Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Citroen C-Crosser

Sorteer gebruikservaringen op:

Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Fendt

De ervaring van Michael met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Fendt Saphir 490 Q van 1380 kg geplaatst op 17-05-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

Net terug uit zuid Frankrijk en voor het eerst met de C-crosser een lange rit met de caravan gemaakt. De heuvels in de Ardennen en bij Luik zijn geen probleem voor de c-crosser. In de Ardennen terug naar 5 en een enkelen helling terug naar 4 maar de keren dat dat hoefde kan ik op 1 hand tellen. Vrachtwagens inhalen is ook zo gebeurd. terugschakelen hoeft niet gewoon gas en er langs. Veel wind gehad onderweg maar ook daarmee voelt het rijden met de c-crosser gewoon veilig aan. Het hogere gewicht en de 4WD zijn echt super om de caravan de baas te zijn.
Een voordeel is dat je de kogeldruk ook lekker hoog kan houden. Ik zit meestal rond de 90 kg. Het brandstof verbruik met caravan ligt inderdaad rond de 1:8.5. Cruisesnelheid net boven de 100 km/u is prima te doen.

Wijzigen


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Fendt

De ervaring van Peter met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Fendt Saphir 560 TFKM van 1721 kg geplaatst op 16-06-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

Na jarenlang met een mercedes V220 CDI als caravantrekker verwend te zijn geweest, ben ik inmiddels een jaartje in het bezit van een C-Crosser Hdi. En voel ik me nog steeds verwend? Een volmondig ja!
De koppelkracht en stabiliteit van deze trekker is prima. Oke, de MB was hoger en breder en hierdoor was het makkelijker om met de 2.50 mtr brede caravan te rijden, maar als je eenmaal gewend bent aan de maten van de "grote" Citroen, dan is rijden met zo'n formaat caravan een fluitje van een cent.
Over de motor niets anders dan lof. Solo en met caravan een heerlijk soepele motor die veel kracht koppelt aan een gemiddeld brandstofverbruik. Solo 1:12,5 met mijn caravan 1:8. Hierbij wel de kanttekening dat zowel solo als met caravan overwegend snelweg en nagenoeg altijd op cruisecontrol rijdt.
Als de caravan is aangekoppeld rijd ik altijd in 4WD. Voor mijn gevoel is de stabiliteit van de combinatie dan nog beter. Ik rijd ongeveer 3000 km met de caravan p/j en dan kost het 4WD rijden me ongeveer 45 liter diesel meer dan met 2WD. Voor 50 euro p/j rijd ik dus veel relaxter, dus waar praten we dan nog over. Jammer voor alle milieudeskundigen maar ik ga toch echt met de caravan op 4WD.

Niets negatiefs te melden? Nou vooruit dan. De spiegels!
Ik heb jaren probleemloos gereden met Repusel opzetspiegels en dat is nu dus zonder verdere hulpmiddelen een drama. Met enige tegenwind of tegemoetkomend verkeer klappen de spiegels naar binnen. Inmiddels heb ik van Repusel spanbanden met de nieuwe krachtzuigers die inklappen moeten voorkomen. Misschien dat het komt dat de lak van mijn auto is voorzien van een teflonlaag, maar mij is al meerdere malen overkomen dat tijdens het rijden de zuignap alsnog los schiet en al bungelend tegen je portier klappert. Dat ga ik dus over 5 weken naar Zuid-Frankrijk anders doen, waarbij ik de zuignap onder de motorkap hang en dan de spanband op spanning breng. Terugklappen onmogelijk en nog belangrijker alles blijft gegarandeerd zitten!

Dat worden straks weer fantastische vakantiekilometers.

Wijzigen


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Adria

De ervaring van Willem met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Adria Adiva 502 van 1500 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Deze auto heb ik vooral gekocht om zijn eigen gewicht en om de mogelijkheden om 2 wiel-, 4 wiel- en vierwiellock te kunnen rijden ( in nat gras b.v.) Met de caravan erachter rijdt ik altijd in 4 wiel drive. Je merkt duidelijk dat de achterwielen dan ook voor een percentage meedoen en dat voelt veel stabieler aan.
Verder zit je lekker hoog en overzie je het verkeer beter. Mijn C5, 2 ltr benzine kon de Adria 502 UP, die op 1500 kg gezet was via RDW, ook wel trekken, maar was zelf wat aan de lichte kant (1369 kg leeg) waardoor ik bergafwaarts soms wat angstig werd vooral als de remmen van de caravan loeiend heet werden. Ik heb nu meer de idee, dat de C Crosser de caravan helemaal de baas is. Ik rijdt met de combinatie 1:8,5 en solo 1:12 tot 1:13,4 . Als je solo op de weg rijdt merk je weinig verschil in brandstofgebruik in 2 wiel- of vierwieldrive.
Ik gebruik de spiegels van Repusel met Dasta armconstructie met zuignap, die ik op de zijruit van de auto vastzet. Dat zit vaster dan op de carosserie. Ik heb nog niet de nieuwste zuignappen. Die zouden nog beter zijn. De automatische inklapbare autospiegels kan je in de auto softwarematig zelf uitschakelen, zodat die niet inklappen als de auto op slot gezet wordt. Nadeel is wel dat je niet even je ruitje opent b.v. bij een tolpoortje, maar dat is dan jammer.
Voor de rest tot nu toe niets dan lof over het rijden met deze combinatie. Je rijdt erg ontspannen omdat je altijd genoeg power en tractie hebt in elk terrein waar je doorgaans met een caravan komt. Wel moet ik vermelden, dat de C Crosser geen echte terreinauto is ( geen lage gearing) Ik kom er dan ook alleen maar mee op de weg en op campingterreinen, die soms ook nog al eens drassig kunnen zijn als het regent. Mijn C5 reed beter op het asfalt ( meer veercomfort) maar voor en SUV doet de C Crosser het erg goed op de weg. Mij valt het als fervent Citroenrijder met hydraulische vering, (BX,Xantia, C5) zeker niet tegen. Ik las in De KCK pas een test over caravantrekkers. IK kan mij volledig aansluiten bij wat daar over de C Crosser geschreven staat.

Wijzigen


Engelse reviews
Citroen C-Crosser

Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Avondale

De ervaring van Michael met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Avondale Dart 510-5 van 1180 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73%* = 115 km/u = 25%

I've had a C-Crosser for two years now, before that I had a Mk3 Mondeo, the C-Crosser is technically more powerful but it's also a heavier vehicle than the Mondeo, the C-Crosser accelerates well but I think the Mondeo pulled harder. The C-Crosser is very stable and the switchable 2/4wd is fantastic, it's managed to pull an Avondale dart 510/5 up-hill out of a festival quagmire with little effort, I wouldn't go back to the Mondeo. It's a comfy car and quite capable on and off road, not a true off-roader but competent in muddy fields. Look out for worn dual mass flywheels and clutchs slipping at about 2000rpm in 3rd gear and above when pushed hard.


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Bailey

De ervaring van Clive met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Bailey Olympus 504 van 1424 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85%* = 111 km/u = 23%

Bought the car when a bigger van purchase showed i needed a Turbo diesel . Second hand market values are a bargin compared to alternatives. Have found it to be a good tow car : visibility , very stable on motorways even when overtaking up to over 70 mph. It never feel short of power when trying pulling out into the overtaking lane traffic gaps on dual carriageways.
Seats are comfortable even after a 7 hr tow & a single 20 min short break.So perfect for long distance trips. Boot takes all the required gear including the dog crate without issue.Would prefer a larger fuel tank. Max range about 300 miles when towing . Fuel consumption is ambient temp and speed dependent.Typical motorway trip at 55 mph cruising gives mid 20`s mpg but falls to only 21 if cruising speed is pushed to around 60 avg eg by trying to stay above the lorry traffic.
Drop down bumper is good for loading but means extra cost of a detachable towbar-500 with electrics


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Burstner

De ervaring van Murray Turner met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Burstner Amara 460 van 1350 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76%* = 108 km/u = 23%

I upgraded from a Citroen Picasso 1,6 Hdi to the C crosser for this van due to the poor torque available from the 1,6 diesel engine.
I have found the C crosser absolutely superb towing under all conditions so far, including some pretty poor roads in Croatia.
I know the van is fairly light compared to some but it really is possible to forget the van is on the back.
We went for a 4x4 mainly for hillstarts on poor surfaces and have found it more than adequate.
The only point I would raise is that 1st gear and reverse seem a bit high for low speed manoevering with the van on uneven sites, backing uphill being a problem. I think investing in a mover for the next caravan will be the answer.
Apart from the last point, a very powerful and stable towcar with good stability and visibility.


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Swift

De ervaring van Lorne met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Swift Challenger 530 van 1545 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 109 km/u = 21%

Just changed to a Citroen C Crosser what do you say my previous Volvo V70 D5 was going to be very hard to beat towing the latest Swift Challenger 530. The new C Crosser is a gem with the large mirrors and high driving position economy is good to. The power delivery is constant at all levels and very sure footed, excellent take off with the caravan on steel hills. A 4X4 that drives like a car with good acceleration very smooth engine. It is really a MITSUBISHI OUTLANDER with a Citroen engine a very good mix the 2010 Outlander is now going to be fitted with this engine as it is more powerful and quieter than the VW engine. I am impressed.


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Swift

De ervaring van Steve met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Swift Challenger 500 van 1450 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 107 km/u = 23%

When I up-graded my van, and to ensure I didn't get stuck in wet fields again, we purchased a C-Crosser from a local dealer. The C-Crosser performs very well in all conditions and is very stable on the motorway. The dealership has been excellent - the only down-side is that on one journey the Turbo air feed pipe became detached twice! I have heard that this is a common problem but not a difficult one to fix even at the roadside. Overall a very effective vehicle.


Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi met een Bailey

De ervaring van Dave met een Citroen C-Crosser - 2.2 Hdi (115 Kw/156 pk bouwperiode: mei 2007 - oktober 2012) en een Bailey Senator S5 Oklahoma van 1447 kg geplaatst op 08-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81%* = 109 km/u = 22%

I had to get rid of my Landrover Discovery due to massive repair bills mounting up and needed a car man enough to tow my Bailey Senator Oklahoma with a ALW of 1447Kg. I couldn't be happier with the performance of the C Crosser so far.
I thought I'd miss the power of the Disco but the sheer grunt and firm road holding of the Crosser is more than equal. Actually it's quicker and far more responsive even with the heavy lump of a Senator dragging behind.
Ample room inside means total comfort for all even with a full load. The 2 rear extra seats really are for kids only but thats fine.
I'm loving the whole car so far and throughly recommend it weather your towing or not


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap