Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Alfa Romeo 156

Sorteer gebruikservaringen op:

Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.8 TS 16v met een Dethleffs

De ervaring van A. Kok met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.8 TS 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: maart 2002 - december 2005) en een Dethleffs Tourist light 420 van 970 kg geplaatst op 12-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

Dit jaar(2014) door de Franse Alpen getrokken met onze Alfa 1.8TS Sportwagon met een Dethleffs Family van leeg 720kg/max. 1000kg totaal.
Bergopwaarts en bergafwaarts is alles probleemloos verlopen.
Bij een enkele haarspeld bergopwaarts moest ik terug naar de eerste versnelling, maar kon na even doortrekken tot max toerental (7000) weer naar de tweede versnelling schakelen. Zodoende kon ik probleemloos met het overige verkeer meekomen.
Naar aanleiding van alle verhalen op internet over heet lopende caravanremmen was ik daar extra alert op, maar ik heb geen enkel probleem gehad, waarschijnlijk mede omdat ik de caravan niet tot het maximum beladen had maar nog zo'n 90 - 100 kg over had.
Overige info zie mijn vorige ervaring uit 2012.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Crosswagon - 1.9 JTD 16v [4x4] met een Hobby

De ervaring van M. Koen met een Alfa Romeo 156 Crosswagon - 1.9 JTD 16v [4x4] (110 Kw/150 pk bouwperiode: januari 2005 - januari 2007) en een Hobby De Luxe 450 UF van 1200 kg geplaatst op 29-06-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 68% Berekening >>>>

Mijn vorige alfa was een V6 156 die de caravan altijd met gemak overal heen trok. Nu rijdt ik een 4x4 19jtd en moet eerlijk bekennen dat deze ook geen probleem heeft met dezelfde caravan. Verbruik is rond de 1/10 1/11, dit is minder zuiniger als de standaard 19jtd zonder 4x4. Door de 4x4 uitvoering heb is de tank inhoud minder groot dus moet je vaker even tanken. Voordeel van de crosswagon is dat ie hoger op de wielen staat. Je hebt nu geen hinder van dat de dissel bij een vervelende drempel de grond raakt. Ook op een vochtig grasveldje trekt ie de caravan zo weg. Al met al positieve indrukken!!

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.5 V6 met een Fendt

De ervaring van Andre met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.5 V6 (141 Kw/192 pk bouwperiode: maart 2002 - januari 2005) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 15-05-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

in 2012 met deze combinatie naar frankrijk geweest over de autoroute du soleil. eindpunt ardeche. Alles wat staat vermeld in het rapport klopt nagenoeg. Ik heb ruim 10 jaar ervaring in het rijden met caravan en was voornamelijk diesel auto's gewend , vandaar dat ik gekozen heb voo reen potente benzine auto om dezelfde klus te klaren. Auto rijd heerlijk soepel maximale versnelling is 5 waarbij vlakke weg en weinig wind de 6e versnelling goed mogelijk is. Vond de autoroute vrij "vlak" in vergelijking met de rit door dutisland naar kroatie waarin we in verhouding veel moesten klimmen. Beladen is er idd weinig marge over mbt snelheid . het is aan te bevelen niet boven de 100 km/u te komen dan gaat de combinatie stabiliteit inleveren bergaf idd de adviesen van 70 aanhouden. we hadden 1 fiets achterop, niet gebruikt dus ook niet aan te bevelen (slingeren) Ik ga dit jaar weer neem de fiets niet mee mij benieuwd of het gedrag verbeterd. Gebruik gemideld 1:6 en dat vind ik voor een V6 benzine acceptabel al is het wel fors uiteraard (zonder caravan haal ik 1:10).

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.8 TS 16v met een Dethleffs

De ervaring van A .Kok met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.8 TS 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: maart 2002 - december 2005) en een Dethleffs Tourist light 420 van 970 kg geplaatst op 17-09-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

Alfa 1.8TS Sportwagon met een Dethleffs Family van leeg 720kg/max. 1000kg totaal is een prima te rijden en heel stabiele combinatie. Zijwind en passerende busjes en het passeren van vrachtwagens heeft geen invloed op de stabiliteit.
Dit jaar (2012) door Frankrijk getrokken, meestal met cruisecontrol ingeschakeld op zo'n 95 - 100 km/h afhankelijk van het verkeer e.d., alleen bij steile hellingen is terugschakelen naar de 3e versnelling nodig, maar de 100 km/h blijft ook dan te handhaven, wel maakt de motor dan veel (5000) toeren maar dat is voor dit motorblok geen enkel probleem, ik heb geen olieverbruik kunnen constateren. De 5e versnelling is eigenlijk alleen in Nederland en BelgiŽ bruikbaar, zodra er hellingen zijn of tegenwind is moet in je de 4e rijden, alleen als de helling erg steil is 7% of meer moet je terug naar 3 om je snelheid te handhaven.
Het gemiddelde brandstofverbruik liep wel op van 1:13 normaal naar 1:8 voor de combinatie.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.0 JTS 16v [Selespeed] met een Burstner

De ervaring van E. Barten met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.0 JTS 16v [Selespeed] (122 Kw/166 pk bouwperiode: maart 2002 - december 2005) en een Burstner Belcanto 455 TS van 1320 kg geplaatst op 11-01-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86% Berekening >>>>

Het maximaal te trekken gewicht van de Alfa is iets te laag voor onze Burstner. Dus voorzichtig met de belading van de caravan.
De combinatie rijdt als een trein. Heel stabiel, geen last van zijwind of bussen die je inhalen, ligt natuurlijk ook aan de banden van de Burstner.
In alle versnellingen trekkracht te over. Brandstofverbruik is niet laag (1 op 6) maar dat ligt ook aan de hoge snelheden die je rijdt, op de navigatie is 110 km/u (dus echte kilometers) meer regel dan uitzondering, dus pas op voor de snelheden!!

Manouevreren op de camping is met de 156 wat lastig door de geringe maximale stuurwieluitslag.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.4 JTD 20v met een Adria

De ervaring van R.J. Verburgt met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.4 JTD 20v (129 Kw/175 pk bouwperiode: oktober 2003 - december 2005) en een Adria Action 341 PH van 1000 kg geplaatst op 29-07-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 60% Berekening >>>>

Ik ben een groot Alfa liefhebber, maar de prestaties van mijn 2.4 JTD icm. de Adria 4153 CE (leeggewicht 710 kg.) zijn geweldig. Ben dit jaar naar KroatiŽ geweest. Op de Duitse autobahn fluitend in zijn 5 met een constante snelhuid van 95 -100 km. op de cruise control probleemloos heuvel af en OP! Zonder snelheidsverlies.
Geen moment een slingerende caravan.
Verbruik gemiddeld 1 op 11,5 over de heen- en terugweg. Solo 1 op 17, 1 op 17,5

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v met een Burstner

De ervaring van J van der Meulen met een Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: maart 2002 - december 2005) en een Burstner Averso 420 TS van 1100 kg geplaatst op 17-06-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Naar z-frankrijk gereden met AR 156 18 TS
De berg achter luik moet in de derde versnelling gebeuren. De alfa met een burstner met een belading van max 1100 kg is een zeer stabiele combinatie die erg pretig rijd mede doordat de achter vering van de auto zelf zelf stabiliseerd, waardoor de combinatie altijd mooi recht staat. het verbruik was gemiddeld 1 op 9.
De 1.8 moter is iets aan de magere kant, maar als je je niet met sterke diesel of turbo moteren wilt meten een goed te rijden auto

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v met een TEC

De ervaring van A.Kok met een Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: maart 2002 - december 2005) en een TEC Travel King 420 DB van 1170 kg geplaatst op 05-06-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Naar Frankrijk geweest met de Alfa Romeo 156 en een TEC 420 DB. Stabiele combinatie, maar de 1.8 houdt niet veel over met betrekking tot klimmen of inhalen. Toch is met 90 a 95 goed te rijden. Wil je meer trekkracht dan is de 1.9 jtd een betere keuze (trekauto van het jaar geweest). Conclusie - goed bruikbaar als trekauto, temeer omdat van de reis maar een relatief klein deel in de bergen gereden wordt.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.4 JTD 20v met een Chateau

De ervaring van j.w. smit met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 2.4 JTD 20v (129 Kw/175 pk bouwperiode: oktober 2003 - december 2005) en een Chateau Calista 440 van 1195 kg geplaatst op 29-01-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

De Alfa is een perfecte trekauto, je hebt altijd meer dan voldoende trekkracht op alle snelheden en versnellingen.
Dit is mijn beste trekauto tot nog toe.De ervaring met de chateau is minder, gaat snel slingeren.Mijn voorgaande caravan was een Hobby en deze lag veel beter achter de auto. Het solo verbruik is gemiddeld 6,1 -100 en met caravan 11,1-100.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.9 JTD met een Knaus

De ervaring van ton met een Alfa Romeo 156 - 1.9 JTD (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2001 - december 2005) en een Knaus Sport 500 KFU van 1330 kg geplaatst op 09-11-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

De Alfa diesel is een prima trekpaard. We zijn er heel zuid-Europa mee rond getrokken. Geen centje pijn en een gem. verbruik van tussen de 1 op 10/11.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v met een Caravelair

De ervaring van Harry Tabak met een Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v (106 Kw/144 pk bouwperiode: oktober 1997 - maart 2002) en een Caravelair Antares Luxe 445 van 1000 kg geplaatst op 13-08-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

Met Caravelair caravan van max.1100 kg. prestaties matig. Hoogste versnelling alleen bruikbaar bij rugwind.
Al met al tegenvallend.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.9 JTD 16v met een Chateau

De ervaring van van Poppel met een Alfa Romeo 156 - 1.9 JTD 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: januari 2003 - juli 2004) en een Chateau Calista 430 AMF van 1200 kg geplaatst op 01-02-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Vermogen genoeg, dat is een feit. Maar het zeer directe stuurgedrag en het gegeven dat een alfa hierdoor ook iets meer last heeft van spoorvorming, maakt deze combinatie er wel 1 waar toch voor gewerkt moet worden. Begrijp me niet verkeerd, op de snelweg (ook in de bergen) niets te klachen over deze combinatie. Maar pas op voor sporen in de weg en blijf met je gedachten op de weg en niet bij ruzieende kinderen. Want zoals alfa-rijders wel zullen weten, zit je dan al op de andere rijbaan. Minder prettig als je met een caravan rijd. Ook vind ik het moeilijk in de bergen vanuit stilstand weg te rijden zonder te koppeling enorm pijn te doen. Tractioncontrol uit, werkt dan al beter.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.9 JTD met een Hobby

De ervaring van G A Sebregts met een Alfa Romeo 156 - 1.9 JTD (77 Kw/105 pk bouwperiode: oktober 1997 - november 2000) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 16-12-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 94% Berekening >>>>

Kenteken caravan terug gebracht naar 1300kg en voor
de rest hij rijd goed ook in hellingen,ik woon op de cauberg dus ik weet dat je hier een groot probleem kan hebben bij vanuit stilstand weg te moeten trekken in het stijlste stuk,dan kan hij voor door draaien.Dus voorzich-
tigheid geboden,maar als je steeds op een kleine helling
moet optrekken(file)dat is heel pijnlijk voor de meeste per
sonenauto's,behalve met een lage giering in het vooronder.Voor de verder rest een fijne auto deze ALFA!

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v met een Chateau

De ervaring van Willem Bakker met een Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v (106 Kw/144 pk bouwperiode: oktober 1997 - maart 2002) en een Chateau Cantara 440 van 1300 kg geplaatst op 16-08-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88% Berekening >>>>

Afgelopen zomer gereden via Zwitserland naar Italie en terug via Oostenrijk en Duitsland. Tijdig terugschakelen naar zijn vier bij hellingen is noodzakelijk als je op snelheid wilt blijven rijden (100 km). Om snel in te halen is terugschakelen naar 4 voldoende. De prestatie van de auto valt alleszins mee. Temperatuur blijft op goed niveau. Een zwaardere caravan zou de prestatie volgens mij snel doen afnemen.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.9 JTD 16v met een Beyerland

De ervaring van R. van Dijk met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.9 JTD 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: januari 2003 - januari 2005) en een Beyerland Vitesse 440 LB van 1180 kg geplaatst op 06-05-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

Wat een verbluffende ervaring en wat een trekkracht heeft deze Alfa. Natuurlijk merk je het als er een gewicht van rond de 1200 kilo achter je hangt, maar hoe deze auto daarmee omgaat is ronduit verbluffend. Op de cruise control rijd je met gemak 100 km/ per uur en zelfs met het omhoog klimmen hoor je de motor alleen maar iets meer grommen. Het voelt zeer degelijk en sterk aan en de caravan wordt met groot gemak getrokken.

Wijzigen


Alfa Romeo 156 - 2.0 JTS 16v met een Knaus

De ervaring van Loek Molmans met een Alfa Romeo 156 - 2.0 JTS 16v (122 Kw/166 pk bouwperiode: maart 2002 - december 2005) en een Knaus Sport 450 FS van 1325 kg geplaatst op 04-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

De eigenlijke caravan is de Eurostar 450, maar die staat niet in uw rijtje. Ik rijdt nu al weer 3 jaar met deze combinatie en ben meegeweest met clubreizen naar Barcelona en Wenen. Rij in de 5de versnelling, met fietsen op het dak gemakkelijk tussen de 100 en 110 km en hoef dan absoluut geen vlogas te geven, gemiddeld verbruik over de gehele vakanties is volgens de computer van de auto ca. 1 ltr op 8 km, normaal 1:11.
Ook in de bergen reageert wagen goed en zit dan meestal in 3de en 4de versnelling, alleen in hairpins terug naar 2de.
met vriendelijke groet Loek en Tineke Molmans

Wijzigen


Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.9 JTD 16v met een Hobby

De ervaring van P.den Hollander met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.9 JTD 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: januari 2003 - januari 2005) en een Hobby Excellent Easy 400 SB van 1050 kg geplaatst op 07-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

Zijn met de Alfa / Hobby combinatie naar Oostenrijk geweest, het is alsof er geen bergen bestaan op de route, zo makkelijk trekt deze auto de caravan met zich mee.
Het enige waar je goed op moet letten is dat je niet veel te hard rijdt want ver over de 100 ga je ongemerkt met deze combinatie.

Wijzigen


Engelse reviews
Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.9 JTD met een Trigano

De ervaring van Pablo met een Alfa Romeo 156 Sportwagon - 1.9 JTD (85 Kw/116 pk bouwperiode: januari 2003 - december 2005) en een Trigano Rubis 310 van 750 kg geplaatst op 07-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 59%* = 119 km/u = 22%

Alfa 156 Sportwagon is a very good car for to drive only and with a small caravan (rapido 32). The Consumption of fuel is very good: 7 liters each 100 kms!!.

Bye


Alfa Romeo 156 - 2.4 JTD met een Lunar

De ervaring van Paul Chinnery met een Alfa Romeo 156 - 2.4 JTD (100 Kw/136 pk bouwperiode: oktober 1997 - november 2000) en een Lunar Zenith 6 van 1260 kg geplaatst op 07-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90%* = 104 km/u = 18%

The Alfa 156 2.4 JTD, Drives well and handles the load very well in all conditions. Hills are no problem even the steepest around Devon. The brakes on my 156 are not the keenest i have every driven with but the caravans braking takes the strain evry time and feels safe and under control.


Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v met een Swift

De ervaring van Susan met een Alfa Romeo 156 - 1.8 TS 16v (106 Kw/144 pk bouwperiode: oktober 1997 - maart 2002) en een Swift Toscane 450 van 1200 kg geplaatst op 07-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 102%* = 94 km/u = 11%

We recently bought our first caravan a 2 berth Swift Lifestyle MTPLM 1230 this came out at a 94% match on the towsure website, although this is our first experience at towing we feel the car has performed admirably, with not being a regular towing vehicle we first thought the car may not have been adequate, we found fuel consumption fair, and the handling very good, the only down side is when driving into a head wind this can reduce the max. speed to 50mph, most hills can't be done in fifth gear, but that could be the same for other towing vehicles, All thou we have nothing to compare the cars ability with we do not feel the need to rush out and buy a better towing vehicle at this time.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap