Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Audi A8

Sorteer gebruikservaringen op:

Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. met een Eriba

De ervaring van Lwm met een Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. (171 Kw/233 pk bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Eriba Nova GL 530 van 1500 kg geplaatst op 13-10-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Geweldige trekker en rijd je ongemerkt te snel.
Mijn auto heeft adoptief cruisecontrol en is dat ideaal.
Je zoekt een vrachtwagen die tussen de 90 en 100 rijdt en dan is het allemaal erg ontspannend.
De beste trekauto die je je kan denken in combinatie met caravan van 1700 kg
Brandstofverbruik op deze manier tussen 9 en 10 liter

Wijzigen


Audi S8 - 5.2 FSI V10 Quattro aut. met een Adria

De ervaring van Jelle Herrema met een Audi S8 - 5.2 FSI V10 Quattro aut. (331 Kw/450 pk bouwperiode: oktober 2005 - heden) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 11-11-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

Zoals de berekening al aangaf, een heel plezierige combinatie. Bij de belading wel de gewichtige spullen in de auto (en twee personen), een kogeldruk van 65/70 kg en de stand van de luchtvering op automatic, in de praktijk een lage stand. De S8 heeft grote 20'' wielen met Continental Sportcontact 3 (275/35/20) en dat betekent een stabiel en stevig trekpunt. De auto stoot wel en beetje bij grote oneffenheden maar dat nemen we op de koop toe. Onder de caravan Continental Vanco 2 C-banden (195/75/14) met 4,5 bar druk. Met die combinatie reden we vanuit Zweden 7300 km. Bij 80 km p/u maakt de S8 1900 toeren, in de 6, en het gebruik is 1 liter (98) op 9 kilometer (zonder caravan 1 op 11). Inhalen is geen punt, zonder probleem acceleratie naar 110, in de bergen ook vlekkeloos naar boven, naar beneden wel conseequent op de motor remmen! Als combinatie trekauto/ lange caravan een prima (en comfortabele) mix. (Maar ja, mag het ook met zo'n trekauto..?) Enige aanmerking betreft de breedte van de caravan (2.50m); oppassen in (franse) steden en dorpen waar je in rijdt (borden voor vrachtverkeer volgen) en bij wegwerkzaamheden zijn de (linker-)banen wel erg smal.

Wijzigen


Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. met een Burstner

De ervaring van Edwin met een Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. (171 Kw/233 pk bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Burstner Averso 460 TS van 1230 kg geplaatst op 30-07-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 59% Berekening >>>>

Ook mijn A8 is gechipt (280PK, 580Nm) en rijdt zoals verwacht. Geen centje pijn. Accelereren gaat heel makkelijk, inderdaad opletten omdat je al te snel te hard gaat. Berg op door Oostenrijk helemaal geen probleem, de cruise control houdt de combinatie met gemak op 100 km/h. Vlak rijdt ik altijd in D, maar in de bergen liever in S omdat de bak dan wat sneller omhoog en omlaag schakelt.

Koppeldruk rond de 75 kg met veel gewicht in de auto en de combinatie ligt lekker op de weg, rijdt heel erg stabiel. Brandstofverbruik was rond de 11 tot 11,5 l/100 km, zonder caravan en leeg rijdt ik 7,2-7,5 per 100 km.

Wijzigen


Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. met een Knaus

De ervaring van Hans Koole met een Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. (171 Kw/233 pk bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Knaus Azur 500 EU van 1400 kg geplaatst op 07-06-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

De A8 is door JD Engineering gechipt naar 280 pk en 590 Nm. De combinatie rijdt - zoals verwacht - heel gemakkelijk en je moet echt opletten om niet te hard te rijden. Ik rijd in NL 100 km/uur op de teller (90 echte km's) en in Frankrijk 110-120 km/uur op de teller, dus ca. 100-110 echte km's. Op de Autoroute du Soleil, helling op en helling af, blijft de tiptronic in de D-stand steeds in de 6e versnelling en de motor met lage toeren draaien. Genoeg koppel bij lage toeren dus. Voor het 'gehoor' vind ik het echter prettiger om in de S-stand (sport) te rijden. De motor maakt bij het optrekken dan wat meer toeren en schakelt op een heuvel eerder terug naar de 5. Verbruik met caravan gemiddeld 1 op 8. Zonder caravan verbruikt de auto gemiddeld 1 op 12,5.
O ja, om de tiptronic een beetje te ontzien is volgas accelereren in de 1e, 2e en 3e versnelling niet echt verstandig.
De automaat kan er wel tegen, maar ik las dat de tandwielen wel vlotter versleten zijn als je dat volgas optrekken al te vaak doet.

Wijzigen


Engelse reviews
Audi A8

Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. met een Compass

De ervaring van Craig met een Audi A8 - 3.0 TDI Quattro aut. (171 Kw/233 pk bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Compass Omega 544 van 1560 kg geplaatst op 07-06-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 87%* = 115 km/u = 46%

Great car to tow with. With this outfit on long motorway drives I normally average 30mpg the car has more than enough power to waft along with ease. Having the air suspension on the car so it will make sure everything is nice and level. Great four wheel drive I've been able to get across muddy fields with my caravan where Mitsubishi shoguns have got stuck. The car is able to accelerate quickly with the caravan on meaning no problems when coming out of short service slip roads. All in all I would really recommend the Audi A8 as a tow car only thing that lets it down is repair bills can be rather high ( everything is electric)


Audi A8 - 4.2 TDI Quattro aut. met een Bailey

De ervaring van John Fulelr met een Audi A8 - 4.2 TDI Quattro aut. (240 Kw/326 pk bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Bailey Senator Arizona van 1406 kg geplaatst op 07-06-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75%* = 134 km/u = 69%

Whilst it may loose out on the last 5% of stability compared to my previous Touareg, it is still vastly more stable than either my old Range Rover or Discovery.
The thing that really stands out thogh is the torque: There is so much pulling power that it will pull up pretty much any incline at less than 2000rpm in 6th gear. This flexability allows frequent use of cruise control making for an even more relaxed towing experience.
The final coupe-de-grace is an easy 23mpg with the van behind! Awesome!!


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Caravan Workshop

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap