Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Dacia Duster

Sorteer gebruikservaringen op:

Dacia Duster - 1.6 eco2 [4x2] met een Eriba

De ervaring van F te Beek met een Dacia Duster - 1.6 eco2 [4x2] (77 Kw/105 pk bouwperiode: oktober 2010 - november 2013) en een Eriba Feeling 430 van 1175 kg geplaatst op 19-02-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Het hierboven klopt wel aardig .
Bij geen wind kun je 120 rijden ,bij slecht weer of veel vrachtwagens moet je niet harder gaan dan 100.
Het is een heel stabiele en comfortabele auto als je evenwichtig belaad. Hou de auto heel zwaar ,doe de zwaarste dingen in de auto, en je rijd heerlijk.

Wijzigen


Dacia Duster II - 1.2 TCe [4x2] met een Burstner

De ervaring van Jo met een Dacia Duster II - 1.2 TCe [4x2] (92 Kw/125 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Burstner Amara 410 van 1115 kg geplaatst op 01-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 66% Berekening >>>>

De dacia duster is in zijn klasse een prima trekauto. Geen enkel probleem je kunt in de 5 & 6 versnelling goed uit voeten op de snelweg. Ook de binnenwegen zijn geen probleem . Het brandstof verbruik is solo 8.5 en met caravan 11 liter en dat is volgens mij een normaal verbruik je sleept ook een gewicht van 1115 kg mee waar bij ook de lucht weerstand ook een rol speeld. De stabiliteit is prima en het verbruik . Wij rijden al 35 jaar caravan en de keuze voor de duster is voor ons een overwogen keus

Wijzigen


Dacia Duster II - 1.2 TCe [4x2] met een Dethleffs

De ervaring van Willem met een Dacia Duster II - 1.2 TCe [4x2] (92 Kw/125 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Dethleffs Tourist light 470 van 1090 kg geplaatst op 01-06-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

Dit is nu de 4e auto die ik toevoeg.
De Duster TCE 125 is een redelijke trekker, haalt het niet bij de 110 diesel Duster die ik hiervoor had.
De TCE heeft kracht voldoende op de snelweg, wegtrekken op een holletje of op hobbelig terrein gaat niet super, maar hij komt van zijn plek.
Ik reed de eerste 400 km in de 5e versnelling, kracht genoeg, maar toen ik de auto stil zette, merkte ik dat de motor bijna uit de machinekamer smolt, alles stonk vreselijk naar de warmte. Helaas wordt de Daas zonder temp. meter geleverd.
Verder gereden met iets meer toeren in de 4e, dat ging een stuk beter. Motor bleef redelijk koel en de trekkracht ging omhoog. Houdt dus de toeren boven de 2800, voor het verbruik maakt het niets uit.
De stabiliteit valt me tegen, sneller dan 85 was niet mogelijk bij een disselgewicht van 65, misschien is iets meer gewicht beter.
Verbruik bleef keurig 1 op 10, maar wel met lichte mee wind.

Wijzigen


Dacia Duster II - 1.6 [4x4] met een Kip

De ervaring van rien met een Dacia Duster II - 1.6 [4x4] (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Kip Isa White 44 TDB Special van 1295 kg geplaatst op 18-03-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

in 2014 5000 km gereden met deze combinatie van nederland naar zuid frankrijk via italie naar kroatie en geen centje pijn gehad hiervoor heb ik een Suzuki vitara 2 liter gereden maar onze duster doet zeken niet onder naar mijn oordeel een prima combinatie moet er wel bij vermelden dat ik ruim 20 jaar ervaring met rijden met caravan heb

Wijzigen


Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x2] met een Biod

De ervaring van GK met een Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x2] (81 Kw/110 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 02-01-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 79% Berekening >>>>

Een fijne combinatie trekt moeiteloos ook in zesde versnelling.
Weg rijden in de lage 1e versn. erg goed.
Verbruik solo 1:18 tot1:20 met caravan 1:14 tot 1;15.bij 90 km kruissnelheid.

Wijzigen


Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x4] met een Eriba

De ervaring van R.Bloem met een Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x4] (81 Kw/110 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Eriba Touring Puck 120 van 680 kg geplaatst op 11-10-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 43% Berekening >>>>

De combinatie rijdt erg soepel , op tunnelhellingen van 7% kan in de 4e versnelling makkelijk versneld worden om een vrachtauto te passeren. De eerste versnelling, maar ook de achteruit is een uitkomst bij manouvreren. De boot uit het water op een boothelling van 15% met grind als verharding gaat zonder problemen.
De auto zelf veert goed, zit goed, stuurt, schakelt goed en is comfortabel. Aan te bevelen.

Wijzigen


Dacia Duster - 1.6 [4x2] met een Caravelair

De ervaring van eduard met een Dacia Duster - 1.6 [4x2] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Caravelair Ambiance style 460 van 1225 kg geplaatst op 25-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 87% Berekening >>>>

ondanks de twijfels toch met de combinatie onderweg naar zuid frankrijk en spanje . over de tol en route nationaal. geen probleem natuurlijk is hij niet overmatig krachtig maar er is prima mee te rijden .stabiel geen last van slingeren wel licht geladen, 1200 kilo en de meeste spullen met platte achterbank zoveel mogelijk op de assen. rijden in zijn 5 is mogelijk maar dit voelt niet prettig omdat er dan geen kracht overblijft en je regelmatig terug moet naar zijn 4 . dus gewoon in zijn 4 gereden 100 km per uur geen probleem niet overmatig geluid en ook niet hoog in de toeren . ik ga volgend jaar weer, en wilde in eerste instantie de Dacia laten tunen .maar ben zo tevreden dat ik het niet doe

Wijzigen


Dacia Duster - 1.6 [4x2] met een Beyerland

De ervaring van JKa met een Dacia Duster - 1.6 [4x2] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Beyerland Sprinter 420 LB Sport van 1050 kg geplaatst op 03-09-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Afgelopen zomer naar camping Warsberg in Saarburg (D) geweest met Duster (2x4) 1,6 Laureate en Beyerland sprinter MD430 van 1998 met leeggewicht 742kg en max. 1050kg. Deze staat niet meer in keuze overzicht, waardoor er een te hoog gewicht van de caravan wordt aangehouden (n.l. 1160kg.) Tevens wordt door dit programma een te laag gewicht van de Duster aan gehouden. Ik kon op rijklaar gewicht van 1235kg + Pack Look + trekhaak + reservewiel + 2 personen + zware voortent + overige op 1500kg. Dan is de gewichtsverhouden 75% en dat bevestigd ook het stabiele rijgedrag dat andere Dusterrijders ervaren hebben.
De route ging via Venlo de 61 / 44 (door Eifel) / 1. Ik kon prima met het verkeer meekomen in 4e of 5e versnelling bij een snelheid van ongeveer 90km/u. In de Eifel 2 x naar 3e versnelling teruggeschakeld. Aangezien de Duster vrij licht is, had ik de zware voortent tussen voor en achterstoelen gelegd. Mede door gewichtsverdeling, de lekker korte oversteek en SSK2 slingerkoppeling, geen enkele keer slingerneiging waargenomen. Wel op tijd terug geschakeld en op toeren gehouden bij hellingen. Verbruik volgens boordcomputer was onderweg 1:8 (met airco+90km). Totale heen- en terugreis was 900km. Gehele vakantie 130 liters verbruikt en 1190 kilometers gereden (1:9,15). Solo verbruik is gem. 1:12,5. Hogere snelheid en airco beinvloeden wel direct het verbruik, maar dat heb je zelf in de hand. De toegangsweg naar de camping heeft een helling van 10% en bevat 12 haarspeltbochten helling. Door de bochten ruim te nemen kon ik zelfs in 2e versnelling blijven gebruiken. Ook solo tochten door omgeving en naar Luxemburg met de nodige hellingen ging prima en steeds een lekker hoog en goed uitzicht op het verkeer. Kortom prima caravantrekker (voor normale caravan) met lekker hoge zit en heel veel (bagage-)ruimte. Bij een zwaardere caravan kan men vermogen te kort komen. Ervaring tot nu toe, geen enkele spijt van deze aanschaf.

Wijzigen


Dacia Duster - 1.6 [4x4] met een Adria

De ervaring van HvK met een Dacia Duster - 1.6 [4x4] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Adria Altea 390 PS van 1213 kg geplaatst op 07-08-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

Ben 3 x met Adria Altea 390 PS max 1300kg naar Zuid Frankrijk geweest via RN. Soms op lange hellingen terugschakelen naar 3e versnelling en op baan voor langzaam verkeer naar boven. Snelheid valt dan wel aanzienlijk terug maar is geen probleem, want het is vakantie dus geen haast!! Dacia met LPG, verbruik met caravan 1 op 7 gemiddeld. Zonder caravan 1 op 10. Stabiliteit is OK, nog nooit iets gemerkt van slingerneiging, ook niet bergafwaarts.

Wijzigen


Dacia Duster - 1.5 dCi [4x4] met een Eifelland

De ervaring van Chris met een Dacia Duster - 1.5 dCi [4x4] (81 Kw/110 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Eifelland Holiday 560 TKM van 1500 kg geplaatst op 25-03-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97% Berekening >>>>

De Duster doet het goed met de caravan achter zijn gat.
De helling achter Luik richting Luxemburg haalt hij 70 per uur minimum op het steilste stuk in vijfde versnelling.
Tijdens de rit van St Avold (Loraine) naar huis was het verbruik 10.3L/100km met een gemiddelde snelheid van 81km/u.
Op vlakke snelweg haalt de combinatie 120 en is 100 aanhouden goed mogelijk.
Mijn vorige wagen, een Renault Laguna 130PK trok wat sneller naar hogere snelheden maar de Duster is dan weer beter op erg steile stukken.
In eerste kan je de koppeling laten opkomen zonder gas te geven en begint hij gewoon te bollen met de caravan achter zijn gat.
Echt handig om op steile hellingen te vertrekken zo een lage eerste versnelling. Geen last van een turbo gat zoals bij de vorige wagen en geen wiel slip in 4X4. de Duster is op zijn eerste test rit een met vlag en wimpel geslaagd.

Wijzigen


Dacia Duster - 1.6 [4x2] met een Beyerland

De ervaring van Henk met een Dacia Duster - 1.6 [4x2] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Beyerland Vitesse 400 FB Lx van 1130 kg geplaatst op 20-02-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Beyerland Sprinter van 1150 kg.
In de bergen van Frankrijk en bij Luik mist deze combinatie wel wat trekkracht, veel terugschakelen en hoog in de toeren houden. Wat meer power zou welkom geweest zijn

Wijzigen


Dacia Duster - 1.6 [4x4] met een HomeCar

De ervaring van bongaards met een Dacia Duster - 1.6 [4x4] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een HomeCar Racer 35 ATF Trophy van 1000 kg geplaatst op 23-01-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

vorig jaar voor het eerst naar spanje gereden over deroutnat prima auto zelfs in de bergen geen problemen laagste versn. bergop was in zijn 4 solo haal ik makkelijk 1op14 met caravan gemiddeld 1op10 vindt ik netjes

Wijzigen


Dacia Duster - 1.6 [4x2] met een Delta

De ervaring van ger met een Dacia Duster - 1.6 [4x2] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Delta Euroliner 4100 LB van 1140 kg geplaatst op 11-08-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

probleemloos, caravan met een beladen gewicht van circa 1100 kilo. Reeds twee keer richting Bayonne (FR) geweest. Alleenbij stevige hellingen is het terugschakelen geblazen en mist het niet dat ietsje power. Maar er valt goed mee te leven. Is in ieder geval de beste trekker in zijn (prijs)klasse.

Wijzigen


Dacia Duster - 1.5 dCi [4x4] met een Delta

De ervaring van Willem met een Dacia Duster - 1.5 dCi [4x4] (81 Kw/110 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Delta Euroliner 4400 FB van 1200 kg geplaatst op 01-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

Met de 4x4 Duster Diesel en de Delta naar midden Frankrijk geweest en dat is meer dan goed bevallen.
Als de Duster eenmaal op bedrijfstemperatuur is dan trekt het als een raket.
Zolang je maar boven de 85 km/h blijft rijden, kan je bijna alles in de 6e versnelling doen, alleen als het boven de 5% gaat, dan moet je terug naar 5 en de echt steile stukken naar 4, maar dat is echt zeldzaam. Het zwaarste stuk was weer terug in Nederland, met windkracht 7 op de kop, dan kan hij niet uit de 5e versnelling.
Het verbruik ligt bij 85 km/h op de 1 op 11 en daarboven 1 op 10. Losse auto is 1 op 16,5
Het verbruik tussen mijn oude Nissan 1.8 benz. met 118 pk en de Duster DCI scheelt niet zoveel, maar in trekkracht is het verschil enorm, daarom is ook het geluidsniveau in de Duster veel lager.
Met de oude Nissan had ik moeite om de nieuwere vrachtwagens bergop bij te houden, maar met de Duster ga je ze met gemak voorbij.
Ook was ik altijd bang om op een helling stil te vallen en weer te moeten optrekken vanaf stilstand. Nu geen enkel probleem met de lage versnelling en het enorme koppel.
Het mooiste vind ik nog de extreem lage 1e versnelling, die is voor een losse auto veel te laag, maar met caravan is het heerlijk, optrekken zonder gas te geven is geen probleem en heel erg langzaam rijden is ook een genot in de file of op slecht campingterrein.

Wijzigen


Dacia Duster - 1.5 dCi [4x2] met een Trigano

De ervaring van Rapidofan met een Dacia Duster - 1.5 dCi [4x2] (79 Kw/107 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Trigano Silver 340 CP van 900 kg geplaatst op 10-12-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 62% Berekening >>>>

We hebben een Rapido Club 32T Evolution, het best te vergelijken met een Trigano 340. Dat is trouwens ook zo'n beetje de opvolger. Beladen is de caravan 900-1000 kilo.

Met de combinatie over de snelweg de Alpen in geweest. Geen enkel probleem, ook niet als het wat stijler wordt. Op de snelweg rij je bijna overal nog in de 5e versnelling de berg op....ik raad de Duster diesel van harte aan.

vriendelijke groet
Rapidofan

Wijzigen


Engelse reviews
Dacia Duster

Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x4] met een Lunar

De ervaring van Robert met een Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x4] (81 Kw/110 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Lunar Venus 460/2 van 1155 kg geplaatst op 10-12-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91%* = 95 km/u = 27%

The Duster is Good on Tow and The Fuel Is Good to .


Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x4] met een Fleetwood

De ervaring van Jill met een Dacia Duster II - 1.5 dCi [4x4] (81 Kw/110 pk bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Fleetwood Colchester 380 van 1245 kg geplaatst op 10-12-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 96 km/u = 26%

We bought out caravan last June and have only taken it out 3 times. We are very happy with the outfit, the fuel economy is a very acceptable 30+ to the gallon. We are very careful how we load it and have had no problems towing.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap