!


Inzender: Ewald Romanski

Beste Herman en Greet,
In België worden elk jaar door de VKT en door PASAR (beiden kampeervereningingen) lessen in het rijden met caravans georganiseerd.

De data en plaatsen van het gebeuren worden in de verenigingstijdschriften aangekondigd.

(Noot van de redactie: maar niet de opleiding waar Herman en Greet naar op zoek waren n.l. rijden met de caravan in alle omstandigheden, niet 'slechts' achteruitrijden er mee.)


Inzender: Herman en Greet

In Vlaanderen (be) vonden we geen passende opleidingen om met een caravan te leren reizen. We volgden bij Bert eerst een halve dagcursus manoeuvreren en daarna een all-in individuele tweedaagse caravantraining. We leerden er alles wat noodzakelijk is om relaxed en veilig met een caravan op stap te gaan. Ik had voordien nog nooit met een caravan gereden dus dat was spannend.

’s Morgens leren manoeuvreren, parkeren, achteruit parkeren, … werden afgewisseld met rijden op en van hellingen, in doodlopende straatjes, door drukke stadsgebieden, in wegwerkzaamheden met versmalde rijstroken, van en op de autostrade,…
Als surplus krijg je een hele rugzak vol handige en noodzakelijke tips rond belading, af en aankoppelen, specifieke instelling van de VIER (!) spiegels.
Na deze training zijn we op reis vertrokken naar frankrijk. Het manoeuvreren en achteruitrijden in moeilijke omstandigheden kon ik relaxed doen. De autostrade volgen met pittige hellingen, vrachtwagens voorbijsteken, … was op zich al een ontspannende bezigheid.
Merci bert, eigenlijk zou iedereen die met de caravan op reis gaat deze opleiding moeten volgen.

Herman en Greet uit Brugge


Inzender: René Kat

Voor een ieder die dit leest:

Indien u uw rijvaardigheid met het rijden van een auto/caravan combinatie wilt toespitsen op het rijden zonder het zweet in je handen dan raden wij de trainingen aan van Caravantrekker.nl. De trainingen zijn gericht op verhogen van de rijvaardigheid met een auto/caravan combinatie en de hierna volgende onderdelen worden in de diverse trainingen behandeld: b.v. achteruit inparkeren, de uitzwaai bepalen van de te trekken caravan, keren, heuvel op en af rijden op een hellingpercentage tot circa 18%, wegrijden op een helling van circa 11% enz, enz. Wij hebben de lessen van Bert als zeer leerzaam ervaren en gaan met een gerust hart op weg en zullen altijd in het achterhoofd de wijze woorden horen als bijvoorbeeld: die twee extra spiegels zitten er toch niet voor niets op gebruik ze. Zo zijn er legio voorbeelden. Nogmaals Bert bedankt en mensen doen zo'n training. René Kat En nee, ik heb geen aandelen in caravantrekker.nl

Inzender: Niek

Zomaar, op internet.
Een toegankelijke bibliotheek met gegevens, rapporten, adviezen en kennis. Vrij
bereikbaar voor ieder die verantwoord met auto en caravan op pad wil. De liefde voor
een vak straal er van af.
Ja, natuurlijk, maak ik een bedragje aan je over. Reuze bedankt.
Niek.


Inzenders: Guido en Karin Holemans - Van Doren

Dag Bert,

Langs deze weg willen we u en caravantrekker.nl toch een pluim op de hoed steken! Het w.e. van 23/03 laatstleden hebben wij de bergtraining cursus gevolgd, echt een aanrader voor iedereen die er met de caravan op uittrekt. Een "must" zou ik zeggen, een Cursus die in België niet gegeven word. Goed voorbereid, prachtig weer en toffe mensen, echt naar onze verwachting. Van een heuvel tot een net iets hogere bergpas... tegenkomen doen we het vroeg of laat toch... net even verkeerd gereden, weg omlegging, de tom-tom volgen ipv ons gezond verstand, een net iets te smalle weg opgestuurd... en wat nu? Lezers die willen weten wat nu... die moeten deze prachtige cursus volgen! We hebben een aantal prachtige collega's caravanners leren kennen.

Bedankt.


Inzenders: Conny Smit & Luc Bors

Beste Bert,

We willen je bedanken voor het geweldige afgelopen BergTrainingsWeekend. We hebben veel opgestoken van de theorie en de praktijk. Daarnaast zijn we je zeer erkentelijk voor het mooie weer wat je meegenomen had. We geloven dat dit het mooiste weekend van het afgelopen jaar is geweest. 

Met vriendelijke groeten van Conny & Luc. Het ga je goed!! 


Inzenders: Johan en Margriet Pater

Van 1 tot 3 september 2011 hebben een Caravanrijvaardigheid Op Maat Compleet-training bij Bert gevolgd.

Omdat onze Hyundai H200-bus maar 80pk heeft, en met onze Sprite 410tf erachter een terreingewicht van bijna 3500kg heeft, leek het ons verstandig om onze volledige onkunde op een deskundige wijze door Bert te laten invullen met handige tips en trucs. 

En dat was gewoon fantastisch!

Het beperkte motorvermogen moest worden gecombineerd met de voordelen van de automaat, de breedte van de caravan moest worden bepaald door de bus (ipv. wat wij deden dmv. de caravan) enz. enz.

Wat op deze website staat over deze cursus: “Na twee dagen weet u precies wat er voor nodig is om relaxt allerhande mooie en niet alleen doorgaande routes te meesteren. Het rijden met uw caravan is geen beperking, maar een aanvulling op het plezier wat u met uw caravan kunt hebben!” is helemaal waar en het is ons duidelijk geworden dat wij door het doen elke keer weer een stukje van wat Bert schreef: “Elke weg is geschikt voor caravans, maar niet elke weg voor alle carvanners!” kunnen wegstrepen.

Bert, nogmaals bedankt voor je instructie, en geloof me: We zullen je nog vaak herinneren en je instructies aanhalen!

Groetjes,
Johan & Margriet Pater


Inzender: Mireille en Theo

Hallo Bert,
Even een mailtje over onze vakantie-ervaringen met onze caravan na de cursus die wij bij jou hebben gevolgd. Misschien weet je ons nog te herinneren Mireille en Theo met een LMC caravan met tentdak. Wij hadden dat geweldige carnavalsweekend in Zuid-Limburg begin maart. Wij zijn net terug van onze vakantie in Zuid-Frankrijk zonder één schrammetje (aan de caravan dan natuurlijk). Regelmatig is jouw naam gevallen in de auto als we weer eens een situatie tegen kwamen waar we waarschijnlijk zonder cursus toch even hadden moeten slikken. Zoals bij tolpoortjes aankomen en vlak ervoor constateren dat er kettingen boven hangen die de doorgang bemoeilijken, dat zagen we op een afstand niet toen we onze keuze bepaalden. Maar goed, gewoon terug uitrijden. Dat hebben we tenslotte geleerd. Of op de smalle Zuid-Franse weggetjes waar de GPS je opstuurt en wat je dan moet doen als je een tegenligger tegenkomt. Vooral uitstappen en kijken en elkaar instrueren, bij benzinepompen, bij die smalle weg naar boven naar een camping, bij verkeersborden, bij bomen, bij rotondes, die zich als een gezwel steeds meer uitbreiden over Frankrijk. Steeds jouw advies in ons achterhoofd. De cursus heeft ons vertrouwen gegeven en zeker gezorgd voor een zelfverzekerde, ontspannen vakantie en uiteindelijke schadeloze vakantie. En om aan te geven hoe belangrijk dat alles was, het volgende voorbeeld. Op de laatste camping op terugweg naar Nederland in Luxemburg, stonden we naast een stel die heel spontaan in een opwelling een caravan hadden gekocht. Ze hadden nog nooit gekampeerd. De man was bij vertrek de straat nog niet uit en de achterkant van de caravan zat al in elkaar. Hij had nog nooit gehoord van de uitslag van de caravan. Maar hij had er zelf wel uitslag van gekregen. Mireille kon het niet laten om even over de cursus te vertellen (en anders had ik het wel gedaan). We wilden je dit graag laten weten en dan heb ik het nog niet gehad hoe geweldig het is om met een caravan op vakantie te gaan, het gemak, de luxe. Regen maakt allemaal niet zoveel meer uit, maar goed dat weet jij allemaal als ervaren caravanman....

Met vriendelijke groet, Mireille en Theo


Inzender: M. Busch

Met 10 jaar ervaring in het trekken van een vouwwagen en 15 jaar rijden met een Adria caravan 4.30min binnen- en buitenland, zou je niet direct denken aan een meerdaagse op maat caravantraining. In 2010 kochten we met het oog op naderend prepensioen en tijd voor eindelijk die lange reizen door Europa een spiksplinternieuwe Dethleffs camper style 5.10 en een Hyundai Tucson 4WD 2.7i, automaat. Na vele kortere tripjes en direct in het begin al een kleine vrijage met het hek van de caravanstaling bekroop ons toch wel het gevoel dat deze combinatie niet vergeleken kon worden met de kortere Adria. Het rijden met de automaat was anders en de lengte en uitslag van de caravan dwongen een andere rijstijl af. Om vertrouwen te krijgen in de combinatie en elkaar, en goed voorbereid kleine wegen, berghellingen en haarspeldbochten te kunnen rijden leek een training een goed idee. Zeker nu de eerste lange reis door Frankrijk en vooral Spanje gepland is. Omdat mijn partner het liefst oplossingen zoekt in achteruitrijden en ik als bijrijder dan de belangrijke taak heb goede aanwijzingen te geven hadden we samen al situaties uitgetekend en afspraken gemaakt. Manoeuvreren met de combi was dus ook nog wel een aandachtspunt.

Na afloop van de training kunnen we zeggen dat onze vragen en onzekerheden beantwoord zijn. We hebben in een ontspannen sfeer geleerd dat we problemen beter kunnen vermijden door te anticiperen, meer rust te nemen en vooral ons niet op te laten jagen door andere weggebruikers. Bert heeft ons leren relativeren: hoezo zijn wij tot last, die ander had toch ook kunnen besluiten een andere route te nemen en in vakantietijd is het logisch dat hier caravans rijden want vlakbij ligt een camping. Niet direct naar rechts sturen om zg. uit te wijken, nee je maakt jezelf juist breder!

Op het oefenterrein moesten we eindeloos bochtje achteruit rijden, maar links en naar rechts. Ik weet nu waar ik moet staan om contact te houden met de bestuurder en ik geef alleen de richting van de caravan aan.

Goed voor mijn zelfvertrouwen was het moment dat ik zelf achter het stuur mocht en het rijden op de snelweg eigenlijk best meeviel. Zelfs de smallere binnenwegen, tractor voor me en sliert wagens achter me lieten me niet zweten. Een hele geruststelling want ook al rijden we kleine afstanden op een dag er kan altijd wat gebeuren waardoor je als bijrijder het stuur wel moet overnemen.

 


Inzender: Jo Kal

BergTrainingsWeekend 6 t/m 8 mei 2011.

Na 1 jaar caravan ervaring en het zeer trefzeker vermijden van het achteruit rijden, daarbij een stuk onzekerheid over wat mijn combi (Yaris 1.5 VTI en een Kip 32EK) aankan, vond ik het tijd worden voor een cursus. Te meer daar er één ding heel zeker is in het leven van een caravanrijder: je moet ooit een keer achteruit. Rijden. Dussss, om te voorkomen algeheel vermaak voor een camping, dorpje of op een helling te worden, ging ik op cursus. Kort samengevat: Ik weet nu hoe ik op een steile helling toch nog weg kan komen, hoe ik achteruit moet rijden, waar ik op moet letten - bepaal van te voren je doel én alle objecten die je níet wilt raken (dank je wel Bert) - en wat ik met mijn combi aankan. Dat is gelukkig aardig wat, zodat ik niet meer in m'n rats hoef te zitten ergens in de bergen. Het was een zeer leerzaam weekend met daarbij veel tips over wat je maar wilt weten. Ook was er veel informatie over hoe je veilig op de snelweg kunt rijden. Bovendien was het heel gemoedelijk en gezellig. Nu rest mij nog.....oefenen. Ik ben al twee keer op een parkeerterrein bezig geweest en het gaat steeds beter. Het, d.w.z. het achteruit rijden, achteruit inparkeren, achteruit een U-bochtje langs de rand maken, weten hoe je heel snel - binnen een meter! - de combi wat rechter kunt trekken als hij te scheef komt en dat alles twee kanten op. Bij het bergrijden weet ik nu zeker dat ik de route die ik uitzoek ook kan rijden. De laatste uitdaging, het fileparkeren, gaat me vast ook lukken, na veel oefening. Bert en Menno, bedankt voor een mooi en leerzaam weekend!

Vriendelijke groet, Jo Kal, Aalten


Verslag en inleiding, hoe en waarom bergtraining, ingestuurd door Yvonne en Joop Cooper, 09- mei 2011.

Wij caravannen sinds 1976, langste tocht naar Noorwegen en Zweden, later de caravan zomers op de jachthaven eind september brachten we deze naar Oostenrijk, om dan meerdere keren in de winter te kunnen skiën. Tijdens het najaar van 1994,we brachten onze caravan naar Oostenrijk, zijn we in de buurt van Neurenberg gecrashed. Goede raad was duur, ons idee was toen, nooit meer een caravan.

Je wordt ouder en misschien wat wijzer, we besloten toch weer een caravan aan te schaffen. In 2007 kochten we een Kip Greyline 47 TDB max. beladen 1500kg en een Ford C Max 2 liter diesel handgeschakeld, max. trekken 1500 kg. Een prima trekauto en een mits juist beladen caravan een goed stel!!

We reisden in Nederland en bezochten NCC terreinen, maar er zat toch een oud zeer, we waren immers ooit gecrashed.

We hadden inmiddels de site van de Caravantrekker ontdekt, toen werden we echt wijzer. In 2007 zijn we samen onder leiding van Menno v.d. Heyden, eerst solo toen met de caravan aan een sliptraining begonnen mede o.l.v. slipschool Slotemakers in Zandvoort. Tijdens de lessen kwam er heel veel los. We werden kritisch, bestudeerden  Caravantrekker.nl, ook het forum van A tot Z, wisten alles van 5 groene sterren en kwamen tot de conclusie, we willen toch nog eens een grote reis maken met de caravan door Europa. Wij vonden onze Ford C Max daar te licht voor, vele trekkrachtrapporten zelf gemaakt. Bert Wijnen hebben we gevraagd een uitgebreid aankoop-trekkrachtrapport te maken van de Ford S Max automaat 2.0 TDI. Na ampel overwegen kwam de S Max er zowel als solo auto en als trekauto voor onze Kip, er prima vanaf.

Na overleg met Bert wilden we ook een Bergtraining op Maat in de Zuid Limburgse “bergen” in Noorbeek

We hadden inmiddels met onze Fordgarage een deal kunnen maken en ruilden onze C Max in voor een S Max een goede occasion. Voorts solo de S-Max goed leren beheersen.

Met Bert een afspraak gemaakt voor de training, 27,28 en 29 april 2011, de rit naar Limburg was al een openbaring, een prachtige combinatie.

Wij willen en hoeven niet uit te weiden, zie de overige verslagen in het gastenboek die soms euforisch zijn geschreven, maar wij zijn nu mede getuigen dat de werkelijkheid ook zo is. Wij vonden het geweldige leerzame dagen.

De combinatie S Max- Kip Greyline is gebleken, zoals het trekkrachtrapport aangaf, de werkelijke waarheid. De instructies van Bert in alle vormen, hebben ons geleerd dat we ervan overtuigd zijn, dat we nu de goede combinatie bezitten.

Ook de ambiance op de camping de Grensheuvel is TOP.

Resumé
Wij denken, dat we de juiste volgorde hebben gevolgd en hopen dat dit voor vele (aankomende) caravanners die dit lezen een waardevol en goed idee zal zijn. Wij zijn door schade en schande wijs geworden, voorts een “goed” beladen caravan en zware spullen in de auto en een zeer goede kennis waar men mee bezig is

Bert heeft ons dit allemaal laten voelen, uitgelegd en praktisch laten uitvoeren, soms in onwaarschijnlijke situaties. Hij heeft ons ertoe gebracht dat we a.s. juni 2011 voor 6 weken , met onze combinatie een grote tocht gaan maken, met heel veel zelfvertrouwen en kennis.

Bert bedankt, Yvonne en Joop Cooper.


Inzender: Pascal en Mariska

Gisteren de caravan workshop gehad waarbij we veel wijzer zijn geworden. Zaken waar ik en mijn vrouw absoluut geen rekening mee gehouden hebben zijn aan bod gekomen. Vorig jaar voor het eerst weggeweest naar Frankrijk met de combinatie. Zeer leuk, maar wel onzeker. Onze combinatie: Fendt 490TKM en een Peugeot 307SW II 2.0 is zeer mooi, maar ook zeer lang en een grote windvanger voor mij als beginneling. De keuze voor deze introductie was dan ook een zeer geslaagde actie. Jouw ruime ervaring en tips met het rijden en manoeuvreren met de caravan was duidelijk te merken. Op de terugweg al gelijk een meer vertrouwd gevoel gekregen. De workshop is zeer aan te bevelen voor iedere (beginnende) bestuurder met een caravan. Iedereen weet zogenaamd precies de kneepjes van het vak. Schijn bedriegt. Bert geeft tips waar ik en anderen niet op waren gekomen. Naast het leerzame was het ook een zeer gezellige ochtend. 

Bert, nog bedankt voor alles en je ziet ons zeker terug voor de bergrijvaardigheidstraing.
 


Inzender: Dave Koomen

Ik heb veel gehad tijdens de aanschaf van een andere auto voor ons. Wij hebben een caravan die beladen 900 kilo weegt. We reden hiervoor een citroen C4 met 90 paardekrachten onder de kap. Ik had het idee dat dit niet een prima combinatie was voor de zomervakantie naar Italie en Oostenrijk.

Daar tijdens onze zoek tocht naar een andere auto heb ik veel gebruik gemaakt van de site. Ik kwam tijdens invoer van bepaalde auto´s er achter dat ik aan de Renault Megane Scenic 2.0 16V een prima trekauto had.

Dus nu konden wij gericht zoeken naar een Renault Scenic 2.0. Ik heb nu de perfecte auto gevonden, door jullie site.

Met deze combinatie kom ik overal met een gerust hart op vakantie. dit geeft mij en de mede vakantiegenoten een prettig gevoel .

groet Dave Koomen


Inzender: Sylvia en Henk van den Bosch


Bert, bedankt voor de wijze lessen tijdens afgelopen weekend in het mooie Limburg.

Ook ik dacht het allemaal wel een gezien te hebben en vond het toch belangrijk om te zien of dat waar is voor dat ik met de combinatie Noorwegen ga ontdekken.

Uiteindelijk werd het, waarschijnlijk door de voetbal, een privétraining en we zijn op weggetjes geweest waar ik zelf nooit ingereden zou zijn en boven wonder ging dat allemaal nog goed ook. Ook het achteruitrijden bochtje achteruit links en rechts, uitzwaai. File inparkeren vond ik een hele spannende maar dat viel uiteindelijk alleszins mee. Zoals jij zegt eerst kijken, oplossing bedenken en dan uitvoeren en natuurlijk controleren of het gaat zoals je bedoeld hebt en zo niet terug naar stap 1.

Vooruit kijken anticiperen op anderen, jij hoeft de fout niet te maken dat kunnen anderen ook doen. Mensen die hun personen auto er toch tussen duwen en wat wij vervolgens met enige aanwijzingen van Bert zonder problemen en zonder schade op lossen.

Ik ben van mening dat ik een hoop geleerd hebt en dat deze training zijn vruchten voor mij zal gaan afwerpen, tevens heb ik het gevoel dat ik vertrouwen heb in de combinatie maar vooral ook in mij zelf.

Bert, enorm bedankt voor de training en vooral dat je hem hebt laten doorgaan ook al waren wij het enige koppel.

Ook de complimenten naar de camping de Grensheuvel, voor de geweldige verzorging.

Groet,
Silvia en Henk van den Bos

Ford Transit en Dethleffs Beduin 510 DB samen toch een gewicht van ruim boven de 3500 kilo


Inzender: Walter en Marian van Hal

Beste Bert en Menno (of anderen),

In december kochten wij een nieuwe caravan. Helaas bleek onze Renault Kangoo niet de ideale trekker voor deze caravan. Dankzij de website caravantrekker.nl hebben wij een goede keus kunnen maken voor een andere auto (een Ford Tourneo / Connect). We zijn hier inmiddels mee op vakantie geweest en waren zeer tevreden over de combinatie.

Heel hartelijk dank voor jullie uitstekende en begrijpelijke website.

Vriendelijke groeten,

Walter en Marian van Hal 


Inzender: Thomas en José

Beste caravantrekkers, met name Bert dan, 

Afgelopen weekend een zeer enerverende training gehad van Bert. Wij, redelijk ervaren automobilisten, ca 30.000 km/p.jr , sinds een jaar in het bezit van een Kia Sportage (2 ltr) en sinds 4 maanden in het bezit van een Home-car 520, dus volkomen onervaren op het gebied van caravannen. Wel grote plannen voor de komende vakantie... Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en wat nog meer op de weg komt. We zouden het gaan mee maken...

Na nuttige informatie op de site gevonden te hebben, geprikkeld door de Bergtraining, ons toch maar opgegeven. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. 

Bergen in Nederland, natuurlijk.. Bergen aan Zee bedoel je zeker!

Op vrijdag aangekomen in Zuid-Limburg op de gastvrije camping van Jordy en Jeanette (Goede frituur !!!), stiekem even gekeken naar die gevaarlijk uitziende afdaling van wel 10 %. Haha op zondag pakten we een helling van 18 % , zonder blikken of blozen. We zijn over wegen gereden, waar de wielrenners de scepter zwaaiden, maar Bert zwaait dan met een vliegenmepper en het probleem is opgelost! Heel veel bruikbare tips en trucjes gekregen, zeker ook een heleboel technische informatie over kogeldruk, newtonmeters, pk's, koppelkracht etc etc .... en we deden alsof we exact wisten waar hij het over had. (Is die toneelschool toch nog van pas gekomen). Bert, we danken je hartelijk voor de perfecte instructie en ervaring. We gaan nu zeker met een gerust hart op weg, want we weten dat onze auto het beter doet dan de berekeningen en we weten waar onze grenzen en mogelijkheden liggen!

Wij vonden het een heel gezellig en leerzaam weekend en het is zeker een aanrader voor elke caravanner, ook voor degene die al jaaaaaaren rijdt en denkt dat hij alles weet.

Vriendelijke groeten,

Thomas en José


Inzender: Tony Smits

Beste caravantrekkers

Na twintig jaar camping ervaring, tent en bagagewagen getrokken door een V70 de laatste jaren, wilde we wat rustiger aan gaan doen en meer comfort bij ons hebben onderweg. Dus een caravan aangeschaft. Toen ik de caravan van de dealer naar huis reed, ging een hele nieuwe wereld voor me open. Ik kneep hem letterlijk voor alle uithangbordjes en stoepranden. Ik ben een beetje eigenwijs en had in mijn achterhoofd dat doe ik wel even. Toen ik thuis kwam, had ik een beetje angst voor dat grootte lompe apparaat achter mij. Ik ben meteen gaan zoeken voor een goede caravan cursus. En ja, ik kwam uit op caravantrekker.nl. Ik heb een cursus ultra C aangevraagd en vorige week was het zover. Na ongeveer 3kg papierwerk van Bert te hebben ontvangen vooraf, zijn we met volle moed (mijn vrouw en ik samen) naar het zuiden gereden, vorige week Dinsdag morgen. Leuk plaatsje in Limburg voor een training Ultra C. Wij hebben de caravan op een plaats gekregen, vraag niet hoe: de koppeling van mijn V70 (LPG) was er niet blij mee.

De dagen erna is werkelijk een wereld voor ons open gegaan. Dat doen we wel even moest ik snel inslikken. Wij hebben onder toeziend oog van Bert heel veel geleerd. Auto rijden heeft wel een heel andere dimensie gekregen. Wij hebben ontzetten genoten en heel veel geleerd van Bert. Ik ben nu van mening dat iedereen die voor het eerst met een caravan gaat rijden deze cursus moet volgen. Het zou vanuit caravan dealers gestimuleerd moeten worden. Ons complimenten naar Bert als instructeur en vooral bedankt voor de geweldige cursus. Wij gaan een stuk verzekerde op pad en minder eigenwijs.

Mvrgr,

Turbotony.

P.S. Ik kom wel op een herhaling cursus berg rijden, maar dan wel met een andere auto: de D5. Ps.s. Excuseer mijn Nederlands grammatica, ik ben niet in Nederland groot gebracht. Inburgering cursus bestond niet toen ik terug kwam op latere leeftijd naar Nederland. 


Inzender: John de K.

Beste caravantrekker,

Naar aanleiding van een anwb advertentiemail die ik in m'n mailbox heb ontvangen met o.a. de rubriek Caravan Advies heb ik naar caravaninfo@anwb.nl een mail gestuurd met de melding van uw website.
Via uw website www.caravantrekker.nl is veel, veel meer info te vinden zonder te hoeven bellen of mailen. De infovoorziening van de anwb loopt hiermee ver, heel ver achter.
Grote klasse, uw duidelijke, zeer informatieve website is een aanwinst voor elke kampeerder.

Met vriendelijke groet,
John


Inzender: johan 

Mooie leerzame en nuttige site, ook voor de mensen die toch al ervaring hebben met een caravan. ik ga zelf ook al jaren met de caravan maar de site blijft leerzaam.
Ga zo door mensen van caravantrekker en hopen dat deze site nog lang blijft bestaan.


Inzender: Maartje en Peter   
 
Wij komen net terug van de Privé Op Maat Caravan Rijvaardigheid Ultra© (C) cursus. Het was heel erg leerzaam en het waren (voor ons belangrijk) erg gezellige dagen. Ik heb zelf een beetje ervaring met carvannen en mijn vrouw geen. Het leek ons dus absoluut noodzakelijk om beiden de kneepjes van het vak te leren. Dit is prima gelukt, hetgeen mijn vrouw bij thuiskomst meteen in de praktijk kon brengen door de caravan soepel op de oprit te plaatsen. Dat levert meteen de nodige complimentjes en dus zelfvertrouwen op. Het is voor iedereen aan te raden om de voor hem of haar meest geschikte cursus uit te zoeken. Voor ons was dit een schot in de roos! Bert, bedankt hiervoor!

Inzender: Lucas en Marian

We rijden 14 jaar caravan en hebben ca. 65.000 km gereden. Ieder de helft want wij wisselen om de 2 uur ongeacht de route!. Een greep uit de landen die we bezocht hebben, Duitsland, Italie, Frankrijk, Spanje, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen, Zweden. Door Parijs over de periferie, dwars door de Pyreneeën, we rijden over de Brenner, de S. Gottard, S.Bernardino.  Wintersport gebieden als Tigne, Kaprun en Zermatt, ja waarom zou je dan nog een cursus caravan rijden doen, we komen toch overal?.   Ja dat klopt, we komen overal, maar doen we het wel goed, beheersen we onze combinatie, sparen we onze auto, doen we het wel veilig genoeg voor ons zelf en anderen.

In de KCK zagen we cursussen van de ANWB, maar we kregen er geen goed gevoel over, we wilden niet iets algemeens maar een cursus afgestemd op onze kennis, kunde en ervaring. Dus verder Googlen en je komt vanzelf uit op de unieke website van Caravantrekker.nl. We zagen een aanbieding voor de cursus Privé Op Maat Caravan Rijvaardigheid Ultra© (C). Eerst maar even bellen voor meer informatie, laten bezinken, overleggen en besloten om een afspraak te maken.

In augustus op de mooie camping Grensheuvel in een hele relaxte sfeer het programma voor de komende 2 dagen met Bert besproken. In de beschrijving staat niets te veel, het was perfect op maat voor ons beiden. Geleerd om achteruit te manoeuvreren. Wat we al konden getoetst en bijgeschaafd en we hebben onszelf en de combinatie beter leren beheersen en begrijpen. Is het duur: nee, is het veel geld: ja, maar voor ons tweeën absoluut de moeite waard. Tevens hebben we er ook een paar hele fijne dagen aan overgehouden. 

Bert is instaat om je op een hele rustige manier te corrigeren en het nodige bij te brengen. De evaluatie van een dag lessen onder het luifel van Bert met hapje en drankje, worden de verbeterpunten in een hele prettige sfeer besproken.  ;-)

Mijn vrouw kon niet achteruit rijden. Na de cursus zijn we naar Allgau gegaan. Op een tankstation langs de autobahn reed ze per ongeluk naar de vrachtwagenpomp en moest toen achteruit. L stond ernaast, niet meer driftig wijzen en roepen, het ging stilzwijgend perfect.

Een absolute aanrader!!  :-)

L en M , Sept. 2009


Inzender: Gilbert De Meyer

Hallo,
als Belg en trouwe bezoeker van deze site wil ik langs deze kant de
initiatiefnemers van deze bedanken voor alle nuttige informatie, welke ik in
Belgie niet vind.
Gilbert



Inzender: J + H te Brabant

Ja, ja... wij konden met een caravan rijden. We hadden er immers ooit eentje eerder gehad toen we afgelopen najaar tot de aanschaf van een nieuwe caravan waren overgegaan. Het verschil bleek echter wel een kleine 400 kg, maar ook een totaal andere auto als destijds. Ja, de tijd gaat verder en verandert. Zo verging het ons dan ook met de aankoop van de nieuwe caravan en de auto.

En de mens wat doet die? Heeft deze niet de neiging niet te veranderen en zich niet wezenlijk aan te passen? Te denken: toen kon ik het toch? Dus nu ook? Maar was dat wel zo? Licht dingetje, gewoon afkoppelen en even de stoere jongen uithangen. Caravan een duwtje en een draaitje geven en zo stond deze in mum van tijd. Je hoefde met zo’n dingetje toch ook nooit met de auto achteruit te steken?

Afgelopen najaar werd het toch allemaal anders. De nieuwe caravan werd opgehaald en achter de auto gehangen. En toen bleek het grote verschil. Veel meer massa en ook een andere verhouding trekkend en getrokken voertuig. Maar goed. Je denkt dat het allemaal niet veel anders is en zo zette wij de caravan in de winterstalling.

De winter was in die zin goed dat de vraag om zo op de oude weg wel door te gaan, gebruikt is om eens goed na te gaan of je daarin wel zo slim bezig bent. Je rijdt immers wel zelf. En dat kan je toch? Maar je realiseert je dat je dit niet alleen op de weg doet.

Dit mag toch wel een der grootste tekortkomingen in het denken van een (beginnende)-(onervaren) caravanrijder genoemd worden. Ben je een rust op de weg voor jezelf als voor anderen? Ben jij nu de enige die achter het stuur kruipt of laat je ook je partner er mee rijden. Niet alleen voor de rust, maar ook voor die momenten dat je het door wat dan ook niet zelf kunt? Blijf je nu volharden in je oude houding of pas je deze aan de veranderde omstandigheden na de aanschaf van een nieuwe caravan aan?

Nu, wij besloten ook voor de verandering en kozen voor een uitgebreide cursus bij caravantrekker.nl, de ULTRA –C.

Kostbaar of duur?

Ja, een cursus als deze kost geld. Twee en een halve dag krijg je echter wel haast volledig individueel de volle aandacht. Zo je niet achter het stuur zit, kun je uitstekend meekijken en meeleren met de ander die op dat moment rijdt. Maar ook de campingovernachtingen,koffie en uitstekende lunches zitten erbij.

De vraag of het kostbaar of duur is kun je ook heel anders bezien. Immers een foutje uit eigenwijsheid of onervarenheid kost meer schade aan caravan of auto. En dan spreken we nog maar niet over het eigen risico. Als over mogelijke schade aan zaken van derden.

Daarmee wordt de vraag heel anders te beantwoorden. Namelijk niet kostbaar, niet duur, maar als bijzonder zinvol, als bovenal waardevol. Het leren rijden met de combinatie in verschillende omstandigheden met de vlakke, brede, smalle, maar ook de steile weg voor je. Omhoog en omlaag. Even, ha, ha, even afleren wat je allemaal kunt zonder de combinatie en nu echt serieus moet aanleren als je rijdt met de combinatie.

Het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar het was het allesbehalve. Mede door alle aandacht en begeleiding die de cursus biedt en wij kregen, hebben ons het inzicht en gevoel gegeven waarmee en hoe we nu beter met onze combinatie overweg en over de weg kunnen. Veiliger voor ons, als onze medegebruikers en ook voor en naar ons samen!

Ons heeft het doen inzien dat eigenwijsheid om niet te veranderen vooral beter omgezet kan worden door uitdaging om juist wel te veranderen. Een terdege Ultra – C caravantrekker gevoel dat wij van harte aan iedereen kunnen aanbevelen.

J. + H. - Juli 2009


Inzender:  Franc Vermij 

Eerst de cursus nu de vakantie  

Als je een cursus een cursus gaat volgen dan vraagje je altijd af “Wat ga ik leren en wat heb ik er aan in de praktijk?” Zo ook bij jullie cursus rijden in de bergen. Wat ik geleerd heb dat heb ik jullie al na de cursus in april al laten weten, zoals je kunt lezen in mijn vorige stukje was dit heel wat. Na een heerlijke vakantie in het zuiden van Duitsland weet ik nu ook wat ik aan de cursus heb in de praktijk. Tijdens de voorbereidingen voor de vakantie ook nog even tijd genomen om de syllabus van caravantrekker een keer door te bladeren, zal wel niet nodig zijn want we gaan richting Zuid Duitsland en daar heb je geen Alpen, Vogezen of Pyreneeën.

Dan is het zover, ’s morgens vroeg op pad en in de loop van de dag rij je over Duitse wegen die wel wat glooien maar waar je combinatie met gemak overheen rolt. Tijd om de eerste camping te gaan opzoeken, snelweg af richting een klein dorpje waarin eens een bordje langs de weg staat, een helling van 12%. Voor je kijkend zie je de weg inderdaad sterk dalen en uitkomen in een smal straatje. Als van zelf komen de stemmen van Menno en Bert in eens te voorschijn “kort en krachtig remmen”, “terug schakelen en gebruik je motor om te remmen”, “denk om je lengte, de bocht ruim insturen”.

Inderdaad de tips en truc verteld en geoefend op de cursus hebben hun effect en zorgen er voor dat je de helling en de smalle straatjes probleem loos rijdt met als resultaat een heerlijk plekje op een fijne kleine camping.

En zo gaat het de hele vakantie door, het grootste deel van de route rij je zorgeloos je combinatie over de wegen maar de eerste of laatste 40 50 km van en naar die idyllisch gelegen camping benadrukken het nut van de gevolgde cursus rijden in de bergen

Een helling van een 10-12% met een paar leuke bochten die genomen moet worden.
Een toegangsweg naar de camping van een meter of 4 breed die eindigt op een overvolle camping waardoor je meteen dezelfde weg terug moet rijden maar voor dat je dit kunt doen moet je eerst je combinatie op een paar vierkante meter draaien.
De uitrit van de camping met een helling van 10%, waar je natuurlijk net voordat je de weg op draait moet stoppen omdat er verkeer langs komt.

En in al de situaties flitsen de tips en trucs van de cursus door je gedachten, denk hieraan, let daarop hou hier rekening mee.

Bert, Menno alle twee de vragen die ik bij de cursus had zijn volledig positief beantwoord.

Op jullie trainingsweekend leer je veel en het sluit volledig aan bij de praktijk. Nogmaals bedankt voor het gezellig en ontzettend leerzame weekend.


Inzender:  Ronny en Ann uit België

Wij (koppel zonder kinderen) zijn  in 2005 beginnen kamperen met een goedkope oude caravan en hadden onmiddellijk de smaak te pakken. Daardoor moesten we alles weten over kamperen en rijden met een caravan. Dit hebben we gevonden op deze site.

Ondertussen hebben we een andere auto en caravan gekocht na zorgvuldig alle mogelijke combinatie te hebben uitgerekend op caravantrekker.nl. Onze huidige combinatie valt daardoor reuze mee. (VW Caddy 19TDI met ADRIA 432 PX (1300Kg)). Loopt als een trein dank zij caravantrekker.nl.

Bedankt

 


Inzender:  Marjan en Franc

Een weekend cursus rijden in de bergen 

Als je ruim dertig jaar bijna dagelijks op de weg zit zie je hoop gebeuren met caravans en weet je dat het rijden met een caravan toch anders is dan het lijkt. Om veilig op je vakantiebestemming te komen besluit je een cursus caravan rijden te gaan doen en kom je via internet bij het trainingsweekend rijden in de bergen van caravantrekker.nl  

Ja, ja ik weet het, hoe kun je nu bergen rijden in Nederland? Dat heb ik mij zelf ook afgevraagd maar na dit weekend weet ik wel beter. In het zuiden van ons platte kikkerlandje bevinden zich toch een paar, weliswaar korte, maar flink steile hellingen van 12% en zelfs één van 15% met een paar, voor caravans, heel vervelende haarspeld bochten.  

Vrijdagmiddag zijn wij met auto en caravan afgezakt naar het zuiden van Limburg waar we onze mede cursisten en instructeurs (Bert en Menno) ontmoeten. Na de eerste kennismaking meteen beginnen met de cursus. Niks caravan loskoppelen en met de hand op zijn plek duwen, daarvoor heb je namelijk een auto. Als je dit voor het eerst van je leven doet lijkt een plaats van vijf meter breed erg smal maar na de nodige aanwijzigen van een instructeur blijkt dat je je caravan daarin bijna een cirkel kan laten draaien.  

’s Avonds onder de koffie en een borrel de eerste theorie en alle (sterke) verhalen over beladingen, hoge of lage kogeldruk, wel of geen stikstof in je banden worden ontkracht. Ook komt de vraag voorbij waarom wij, de cursisten, zelf onze caravans de camping hebben opgereden en de caravans van de overige campingbezoekers door de eigenaar van de camping met een kleine trekker op hun plek worden gezet. Van het antwoord wordt je niet vrolijk. De helling waarlangs je de camping oprijdt is stijl en veel mensen hebben moeite deze helling te nemen. Wij hoeven ons echter geen zorgen te maken want morgen ochtend leren wij als eerste hoe je deze helling moet nemen. Ook als je combinatie van uit stilstand niet weg kan rijden van deze steile helling. Welterusten en een goede nachtrust.

Zaterdagmorgen na het ontbijt en de nodige instructie over het wegrijden van een nat grasveld mag je de helling naar de uitgang oprijden, met de opdracht om halverwege de helling te stoppen. Als je eenmaal stil staat mag je proberen weg te rijden wat natuurlijk niet meer lukt. Wat nu? De suggestie je recht achteruit laten zakken tot een minder stijl deel, een aanloop nemen en in één keer doorrijden is wel een aardige suggestie maar wordt door de instructeur niet gehonoreerd. Hoewel dan? Bert en Menno vertellen je dit tijdens de cursus.

Ik kan de lezers in ieder geval verzekeren dat je motor veel meer toeren, en herrie, kan maken dan je denkt.

Na de droge opmerking, “zie je wel dat je auto veel meer kan dan je denkt”, stapt de instructeur naast je in de auto en begin je aan een zeer intensieve rit door het zuiden van Limburg die begint met een afdaling van 10% en uitkomt in een straatje waar net twee auto’s (zonder caravan) elkaar kunnen passeren. Tijdens deze rit neem je verschillende hellingen van 10 tot 12% met de nodige haarspeldbochten en word je verteld waar je op moet letten. Leer je dat je km teller je helemaal niets vertelt, anders dan welke snelheid je rijdt, maar dat je op basis van je toerenteller en de stand van je gaspedaal kunt bepalen hoeveel trekkracht je hebt, wat essentieel is bij het oprijden van een steile helling.

Na ook nog de nodige wegen van circa 3 meter breed te hebben gereden, waar je geleerd wordt hoe je een tegenligger laat passeren, even in de berm stil gaan staan blijkt echt niet voldoende want de kont van je caravan blijft, zonder extra aandacht, 1,5 meter de weg op steken, rij je via mooie wegen terug naar de camping.

Na een heerlijke rustige middag, de ander cursisten waren nu aan de beurt, een gezellige avond en barbecue gevolgd door een goede nachtrust kwam een spannend ritje op de zondagmorgen. Bert en Menno kennen een weggetje in Limburg die elke nadenkende caravanner mijdt. Een weg van een meter of 4 breed die uitmond op cq begint met een helling van 15 % en drie haarspeld bochten. Het afrijden van de helling is een redelijke bezigheid waarbij het in rijden van een haarspeld bocht enige aandacht vergt.  Het oprijden van de helling is heel iets anders. Als je stil moet gaan staan op deze helling dan is het de vraag of je genoeg power hebt in je combinatie om weg te komen. Achteruit de helling af een of twee haarspeldbochten is echt geen lolletje. Na het drie keer op en afrijden van de helling was de training afgerond en sloten we het weekend af met een lunch op de camping.

Kortom een heerlijk en intensief weekend waarin we een hoop hebben geleerd over het rijden met een caravan, het omgaan met de motor, koppeling en remmen waardoor mijn auto langer heel blijft.

Een cursus die ik iedere carvanner aanraad te volgen.

Bert en Menno bedankt voor dit grandioze en leerzame weekend jullie hebben ons een stuk veiliger de weg op geholpen!


Inzender:  Ad Kraakman

Ben al 35 jaar met  boottrailers en caravans in de weer en dacht dit ik alles al wist..... 
Zeker voor beginners is dit een site die een ABSOLUTE MUST is! 
Alles is duidelijk, helder, leesbaar en eerlijk. Kortom:geweldig!


Inzender:  Wim. R

Bedankt voor de gegevens die jullie verstrekken over de auto en caravancombinatie. Het heeft mij bij de keuze prima geholpen en ik heb. daardoor nog goede zin gekregen ook.


Inzender:  Gerard.

Goed advies. Via deze site een trekauto gezocht bij een Caravelair-Antares 375. Het is de Renault Kangoo Helios 1.6-16V geworden. Prima combinatie. De meeste hellingen van de Autoroute du Soleil kunnen in de 4de versnelling genomen worden.


Inzender: Harrie en Pieternel Naterop-Roelvink

Via deze plaatst wil ik jullie nog eens hartelijk danken voor het bergtrainingsweekend van 29 juni - 1 juli. Ik heb ontzettend veel geleerd en het was een zeer leuk, praktisch weekend.

Na een dagje golf in Margraten 's avonds nog gekeken naar jullie TV optreden dat maar niet kwam. De dag daarop weer huiswaarts gekeerd. De caravan zelf van de camping afgereden, het was nu een eitje !!!!!
Het achteruit manoeuvreren,thuis, de oprit op ,ging nog moeilijk. We zullen het echt oefenen op een parkeerplaats dicht bij .
Bewust hebben we gekeken naar RTL4 en nu zagen we jullie optreden. Geweldig ,alleen jammer dat de redactie aan het einde van het programma toch nog een lang gezicht trok en jullie geweldige werk naar het negatieve trok.

Wij doen dat zeker niet.


Inzender: Carla Jonkman

Hartelijk dank voor jullie zeer goede informatie en tips! Als beginnende “trekker” heeft het goed doorlezen van jullie website mij al veel goede tips gebracht. Ik heb het gevoel straks “veilig” op vakantie te kunnen gaan en niet voor verrassingen komen te staan. Had ik deze site niet ontdekt was mij e.e.a. zeker niet bespaard gebleven…….
”Voorkomen is altijd beter dan genezen”.
Nogmaals hartelijk dank!


Inzender: Rob Banning

Voor de komende vakantie naar Zweden heb ik een caravan gehuurd, echter ik heb nog nooit met een caravan gereden en dit was de reden dat ik besloot tot de 1-daagse Caravan Plus rijvaardigheidstraining.

Deze training heeft mij enorm veel geleerd (ik rij al 30 jaar auto (met aanhagers), motor, af en toe vrachtwagen) en ik ga nu ook met een gerust gevoel met de caravan achter de auto naar Zweden. Zeer duidelijke uitleg over belading, het plaatsen van de caravan, bijzondere verrichtingen met auto en caravan, erg leuk om te doen, evenals het op de slipbaan omgaan (uitwijken voor een opstakel) en het remmen (gebruik van ABS en gedoseerd remmen) met een combinatie auto-caravan.

Zeer leerzame dag geweest, Bert, ik dank je nogmaals voor je verhelderende uitleg en begeleiding.

Ga zo door met dit goede werk! Eigenlijk zou iedere caravanrijder deze training moeten volgen!


Inzender: P Kengen

Proficiat Dames Heren,
Dit is een geweldige website, iedereen die met campeerwagens rijdt zou dit aandachtig moeten doornemen. En de info is zelfs gratis. Nog nooit heb ik zoveel info over dit onderwerp samen gevonden. Ook de manier van uitleggen (verklaren) is zeer verhelderend.

Ook de rekenvoorbeelden auto caravancombinatie is een zeer goed te gebruiken deel van de website.Kortom ga zo verder, ik heb er al vele uren genot van gehad. De site werkt perfect met mac, wat niet altijd gezegd kan worden.

 


Inzender: Theo Verheul.

Perfect mensen, een glashelder verhaal over al die verschillende caravanstekkers!

 


Inzender: Kelner loh.

Good site! Thanks. Kelner loh.


Inzender: Peter Kamps

Wellicht een late reactie (heb eerder al via de mail gereageerd) maar de bergtraining die ik in het voorjaar van 2006 heb gedaan, is zeer nuttig (en aangenaam) geweest. Een echte aanrader want ik ben er een stuk zekerder door geworden en durf nu nagenoeg overal heen met mijn caravan.


Inzender: Martin Smeets

vandaag eerste keer deze site bezocht. Ben al sinds 1978 caravanner. Ben echt onder de indruk. Veel deskundige informatie aangetroffen. Wil wel nog wat uitleg over het verschil groene en oranje sterren. Kan dat?

Opm. Webmaster: Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/uitleg.php
Niet voldoende? Vragen in het forum aub.


Inzender: Jan

Wij hadden een opzetunit (750 kg) op een Nissan King Cab. (1500 kg) van 2003. Hebben nu na jullie site te hebben geraadpleegd een nieuwe Hobby 440 (1350 kg) gekocht. Lachen was dat in de Alpen. Zelfs de derde versnelling (vertraging!) hoefde er nauwelijks aan te pas te komen. Achterwielaandrijving op een stijle helling bleek GEEN nadelig effect te hebben. Gewoon gassen en los die koppeling. En het verbruik? 1 op 10/11 km. Wisten niet wat we meemaakten. In 2007 gaan we Noorwegen weer in. Dat is vaak andere koek dan die mooie Franse wegen. Verslag volgt.


Inzender: Ramon

MENSEN DIT IS DE BESTE SITE VAN INTERNET VOOR BEREKENINGEN CARAVAN AUTO , stukken beter dan de engelse en duitse site's . Aan de samenstellers van deze site zou ik willen zeggen verander deze nooit meer , zoiets is niet meer te verbeteren , groeten ramon


Inzender: Albert

Geweldig deze site, heb ik uitgebreid geraadpleegd voor ik een andere auto heb gekocht


Inzender: Marc

Helaas kende ik deze meer dan uitstekende site niet eerder.... Knaus 1200 Kg leeggewicht, Camry 2.2. Kort verhaal. Afdalend in Belgie, even later slingeren, 180 graden geslipt. Alleen koplampglas kapot. Later die dag op de camping in Luxemburg. Verkeerd weggetje op de camping, te steil. De hele trein blijft staan, koppeling slipt door. En dan nu wat Caravantrekker zegt: A: De stabiliteit van de combinatie zal niet onder alle omstandigheden optimaal zijn. Tijdens afdalingen moet u beslist uw snelheid heel goed in de gaten houden.! B: Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u zeer veel moeite hebben om weer op gang te komen. Kortom LEER DEZE SITE VAN BUITEN!!!!!


Inzender: Geert

Leuke site, jammer dat mijn auto's en mijn caravan er niet bij staan. De DS staat er alleen als 2 liter en de CX wordt zelfs niet genoemd! Citroën DS 23 ie, CX 2500GTi type 2 en mijn oldtimer Lander Graziëlla 400. Gert.

Opm. Webmaster
Stuur de technische gegevens maar dan voegen we ze toe!


Inzender: peter

Prima site ga zo door, kan er ook wat informatie komen te staan over caravanmovers

Opm. Webmaster
Nee voorlopig niet, we geven onze mening over vragen en zaken in het forum of houden onze mond als het lijkt op subjectiviteit. Punt. Wat betreft movers in het algemeen: de beste mover is je auto en dat ben jij achter het stuur van dat ding. Punt. Zeker, een mover kan handig zijn in bepaalde omstandigheden. Maarre... Ik heb zo'n zonder accu bijna 50 kg wegend geval nog nooit nodig gehad tijdens m'n 'carriere' van dik 35 jaar. Een Caravantrekker.nl rijvaardigheidstraining kost een stuk minder en is veel meer waard! En dat zonder enige vorm van subjectiviteit!


Inzender: kees

Wat een geweldige fijne site, (dat meen ik), wel jammer dat mijn Golf 4 met 2.0 ltr motor er niet bij staat.

Opm. Webmaster:
Dank je wel. Je Golf staat er wel bij hoor. Kies oudere modellen onderaan de lijst.


Inzender: wja leseman

We vinden dat u een ontzettend goede en informatieve web site hebt, en hebben zelfs bij een autodealer deze pagina aan gegeven, zodat ze een goed en duidelijk advies kunnen geven als iemand een trekauto zoekt. Nog veel succes


Inzender: Gerrit

Ik moet zeggen dat ik deze site nog maar net ontdekt heb en er al veel van heb opgestoken. Ondanks meer dan 30 jaar op de weg te hebben gezeten. Heel interessant hoe alles berekend en getest wordt. Misschien komt mijn (binnenkort) nieuwe auto er nog eens bij, de Mégane Grand Tour 1.5dCi 105PK. Dit omdat de Grand Tour een andere wielbasis heeft en een langere oversteek maar toch 1300kg mag sleuren.

Opm. Webmaster:
dank je wel Gerrit. Deze Renault staat overigens in de lijst hoor! "Renault Megane Fase II Sport Tourer - 1.5 dCi (78 kW/106 pk)". Let erop dat hij dan wel 1300 kg mag trekken, maar in dat geval de auto niet meer mag wegen dan 1500 kg. Slechts 240 kg boven het kentekengewicht! Heb je nog vragen, stel ze dan even in het forum.


Inzender: Ton L.

Zéér overzichtelijke site. Men haalt meer als voldoende informatie van de site. Jammer dat niet meer reclame gemaakt wordt t.b.v. het bestaan van deze site. b.v. bij de A.N.W.B. Veel (aanstaande) caravanbezitters zijn niet op de hoogte van deze site. Tijdens de zomermaanden (vakantie) ziet men vaak totaal verkeerde combinatie's op de weg. Met alle gevolgen van dien. Mijn eigen combinatie is een Hyundai H200 CRDi PowerVan en een Hobby 540 Wlu Prestige. Het is ontzettend plezierig rijden met deze combinatie. Ga vooral zo door met de site. Ton L.


Inzender: famdeswart@quicknet.nl

Ik vind dit een ,een goede Site,duidelijk en bondig,ga zo door!!!!


Inzender: Jan van L.

Nissan Murano 3,5 CVT, toch al weer een jaar of anderhalf in Nederland op de markt komt niet voor op de lijst van de te kiezen auto's. Jammer!

Opm. Webmaster:
Jan, dat komt omdat deze auto, zoals Nissan ons wil doen geloven, geen vaste overbrengingen van de CVT heeft. Je kunt er echter zonder meer vanuit gaan dat een maximum trekgewicht van 1500 kg geen enkel probleem is voor de Murano...


Inzender: Dirk

Zeer leerzame site. Ben al 30 jaar caravanrijder toch nog wel wat van opgestoken, mijn compliment en ga zo door.


Inzender: gerard

hele mooie en nuttige site bedankt.


Inzender: Marcel

Mijn auto stond er nog niet in. Na opgeven van de gegevens werd die vrijwel direct toegevoegd. Bedankt Bert


Inzender: A.van der Giessen

Zocht info over 13 polige stekker / stopkontakt. Bij jullie gevonden goed en overzichtelijk ! Ben nog wel op zoek naar info over disselsloten / wielklem ezv.


Inzender: Loek

Voor de aanschaf van onze nieuwe auto hebben we veel tijd doorgebracht op deze site. Dankzij de fantastische voorlichting hebben we een goede caravantrekker aangeschaft. (C-max tdci) die onze Knaus van 1300 kilo moeiteloos bij Luik de helling opsleurt. In de vijfde versnelling met 2000 toeren en twee vingers in de neus. Hartelijk bedankt.


Inzender: Rob

Dit is een geweldig goede site. Degelijke informatie, geen geklets en recht-toe-recht-aan antwoorden in het forum. En die trekkrachtberekeningen van jullie zijn ècht goed. Hulde, met deze site doen jullie veel caravanners een geweldig plezier en dienen jullie de verkeersveiligheid. Jullie verdienen een lintje!


Inzender: Henk

De Toyota Verso diesel 7 persoons is vanaf 1 mei beschikbaar met trekgewicht van 1300 kg ipv 1100. Nu is hij weer gelijk met de 5 persoons


Inzender: Pascal

Ik was op zoek naar de verkeersregels in het buitenland, gezien onze eerste grote trip met caravan (naar Zuid-Frankrijk). Aangenaam verrast was ik om niet enkel genoemde regels te vinden maar om daarnaast op zo'n overzichtelijke, informatieve en complete site terecht te komen. Hij staat gelijk aan de top bij mijn favorieten. Chapeau en bedankt!


Inzender: Paul J.

Overzichtelijke en zeer informatieve site waar ik vaker op kijk. Uit de trekkrachtberekeningen blijkt duidelijk het effect van de overbrengingsverhoudingen op de prestaties. Prachtig dat je zelfs het effect van motortuning of plattere banden (kleinere wielomtrek) op de prestaties kan laten berekenen. Ik mis (nog) de gegevens van de 'nieuwe' Suzuki Swift.


Inzender: Daan Rolandus

fijne site! Wij zijn van plan om een Hyundai Matrix 1.6 aan te schaffen. Benzine uitvoering. Kan iemand zijn ervaring vertellen over het trekken met deze auto in combinatie met een caravan? ook over wat steilere wegen? onze caravan weegt 840k, beladen mak 1150k


Inzender: Tosca en Hans

Hallo Bert. vandaag de caravan in Frankrijk neergezet ,alles ging prima. Deze afgelopen twee daagse cursus was fantastisch Ik kan het een ieder aanraden,we hebben zoveel geleerd en voelden ons tegen alles opgewassen. Nogmaals bedankt voor al je wijze raad. groetjes Tosca en Hans Kramer


Inzender: H Smulders

Een goede informatie pagina


Inzender: Joost Kolen

Zeer informatieve site voor alle caravanbezitters, bedankt!


Inzender: Floris Ooms

Perfecte Site, moet alléén meer bekendheid aan gegeven worden. De berekeningensite is een absolute opsteker voor iedereen.


Inzender: marcel

wat een geweldige site!!! echt top. ik snuffel er graag op


Inzender: Gert-Jan

Mooie site met veel info. Perfect. Jammer dat mijn eigen auto, Opel Sintra 2.2 DTI, niet in de lijsten voorkomt.

Opm. webmaster:
Deze week staat hij erbij...


Inzender: Oldy

Geweldige site, met zeer veel nuttige informatie. Daar hebben we tenmiste iets aan ! Hopelijk gaan jullie er nog langggggg mee door.


Inzender: piet

Ben in het bezit van een oude auto,dus er staat op het kententekenbewijs geen gewicht wat ik mag trekken. Hoe kom ik aan een inlegvel? piet

Opm. Webmaster:
Piet, gebruik aub het forum voor dit soort vragen... Een inlegvel bestaat niet meer. Als je een goedgekeurde haak hebt (met typeplaatje) kun je aangetekend je kenteken opsturen naar de RDW met het verzoek.... Dan krijg je het terug met het toegestaan trekgewicht erop. Vochtmetingswaarden? Vraag het degene die de meting verrichtte zou ik zeggen.


Inzender: piet

ik heb een caravan gekocht met een bovagkeuringsrapport. Nu wil ik wat meer weten over de waarde van een vochtmeting. Ze zitten tussen de 4.9 & 2.9 in. bedankt piet


Inzender: frans mars

we hebben uw site bekeken wij camper rijder willen overstappen naar een caravan maar er komt toch iets meer bijkijken dan wij dachten de auto bv kan hij het wel trekken ( nu ) dus niet onze merc e 250 kan dat dus niet bedankt caravantrekker dit heeft voor ons heel veel elende zien te voorkomen . AFZ f.mars


Inzender: Stephan Kruis

Begin januari 2006 heb ik vlak voor onze eerste wintersportvakantie met de caravan een 1-daagse cursus gevolgd. Door de ervaring die ik heb opgedaan tijdens deze dag ging ik met meer vertrouwen de reis tegemoet. Kortom zeker een aanrader. Wel hebben wij aangegeven bij de heer Bert Wijnen of het mogelijk is om enkele van zijn goede tips beschikbaar te stellen op bijvoorbeeld het internet of desnoods in een beveiligde omgeving, aangezien het onmogelijk is deze tips allemaal te onthouden. Complimenten voor de site en de cursus. Vriendelijke groet, Stephan Kruis

Opm. Webmaster:
Hoi Stephan, veilig weer terug dus van de wintersport?! Mooi. We zullen je tip zeker op enig moment gaan toepassen tijdens onze cursussen. Nog bedankt daarvoor. We denken aan een soort theoretische verhandeling op papier, zodat je je de avond vooraf al kunt voorbereiden en achteraf kunt gebruiken als 'naslagwerk'.


Inzender: Rien

De side is een must voor iedereen die een trekauto/caravan (aanhanger ) wil aanschaffen. De side zit vol praktische informatie. In het bijzonder voor het samenstellen van combinaties trekauto/caravan. Bovendien is de side actueel. Een compliment voor de samenstellers.


Inzender: bert tuin

Een geweldige site. Alle informatie, die je nodig hebt om een goede combinatie te kunnen kopen is aanwezig. De gegevens over onze eigen combinatie (Nissan Almera Tino en Beyerland Sprinter 390D) kloppen volledig met onze eigen ervaringen. Ik kan deze site voor iedereen aanbevelen


Inzender: Sib Houttequiet

Toen ik in juni het plan opvatte om een nieuwe wagen te kopen heb ik uuuuuuuren op deze site doorgebracht en er een hoop nuttige info gevonden. Daarna heb ik nog enkele trekkrachtberekeningen aangevraagd, waarna de keuze viel op de Opel Astra Break 1.9 CDTI, die deze maand zijn eerste trip heeft gemaakt met onze delta 3900TZV inzijn spoor. Absoluut een uitstekende combinatie,waarmee hellingen of tegenwind géén probleem vormen. Mijn dank voor de goede raad en de uitstekende service. Absoluut een aanrader, deze site...


Inzender: Arthur

Al diverse malen een trekkrachtberekening opgevraagd met daaropvolgend nog wat vragen, onlangs een aankoopberekening opgevraagd (tegen een vergoeding die absoluut niet in verhouding staat voor het gebodene). Zelden zo'n service en enthousiasme; bijna niet meer van deze tijd! Super jongens, ga zo door. En voor iedere caravanner die aan nieuw trekpaard toe is; Eerst een berekening en dan een handtekening!


Inzender: leo pasveer

wij rijden met een citroen c5 break 2.0 - 138 pk met hobby 460 UFE (1350kg) naar spanje via route millau. Het verbruik volgens de meter is in de 5e versnelling even hoog cq hoger dan in de 4e versnelling. we rijden derhalve in de 4e versnelling. verbruik is 1 op 7,5-8.0. op deze (autobaan) route zelfs terug in 2e versnelling op 1000m hoogte om voldoende snelheid te houden.Verder een prima combinatie. De berekeningen van ncc geeft dit ook aan. Wat zijn de ervaringen van anderen op deze route?


Inzender: Wim

Mede door aanleiding na jullie trekkrachtrapport, ben ik overstag gegaan om de Toyota Avensis Verso (2.0 VVT-i 110Kw - 150pk) aan te schaffen. Deze in combinatie met de Delta 430TZ presteerde op de Duitse Autobahn en in de Alpen maakte het trekkrachtrapport meer dan waar. Niet alleen is het een "eitje" om de langzamere combinaties in te halen maar ook heuvel op rijd het volgens verwachting. Bedankt voor het uitstekende uitgebreide trekkrachtrapport.


Inzender: Wim

Mede door de uitgebreide trekkrachtberekening heb ik een toyota avensis verso 2.0 150pk aangeschaft in combinatie met Delta 430 tz max.toelaatbaar 1050kg. Het geheel trekt als zoals de berekening voorspeld heeft. Munchen -Salzburg aardig valsplat fluitentend omhoog 80/90 kmh in de 3eversnelling bedankt voor het advies.


Inzender: rene t.

ik heb een berekening laten maken van mijn combinatie toyota rav4 2.0 met een home car 45 sunset en de uitkomst klopt aardig met mijn eigen ervaringen prima site ga zo door


Inzender: smolders

handig zeg ik heb voor auto,s waar wij naar kijken ze allemaal laten bereken alleen er staat 1 auto niet bij helaas juist degene waarvan we de beste caravan prestatie,s zouden verwachten


Inzender: Richard van de Pol

Geweldige site! Er is zelfs op verzoek een (oudere) auto toegevoegd om ook hiermee een berekening te maken, écht TOP! Ik ben verkoper bij een Peugeot dealer en gebruik de site vaak in het verkoopgesprek ter ondersteuning. Ga zo door, ga zo door...


Inzender: Rick Smit

Het gehele feitencomplex is zeer goed bruikbaar voor iemand zoals ik: geen caravan (en er ook nooit een gehad), maar die zich daarop wel oriënteert. Zo wordt het duidelijk dat ik met bijvoorbeeld een T@B nauwelijks in de gaten zal hebben met een caravan op pad te zijn, maar met een caravan van 1300 kg met bijvoorbeeld een comfortabel vast bed, wèl. Bedankt voor de goed leesbare informatie.


Inzender: R.Eugelink

Eindelijk een site die niet alleen over de caravan gaat maar over de combinatie Top!!! ga zo door.


Inzender: Janna

Vandaag uw site bekeken. Hadden wij dat gedaan voor het kopen van onze nieuwe auto dan hadden we ons heel wat inspanning kunnen besparen. Gelukkig hebben we ons werk goed gedaan en juist gekozen. Veel succes en maak maar veel reclame voor uw zeer nuttige site.


>>> meer

Actueel

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Aantal berekeningen:
32.941.420



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap