De ervaring van Ronald met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Caravelair van 1165 kg geplaatst op 26-05-2021:
Ja, wij dezelfde ervaring, al jaren. Zonder problemen altijd ‘over’ de bergen naar Oostenrijk, Italië enz., bergop en makkelijk in de vijfde versnelling en nog genoeg over om verder te accelereren!
De combinatie met onze Carevelair Ambiance is echt goed.
De ervaring van Alexander met een Seat Altea XL 1.2 TSI (105 pk/77, Kw bouwperiode: mei 2010 - 2015) en een Knaus Sport 420 QD van 1190 kg geplaatst op 21-10-2019:
De Knaus mag op papier 1.300 kilo zwaar zijn. Omdat de Altea maar 1.200 kg mag trekken, probeer ik het gewicht rond de 1.200 kg te houden. Er gaan wel 2 (vouw-)fietsen op de dissel. En omdat de bagageruimte en watertank aan de voorkant zitten, is de disseldruk ongeveer 85 kilo. De combinatie rijdt probleemloos. Snelheden tot 90-95 km/uur zijn goed te doen; het verbruik is dan wel stevig: richting de 1 op 6.
De ervaring van Bas met een Seat Altea 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Dethleffs Camper 470 V van 1327 kg geplaatst op 22-12-2017:
Voor mij een ultieme caravantrekker! De 1.8 (Audi?) bezinemotor met DSG7 automaat heeft veel trekkracht bij lage toeren. Ik heb al heel wat kilometers door Europa gereden met deze combinatie en nooit problemen gehad. Ik rijd meestal tussen 90 en 100 km per uur. Bij vlakke weg blijft de automaat in z'n 7e versnelling, waardoor deze laag in de toeren blijft. Bij inhalen is er meer dan voldoende vermogen over. Door het relatief hoge leeggewicht van de auto ( 1525 kg) is de combinatie stabiel. Het verbruik stijgt wel van gemiddeld 1:12 naar 1:8.
De ervaring van Kelderman met een Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2010 - 2015) en een Kip Isa White 47 TEB van 1400 kg geplaatst op 28-12-2015:
We rijden nu 3 jaar met deze combinatie. Toen wij de caravan gingen kopen was ik bang dat de seat altea xl 1.6tdi het zwaar zou krijgen met de kip 47 teb met 1450 kg. We hebben nu ongeveer 6000 km gereden met de carvan, en zijn zeer tevreden vooral de trekkracht is er goed rond de 3000 toeren berg op in de derde versnelling ruim 90 km per uur.Het verbruik is gemiddeld 1 op 10 tussen de 90 en 100 km per uur. Ook bij inhalen blijft de combinatie goed in balans. Zeker een goede keus geweest.
De ervaring van R. De jong met een Seat Altea XL 1.2 TSI (105 pk/77, Kw bouwperiode: mei 2010 - 2015) en een HomeCar Racer 45 Sunset van 1230 kg geplaatst op 06-09-2015:
deze combinatie is op het vlakke max. met 90km in de 4 of 5 versnelling goed berijdbaar. In de heuvels van Duitsland in de 3 of 4 versnelling tussen 70 - 85 km. In de bergen van Zw. - Oostenrijk in de 3 versnelling tussen de 50 - 60 km.
De ervaring van Brett Klinge met een Seat Altea XL 1.9 TDI aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: juli 2007 - januari 2010) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 17-08-2015:
Net voor de zomervakantie een Hobby 495UK gekocht (max 1500kg). Hier vocr hadden we een caravan die max 900 kg beladen mocht worden. Met de oude caravan nooit problemen met rijden gehad. De Hobby is toch een stuk zwaarder maar heb geen enkel probleem gehad met rijden. Het verbruik is 1:11 bii tussen de 90 en 100 km/h. Bij 100 tot 110 km/h is het verbuikt 1:9. Solo is het verbruik 1:17. Op de terug reis was de koggeldruk iets te veel (85kg) maar reed wel prettiger dan de 75kg.
De ervaring van Hans Walhout met een Seat Altea 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: november 2007 - 2015) en een Avento Turistique 445 TF van 1265 kg geplaatst op 15-08-2015:
Heel goede trekker deze Seat Altea XL 1.4 TSI met een Avento 445, beladen ca 1300 kg. Korte 1e versneling en zeer sterk onderin. Ook op autobaan hellingen houd hij de snelheid goed vast. Soms even terugschakelen van 5 naar 4.
Benzineverbruik: solo 1:14
Met caravan: Wij hadden eerst sp 95-10 getankt. De Seat wil hier totaal niet mee vooruit, verbruik stijgt naar 1:6 , maar je hebt geen vermogen meer.
Daarna alleen nog maar Super 98 getankt. Verbruik 1:8,5 met een goed lopende Seat, met voldoende power.
Vorige auto was een Zafira 1.9cdti 120 pk. Qua trekkracht en souplesse doet de Seat hier niet voor onder....wel qua brandstofverbruik uiteraard.
De ervaring van Carlo Brouwer met een Seat Altea 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2007 - 2015) en een Hobby De Luxe 460 LU van 1250 kg geplaatst op 25-05-2015:
Onze Seat is nu 5 jaar, dat wordt dus een hele dobber om een vervanger te zoeken, we hebben 2 fietsen voorop en het reserve wiel van de caravan in de auto, zeer relax rijden met deze combinatie, door de Pyreneeën, Alpen enz. geen enkel probleem, kom noot boven de 90 km, kan wel mij lijkt me niet verstandig. Rijd meestal in de 5e versnelling, bij echt vlak naar 6, gebruik1:11
De ervaring van Hans met een Seat Altea 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een TEC Tour 445 van 1180 kg geplaatst op 06-08-2014:
We rijden al jaren met een altea 1.6 op lpg met tec tour410md 930kg en beladen 1200kg naar kroatie .deze auto heeft een goede trekkracht met een gemiddelde kruissnelheid van rond de
100km rij je goed met t verkeer mee.verbruik op lpg is 1op6.5
De ervaring van Hans met een Seat Altea 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een TEC Tour 445 van 1180 kg geplaatst op 06-08-2014:
We rijden al jaren met een altea 1.6 op lpg met tec tour410md 930kg en beladen 1200kg naar kroatie .deze auto heeft een goede trekkracht met een gemiddelde kruissnelheid van rond de
100km rij je goed met t verkeer mee.verbruik op lpg is 1op6.5
De ervaring van n.j.v d valk met een Seat Altea XL 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Hobby La Vita Bionda 400 SF van 1185 kg geplaatst op 09-01-2014:
altea met hobby 400 ca. 1200 kg, fantastische combinatie vooral door de dsg bak. helaas na 3 jaar dsg bak defect nieuwe kosttte 6500,heb 1/3 van dat betaald. ben nu een beetje het vertrouwen kwijt ook door de mening van de dsg specialist. maar nogmaals het is gewoon fun om met dit spul bij luik de berg op te blazen.ga nu waarschijnlijk een Mazda cx 5 kopen.
De ervaring van Martijn met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Bagagewagen (achter MPV of SUV) van 650 kg geplaatst op 13-08-2013:
Dit jaar voor de derde keer met de combi van de Altea XL en een redelijk zware Jamet Louisiana (vouwwagen) op pad geweest naar midden Frankrijk. Het blijft een genot om die combi te rijden. Je rijdt de hele tijd in de hoogste versnelling op de franse tolwegen: soms even terug voor een vrachtwagen die inhaalt. Wil je echt snel voorbij dan gaat ie in zijn vier en gas erop. De vermogensopbouw is uitstekend. Doortrekken naar de 130 in zijn 5 kan ie makkelijk aan. Geen moment dat je twijfelt aan de capaciteiten. Dat met een gemiddeld verbruik van 8.3 ltr per 100 km, is best aardig (gemiddelde snelheid 115 op de tolwegen). Volgende wagen zou een 1.2 TSI worden (ivm. verbruik), maar als ik de 1.4 weer voor de vouwwagen zet, doe mij dan toch maar die motor. Kost wel wat, maar deze motor is zo soepel en zo snel, dat is gewoon super. Aanrader dus !!!
De ervaring van Albert W met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Wilk S4-400 MD van 1285 kg geplaatst op 14-07-2013:
Met twee vingers in de neus trekt mijn Altea XL 1.4TSI mijn Wilk S4 400 MD.zuid Frankrijk, Italië geen problemen.
Wilde wel eens wat anders maar kom toch terug op of SEAT of Skoda.VW kan ook maar is m.i. Te duur in aanschafprijs .
De ervaring van Jan Gerritsen met een Seat Altea 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2007 - 2015) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1350 kg geplaatst op 23-06-2013:
Zeer goede ervaring met onze Seat met dethleffs camper 470 1350 kg naar zuid Frankrijk trekt als een lier weinig toeren
Verbruik 1:8 solo 1:12 auto is twee jaar oud fijne combinatie rijden meest in de vijfde versnelling
De ervaring van Water met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Burstner Premio 435 TS van 1040 kg geplaatst op 22-04-2013:
Zeer goede en vlotte combinatie. Auto heeft meer dan voldoende power. Burstner is een geweldige caravan wat wegligging betreft.
Volgt volkomen vlekkeloos de auto ook bij hogere snelheden. Ook bergop geen probleem.
De ervaring van Wilco Kalkhoven met een Seat Altea XL 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Hobby Excellent Easy 450 UB van 1191 kg geplaatst op 12-04-2013:
afgelopen jaar voor het eerst op vakantie met de Seat. De auto gaat met het grootste gemak er met de caravan van door. Hellingen zijn helemaal geen probleem. Op de cruise control zonder problemen naar boven. Ik let er via het benzine verbruik wel op dat de Seat niet vol gas naar boven gaat, bij te hoge verbruiken, pak ik het gaspedaal zelf weer op. Naar beneden ook voldoende remkracht op de motor.
De ervaring van Arnold met een Seat Altea 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: november 2007 - 2015) en een HomeCar Racer 45 UF Trophy van 1230 kg geplaatst op 03-02-2013:
Ik ben inmiddels 2x met deze combinatie tsi 1.4 en een Homecar 45 (1300kg) op vakantie geweest. Deze combinatie rijd prima zowel op de snelweg als in de bergen. Het enige nadeel dat ik kan vinden is het benzineverbruik! Bij gemiddeld 100km/h 1-7!! Laten we zeggen dat je genoeg koffie drinkt onderweg, je gaat van benzinepomp naar benzinepomp:)
De ervaring van joop met een Seat Altea 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Wilk S4-450 van 1280 kg geplaatst op 13-01-2013:
Zeer goede combinatie
De ervaring van Wolbink met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Kip Star Line 47 van 1370 kg geplaatst op 15-09-2012:
De seat met 140 pk heeft geen moeite met de kip starline. De Fernpas laat zich makkelijk rijden. De stabiliteit is goed en je rijdt ongemerkt te hard met de combi. Brandstofverbruik solo 1 op 17. Brandstofverbruik combi 1 op 10.
De ervaring van Derkjan met een Seat Altea 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Adria Adora 563 PU van 1473 kg geplaatst op 30-08-2012:
Ondanks het te hoge gewicht van de caravan en fijne combinatie. De auto ligt stevig op de weg.
Zonder gebruik van de cruiscontrol rij je, zonder op te letten, onverwachts 120 in de 6e versnelling. Verbruik gaat dan wel naar 1 op 8.
De ervaring van R.j. Riemersma met een Seat Altea XL 1.6 TDI aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: oktober 2010 - 2015) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 20-08-2012:
Geweldige combinatie. Eerder trok ik de caravan met eenGolf met 115pk, maar de combinatie (lengte. T.o.v. Lengste caravan) klopte niet. Onrustig rijden was het gevolg. daar nu geen last van. Wel hulpverlener gemonteerd. veren van de Seat met belading zakken te verloor. Volgens garage zou het met standaardbelading geen extra doorzakken tot gevolg hebben,m aar dat is onzin!!!!
De ervaring van L.Vissers met een Seat Altea 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: november 2007 - 2015) en een Knaus Sport 420 QD van 1300 kg geplaatst op 19-08-2012:
Ik ben al 3 keer met de combinatie Seat Altea Style 1,4 Tsi en een Chateau Chalet 450 van 1300kg beladen op stap geweest. Ook in de bergen. De Seat is een heel goede trekker en heeft soms geen probleem om op de snelweg in Duitsland 100km/hr te rijden. Ik heb daar vergunning voor. Zorg wel dat het toerental boven de 1800t/m blijft om het maximale koppel te benutten.
De ervaring van Akkerman met een Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive (105 pk/77, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2015) en een Burstner Premio 435 TS van 1090 kg geplaatst op 12-08-2012:
Afgelopen vakantie met mijn Seat Altea 1.2 Tsi Ecomotive en Burstner Premio 435 TS, maximaal beladen naar Limburg geweest. Verbruik op de terugweg 1/6,5 l/km. Wel met fietsen erop maar dit valt me erg tegen!
De ervaring van A.Hoogendoorn met een Seat Altea XL 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Eriba Touring Triton 418 van 995 kg geplaatst op 06-08-2012:
Meer dan 12.000 km ervaring in zuid-europe met deze combinatie. Na inruil van vorige wager ( VW Passat ) zelfs bij 140 km/h op de teller geen enkele slingerneiging ( zonder slingerbedwinger op de koppeling ) , voorheen al bij 115 km/h. Ontspannen rijden maar . . . 140 km/h wijst uit dat ik de snelheidsmeter vaker moet aflezen.
De ervaring van A.Hoogendoorn met een Seat Altea XL 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Eriba Touring Triton 418 van 995 kg geplaatst op 06-08-2012:
Meer dan 12.000 km ervaring in zuid-europe met deze combinatie. Na inruil van vorige wager ( VW Passat ) zelfs bij 140 km/h op de teller geen enkele slingerneiging ( zonder slingerbedwinger op de koppeling ) , voorheen al bij 115 km/h. Ontspannen rijden maar . . . 140 km/h wijst uit dat ik de snelheidsmeter vaker moet aflezen.
De ervaring van Johan met een Hobby 1400 kg met een Seat Altea 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Hobby La Vita Bionda 460 UFe van 1338 kg geplaatst op 27-07-2012:
Wij hebben zeer goede ervaringen met deze auto als caravantrekker. De caravan ligt uitstekend achter de auto. We hebben o.a. de route Napoleon en de Gotthardpass gereden. Ging uitstekend. Ook wij hebben de ervaring dat je tijdens het rijden ongemerkt steeds sneller gaat rijden Verbruik gemiddeld 1 op 9. De seat is inmiddels 7 jaar en we zien er tegen op om hem in te ruilen.
De ervaring van Henk met een Seat Altea XL 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Knaus Sport 500 FU van 1390 kg geplaatst op 06-04-2012:
Geweldige trekker. Plezier om mee te rijden.
De ervaring van T.K. Barth met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Eriba Feeling 425 van 1060 kg geplaatst op 21-12-2011:
Al verschillende vakanties (Duitsland en Frankrijk) in allerlei soorten landschap gereden met een KNAUS-Südwind 450 FU die beladen ongeveer 1350 Kg weegt. Een gewelige goede combinatie. Rijdt altijd heel ontspannen en gemakkelijk. Gebruik 1:10 km.
De ervaring van g vermeer met een Seat Altea 2.0 FSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Elddis Avante Club 462 van 1297 kg geplaatst op 03-12-2011:
ik gebruik hem nu al 6 jaar overal in europa en ook in de dolomieten ,en het rijd geweldig geen enkel probleem
De ervaring van m.vervoorn met een Seat Altea 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2007 - 2015) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1400 kg geplaatst op 29-11-2011:
Al vier lange vakanties ervaring met deze Seat + Knaus Sudwind 450QU. Beladen tot ongeveer 1400kg.
Reizen o.a. enkele maanden door Italie en Corsica.
Zeer goede ervaringen. Deze combinatie staat nergens voor, zolang je maar goede tractie hebt.
Verbruik tussen de 1:6 en 1:9, met caravan. Solo 1:12.
Met fietsen achterop, soms opletten met stabiliteit. Op de snelweg zou je hem met gemak door kunnen trekken tot 120 km/u. Niet doen, maar het kan wel.
Zeer tevreden met deze combinatie.
De ervaring van Ap Maas met een Seat Altea 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1325 kg geplaatst op 08-10-2011:
Met de Seat Altea 1.8 TSI met DSG 7bak en Hobby 460ufe door Frankrijk, Noord Spanje, Italië en Oostenrijk getrokken. De hellingen en bergpassen heb ik zonder problemen gepasseerd. Wel ga ik over op handmatig (flippers) schakelen zodra ik op de snelweg ben om te voorkomen dat de automaat blijft wisselen tussen de versnellingen. Zodoende voorkom ik ook dat de motor te warm kan worden door het lage toerental, dit op advies van de ANWB. De fietsen achterop de caravan levert geen enkel probleem op. Wel moet ik vermelden dat dit twee zeer lichte sportfietsen betreft.Het verbuik solo is ong 1 op 14 en met caravan variabel tussen 1 op 8,5 en 1 op 10. eea afhankelijk van de snelheid van 85 km tot 100 km (echte km). Een fijne combinatie en prettig rijgedrag.
De ervaring van JW met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1235 kg geplaatst op 20-09-2011:
Sinds dit jaar met de 1.4 tsi en een Hobby 460 van 1300 kg erachter op pad gegaan naar de Provence. Over Luik gegaan... wat een heerlijik trekpaard is de Altea XL zeg. Mijn vorige auto (Opel Zafira 1.8) heeeeel snel vergeten!
De ervaring van painterman met een Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive (105 pk/77, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2015) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 04-09-2011:
een paar weken geleden voor het eerst met de altea 1.2 tsi naar toscane(italie)geweest en hoewel de dealer positief was en mij verzekerde dat de auto met caravan prima de bergen in kon,bleef ik sceptisch,het is tenslotte maar 1200cc.
het gewicht van caravan incl.beladen 1000kg en auto+4 personen.
welnu de auto is krachtig genoeg zodat ik op de hellingen van 5% en dalen gewoon in de 5e versnelling kon blijven rijden mits je op tijd snelheid maakt,95km/p uur met 2400 toeren,als je te laat snelheid maakte moest ie in de 4e met 75km/p uur de berg op (ook geen ramp) deze snelheden zijn met tomtom gps gemeten.
het verbruik varieerde van 1Lit/9,2KM tot 1Lit/9,8km met super benzine.
kortom mij viel de auto 100% mee en heb er vertrouwen in gekregen.
De ervaring van Peter de Weerdt met een Seat Altea 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2015) en een Knaus Sudwind 500 KU van 1360 kg geplaatst op 28-08-2011:
De Knaus 500 serie en de Altea 2.0 diesel met DSG bak gaan boven verwachting goed samen. Hiervoor hebben we een Renault Grand Espace Initiale met 3.0Dci automaat gereden en dus was er wat reserve of de stap terug niet te groot zou zijn. Maar juist op het punt waar ik bang voor was, de prestaties en DSG automaat, is dat volstrekt niet het geval. De motor en de DSG bak sleuren de caravan overal (over)heen. Nooit het gevoel dat we tekort komen in vergelijking met het krachtiger ruimteschip van Renault. Wel veel zuiniger en vlotter in het schakelen. De ruimte achterin voor de kinderen, het kleine kofferbakje en de balans tussen auto en caravan zijn wel minder. Vooral bij steile 17% afdalingen voel je de caravan meer drukken. Een punt van gewenning is dat de DSG bak de handmatig ingestelde versnelling boven een bepaald toerental toch gaat overrulen en opschakelt. Moet je toch weer bijremmen. Nog geen kritische situaties meegemaakt maar het dalen voelt toch minder rotsvast dan met de Espace. Op het recht en bij gemiddelde hellingen voelt alles bij goede belading heel stabiel. De combi is vrij gevoelig voor de juiste kogeldruk (zachte achtervering). Daarom wel eens getwijfeld over hulpveren, maar meestal komen we er met de weegschaal en herverdelen van lading wel (+/- 75 kg kogeldruk). Te licht is beslist niet prettig en te zwaar gaat de auto in zijn kont hangen. Al met al in deze prijsklasse één van de beste aanbiedingen in mijn ogen. DSG is geniaal en brengt een ongekend laag verbruik met Greentuning (extra zuinig en schoon afgesteld) van 1:20 solo en 1 op 11,5 met de Knaus Sudwind 500. Onderhoudsbeurten zijn ook schappelijk. Dus goedkoop om te rijden, krachtig en makkelijk, en een lekkere iets hogere zit in de cabine. De kofferbak is wat klein. Wie daar hogere eisen aan stelt zou de XL versie kunnen overwegen. Aan het wat sombere goedkope (zwart plastic) interieur kun je niet zoveel doen. Dat is voor mij als zakelijke veelrijder tussen de caravanvakanties door eigenlijk het enige overblijvende serieuze minpunt.
De ervaring van Ivo met een Seat Altea XL 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Hobby De Luxe 520 TMF van 1300 kg geplaatst op 18-08-2011:
Wij rijden sedert enige tijd met een Altea XL 2.0 TDI met een Hobby 520 TQM van 1300 kg. Een fantastische combinatie. We rijden naar Zuid-Tirol of Slovenië. Geen enkele helling vormt een probleem in de vijfde versnelling. Als je even moet vertragen voor bvb. een vrachtwagen ben je die zo weer voorbij. De 6e versnelling gebruik ik nooit omdat ik dan te dikwijls terug moet schakelen. Het verbruik is ± 9.5 l/100 km (1/10.5).
De ervaring van Rik met een Seat Altea 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Delta Aero 3900 van 1000 kg geplaatst op 11-08-2011:
Dit jaar met deze combinatie voor het eerst weggeweest. Was ook voor het eerst dat we met de caravan weggingen met een benzine auto.
Mede dankzij caravantrekker durfde we de stap te wagen om met een vrij lichte benzine auto naar Kroatië te gaan. 5 personen en dus behoorlijk wat bagage mee. De zware dingen in de auto geplaatst om het caravangewicht zo laag mogelijk te houden.
De auto vooraf wel laten tunen om net dat beetje extra koppel te krijgen. Simpel gezegd valt er prima te leven met deze combinatie.
Natuurlijk is het wat meer schakelen, maar een kruissnelheid van 100 km/u is makkelijk te doen.
Het verbruik is dan wel stevig met een gemiddelde van 1 op 7,5 (hierin is ook een behoorlijke tegenwind en slecht weer meegerekend). Op vlakke weg, zonder enorme tegenwind ligt het verbruik rond de 1 op 9,5.
De combinatie is zeer stabiel en zelfs prettiger dan mijn vorige Mazda6 II Sportbreak, iets wat ik totaal niet had verwacht.
Kortom de oude 1.6 volstaat prima met een niet te zware caravan.
De ervaring van Bert Bleuzé met een Seat Altea 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2009 - 2015) en een Kip Grey Line 44 TCB Special van 1400 kg geplaatst op 21-07-2011:
Met de combi Seat Altea 1.8TSI met automatische bak (DSG7) en de Kip Navigator 44 TDB met veel plezier door heel noord Italië en door west Frankrijk getrokken. Hellingen geen enkel probleem. Normaal gesproken gaat de automaat altijd door naar de 7e versnelling, soms tot 6. Niets dan lof over zowel de acceleratie als de snelheid waarmee gereden kan worden. Enige aandachtspuntje is dat wij de fietsen achter op de caravan plaatsen, hetgeen wel eens een enigszins versterkt slingereffect kan geven (bijv. bij het voorbijrijden van een vrachtauto), echter voor de gewichtsverdeling is het weer goed.
De ervaring van Rob met een Seat Altea 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Eriba Nova GL 390 van 1200 kg geplaatst op 02-07-2011:
Alsof de Altea 2.0 Fsi er voor gemaakt is. Zeer stabiel rijdend door de korte steek. In 6 rijden kan gemakkelijk. De cruise control houdt de boel goed bij. Het benzineverbruik is bij mijn combinatie (Eriba Nova 390, geladen 1200 kg) ca. 9,5 l./100 bij gemiddeld 90 km/h, bepaald niet ongunstig.
De ervaring van Doetinchem met een Seat Altea 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2015) en een HomeCar Racer 39 (2.3) van 1155 kg geplaatst op 03-04-2011:
Zowel de Brennerpas over in 2009 als naar de Dordogne in 2010, caravan is in verhouding ook ligt, maar geen enkel probleem gehad, met een woord geweldige trek auto.
De ervaring van Wilfred met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Knaus Sudwind 550 QS van 1400 kg geplaatst op 14-12-2010:
Stabiele combinatie en genoeg power, tuning 125 pk / 300Nm. Even wennen aan afmeting caravan 7.50 x 2.50, aangezien we de Knaus voor de 1ste keer mee op sleeptouw namen. Ook in de bergen van Oostenrijk geen krimp met een gem. verbruik van 10l/100km. Prima combi al vinden omstanders het geen gezicht qua afmeting en snappen ze niet hoe we er zijn gekomen!
Ik weet beter....
De ervaring van w.bosscher met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een HomeCar Rally 45 FHU van 1365 kg geplaatst op 29-08-2010:
Altea XL 2.0 TDI i.c.m. Homecar 45 FHU - max 1400 kg is een uitstekende combinatie. Caravan volgt de auto rustig ( lange dissel). Auto heeft een kleine 1e versnelling. Erg handig met de caravan. 6e versnelling mogelijk vanaf 1800 omw/min = 0ngeveer 85 km/h.
De ervaring van Flip Broers met een Seat Altea Freetrack 2.0 TDI 4WD (170 pk/125, Kw bouwperiode: juli 2007 - 2015) en een Knaus Sport 500 QDK van 1350 kg geplaatst op 26-08-2010:
Sinds vorig jaar met deze combi op pad geweest, vorig jaar door Denemarken, dit jaar door Frankrijk. Zowel op vlak terrein alsin bergachtig gebied is het genieten geblazen. Auto op de cruise control in zijn 5 met ongeveer 100 op de teller en 2000 toeren. Erg relaxed. Verbruik solo 1:12, met caravan 1:9, echt een aanrader mede de 4wd bij het optrekken.
De ervaring van G Koeslag met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Eriba Sporting 465 van 1350 kg geplaatst op 09-08-2010:
De auto heeft geen enkele moeite met de 1350 kg zware caravan. Op vlakke wegen is het zelfs mogelijk om in de 6e versnelling te rijden. Ik heb bij een paar lastige bergen in Zuid Duitsland terug moeten schakelen naar de 4e versnelling, in deze versnelling was het mogelijk om gewoon de kruissnelheid van 110 km/u te handhaven. Kortom een prima trekauto voor een redelijke prijs.
De ervaring van andre met een Seat Altea XL 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Caravan leeg: 1000 kg van 950 kg geplaatst op 27-07-2010:
Na 4 jaar van ellende met de Ford C-Max 1.8TDcI was het verschil enorm. De Seat gedraagt zich praktisch hetzelfde als de VW Bora (met dezelfde motor) die ik voor de Ford had. Geen temperatuurproblemen meer; metertje stond pal stil op 90° ook bij langere hellingen plankgas. Veel hellingen kunnen in 5e versnelling nog; max verbruik is dan 13.8 l/100km. In 4e versnelling wordt dat 17.5l/100km. 4e is regelmatig toch eens nodig. 90...120km/u instellen op cruise control wordt zeer goed aangehouden: snelheid valt dan soms 10km of meer af, maar haalt die weer bij na de helling zonder enige ingreep. Ik heb een STAB630 stabilisator en versterkte banden op de ADRIA optima caravan. Gemiddeld verbruik België - Italië is 10.2l/100km (=1 op 9.8). Motorlawaai valt heel goed mee en is achterin lager dan bij Ford. Haarspeldbochten konden steeds nog in 2e (Menaggio naar Porlezza bv), waar de Ford het in 1e al niet meer goed kon: koppel bij lage toerentallen is oneindig veel hoger. Zijwindgevoeligheid (trucks) is iets slechter dan bij de Ford maar dat is het enige kleine minpuntje. Stuurgedrag is dan weer beter en makkelijker op kronkelwegen (afstand achteras - trekhaak is groter bij de Seat). Airco hield het bij 38° omgeving nog perfect. Boordcomputer met aparte totaalteller voor bv hele vakantie is ideaal. Achteruitrijsensoren zijn niet uitschakelbaar dus bij achteruitrijden met caravan wel constant gepiep. De Seat 1.9TDI is minder een sneller racer dan de Ford en verbruikt ook een ietsje meer, maar is een veel betere caravantrekker. Echt een aanrader.
De ervaring van leo met een Seat Altea 2.0 FSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Eriba Touring Triton 410 van 1000 kg geplaatst op 31-05-2010:
140km/uur op teller in Frankrijk goed te doen. Combinatie volmaakt rustig. Lust op hellingen wel een slokje (1 op 1). Rustig rijdend ongeveer 1 op 9. Slol 1 op 12
De ervaring van Gerard Vellekoop met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Hobby Exclusive 540 UFe van 1485 kg geplaatst op 26-05-2010:
Eigenlijk een te zware caravan maar de Seat doet het fantastisch. Eerder had ik zwaardere auto's van het moedermerk maar die deden het beslist minder goed. Onvoorstelbaar wat er uit slechts 1400 cc komt. Een echte aanrader !!
De ervaring van Bert met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Kip Navigator 44 TDB van 1245 kg geplaatst op 20-05-2010:
Stabiele combinatie en prima rijgenot. Iets meer vermogen is overigens wel zo prettig, zoals nu met de Altea 2.0 FSI, waarbij het koppel overigens net zo hoog ligt als bij de 1.9 diesel
De ervaring van vd linden met een Seat Altea XL 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juli 2007 - 2015) en een Burstner Belcanto 460 TS van 1330 kg geplaatst op 03-05-2010:
heb mijn seat laten chip tuning heb een benzine 211 pk dat is als trekker een ervaring dat is geweldig heb nergens geen problemen mee
De ervaring van jaap adema met een Seat Altea XL 1.9 TDI aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: juli 2007 - januari 2010) en een Caravan van 1175 kg geplaatst op 16-01-2010:
combinatie rijdr met Hylander 440 (6m33 lang) uitstekend. Motor soepel; rijden met cruise-control perfect.
Brandstofverbruik: solo 1:16,5; met caravan 1:11,5
De ervaring van A.Rundje met een Seat Altea XL 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juli 2007 - 2015) en een Kip Grey Line 44 EKL Travel van 1330 kg geplaatst op 03-11-2009:
Wij zijn al meerdere malen naar Italie op vacantie geweest en zijn super tevreden over onze Seat in combinatie met onze Chatau van 1100 kg. Natuurlijk zal iedereen zeggen,ja wat een kunst,maar het is een genot om met dit stel te rijden.En niet te vergeten je kan practies de gehele weg in 6 rijden ook als je moet stijgen .Samen gevat dik te vreden.
De ervaring van Marc met een Seat Altea XL 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Eriba Living pulse 465 van 1350 kg geplaatst op 18-08-2009:
Na een aantal jaar met vouwwagen nu toch met een echte caravan naar Italië geweest. De seat is voorzien van chiptuning en levert nu 130 pk met max koppel van 305 nm. Stabiliteit van de combinatie was goed. Caravan is voorzien van Winterhof stabilisator. Combinatie rijdt fijn bij kruissnelheid van 105 km op de teller. Dan is 5e versnelling goed bruikbaar. Hellingen zijn geen probleem. Brandstofverbruik: solo: 6,2 liter/100km, combinatie: 10 liter/100km. Caravan was verder voorzien van fietsdrager op dissel (en dankzij advies op deze site gelukking niet gekozen voor bevestiging aan achterzijde caravan. Kogeldruk +/- 75 kg.
De ervaring van erik-jan met een Seat Altea XL 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een TEC Travel King 490 DB van 1228 kg geplaatst op 13-08-2009:
dit jaar voor de 2e keer met de tec460tdf weggeweest. Dit jaar naar hongarije. De seat ging prima. 1 op 10 was een goed gemiddelde. Wel maar de TDI wat lawaai, maar dit is bekend. Ook vorig jaar naar kroatie geweest. De grens overgang bij Koper SLO was erg stijl, maar hij ging prima.
De ervaring van Xander Hofman met een Seat Altea 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2015) en een Dethleffs Camper 460 DB van 1292 kg geplaatst op 10-08-2009:
Mijn combinatie Dethleffs Camper 460DB en Seat Altea 2.0TDI met DSG is ultiem en alles gaat met het grootste gemak. Na het chippen heb ik er 190PK en 430NM koppel uit gekregen en dan weet je helemaal niet wat je meemaakt! De DSG doet alles automatisch en supersnel. Hebben in Duitsland de Kasselroute gereden met veel bergen naar Oostenrijk en Italie en ik was meer dan onder de indruk.
Snelheden tot 120KM op de Duitse autobahn waren geen uitzondering, evenals met 110KM de Europabrug in Oostenrijk op waren geen enkel probleem.
De combinatie is tot op zeer hoge snelheden erg stabiel en niet snel gek te krijgen.
De ervaring van Edwin met een Seat Altea XL 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een HomeCar Racer 39 (2.2) van 1090 kg geplaatst op 02-08-2009:
Zojuist op vakantie naar Zuid-Frankrijk met deze combinatie geweest. Prima trekkracht, ook heuvel op. In Frankrijk op de tolweg cruisecontrol ingesteld op 110km/uur, geen enkel probleem. Wel is de TDI wat rumoerig, maar dat is een bekende kwaal van deze VW-motor. Verder zeer tevreden.
De ervaring van P Dieleman met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Eifelland Holiday 500 TK van 1410 kg geplaatst op 08-07-2009:
Heb de caravan laten terugzetten naar 1400 kg. Dit is wettelijk noodzakelijk gezien het gewicht van de SEAT. De wagen heeft echter geen enkele moeite met de caravan. Tot in Zuid Frankrijk in de 5e versnelling gereden. Het enige wat beter kan zijn is de 170 pk uitvoering.
De ervaring van Patrick Rol met een Seat Altea 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2015) en een Eifelland Holiday 460 TQ van 1295 kg geplaatst op 29-05-2009:
De combinatie van mijn seataltea 2.0 TDI+eifelland 495 TF(kenteken terug gezet op 1400kg) doet het geweldig. Klimmen dalen bochten optrekken allemaal geen probleem en met de DSG fantastisch. Mijn auto is ook nog gechiped naar 400nm en 180 pk en de auto rijdt met de combinatie bij 80 km/uur 1500 toeren dus geweldig voor het verbruik.
De ervaring van g. jacobs met een Seat Altea 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: november 2007 - 2015) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 1065 kg geplaatst op 16-05-2009:
Met de meivakantie voor het eerst met deze combinatie gereden. En hoe beviel het is dan de vraag. Nou prima. Trekt goed weg en houdt goed de snelheid. Alleen in Nederland geweest dus geen echte bergervaring. Maar als ik het vergelijk met mij vorige auto (toyota corrolla 2,0 diesel) is dit beslist geen slechte keuze geweest. Zowel bij verkeerslichten als in de vijfde (hij heeft er zes) versnelling was het een feest om ermee te rijden.
Ik ga met vertrouwen komende zomer met deze combinatie op stap.
Na vier weken dordogne kan ik bovenstaande alleen maar beamen. Verbruik 1:9,2; 105 in 5e versnelling. Alles liep als een zonnetje. Enige wennen was, na steeds diesel te hebben gereden, het wegtrekken. Maar dat is oefenen en het gaat ook.
De ervaring van Ger-Jan Smits met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Burstner Belcanto 455 van 1290 kg geplaatst op 16-02-2009:
In 2008 een Altea XL 1.4 TSI aangeschaft voor het trekken van een Burstner 455TS fun met max gewicht van 1200 kg. Dit betreft mijn eerste caravan ervaringen aangezien de caravan en auto gelijktijdig zijn aangeschaft. De wegligging is uitstekend, de trekkracht eveneens en m.n.al bij lage toerentallen aanwezig.
Deze auto heeft dieselkarakteristieken maar dan met een zoemende benzinemotor!
Het brandstof verbruik is normaal voor het rijden met caravan (plm. 1:8,5 bij 95 km/u), maar valt wel tegen in vergelijk met het verbruik zonder caravan (plm. 1:13,5)
Conclusie: een uitstekende caravantrekker en relatief zuinig zonder caravan.
De ervaring van Jan van Gisbergen met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Sprite Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 02-12-2008:
afgelopen voorjaar de provence en de cote Azur Frankrijk geweest en van de zomer noord Italie via de dolomite ik ben er zeer over tevreden wat betreft zijn trekkracht en wegligging ik rijd op tolbanen en of grote wegen op croescontrol ongeveer 105 tot 110 km/h in zijn 5e versnelling en dat gaat hem zeer goed af , verbruik gemiddeld 1:9
De ervaring van Crista met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1330 kg geplaatst op 04-09-2008:
goede trekauto wel tuning op laten doen maar is dan fantastisch rijden in z'n 5 zuiniger dan in z'n 4 met 90 km/h
De ervaring van John met een Seat Altea XL 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2007 - 2015) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1253 kg geplaatst op 11-08-2008:
Afgelopen zomer naar zuid Frankrijk Vias geweest, via Luxemburg, prachtig hoe deze auto in lage toeren al het volle vermogen benut, een plezier om in te rijden.
Gemiddelde snelheid laag op de 100 km/h en het verbruik over de gehele reis komt op 1:8.
Zesde versnelling veel gebruikt ook berg op ( zeker het deel tussen Djon en Lyon).
Wat wel opviel is dat bij gebruik van benzine 98 ipv 95 er iets meer trekkracht aanwezig is.
De ervaring van G. Werkhoven met een Seat Altea 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2007 - 2015) en een Avento Avance Esclusivo 445 van 1325 kg geplaatst op 24-07-2008:
Auto één jaar oud. Met deze combinatie naar zuid Frankrijk en Zwitserland geweest. Op de snelwegen in de vijf of zesde versnelling. Heerlijke combinatie. Verbruik op snelwegen 1 op 8
De ervaring van richard K met een Seat Altea XL 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juli 2007 - 2015) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1350 kg geplaatst op 27-05-2008:
Uitstekende caravantrekker. Veel kracht staat u ter wille vanaf 1500 toeren. Geen last van doorzakken omdat mijn auto een sportonderstel heeft. Ik rij 90/100km p/u in zijn 6e versnelling op vlakke wegen. In heuvelachtig gebied bleef ik in zijn 5 rijden. De motor blijft ook in zijn 5 stil. Op de cruise control (5e versnelling)7% helling met 100km p/u naar boven en met 100 km p/u naar beneden, motor remt prima af. Het is makkelijk rijden met de XL en je kunt goed accelereren t/m de 5e versnelling. Ik ben tot op heden zeer tevreden en vindt de 1.8 TSI een goeie trekker.
De ervaring van HJG KUENEN met een Seat Altea 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1327 kg geplaatst op 02-01-2008:
Zeer goed rijdende combinatie. Zowel stabiliteit, trekkracht en topsnelheid zeer goed. 6e versnelling in alle omstandigheden bruikbaar. Wel hoog benzineverbruik bij flink doorrijden.
De ervaring van F Simonis met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Dethleffs Beduin Emotion 515 DB van 1412 kg geplaatst op 29-12-2007:
Top combinatie, veel in z'n 5e en zelfs 6e versnelling gereden op weg naar de Atlantische kust in Frankrijk, gemiddeld 110 km/uur. Daarna door naar Spanje en ook de klim bij de spaanse grens (Le Perthus) is een verademing. Veel trekkracht ook bij lage toeren en het gevoel dat je veel power overhebt maakt het rijden comfortabel.
De ervaring van J. van Houten met een Seat Altea XL 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Dethleffs Camper 460 DB van 1300 kg geplaatst op 15-11-2007:
Een zeer fijne auto om onze Dethleffs 460 te trekken.
Ook in bergachtig gebied sterk genoeg om zonder zweethanden boven te komen.
De ervaring van Koos met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een TEC Travel King 390 HTF van 1144 kg geplaatst op 11-11-2007:
Voorheen altijd benzine-auto's gereden, Nu voor het eerst een diesel. Veel meer trekkracht, dus weinig schakelen. Relaxed naar Rome op en neer zonder een centje pijn. Heerlijk.
De ervaring van C. Robberecht met een Seat Altea XL 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1260 kg geplaatst op 28-09-2007:
Wij hebben sinds Maart een Altea XL 2.0 TDI (DSG) Sport Up met roetfilter, en 17500 km op de teller, waarvan 12700 km. met een Dethleffs Camper 450 DB, die rond de 1300 kg. weegt.De bestemmingen waren Spanje Kroatie en Slovenie.Dit rijd formidabel, de automaat schakelt zelfs bij vol accelereren bijna onmerkbaar, en zit bij 80 km al in 6.Bij de snelheid de ik meestal aanhoud , plus minus 96 km,schakeld hij alleen terug als je echt moet klimmen en dan houd hij op de c.c de snelheid gewoon vast.En dat alles met een verbruik 1.11. En als je na een rit met een papieren zakdoekje door de uitlaatpijp veegt komt het er gewoon schoon uit. Een bewijs dat ook bij grote belasting het roetfilter prima werkt. Een min puntje is de grote banden slijtage voor,nu nog maar 4 mm. profiel en achter nog bijna 7. Verder een perfecte trekker, met tot op heden geen enkel probleem.
De ervaring van R.G.J Siebelt met een Seat Altea XL 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juli 2007 - 2015) en een Burstner Ventana 435 van 1200 kg geplaatst op 19-08-2007:
Ben sinds Juli 2007 eigenaar van een Seat Altea Xl.
En ben met deze combinatie naar de Auvergne geweest ( omgeving Murol) en ben zeer te spreken over de manier waar mee de wagen de caravan over de snelweg maar ook over de nationale wegen met soms zeer onverwacht stevige hellingen trekt.
Ik heb voor vertrek mijn caravan op de weegbrug gehad en had een vakantie klaar gewicht van 1275 kg.
Het brandstof verbruik op de heen reis lag mede door mijn eigen fout hoger als de terug reis.
Ben namelijk geen 6 versnellingen gewend en reed dus in zijn 5 op mijn toeren teller ongeveer 2800 RPM wat ik gezien mijn vorige auto een normaal toerental vond.
Op de terug rit had ik mijn 6 , en de crusecontrol wel goed door.
En had een gemiddel constante snelheid van op de teller ongeveer 110 km /uur met een toeren tal van 2400 RPM.
Versnelling bak is heerlijk en soepel te bedienen, koppeling gaat soepel en grijpt heel fijn aan ook bij wegtrekken vanuit stilstand op een helling.
Suur bekrachtiging werk goed gekopeld met de snelheid
Enig punt waar ik aan moest wennen zijn de blinde hoeken die door de dikke raamstijlen rond de voorruit ontstaan waar je vooral bij het maken van haarspeld bochten omheen moet kijken via je zij raam
Geluid niveau in de auto vond ik laag.
De ruimte voor mijn zelf (Ik ben 1.98 cm lang )en de kinderen op de achterbank heerlijk ( Twee pubbers van 12 en 15 die toch al 1.75cm en 1.80 cm lang zijn)
Mischien komen er nog teleurstellingen maar tot nu toe DIK tevereden over de prestatie,s
De ervaring van Wim met een Seat Altea XL 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juli 2007 - 2015) en een Beyerland Vitesse 450 FB van 1280 kg geplaatst op 13-08-2007:
De Trekkrachtberekening komt zeer goed overeen met de werkelijkheid.Zeer sterke motor met veel trekkracht.
Enige minpunt is het doorzakken van de achtervering is waarschijnlijk te verhelpen door montage hulpveren of zwaardere veren.
Stabiliteit is verder goed.
Kortom een fijne reis en trekauto.
De ervaring van jj prins met een Seat Altea XL 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Burstner Belcanto 460 TL van 1396 kg geplaatst op 24-07-2007:
Een prima combinatie tot ca.100 km/u. Op hellingen zoals achter Luik en de N75 (Grenoble-Veynes= alternatief voor de beruchte Napoleonroute) geen enkel probleem. Verbruik ca.10 l/100km.
De ervaring van F.B.Rekker met een Seat Altea XL 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1199 kg geplaatst op 10-05-2007:
Hoewel je niet al te hoge prestaties moet verwachten is de Altea 1.6 een uitstekende en stabiele trekauto met de genoemde Hobby 440 SF caravan. Mijn ervaring komt overeen met de tekst uit het trekkrachtrapport. Wel moet eraf en toe flink geschakeld worden!
De ervaring van Ruud met een Seat Altea 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Caravan van 1225 kg geplaatst op 05-04-2007:
zeer goede en comfortabele reisauto zelfs met een caravan erachter.
Bergen zijn geen enkel probleem je moet de motor dan wel wat hoger in toeren houden(16v) maar moet altijd opletten dat ik niet te hard ga op de franse tolwegen en gebruik van 6de versnelling is heel goed mogelijk.
Beer van een motor die zeer aan te bevelen is
De ervaring van Akosie met een Seat Altea 2.0 FSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1276 kg geplaatst op 10-03-2007:
Prefecte combinatie , automaat in sportstand - cruise control en rijden maar, onder alle omstandigheden voldoende vermogen en goede wegligging ( Rit naar Zuid- Frankrijk)
De ervaring van Henk Bossink met een Seat Altea 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2015) en een Sprite Europa 470 van 1195 kg geplaatst op 20-12-2006:
Deze combinatie de Sprite en de Seat Altea is een geweldige ervaring. Vooral het vals plat doet het geweldig en in de bergen het neusje van de zalm. Klopt precies met de test vooral de DSG is erg makkelijk.
P.s. De nieuwe Sprite Europa 470 doet het op de zelfde manier je gaat bijna alles met het grootste gemak voorbij geweldige combinatie.
De ervaring van kortland met een Seat Altea 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2015) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1147 kg geplaatst op 05-11-2006:
wat mij betreft alles 5 sterren het is een super trekauto met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 bij 120 k makkelijk in 6 te rijdenm per uur
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Seat Altea.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Necmi Canbolat met een Seat Altea XL 1.6 TDI aut. (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Adria Aviva 360 DD van n.b. kg geplaatst op 05-11-2006:
My vehicle is Seat Altea XL 1.6 TDI aut. I'm pulling a caravan that weighs 830kg.
My car's traction is very good, often it doesn't feel like there's a caravan behind.
While the fuel consumption is 5.2 lt without a caravan, it burns 8.4 lt with a caravan.
De ervaring van A Burns met een Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 4WD (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Lunar Quasar 534 van 1305 kg geplaatst op 05-11-2006:
Bought the Freetrack TSI ears before I ever thought of caravanning as I wanted 4wd, plenty of poke but not the unwieldy bulk of a full on 4wd. Had a Westfalia towbar fitted properly and delighted to find out that this car tows brilliantly and has all the clever electronics to know when it's towing too, so feels really sure footed and stable. Get anything between 16 and 24 mpg when on a run towing depending on headwind. Very pleased overall and you don't see many about.
De ervaring van A.Moulsdale met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Swift Charisma 220 van 1180 kg geplaatst op 05-11-2006:
Just done 6000 miles through France, Spain and Portugal. Perfect towing. One problem with car...a tyre distorted?? causing road noise. A good car. Good to tow with and good for everyday use.
De ervaring van Alasdair Gillies met een Seat Altea XL 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Bailey Ranger 500/5 van 1244 kg geplaatst op 05-11-2006:
Just recently bought a Bailey Ranger 500/5 as an upgrade from my trailer tent and the first tow was on a very windy day. No issues to report the car did absolutely fine despite the weather and returned 35mpg. I am happy with that and anticipate it getting better when conditions are more favourable
De ervaring van Martin Neil met een Seat Altea 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2015) en een Bailey Ranger 500/5 van 1244 kg geplaatst op 05-11-2006:
Of the 3 cars I have had to tow the Bailey Ranger 500/5 this has been the best. On Motorways it can pull most of the time in 6th gear and only have to change on steep inclines. Very stable in all conditions.
De ervaring van Philip met een Seat Altea XL 1.6 TDI aut. (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Bailey Discovery Mercury van 1100 kg geplaatst op 05-11-2006:
This is our first Brand New Seat Altea XL SE TDI DSG and its a fantastic towing car it is awesome you don"t know you have a caravan on the back ......
De ervaring van Steve met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Lunar Ariva van 980 kg geplaatst op 05-11-2006:
Seat Altea 1.9tdi Reference Sport (2005) towing a Lunar Ariva - absolute doddle. Nothing has been too much and I've only had one problem. The turbo on the car 'gave out' at 55k miles when I was towing the van - at the bottom of the long hill just outside Lincoln. However, it got us to Skegness and back to home in Nottingham at 40mph. Very disappointed that a basic component such as a turbo should 'die' - but I'll probably buy another Altea - but the common rail 1.6 version.
De ervaring van Arno Scheepers met een Seat Altea 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2015) en een Gypsey Romany van 1125 kg geplaatst op 05-11-2006:
I tow a Romany Gypsey Blue Series 2003 with seat Altea 2.0 TDI 103 kw in South Africa. Fantastic no problems. The Altea is bit low when hooked. I would like to replace the back wheel coils to make it a bit higher and stiffer.
De ervaring van David Humphries met een Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 4WD (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Adria Altea Tamar van 1285 kg geplaatst op 05-11-2006:
A good tow car if you do not load the boot to much as there is quite a large rear overhang. I get 22mpg towing through the Welsh Hills. Has decent acceleration with the caravan on the back and the brakes are good. I would buy another. Just watch the low tow weight at 1400kg.
De ervaring van mrs s met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Lunar Quasar 544 van 1390 kg geplaatst op 05-11-2006:
towed our van many times all round towing good not a big car but economical and tows well
De ervaring van andy mechan met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Bailey Ranger 510 van 1235 kg geplaatst op 05-11-2006:
2006 103 bhp towoing a bailey ranger 510/ 4car performs satisfactory on flat need to use gears to make headway on longer journeys would preferred 140 bhp unit good fuel consumption very light steering
De ervaring van BERTIE met een Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 4WD (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Swift Toscane 490 van 1050 kg geplaatst op 05-11-2006:
Fab towcar , pull through every gear is amazing . will cruise in 6th on all but the steepest of hills . diesel is not always the way !!! this car pulls better than a kia sorrento i borrowed .
De ervaring van ronald smith met een Seat Altea 1.9 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Avondale Dart 470-2 van 1120 kg geplaatst op 05-11-2006:
Good performance from Seat Altea 1.9 TDI
Whereas it looks a 'dainty' car, it performs remarkably well. Have towed many miles - North Scotland, Devon and many other distances, strong winds etc.... no problems whatsoever. Would highly recomend!
Only faults with Altea are- rather hard ride, large pillars make for blind spot, poor reversing light.
De ervaring van Tony McCall met een Seat Altea 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2015) en een Bailey Ranger 510 van 1235 kg geplaatst op 05-11-2006:
I still cannot believe how easy my Seat pulls my van . I still get people asking is it ok and looks of shock when i overtake them. The only problem i had was when the police pulled me to check the weights . And it was 275kg under , and nearly fully loaded.Highly Recommend !
De ervaring van Phil met een Seat Altea Freetrack 2.0 TDI 4WD (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Lunar Quasar 525 van 1350 kg geplaatst op 05-11-2006:
I am very impressed with the Altea Freetrack. I have the 2.0 TDI 170 PS engine, and tow a Lunar Quasar 525. Tows well, I had the standard SEAT removable tow hitch and have had no problems with tow hitch height. Totally recommend the vehicle.
De ervaring van Monty met een Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 4WD (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Swift Toscane 490 van 1250 kg geplaatst op 05-11-2006:
Had a 2003 Vectra diesel before the Seat Freetrack , the Seat is in a totally different league for towing than the vectra . It tows in 6th gear at well over the British limit without any bother . Gear spacing and power delivery is well suited to towing . Plus without the van on with 200HP it's great fun to drive . Definately can recommend as a tow vehicle ..
De ervaring van Oldbrummieboy met een Seat Altea Freetrack 2.0 TDI 4WD (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Bailey Pageant S6 Burgundy van 1380 kg geplaatst op 05-11-2006:
I find the Seat Freetrack more than capable of towing the Bailet S6 Burgundy, I had a Witter towbar fitted with a removable ball and this tows quite right slightly nose down
De ervaring van Towball met een Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 4WD (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Bailey Ranger 460/4 van 1172 kg geplaatst op 05-11-2006:
Towball height is excessively high with car partly laden.
Caravans and trailers tow nose up.
Check you are happy with unladen towball height before spending any money as SEAT will not refund you if you are not satisfied.
De ervaring van Towball met een Seat Altea Freetrack 2.0 TDI 4WD (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Bailey Ranger 460/4 van 1172 kg geplaatst op 05-11-2006:
Although the engine is well suited to towing I consider the height of towball when car is partly laden to be unsatisfactory. Caravan tows nose up and my small trailer has had to be modified so as to tow level.
DO NOT spend any money on a Freetrack until you are satisfied with towball height, SEAT will not refund.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.