Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Hulpvering

Vaak is de auto volledig beladen op vakantie. Niet alleen de bagage en alle personen maar ook de caravan drukt met een flink gewicht (de kogeldruk) op de auto.

hulperen

Het gevolg is dat de auto achterover hangt. Dat ziet er niet mooi uit en vergroot de kans dat de caravan bij een drempel de grond raakt. Bovendien rijdt het minder comfortabel en voelt de combinatie minder stabiel aan. Hulpveren bieden dan een uitkomst.

hulpveren

Wat doen hulpveren

Hulpvering vergroot de veerweg en zorgt er voor dat de vering niet 'doorslaat'. Stel dat de lege auto een veerweg heeft van 10 cm. Bij een hobbel kan de auto dan 10 cm inveren om de klap op te vangen. Maar als die zelfde auto zwaar beladen is en al 5 cm is 'ingezakt', is er nog maar een veerweg van 5 cm over. Rijd je nu over een hobbel dan is de totale veer mogelijkheid nog maar de helft. Bovendien is de bodemvrijheid met 5 cm afgenomen.

Door nu hulpvering te monteren zal de auto in onbeladen toestand iets hoger komen te staan, stel zo'n 2 cm. Je hebt dan een veerweg van 12 cm. Omdat het inveren iets zwaarder gaat, zakt de auto na belading minder in en hangt dus minder achterover. Bovendien is er in dit voorbeeld nog zo'n 7 a 8 cm over om in te veren. Genoeg om te voorkomen dat de auto 'doorslaat' en minder achterover helt.

Soorten hulpvering

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • een extra veer,
  • een vervangingsveer,
  • een luchtbalg,
  • of een 'versteviging' om de veer (die optie laten we verder buiten beschouwing).

hulpveerEen goede en eenvoudige mogelijkheid is het toepassen van een extra hulpveer. MAD en CarSupport zijn bekende merken die voor de meeste auto’s hulpveren kunnen leveren die specifiek zijn afgestemd op het type auto. Het doel daarbij is om de veerkarakteristiek bij een onbeladen auto zo min mogelijk te veranderen maar de auto wel geschikt te maken voor zwaardere belading.

Een extra veer wordt geplaatst naast de huidige autovering of als dat niet kan, wordt de standaard veer vervangen door een ander, meer geschikt, exemplaar.

Luchtvering bestaat uit een luchtbalg die in of naast de bestaande veer wordt gemonteerd en die afhankelijk van de belasting aangepast kan worden. Via een ingebouwde compressor (of via een bandenvulstation) worden de balgen gevuld met lucht en die nemen een deel van de vering bij zware belasting voor hun rekening.

Daarnaast zijn er ook auto's die standaard beschikken over automatische niveauregeling waardoor hulpvering niet nodig is.

De proef op de som

MAD stelde ons twee identieke combinaties ter beschikking met en zonder hulpveren. De combinatie zonder kwam bij grote verkeersdrempels op de grond terwijl de combinatie met hulpvering er soepel overheen kan rijden. Bovendien was het deinende gevoel weg waardoor de combinatie met hulpveren strakker aanvoelt.

Aangezien het voor de stabiliteit het gunstigst is als de auto zo zwaar mogelijk beladen is en de caravan zo licht mogelijk, en wij adviseren om te zorgen voor voldoende (maximaal toegestane) kogeldruk, krijgen veel auto’s het zwaar. Het monteren van hulpveren (afhankelijk van het model v.a. zo’n 250 euro) kan dan voor een enorme comfort verbetering en prettiger rijgedrag van de combinatie zorgen.

hulperen

Hulpveren zorgen er niet voor dat het wettelijk laadvermogen of de maximaal toegestane kogeldruk van de auto hoger wordt.

Actueel

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Aantal berekeningen:
33.965.355






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap