Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Mazda Premacy

Sorteer gebruikservaringen op:

Mazda Premacy - 2.0 met een Hobby

De ervaring van John Legemaate met een Mazda Premacy - 2.0 (96 Kw/131 pk bouwperiode: oktober 2001 - mei 2005) en een Hobby Exclusive 495 van 1200 kg geplaatst op 08-11-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

De Mazda premacy 2.0 active welke ik heb is een prima caravan trekker.
LET OP ik heb alleen de hobby 495 UB uit 1992 en die mag max 1200 KG wegen en is 951 KG leeg.
ik kon die alleen niet in de lijst vinden dus vandaar de keuze voor de hobby uit 2006 om een voorbeeld te geven.

Maar goed het rijden met deze caravan gaat prima in NL is het rijden een prima gebied voor deze combi.
Ik trek vaak wat langer door in de lagere versnelling dat maakt dat de combi snel op cruise snelheid zit.
Daarna is de 5e versnelling wel bruikbaar alleen moet je dan wel 90 of een klein beetje meer rijden. daaronder wordt een soort vervelende dreun in de auto hoorbaar. dus dan is de 4e versnelling aangewezen.
ik ben door de Westerschelde tunnel gereden waar overigens een leuke klim in zit niet bijzonder stijl maar wel een waar je kan merken of de premacy zich daar met moeite of met goed gevolg doorheen slaat.
in ons geval ging prima ik heb niet terug naar drie hoeven schakelen en de 80 km is prima te hand haven.
ook qua stabiliteit rijdt de combi prima ook omdat ik voldoende kogeldruk heb en bij de stabilisatie kop niet remcups heb laten plaatsen, deze waren namelijk helemaal op.
De breedte van de caravan is 2.20 m breed en dat is prima voor de premacy geen hinderlijk zicht wat weg genomen wordt je kan prima (met hulpspiegels) manoeuvreren over de weg en in de dorpen en steden.
ook qua belading is het goed te doen gewoon de tenstokken in de auto en de tent zelf daarbij nog wat zaken zoals skottel braai en andere zaken waardoor de caravan niet te zwaar wordt.
Voor ons dus een prima combi waar we tevreden over zijn.

Wijzigen


Mazda Premacy - 1.8 met een Delta

De ervaring van Coppens P met een Mazda Premacy - 1.8 (74 Kw/101 pk bouwperiode: juni 1999 - mei 2005) en een Delta Euroliner 3900 FB van 1090 kg geplaatst op 17-08-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Net terug vanaf lago magiore ( Italië)met de premacy van 2002 1.8 (3 personen en een hond in de auto) met achter de auto een delta caravan fb3900 van 2004 met een max gewicht van 1100 kg. is een redelijk goed gestroomlijnde caravan. het grootste stuk op de duitse autobaan kan in de 5e versnelling gereden worden zo rond de 2700 rpm (+/- 90 km/h). op de wat stijlere stukken moet naar de 4e en soms naar de 3e versnelling (rond Koblenz en Basel) geschakeld worden. als dit tijdig gedaan word is in alle gevallen is de snelheid van 90k/h haalbaar. verbruik is ong 1 op10 (normaal 1op 12,5). met een kogeldruk van zo'n 60 kg geen last van slingeringen alleen als een bestelbus met 130 voorbij komt zoeven , maar dat is normaal volgens mij. de koeling is dik in orde en het rumoer valt reuze mee ook in de 3e versn de berg op. al met al tevreden over de combinatie.

Wijzigen


Mazda Premacy - 2.0 aut. met een Delta

De ervaring van schoenmaker met een Mazda Premacy - 2.0 aut. (96 Kw/131 pk bouwperiode: oktober 2001 - mei 2005) en een Delta Summerliner 4700 EB van 1280 kg geplaatst op 07-03-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

gaat allemaal maar net.
bij geen wind en op de vlakke weg.
in de bergen behoorlijk veel moeite
verbruik is aanzienlijk hoger met caravan
schatting 1 op 7

Wijzigen


Mazda Premacy - 1.8 met een Knaus

De ervaring van Bas met een Mazda Premacy - 1.8 (74 Kw/101 pk bouwperiode: juni 1999 - mei 2005) en een Knaus Sudwind 420 QD van 900 kg geplaatst op 17-12-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 60% Berekening >>>>

De Premacy 1.8 uit 2003 voldoet voldoende met mijn Knaus Südwind met een maximum gewicht van 900kg. Moet wel veel in de 4e versnelling rijden en bij een redelijke helling of veel tegenwind zelfs in de 3e. Bij een snelheid boven de 90km/h is de 5e versnelling wel te gebruiken, maar zodra de weg wat gaat oplopen mis je wel trekkracht en zakt ie snel terug. Tijdig schakelen is cruciaal.Toeren moeten niet onder de 2600 rpm komen want dan doet ie helemaal niets meer. Nu 4 jaar mee op vakantie geweest naar Frankrijk en Oostenrijk. Brandstofverbruik loopt erg op, gemiddeld 1 op 7 á 8. waarbij ik normaal op 1 op 12 rijdt. Heb verder nog nooit problemen met de koeling gehad dus die is dik in orde.

Wijzigen


Mazda Premacy - 2.0 DiTD met een Kip

De ervaring van GvanKeulen met een Mazda Premacy - 2.0 DiTD (66 Kw/90 pk bouwperiode: september 1999 - september 2000) en een Kip Sky-Line 44 TDB Travel van 1210 kg geplaatst op 11-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

slechte trekkracht bij wegrijden op helling (in de 1e versnelling); net of hij niet genoeg power heeft; bij stop op P op flinke helling (% onbekend) niet mogelijk weg te rijden (mei 2010);soms terugschakelen naar 1e V bij omhoogrijden uit dal (Engeland, riviertje de Coln richting Cirenchester mei 2010)

Wijzigen


Mazda Premacy - 2.0 DiTD met een Adria

De ervaring van Simon Coene met een Mazda Premacy - 2.0 DiTD (74 Kw/101 pk bouwperiode: september 1999 - mei 2005) en een Adria Action 341 PH XL van 1000 kg geplaatst op 10-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 63% Berekening >>>>

Het rijden met de Mazda Premacy 2.0 DITD en een Adria caravan 432 PX is een genoegen. De auto heeft voldoende power zowel op vlakke weg als op hellend terrein. Dit voorjaar hebben we een 6 weken durende reis gemaakt door rankrijk en Spanje en we hebben geen enkel probleem gehad. We hebben vooraf wel in de auto een zwaardere koelventilator laten inbouwen, omdat het rijden op stijgend terrein de koeling onvoldoende bleek.

Wijzigen


Mazda Premacy - 1.8 met een TEC

De ervaring van Peter Kramer met een Mazda Premacy - 1.8 (74 Kw/101 pk bouwperiode: juni 1999 - mei 2005) en een TEC Travel King 490 DB van 1300 kg geplaatst op 28-03-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

Ervaring met Mazda Premacy 1.8 uit 2004 liggen wat mij betreft boven het aangegeven rapport. Een aantal zaken zijn wel herkenbaar. In de auto met 4 personen en flink wat bagage zowel in de auto als in de caravan en met twee fietsen achterop is 4 jaar lang naar zuid Frankrijk geen enkel probleem geweest. Vorig jaar is op de terugweg bij weinig verkeer volgens de boordcomputer van de auto een gemiddelde snelheid van 85 km gehaald over 1300 km. Op de weg kan onder normale omstandigheden heel goed 95/110 km per uur als snelheid aangehouden worden. Toerental wel boven 2500 houden. In 5e versnelling rijden lukt boven 85/90 km dan wel. Wel regelmatig terug naar 4 bij wind en helling. Dit is echter geen bezwaar en het rijden is daar niet onplezieriger door. Eens met liever wat meer kogeldruk, dat werkt positief. Inhalen van vrachtwagen geeft geen probleem (wel terugschakelen). Alleen de Spaanse vrachtwagens die zelf wel 100 km rijden zijn natuurlijk wat anders. Hier kun je natuurlijk prima achter blijven. Met fietsen achterop is het wel noodzaak attent te blijven en bij bewegingen van de caravan (met slingerbeveiliging) tijdig wat te vertragen. Dit kom ik op 1300 km zo'n 3-4 x tegen. Op hellingen goed de toeren in de gaten houden, dus niet onder de 2500 en liever nog iets eerder terugschakelen. Goed doortrekken voor het doorschakelen is ook aan te bevelen. Rumoer en koeling zijn geen probleem. Deze ervaring opgedaan tijdens ruim 10.000 km rijden met deze combinatie.

Wijzigen


Mazda Premacy - 1.8 met een Beyerland

De ervaring van G.D.Koelman met een Mazda Premacy - 1.8 (74 Kw/101 pk bouwperiode: juni 1999 - mei 2005) en een Beyerland Sprinter 350 van 900 kg geplaatst op 07-01-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 56% Berekening >>>>

Ervaring vanaf 2004
Prestaties:
Worden exact weergegeven, waarbij de opmerking dat gelukkig alleen in Nederland de 80 km/u grens wordt gehanteerd want in het buitenland kan de vijf veel gebruikt worden als het toerental maar niet onder de 2600 omw/min daalt.
Nog opgemerkt kan worden dat het inhalen van vrachtwagens (in het buitenland) ondanks het geringe vermogen (74 kW) een fluitje van een cent is.

Kogeldruk:
Maximale kogeldruk is 60 kg. Stabiliteit is bij 60 kg beter als bij 50 kg. Caravan hangt hierbij niet naar voren of naar achter. Het zwaartepunt van caravan en auto worden zo laag mogelijk gehouden. Zwaarste belading ligt achter de voorstoelen.

Gemak en Comfort:
Wordt door mij met drie sterren beloond omdat de laatste Mazda Premacy uitvoeringen vanaf 2004 voorzien zijn van geluidsisolatie waardoor het motorgeluid beduidend minder doordringt in het interieur.

Wat ik mis in uw opgave:
Het hoofdstuk brandstofverbruik. Brandstofprijzen worden deze dagen met hoofdletters geschreven. Dit aspect zou in het hoofdstuk prestaties eigenlijk niet mogen missen.
Een opgave van het gemiddelde brandstofverbruik op vlakke weg kan een belangrijke reden zijn om toch te kiezen voor een andere configuratie.
Mijn gemiddelde is 1 op 9

Laatste opmerking: Het motorkoelsysteem voldoet ruimschoots aan de eis

Wijzigen


Mazda Premacy - 1.8 hp aut. met een HomeCar

De ervaring van richard met een Mazda Premacy - 1.8 hp aut. (84 Kw/114 pk bouwperiode: juni 1999 - oktober 2001) en een HomeCar Racer 43 Fantasy van 1185 kg geplaatst op 09-06-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

vorig jaar (2006) naar tjechie geweest 920km 2 volwassenen + 2kinderen 11 en 14 jaar +homecar 430 family trophy ,auto premacy voldeed volgens verwachting niet de snelste maar als je de auto op 3000 toeren houd is er niks mis, op vlakke stukken in de 5 is goed te doenechter bij hellingen op tijd terug schakelen is mijn ervaring. heb nu en chip laten plaatsen welk 20nm meer geeft en de auto meer trekkracht geeft ga het deze zomer uitproberen,weer naar tjechie (lipno meer).en het verbruik viel mij ook mee.

Wijzigen


Mazda Premacy - 1.8 hp aut. met een HomeCar

De ervaring van H.J.Severens met een Mazda Premacy - 1.8 hp aut. (84 Kw/114 pk bouwperiode: juni 1999 - oktober 2001) en een HomeCar Racer 45 UD Trophy van 1230 kg geplaatst op 20-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

WE hebben voor het eerts dit jaar de Home Car racer 45 trophy achter de Mazda Premacy gehad.Inderdaad is dit te zwaar maar we hebben de stokken van de voortent in de auto gelegd.Toen we naar onze bestemming gingen viel het niet meee de motor bleef maar toeren maken en verbruikte veel benzine . we gaan met deze combinatie nooit naar het buitenland en blijven dicht bij huis ( rond de 150 km ) zodoende nemen we als naar huis beginnen te gaan ( we staan 3 maanden op een plek ) al vele spullen mee naar huis .Dat gaat prima zo!

Wijzigen


Engelse reviews
Mazda Premacy

Mazda Premacy - 2.0 met een Abbey

De ervaring van hector met een Mazda Premacy - 2.0 (96 Kw/131 pk bouwperiode: oktober 2001 - mei 2005) en een Abbey GTS Vogue 215 van 1319 kg geplaatst op 20-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 95%* = 91 km/u = 9%

this the car that will pull my caravan with ease motorway no problem tows in straight line behind tow car ono problem with passing hgv;s


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap