Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Fiat Doblo

Sorteer gebruikservaringen op:

Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Knaus

De ervaring van jeroen iedema met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Knaus Azur 450 FU van 1300 kg geplaatst op 02-11-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 79% Berekening >>>>

Inmiddels mijn dethleffs ingeruild voor een knaus azur. Hieronder een as die 1500 kg max toestaat, maar ik laad max ca 150 kg bij de 1100 van de caravan. Ik plaats zware zaken nu in de auto,en ook de fietsen gaan achterin de doblo want de kinderen gaan niet meer mee. Tov de dethleffs is verbruik onveranderd, n 1 op 15 naar 1 op 10 ongeveer. Dat deze caravan zwaarder is merk je wel, en vooral bij zijwind merk je de starre as van de doblo die een klein beetje zijwaardse beweging toestaat. In dat geval beperk ik de snelheid tot ca 80 echte km per uur, de rechtuit stabiliteit is dan matig, en af en toe zie je wat slingeren als je door de caravan kijkt met de binnenspiegel van de auto.je voelt het ook, maar niet zo erg dat het gevaarlijk wordt. Bij weinig of voor de wind is ca 95 a 100 goed te doen en voor de wind heb ik een verbruik van 1 op 15 ... ik heb ca 70 a 75 kg kogeldruk. Meer dan eigenlijk staat voorgeschreven, maar omdat ik een 7 persoons doblo rijdt zakt de achterkant niet diep in de (bladveren) maar komt juist net wat mooier vlak te liggen. Ik heb inmiddels spiegels met van die extra steunstangen op de deuren(erg duur) maar toch nog vibrerende spiegels. Maar ze klappen tenminste niet meer terug...
Al met al is het te doen met dezee combinatie, maar de volgende auto wordt iets zwaarder en heeft een beter gelocaliseerde achteras.
Ps, ik heb tuning overwogen, maar dat is echt niet nodig, voor die 400 euro kun je wel een paar keer extra schakelen...

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Eriba

De ervaring van Ruud met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 04-07-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Wij rijden met een Doblo ll met een 120 pk diesel met een koppel van 200 nm bij plm 1800 toeren uit 2007 en trekken een Eriba Living Pulse die wij tot het maximaal toegestane aanhanger gewicht van 1300 kg hebben beladen.
Ik kan op de doorgaande routes in Frankrijk plm 90% van de rit in z'n 5 rijden en schakel af en toe, als de fut er wat uit gaat, even terug naar z'n 4. De versnellingsratio's zijn zodanig gekozen dat het geluid van de motor bij terugschakelen aanvaardbaar blijft. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 9 en de 1 op 10,5. Ik kom met deze combinatie prima mee met het overige verkeer en kan vrachtwagens vlot inhalen. Nog geen onverwacht gedrag van zowel de Doblo als de Eriba ervaren. Dus geen neiging tot kwispelen of slingeren. De kogeldruk houd ik op plm 75 kg. Ik rijd niet sneller dan 110 km/uur en houd mij bij afdalingen aan de maximumsnelheden zoals die in Frankrijk op sommige plekken voor auto's met caravans gelden.

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Adria

De ervaring van dany vanmuysen met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Adria Altea 390 DS van 750 kg geplaatst op 04-06-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Mijn Doblo Cargo Maxi 105pk, trekt een Adria 380 T (bj.1993) van 1000 KG (MTM). Loopt vlot en kan goed mee met het verkeer. Stabiele combinatie dank zij de lange wielbasis tov de gewone Cargo. Voordien had ik een Tempra Station Wagon: 1.9 TD (95 PK). Deze had iets betere trekkracht. Vooral wanneer de turbo zich laadde ging hij er als een trein vandoor. De Doblo is iets "tammer".

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Dethleffs

De ervaring van jeroen met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Dethleffs New Line 420 van 1090 kg geplaatst op 12-02-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 61% Berekening >>>>

Met 3 grote kinderen en allespullen zijn we zwaarbeladendoor frankrijk getrokken. Het gemiddelde verbruik daalde van 1 op 15 naar 1 op 10. 100 in 5 op vlakke weg ging goed, maar heuvel op moest je soms terug naar 3 om weer vaart te maken.maar dan merkte je de acceleratie duidelijk. Had een dakkoffer dus nauwelijks stroomlijn. Fijne combinatie, zeker omdat ik een cruise controlhad laten inbouwen was het relaxed naar bordeaux rijden. Slingeren vanaf ca 115 km/h , dus gewoon lekker 105 cruisen. Opvallend dat met airco aan verbruik ca 0,5 liter slechter is, maar wel gewoon aan laten dat ding, het is tenslotte vakantie.mijn doblo is orgineel een 7 persoons dus straf in de achtervering, dat zorgt ervoor dat je ook met volle belading en ca 40kg kogeldruk mooi vlak blijft.

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Tabbert

De ervaring van Jurgen met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (74 Kw/101 pk bouwperiode: oktober 2001 - februari 2004) en een Tabbert T@b 320 RS van 800 kg geplaatst op 23-11-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 46% Berekening >>>>

Wij rijden nu alweer 8 jaar de combinatie Fiat Doblo JTD en een Tabbert T@B. Onze ervaring is dat hij in de bergen behoorlijk trekt, echter wel in zijn 3. Op de normale snelweg ligt de top tussen de 100 en de 110, harder gaat het echt niet. Ook het verbruik schiet dan aardig omhoog naar 1:9. Fijne combi, maar niet voor snelheidsduivels.

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.6 CNG met een Dethleffs

De ervaring van W.F.Willems met een Fiat Doblo II - 1.6 CNG (76 Kw/103 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Dethleffs Camper 395 HK van 1100 kg geplaatst op 03-04-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

Uitstekend mee te rijden met stabilisator, wel wat laag max 1100 kg voor een auto met een starre achteras, temeer daar ik voor deze auto(1600 cc) max. 1300 kg zag staan in een Oostenrijkse Fiat folder, toen ik voor marterschade naar de dealer in Salzburg moest.Advies daar W.C.blokjes in het motorkompartiment hangen, hebben deze diertjes een hekel aan.

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.6 CNG met een Dethleffs

De ervaring van W.F.Willems met een Fiat Doblo II - 1.6 CNG (76 Kw/103 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Dethleffs Camper 395 HK van 1100 kg geplaatst op 30-03-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

Deze auto heeft een starre achteras, dus wel wat laag 1100 kg. Temeer daar ik in een Oostenrjkse Fiat folder 1300 kg zag staan.

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Hobby

De ervaring van wegh met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (74 Kw/101 pk bouwperiode: oktober 2001 - februari 2004) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1100 kg geplaatst op 13-09-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

Mijn caravan is een adria mistral 400 1984.
ik ben ermee naar toscane en umbrie geweest en dit jaar (2009) naar de provence. De auto is een echt trekmonster ,ruikt hij bergen dan voelt hij zich thuis.
Als ik zou willen komt hij de hele reis niet onder 110 km p.u. het gebeurt wel eens bij het inhalen, dit is zeker niet het maximale. Diesel verbruik 25-30 % meer als normaal. normaal verbruik single 6.5 l. op 100 km.

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.9 D [long ratio] met een Caravan

De ervaring van Fred met een Fiat Doblo - 1.9 D [long ratio] (46 Kw/63 pk bouwperiode: februari 2001 - oktober 2003) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 20-07-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Gezien het geringe vermogen van 63 PK en de LMC 490 caravan een slechte combinatie. Bij tegenwind of een normaal viaduct valt de teller al snel terug naar de 80 wat volgens mijn tomtom 75 is. Gezien de lage snelheid blijft het wel stabiel. Bepaal dus aan de hand van de windrichting wat je reisdoel wordt en zoek gewoon een camping op als het niet meer gaat. Goede garantie voor een avontuurlijke vakantie!

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Eriba

De ervaring van rene met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Eriba Touring Puck 225 van 750 kg geplaatst op 28-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 47% Berekening >>>>

Met mijn fiat doblo jtd 105 pk en een rapido van 620kg (vergelijkbaar met de Eriba T Puck, rijd ik al 4 jaar probleemloos in de bergen. Vooral engeland met zijn 1 in five en 1 in four hills 20 en 25 % hellingen hebben we gehaald. (stapvoets blijven rijden natuurlijk). Belangrijk bij deze auto is het gewicht op de voorwielen, want ze spinnen snel door de enorme trekkracht! Trekhaakgewicht eerder onder de 60kg zodat de caravan niet als een hefboom gaat werken. Verbruik is heel gunstig 1 op 12 a 13. normaal is dat bij mij zonder caravan 1 op 18,5 ( 5,2)

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Eriba

De ervaring van jan l. met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Eriba Living 430 van 1200 kg geplaatst op 03-02-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

viel erg tegen naar duitsland hij had vooral moeite met klimmen

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.6i 16v met een Dethleffs

De ervaring van chris met een Fiat Doblo - 1.6i 16v (76 Kw/103 pk bouwperiode: oktober 2001 - november 2005) en een Dethleffs Tourist light 420 van 920 kg geplaatst op 08-07-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 59% Berekening >>>>

wij hebben onze ouwe trouwe vw passat vervangen voor een fiat doblo malibu 1.6 16 v 103 pk en dat was even spannend met de caravan (een dethleffs new line 4.20 van 1990) die ouwe passat (15 jaar) trok aan die caravan als een buffel,nou dat italiaanse pakezeltje doet het boven verwachting goed,ben van beroep vrachtwagen chauffeur dus altijd bezig met gewichten,koppel,toerentallen en snelheid, de fiat doet het goed met de caravan,met wegrijden is 2600 tot 2800 toeren voldoende in de eerste 3 versnellingen,wil je van 4 naar 5 even doortrekken naar ong 3500 toeren.zonder tegen wind is zn 5 zeer goed te gebruiken(rijdt met gemak 100km bij 3200 toeren)maar komt de wind erbij dan moet je terug naar zn 4 en dan doet ie het probleemloos (90km bij 3200 toeren), bij het uit rijden van tunnels, met 95km erin in zn 5 komt ie bijna tot het einde van de klim de laatste 200 meter moet je even terug naar zn 4 dan rijdt ie nog 80 bij 2200 toeren maar dan is de fut eruit,schakel je terug bij 95 naar zn 4 dan komt ie boven met 90km, de motor trekt goed van af 2300 toeren tot 4000 toeren dat is het toerental van het maximale koppel,nieuwsgierig naar dit koppel verloop heb ik op internet de vermogens grafiek opgezocht,en mijn ervaring klopt vanaf 2300 toeren is 80 a 90 % van het maximale koppel aanwezig tot 3200 toeren dan gaat ie rap naar het max koppel bij 4000 toeren,de caravan ligt met een koppelings druk van net 50 kg heerlijk achter de auto,ik heb wel caravan spiegels,maar als je caravan niet breder is 2.10m heb je die niet echt nodig,de doblo heeft grote verticale spiegels waar je heel veel in ziet,het verbruik met caravan ligt rond de 1op9,we zijn dit jaar in nederland gebleven(dus nog geen berg pas ervaring sorry)volgend jaar staat een bezoek aan zn geboorteland italie op het programma.
mijn persoonlijke conclusie is dat het een fijne auto is om met caravan op reis te gaan, de auto zelf kan heel wat bagage meenemen (zakt nauwelijks door)het is van oorsprong ook een bestel auto,en hij zit voortreffelijk(het is een echte hoogzitter)

Wijzigen


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Eriba

De ervaring van Peter van Steijn met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Eriba Touring Troll 555 GT van 1165 kg geplaatst op 27-06-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73% Berekening >>>>

combinatie rijdt goed, wel duur in verbruik, gemiddeld 8,8 l/100km, tijdens vakantie , rijdend met caravan, zonder 7l/100km.
Rijden in bergen valt trekkracht in haarspeldbochten tegen, terugschakelen naar 1 om verder te komen, trekkracht onder 2500t/m valt tegen, zou al bij 1750 t/m maimum moeten hebben, maar valt tegen.Bij toerental tussen 2500 en 3000 t/m meeste trekkracht voor handen en dan ook geen enkel probleem

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Caravan

De ervaring van E. van Ooijen met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (77 Kw/105 pk bouwperiode: februari 2004 - november 2005) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 07-01-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

Onze laatste Doblo, in ons geval de Cargo uitvoering, die wij zowel in de 100 PK als de 105 PK uitvoering hebben bereden heeft zowel een Kip Greijline 40 EK uit 1991 (1100 kg) als de Kip Hijline 44 EK uit 1997 (1230 kg) getrokken.
Met de Greijline als de Hijline, ondanks dat deze iets te zwaar was had de Doblo geen moeite. In bijde gevallen bleef het verbruik erg plezierig, tussen de 1 : 10 en de 1 : 12.5.
Bij de eerste types mocht er een kogeldruk van 90 kg worden gebruikt, maar in de praktijk is tussen 60 en 70 kg voldoende om een stabile combinatie te hebben.
De weg naar Luxenburg via Luik en Verviers werd moeiteloos genomen. Er kon ook makkelijk worden gekruisd in de 5e versnelling bij 2000 tpm, ongeveer 90 km.

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.3 JTD met een Caravan

De ervaring van Gilbert de Meyer met een Fiat Doblo - 1.3 JTD (51 Kw/69 pk bouwperiode: februari 2004 - november 2005) en een Caravan van 750 kg geplaatst op 22-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

Hallo,ik ben in bezit van een fiat doblo 1.3 multijet 85pk en bezit ook een vouwwagen merk esterel met een hoogst toegelaten gewicht van 750 kg, mijn verbazing was groot toen ik de eerste maal met deze formatie de weg op ging, dewagen blijft gemakkelijk hanteerbaar en verliest amper van zijn kracht, als het bergopwaarts gaat zoals bijvoorbeeld luik dan schakel ik effe terug naar vier en gaat hij vlot tegen 90 a 95 de berg op en behoud ik nog wat rest voor je maar nooit, gewoon op de baan ga ik in 5de versnelling tegen 120 km/u rijden en heb ik meer dan voldoende kracht ver om onvoorziene gevallen ik trek wel met antislinger koppeling, beropwaarts vertrekken gaat zonder probleem, ik waande mij echt met een 2000 liter benzine motor onderweg.

Wijzigen


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Beyerland

De ervaring van C.Wijnants met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (77 Kw/105 pk bouwperiode: februari 2004 - november 2005) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 1100 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

Ik heb zelf een VUT Combinatie. Voorheen een grijs kenteken, nu zilvergrijs.
Prima auto om de caravan te trekken in de bergen. Rijden met deze auto in franrijk op de tolwegen fluitje van een cent. Makkelijk alle vrachtwagens voorbij. Maar dan wel de juiste belading en kogeldruk

Wijzigen


Engelse reviews
Fiat Doblo

Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Compass

De ervaring van colin toy met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Compass Corona 362 van 1094 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 87%* = 96 km/u = 13%

have now towed the compass for over 2000 miles Kept the caravan weight down to 1100kgs fitted graystone spring assister kit to rear springs what a differance even without the caravan on NO MORE FIAT ASSISTERS


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Caravan

De ervaring van Dave Golden met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (74 Kw/101 pk bouwperiode: oktober 2001 - februari 2004) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 92 km/u = 13%

Futher to my review above we have changed our van to an Avondale Mayfly (1999). The Doblo pulls it very nicely.
I have just returned frm the Dales and achieved 39mpg for the 100 miles journey. If anything I was disapointed at first with the taction when revesing but when a 4 x 4 also had trouble I felt that I hadn't done so bad.
Look at the reviews in the caravan magazines and you will be suprised


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Compass

De ervaring van colin toy met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Compass Corona 362 van 1225 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81%* = 88 km/u = 10%

105hp mulijet towing a compass kensington 460/2 caravan mass weight 1230kg no problem as yet .the fiat pulls well and is very stable i try and avoid steep narrow roads in case i meet somebody and have to stop


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Bailey

De ervaring van Matthew Myerscough met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (74 Kw/101 pk bouwperiode: oktober 2001 - februari 2004) en een Bailey Ranger 380 van 1058 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77%* = 91 km/u = 12%

My Doblo tows our 5 berth Lunar Premier 515 (laden weight 1035kg) comfortably. Max torque is developed at low revs and the gearing is fairly low, so starts from standstill are easy and it climbs hills well too. The boot space with seats up is impressive too. Overall I'm pleasantly surprised how well it acquits itself as a towcar and handles our family (3 young kids, dog etc) needs.


Fiat Doblo - 1.9 JTD met een Avondale

De ervaring van Dave Golden met een Fiat Doblo - 1.9 JTD (74 Kw/101 pk bouwperiode: oktober 2001 - februari 2004) en een Avondale Dart 470-2 van 1050 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84%* = 94 km/u = 13%

People may laugh at the Fiat Doblo but if you have a light caravan it makes a great towcar and with 3000 lts of space in the boot.
I tow an Avondale 440-4 and load the boot with most of the food and the awning. I get 38 mpg whilst towing (48 solo) But I must admit that theJTD 1.9 is the only model to consider


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Bailey

De ervaring van Andrew Moss met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Bailey Ranger 460/4 van 1172 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85%* = 95 km/u = 12%

Generally they are a fairly good match. Best performance is over smaller roads or A roads wher the pair are pretty lively. I generally have to use 4th gear over these roads as I really need to be keeping up a regular over 50mph to use 5th successfully. In fair to good conditions I can easily keep a steady 60mph on the motorway but if I am going into a strong wind or heavy rain I find it difficult and I could really do with more power. Consumption is fair/poor in my opinion between 27 and 33 depending on conditions. I used to get better 30 to 36 in my old Doblo which had the old JTD engine and only 105 bhp. I would be keen to hear their peoples opnion on the Doblo touring. Hope this is some help.


Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet met een Eriba

De ervaring van Mick Glover met een Fiat Doblo II - 1.9 MultiJet (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2005 - februari 2010) en een Eriba Touring Troll 555 GT van 1250 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90%* = 105 km/u = 11%

Just to say OK - so far!


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Caravan Workshop

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap