Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Toyota RAV4

Sorteer gebruikservaringen op:

Toyota RAV4 IV - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive S] met een Knaus

De ervaring van Hil met een Toyota RAV4 IV - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive S] (111 Kw/151 pk bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1400 kg geplaatst op 27-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

Voor het 2e jaar op stap met de RAV4 AWD Valvematic (bjr 2014) en nu voornamelijk naar Noorwegen. Net als onze vorige RAV4 ADW Valvematic een genot om mee te rijden, Op lange klimmen/ hellingen en afdalingen regel ik de automaat middels de flippers aan het stuur en speel ik met het gaspedaal voor het juiste toerental. De stabiliteit is uitstekend en een hogere kogeldruk dan volgens het "boekje" is geen enkel probleem en dit is mij ook door de (uitstekende) Toyota-dealer bevestigd. Ook heuvel-op in nat gras is zonder doorslippen mogelijk terwijl anderen het gazon aan gort rijden. De camping-eigenaar is er dus ook blij mee. Het verbruik kwam neer op 1:8,4 ondanks veel klimmen, veel afremmen en optrekken en ca. 90-95 op de snelweg. Over de Hybrid-versie (AWD) heb ik ook al goede berichten gehoord met een verbruik van ca. 1:10/11 waarbij met 100 over de autobahn en in Frankrijk werd gereden. Dus dat wordt de volgende.

Wijzigen


Toyota RAV4 IV - 2.0 D-4D [2WD] met een HomeStar

De ervaring van vergauwen met een Toyota RAV4 IV - 2.0 D-4D [2WD] (91 Kw/124 pk bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een HomeStar Racer Trophy 40ATF van 1145 kg geplaatst op 26-03-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

wij rijden met deze combinatie en is perfect onze kogeldruk houden we op ongeveer 70 kgr

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Eriba

De ervaring van E.Mulder met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 09-12-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

Wij hebben een Toyota RAV4/ III met een Eriba Troll 540.
met deze combinatie is zeer goed te rijden, gezien de gewichtsverhouding van 65%. Wel wordt door de caravandealer een kogeldruk van 70kg geadviseerd dit om kans op slingeren te beperken.
onze RAV is voorzien van een 4 versnelling automaat, hetgeen zeer prettig is vooral bij druk verkeer, ik moet in sommige gevallen wel de automaat zelf in de 3 zetten om het toerental hoog genoeg te houden. ( bij klimmen )
De combinatie is (bij genoeg kogeldruk) zeer stabiel en het verbruik is met 9.4liter / 100km gemiddeld over het hele jaar (met en zonder caravan) voor ons zeer acceptabel.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] met een Eriba

De ervaring van Rob Centen met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Eriba Feeling 470 van 1360 kg geplaatst op 27-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Hierbij onze ervaring van de afgelopen twee jaar met de Toyota RAV (excutive bisnes) Automaat 2011 Benzine en de caravan Eriba Feeling 470 - 2013 . De caravan heeft een toename van gewicht door de mover en het fietsenrek dat voorop is geplaats waarop 2 fietsen staan waarvan een elektrisch. Extra as voor lading tot 500 kg.

Het is wel effe vogelen met de kogeldruk . Het reserve wiel vd caravan zit standaard in de disselbak . die weegt 18 KG. Dus die hebben we nu achterin de auto liggen . Voordeel bij een lekke caravan band onderweg , behoeven de fietsen er niet af . Twee volle gasflessen voorin we nemen er nu maar een mee scheelt 11KG. Met de 2 fietsen voorop is er nu een kogeldruk van 78 KG. . Volgens Toyota nl geen probleem ondanks opgave 60 KG kogeldruk.. Als tegengewicht hebben we de luivel en aluminium stokken achterin de caravan onder de banken gewicht 24 kg. In de watertank maar een paar liter voorraad tijdens de rit. Geen lood-accu maar Power pack 2,5 kg

Vorig jaar 2013 in het voorjaar 6 weken door Italie Rome Sorento tot. 4100 Km In het najaar Frankrijk Dordogne Ė en Cote de Azure tot. 3800Km. Dit voorjaar 2014 2 maanden naar Portugal tot. 5500 KM gereden . Regelmatig RN en D wegen gereden .

De Eriba Feeling ligt in tegenstelling met onze vorige Eriba Trol 550 wel mooi recht horizontaal achter de auto . Trekhaak hoogte Toyota is goed.

De combinatie rijd werkelijk fantastisch. De trekkracht van de auto is meer dan voldoende . We kunnen prima met het verkeer mee komen en het inhalen van de velen vrachtwagens is geen enkel probleem. Beklimmen van steile toegangswegen bv naar de camping gaat prima . (niet in de automaat rijden) . (Gemiddeld rijden we op de autowegen 100 - 105 km/uur )


Je moet met de automaat wel wat caravan ervaring hebben omdat je regelmatig de automaat via handbediening moet schakelen. De automaat is van zichzelf erg lui. Dat wil zeggen hij schakelt veel te snel over naar een te laag toerental . Op een vlakke autoweg met niet al te veel verkeer gaat dat wel. Dat zelfde geld voor het rijden met ingeschakelde cruse-control . Als de weg maar iets stijgt gaat de motor direct naar een veel te hoog toerental om de snelheid vast te houden. Dus veel beter is om dit zelf met het gaspedaal te regelen. Berg op dan maar iets langzamer maar gewoon in het juiste toerental klimmen . In de stad en op RN of D (bochtige) wegen is het ook prettig rijden in de sportstand . De motor (lees versnellingsbak) trekt dan veel langer door naar een hoger toerental. Met de hand schakelen in berg achtig terrein rij je puur op de toerenteller . tussen de 3000 en 35 00 toeren heeft de motor het sterkste koppel . luisteren naar je motor

Het sturen van de wagen met de combinatie is een genot. Al de afgelegde km hebben we geen enkel probleem gehad en geen druppel olie verbruikt .
Het benzine verbruik licht tussen 1:8 en 1:9 afhankelijk van de wegen .

Nadeel vinden we nog steeds dat er geen reservewiel voor de RAV aanwezig is. Als je hem goed lek rijd dan maar hopen dat er een Toyota garage in buurt is en die je kunt bereiken en die komt helpen.
En jammer dat de achter stoelen er niet eenvoudig uit kunnen . Die hebben we tijdens de vakanties ingeklapt liggen en worden niet gebruikt .

Kortom een fantastische auto


Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Knaus

De ervaring van Vincent met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Knaus Eurostar 550 FU (2,50) van 1600 kg geplaatst op 21-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 103% Berekening >>>>

Onze ervaring met een Knaus Eurostar 550 Tf 2.50 breed . 12.80 KG Leeg beladen 1700 kg .
Bij aanschaf van deze auto ook op deze site gekeken wisselende ervaringen.
Onze ervaring goed gelet op kogeldruk 85 /90 kg anders is hij zeer onstabiel.
De rit ging naar Oostenrijk via Munchen, onderweg veel in de derde versnelling moeten rijden anders kom je niet aan voldoende snelheid om veilig op een snelweg te rijden.
Gemiddeld reden wij 85 km per uur dan is hij stabiel ,hoger is ook niet mogelijk de motor kan dit echt niet aan !
Al mag de auto 2000 kg trekken dit is echt niet aan te raden !!!!
Richting Kroatie tijdens de file heeft de auto zoveel moeite de auto op een heuvel van zijn plaats te krijgen dat de koppelingsplaten beginnen te slippen .
De auto krijgt de caravan maar met veel moeite van zijn plaats .
Het gebruik was 1 op 7 .
Onze ervaring nooit meer met deze auto op pad ,het heeft vele gevaarlijke momenten opgeleverd .
38 Km per uur op de snelweg omhoog ,niet op stijle weggetjes omhoog kunnen komen ,afhaken met mover verder .

Toyota heeft een belachelijk gewicht gehangen aan dit model !!!!!!

Wijzigen


Toyota RAV4 IV - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive S] met een Knaus

De ervaring van Hans met een Toyota RAV4 IV - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive S] (111 Kw/151 pk bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 14-10-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Voor de Toyota
RAV4 IV - 2.0 Valvematic aut. CVT[Multidrive S] gaat u uit van een kogeldruk van 80kg In de Toyotabrochure staat echter 60kg Volgens mij krijgt u dan een heel andere berekening dan nu.
Graag uw reactie.

Zie onderstaand

Kogeldruk

Voor de stabiliteit van de caravan is liefst een hoge kogeldruk gewenst, maar voor het comfort en stabiliteit van de trekauto zou de kogeldruk zo laag mogelijk moeten zijn. Hier tussen zult u in praktijk een compromis moeten vinden. De Knaus weegt met belading zo'n 1290 kg. Hoewel de wijze van belading ook erg belangrijk is adviseren wij bij een dergelijk caravangewicht toch een kogeldruk van minimaal zo'n 75 kg. De maximale kogeldruk van de Toyota is 80 kg dus kunt u tenminste dit advies aanhouden.

Zou u de kogeldruk met 25 kg verlagen van 75 kg naar 50 kg dan neemt de stabiliteit- en veiligheidsreserve met 25% af. Wellicht voelt de combinatie met 50 kg kogeldruk nog steeds stabiel aan maar in kritieke situates is dat absoluut minder!

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Knaus

De ervaring van leinders met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Knaus Azur 500 EU van 1620 kg geplaatst op 11-08-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

De combinatie was, ondanks dat ik geen ervaring met caravan rijden had, nog goed te doen.
Ik kon, zoals in het trekkersrapport gemeld werd, goed met het verkeer meekomen .
Voor de zekerheid had ik wel extra hulpveren op de auto laten monteren omdat dit op deze site ook geadviseerd werd.
Ik moest op onze rit naar Spanje wel regelmatig terugschakelen naar de vierde versnelling wanneer we bergop reden en af en toe ( 5 a 6 keer op 1200 km )terug naar de derde versneling.
Verder kon ik ook niet harder dan 110 km/u rijden
omdat ik dan merkte dat de caravan dan begon te slingeren.
Op deze momenten was ik blij dat ik zoveel mogelijk
gewicht in de auto had geladen om de caravan in bedwang te houden.
Hierdoor werd dit slingeren dan ook niet echt een probleem.
Verder lag het verbruik tijdens de heen en terugreis tussen 7,1 km/l en 6,5 km/l ,dit was ook afhankelijk van de files die we tegenkwamen en hoe ik met het gaspedaal omging.
Gezien het totaalgewicht van de hele combinatie
( 3700 kg) vindt ik dit nog meevallen.
Het verbruik op langere ritten is zonder caravan
11,5 km/l.
Alles bij elkaar ben ik dik tevreden over de prestatie s
van de rav4 en vind ik het geen probleem om met de caravan wat extra gewicht in de auto te moeten meenemen omdat ik hiervoor de rest van het jaar niet
met een grotere en zwaardere auto hoef te rijden.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic met een Fendt

De ervaring van Ad met Fendt saphir 470 met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 02-06-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

Ik heb slechte ervaringen met deze combinatie.
Op de wegen in Nederland gaat het nog wel, maar op weg naar Oostenrijk en KroatiŽ gingen er toch wel problemen optreden vooral met hellingtrekken.
Als je moet afremmen heb je de grootste moeite om weer vaart te krijgen.
Vrachtwagens passeren je en je moet echt niet hoger als de 2e versnelling.
Bij grensovergang SloveniŽ - KroatiŽ zelfs de koppelingsplaten verbrand.
Ik heb deze auto speciaal gekocht voor de Fendt omdat hij 2000 kg mag trekken. Achteraf een totale miskoop geweest en ben Nu op zoek naar een auto

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een Hobby

De ervaring van Joop Witlam met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 14-05-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73% Berekening >>>>

Rij nu 2 jaar met automaat en Knaus 450 van 1350 kg en ook bij ingeschakelde cruisecontrol erg pendelen bij 80 km p/u.Iets harder rijden helpt hierin wel.
Bij lange hellingen (milau) weigert de automaat terug te schakelen terwijl snelheid steeds lager wordt.
Verder een heel stabiele combinatie die ook behoorlijk brandstof gebruikt.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] met een Eriba

De ervaring van R.Centen met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Eriba Touring Troll 550 van 1215 kg geplaatst op 12-11-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

Afgelopen seizoen met deze combinatie Toyota 20011 en Eriba Troll 550 2011 3 maanden op vakantie geweest getrokken door Frankrijk. Ten eerste probleem met originele trekhaak (vaste) van Toyota deze is veel te hoog. Caravan hangt achterover. hoogte van de kogel is 48 moet zijn volgens RDW 43 cm . Dit openbaarde zich dan ook met een slingerende caravan boven de snelheid van 110 km per uur op een dalende weg. Voorheen kende ik dit probleem niet met andere caravans en andere auto . Toyota dealer heeft aan dit probleem niets gedaan. Zelf de kogelhoogte gewijzigd met behulp van constructie platen systeem GDW trekhaak. ( Dit mag volgens de wet niet) Maar nu is de hoogte 43 en de caravan ligt nu recht -horizontaal achter de auto. Het is nu een prettige combinatie om mee te rijden. Toch oppassen bij afdalende wegen dat de snelheid niet boven de 110 km/uur komt. Wij hebben ook nog twee fietsen achterop het fietsenrek. Kogeldruk moet je compenseren met 2 volle gasflessen en een volle watertank (voorin geplaatst) en liefst wat zware voorwerpen voorin de caravan (kabelhaspel of voortent luivel. De auto met automaat rijdt geweldig . Wel even leren om te gaan met de automaat. Op vlakke wegen en rustig rijgedrag gaat het goed met de automaat. De automaat schakelt al bij een erg laag toerental over +-1500 toeren. Dit waarschijnlijk om de auto zuinig te laten rijden. In bergachtig terrein en op de RN wegen of drukke stad is het prettiger rijden met de sportstand ingeschakeld.De motor is dan veel krachtiger en trekt veel verder door in de toeren. Hij schakelt vaak niet eerder over alvorens dat je gas even iets loslaat. Ook werkt het plezieriger als je de automaat op handbediening zet Manuel Je kunt dan zelf met de stuurflippers bepalen wanneer je door wilt schakelen of terug wilt schakelen. Op de toerenteller kan je dan beter in het sterkste koppel rijden tussen de 3000 en 3500 toeren. Lastig is wel in bochtige wegen want de stuurflippers draaien met het stuur mee en zijn dan vaak lastig te bedienen. Maar je kunt dit ook met de versnellingshendel. Trekkracht van de combinatie is prima .Op de grote weg blijft er genoeg power over om vrachtwagens in te halen en te passeren. Wel is het lastig rijden met de cruisecontrol aan als de weg iets gaat klimmen . De auto probeert dan zijn snelheid te behouden en dit gaat met veel motor lawaai gepaard. Het torental loopt dan erg hoog op. Beter is om op deze momenten de snelheid trapsgewijs terug te brengen of de Cruiscontrol geheel uit te schakelen tot na de klim. Op vlakke wegen werkt het prima. Brandstof verbruik is mij niet tegengevallen 1l. op 8,6 km . Vlakke wegen of bergen dat maakt niet veel verschil in het verbruik. In de bergen rijd je ook wat rustiger en op de vlakke wegen gaat vaak wat sneller daar zal het wel aan liggen. Nu 3 lange vakanties ervaring met de Toyota RAV 4 automaat en 40 jaar ervaring met caravan rijden met handgeschakelde auto,s

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Fendt

De ervaring van Jack met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 31-10-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Ook wij hebben dezelfde ervaringen, wij hebben een Fendt Saphir 470TFB beladen 1500 kg.
Koppeling en drukgroep/vliegwiel bij 80.000 km vervangen
Maar dat kent inmiddels iedere gebruiker. Toyota RAV4.
D4D. Trekkracht en stabiliteit voldoende op vakantie wegen, wel goed opletten met belading caravan. Onze
ervaring 75 kg kogeldruk uitstekende rijeigenschappen.
Gebruik van diesel met caravan wel wat aan de hoge kant ongeveer 1 op 8 maar dat zal bij ieder soortgelijke combinatie zijn.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] met een Knaus

De ervaring van H. Brandsma met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1420 kg geplaatst op 16-10-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Dit jaar naar Zweden en zuid-Duitsland geweest en ik ben zeer tevreden over deze combinatie. Op de snelweg zonder problemen 90-95 km p/u. Ook qua stabiliteit geen enkel probleem, kogel druk 65-70 kg.
Op de terugweg vanuit zuid-Duitsland door de Pflaz en de Eifel en hierbij moest regelmatig stevig geklommen worden (tot 17%) maar dat gaf ook geen enkel probleem.
De caravan weegt beladen (incl. vaste luifel en mover) 1420 kg.
Tijdens de laatste vakantie bedroeg het verbruik over 1800 km 1:9 en ik ben hier zeer tevreden over. Als ik alleen over de snelweg was gegaan dan zou het verbruik op ca. 1:9,4 zijn uitgekomen.
Het verbruik solo is zo rond de 1:12 tot 1:13,5. Vooraf had ik een trekkrachtrapport laten maken en deze was kritisch t.o.v. de stabiliteit, maar zoals aangegeven heb ik hiervan niets gemerkt. Ik "caravan" inmiddels 35 jaar, dus ervaring genoeg.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic met een Eriba

De ervaring van A.M. Groenewegen met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Eriba Nova GL 465 van 1440 kg geplaatst op 13-09-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Ik heb slechte ervaringen met deze combinatie, hij mag 2000kg trekken dus alles lijkt optimaal.
Op de hellingen, tussen Clermont Ferrand en de kust ca 5 tot 8%, heeft hij echter de grootste moeite en kom je alleen boven als je terugschakelt naar de 2e versnelling met het daar bij behorende geluidsniveau.
De vrachtauto's gingen mij voorbij.
Ook het daarbij behorende brandstofverbruik maakt mij niet blij.
De oorzaak van het probleem zit naar mijn overtuiging in het grote gat tussen de 2e en 3e versnelling, om 80km/h te rijden in de 2e versnelling maakt de motor ca 5200 omw/min.in de 3e versnelling is dit ca 3200 omw/min. en dat gat is te groot. De ervaring van een kennis van mij, die dezelfde auto heeft maar dan een automaat, is uiterst positief, maar dat laat zich verklaren door de automaat waarbij er veel meer schakelmomenten zijn. Ik heb de auto 1 jaar gehad , en nieuw gekocht, maar nu ingeruild voor een VW Sharan en dat is een verademing.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic met een Hobby

De ervaring van arjan met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Hobby Prestige 650 UMFe van 1884 kg geplaatst op 07-09-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97% Berekening >>>>

Dit jaar een hobby 650 UMFE (tandemasser) uit 2004 gekocht. De caravan weegt ruim 1500 kg en er kan een kleine 400 kg bagage mee. Hier hebben we ons keurig aan gehouden. De RAV4 mag 2000 kg trekken, dus geen probleem dacht ik (deze site nog niet geraadpleegd). Al wel wat kortere ritjes in Nederland gemaakt en daar was eigenlijk geen probleem. Op weg naar Kroatie reden we net de snelweg op toen er een drempeltje van een viaduct kwam en meteen daarna spoorvorming. Ik heb alle zeilen bij moeten zetten om de caravan overeind te houden en niet in de vangrail c.q. berm te belanden. Uiteindelijk lukte het de combinatie weer onder controle te krijgen. Daarna 70 a 75 gereden. Gemerkt dat bij deze snelheid de combinatie vele malen stabieler is dan bij snelheden boven de 80. Heb inmiddels veel op deze site gelezen en de berekeningen en adviezen kloppen goed. Bij 75 km niet meer in de problemen geweest maar de snelheid is eigenlijk net te langzaam t.o.v. het vrachtverkeer. Het gebruik daarentegen was bij deze snelheid opmerkelijk laag.... 1 op 9, zowel volgens de boordcomputer als volgens de tankbonnetjes. Ga nu toch kijken naar een auto die zwaarder is, want de RAV is uiteindelijk gewoon te licht.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT met een Beyerland

De ervaring van Henk van der Voet met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT (130 Kw/177 pk bouwperiode: januari 2006 - maart 2013) en een Beyerland Vitesse 440 LB van 1100 kg geplaatst op 12-07-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 60% Berekening >>>>

Met een 1200 kg Beyerland is het zeer relaxed om via de meest steile achteraf- passen de PyreneeŽn over te gaan en waar dan ook, nooit in de problemen te komen, ik sluit me geheel aan bij Erik Jansen en m'n volgende caravan trekker is vast weer .......een nieuwe RAV 4 D-CAT (177pk/400Nm). Nadeel:....opletten dat je ongemerkt niet te hard rijdt. Verbruik 1 op 12,5 , met caravan 1: 8 a 9. Kortweg een supercombinatie die ik iedereen aanraad.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een HomeStar

De ervaring van Fred van der Wulp met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een HomeStar Racer Trophy 45 UHF van 1270 kg geplaatst op 27-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Inderdaad heeft de Rav een hoog verbruik met caravan van 1270 kilo met een beetje tegenwind en pendelt hij inderdaad zo erg dat we gewoon moeten terug zakken naar een prettiger geluids niveau, als je dan kijkt wat hij dan verbruikt bij tegenwind 6 kom je op 1:7. voor de rest een prima trekauto.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Hobby

De ervaring van M.van Haren met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Hobby La Vita Bionda 400 SF van 1185 kg geplaatst op 25-04-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

Wij zijn vorig jaar met een nieuwe Hobby La vita bionda 400 SF uit 2010 vertrokken vanuit Nederland richting Zwarte Woud Duitsland en vervolgens Route National door de binnenlanden gereisd richting Normandie als eindbestemming.
De Rav4 is een voortreffelijke trekauto met voldoende koppel.
het vebruik schommelde zo rond de 1 op 8.Dat is met een caravan aan de haak allenzins redelijk.
Combinatie auto - caravan was gewoon top.
We hadden zelfs achterop de Hobby een fietsenrek met twee fietsen.
De permanente vierwielaandrijving is zeker bij een vochtig grasveld en in op hellingen een zeer fijne uitkomst.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Knaus

De ervaring van h.verhoeven met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1250 kg geplaatst op 01-01-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Rij al jaren met een RAV4 2.0 benzine (3deurs) met daarachter een Knaus 450FU naar Kroatie, vol bepakt en met 2 personen. Prima trekauto, qua gebruik kan net 1 op 8 gehaald worden.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D [2WD] met een Eriba

De ervaring van Smets r met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D [2WD] (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2010 - maart 2013) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 18-09-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

De RAV4 reeds tweemaal naar ItaliŽ geweest. Is wel een 2.2 en 4X4 bj 2010. Ben over de Fernn en Reichenpass zo door naar het Gardameer. Verbruik ligt zo rond de 1 op 9 a 10 met crv. Vermogen genoeg, om de hellingen over te gaan.Enkel op autowegen wanneer er bestelwagens aankomen is de aanzuigkracht wel gevoelig.De vering achter is wel een beetje te slap,volgeladen en caravan aan zakt hij teveel door. Uiterst tevreden, wil in detoekomst overgaan naar een landkruiser.
Groeten vanuit BelgiŤ

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Fendt

De ervaring van Ted Janssen met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Fendt Saphir 540 TG van 1700 kg geplaatst op 16-09-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

We zijn er dit jaar mee naar de Italiaanse Dolomiten geweest. De moter heeft genoeg kracht om lekker mee te komen in het verkeer. Niet zelden zijn we als eerste "boven" als de weg (door Duitsland & Oostenrijk) wat stijgt. Ook de Brenner ging gemakkelijk. Prima auto, wel wat stug (terreinauto..) en rijdt vrij duur. Wij hebben gemiddeld 7,7 km op 1 liter diesel gehaald. Onze vorige auto (ook TD) reed nog 1 op 9 met deze caravan..

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een Knaus

De ervaring van Ferrie Moubis met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1500 kg geplaatst op 11-09-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Rij nu twee jaar (4 x 2 maanden) met automaat en volbeladen Knaus 500 van > 1500kg. Deze combinatie bevalt me uitstekend. Weinig zijwindgevoelig. Cruisesnelheid tussen 90 en 100km per uur op cruisecontrol. Pendelen van versnelling is afhankelijk van tegenwind en gekozen cruisesnelheid maar wordt niet als probleem ervaren. Hellingen worden met gemak genomen. Brandstofverbruik 1:5 met caravan is aan de hoge kant. (Zonder caravan 1:11).Spiegels zijn een probleem maar dat is oplosbaar met een bandje en een zuignap op de motorkap. (16 euro bij Halford).

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT met een Fendt

De ervaring van F.HUIGEN met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT (130 Kw/177 pk bouwperiode: januari 2006 - maart 2013) en een Fendt Diamant 495 TG van 1560 kg geplaatst op 21-03-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

met Fendt-Bianco 495 erachter is eengeweldige combinatie.Gebruik hoofdzakelijk de 4 en de 5e versnelling.verbruik los : 1 op 12 , met caravan 1 op 9.
totalecombinatie : AANRADER!!!!!!!.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT met een Knaus

De ervaring van Erik Jansen met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT (130 Kw/177 pk bouwperiode: januari 2006 - maart 2013) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1335 kg geplaatst op 01-11-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Rijden met de combinatie diesel RAV 177pk/400Nm en Knaus 500 EU is een feest. Stabiel en altijd meer dan voldoende vermogen. In 2009 een prima vakantierit van ruim 6000 km naar Quarteira in Portugal v.v. Op steilere stukken autosnelweg bergop in vierde versnelling fluitend 100 km/u. Hoogste versnelling (6) gebruiken kan wel, maar eentje lager is veelal prettiger en aan te bevelen. Scheelt in verbruik hoegenaamd niets. Verbruik solo 1 op 12,5 en met caravan tussen 1 op 8 ŗ 9. 100km/u vergunning voor Duitsland is een aanrader (verkrijgbaar bij T‹V Apeldoorn).

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Hobby

De ervaring van j.huijbregts met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 24-10-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 89% Berekening >>>>

wij zijn dit jaar dwars door de zwitserse alpen naar italie gereden onder andere over de grimselpass en simplonpass geen probleem met rav4 en hobby 460 goeie trekauto het verbruik rond de 1:7,3 is normaal had van te voren een opel zafira 1.8 en het verbruik was ongeveer het zelfde alleen de opel gebruikte flink wat olie en daar heeft de rav4 geen last van groot voordeel van de rav4 vindt ik de vierwiel aandrijving altijd tractie op al de wielen vooral in de bergen is dit een pluspunt bij nat wegdek benzine verbruik is misschien hierdoor wel iets meer rav4 gebruikt solo ook rond de 1:10 langere trajecten rond de 1:12 a 13 dit is mijn ervaring.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Kip

De ervaring van Cor Bos met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Kip Hy Line 53 TEB van 1670 kg geplaatst op 13-09-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90% Berekening >>>>

onze ervaring is dat de RAV4 een prima tre trekauto is. Bij steile hellingen hebben wij geen problemen ervarenmet het trekken van de kip Hyline. Ook het verbruik is in onze ogen acceptabel. solo auto 5,5l op 100 km en met caravan 9l op 100. Na de Hyunday 200 HDI zeker geen vermindering.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Fendt

De ervaring van Arjan met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Fendt Saphir 510 TFK van 1508 kg geplaatst op 26-08-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

Ik heb dus net een nieuwe Fendt Saphir 510 gekocht, en ben er mee weg geweest. Het rijdt prima, al zou ik er geen fietsen achter hangen. Volgens de dealer is het max gewicht 1700 kg, en hier wordt gesproken over 1600kg. Het fantastische aan deze caravan is de vering, die vangt het overmatig trekken aan de auto op, en daardoor gaat het op een hobbelige weg ook prima. Ik heb met de combinatie 100 gereden zonder enige problemen.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Adria

De ervaring van L. Koot met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Adria Adiva 502 van 1500 kg geplaatst op 16-08-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 96% Berekening >>>>

iK ben dit jaat 2x met de caravan weg geweest 1x naar belgie in mei en juli naar Franse Alpen. Ik ga met 2 volw en 2 kinderen 10 en 12 jaar. Ik rij al jaren met caravan en weet dat je met deze combinatie op moet letten. Alle zware zaken zoals tenten en opblaaskano's etc. het ik achter in de auto gedaan. Alle andere zwaardere delen in de caravan rond de as geplaatst. Ik heb de max kogeldruk goed gecheckt en hem op ongeveer 80 kg gehouden. Het rijden ging prima en ik kon goed met het verkeer meekomen. max snelheid 110 km/h (vlak). in de afdalingen rijd ik niet harder dan 90 km/ hr. De laatste 150 km dwars door de Alpen ging op zich goed. de max berg op is zo'n 70 km. ik heb gereden onder goede omstandigheden en totaal geen problemen gehad. Even snel een vrachtwagen inhalen op een berg van 5% is er niet bij. het verbruik was 1:7,2 over de 1250km. Het nadeel is dat je berg op rijd met een hoog toerental en de prestaties zijn voor de rest prima. Qua wegligging was het prima voor elkaar, dus het is te doen. Let wel op je belading en de twee fietsen die ik meehad stonden op het dak van de auto.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Hobby

De ervaring van L Thiele met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1395 kg geplaatst op 22-07-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Mijn ervaring met de RAV.(2008) is goed .Ik heb inmiddels al 15000 km.afgelegd zonder problemen,met de fietsen achterop.Mijn snelheid is meestal tussen de 95/105km.slingerd niet(wel de wielen van de fietsen extra vast zetten). p/s mijn vorige auto wat ook een RAV.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Elddis

De ervaring van JM Groot met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Elddis Odyssey 432 van 1478 kg geplaatst op 15-07-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

De ervaring met de Toyota Rav4 is uitsteekend mijn vorige auto was een lanrover Defender 110 County 2.5 D met alles der op en der aan de gok om over te stappen was groot en dan ook nog eens benzine auto het trek vemogen is uitsteekend het verbruik met een caravan van 1500kg is een op acht gemiddeld wat normaal is

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Burstner

De ervaring van JVDL met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Burstner Ventana 430 van 1200 kg geplaatst op 23-11-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

Prettige auto met veel kracht in de lage toerentallen. Optrekken tegen een helling in de franse alpen is geen probleem. Kracht word duidelijk verdeeld over de vier wielen zodat je geen last hebt van slippen. Meekomen in het verkeer op de franse binnen wegen ervaar ik als zeer prettig (gem 90 - 100 km/u), omdat je geen last hebt van inhalende vrachtwagens. Enig minpuntje is de achterdeur die met caravan er achter niet open gaat.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Caravelair

De ervaring van Kees Verhaaren met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Caravelair Antares Luxe 486 van 1295 kg geplaatst op 08-11-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Op zich prima. Vind wel dat de Rav erg wiebelt aan de achterkan. Verder mag de Rav4 mag 1500 kg trekken en dat lijkt mij veel. Ik vind dat ie dan zeer hoog in de toeren moet worden gehouden en bij tegenwind komt er niet veel meer uit, ook niet in lagere versnellingen. Ook lijkt het alsof het vermogen afneemt naarmate de reis vordert. Ik rijdt gebruikelijk aan 1 stuk door en heb met diesels tot op heden dit probleem niet ervaren. Mijn komende auto wordt een Verso met een D4D dcat motor. Hier heb ik zeer hoge verwachtingen van.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 aut. met een Eriba

De ervaring van P.G.Weij met een Toyota RAV4 - 2.0 aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Eriba Touring Triton 430 GT van 1000 kg geplaatst op 03-10-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 61% Berekening >>>>

zeer stabiel,geen last van zijwind ook niet als er een vrachtwagen inhaald.bergopwaarts ook vrij snel!
perfecte combinatie

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een LMC

De ervaring van Taeke van der Wal met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een LMC Dominant 520 RHD van 1473 kg geplaatst op 05-09-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Het pendelen van de versnellingen herken ik wel, vooral bij ingeschakelde cruscontrol, wat zeer irritant is.
Bij Toyota doet men er niet zo veel mee. De standaard achterveren zakken behoorlijk in wanneer ik de caravan er achter heb (kogeldruk 65 kg.)samen met een fietsenrek aan het reserve wiel met 2 fietsen er op. Wat is hier de beste oplossing voor?

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Hobby

De ervaring van craanen met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Hobby Prestige 460 van 1150 kg geplaatst op 30-03-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

Onze rav rijd probleemloos met onze Hobby. Alleen het wegrijden gaat erg moeizaam.Maar als hij eenmaal rijd dan is hij niet bij tehouden. Met hellingen geen probleem. Terug naar 4 en gas erop en dan met 100kmh een helling van 15%. Onze koppeling is vervangen omdat deze kapot was. Volgens de Oamtc een bekent probleem als men een caravan trekt. De totale combinatie is te zwaar voor de koppeling van de Rav. Jammer aangezien we deze auto gekocht hebben omdat we in Oostenrijk wonen

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een Kip

De ervaring van P.H.Bon met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Kip Star Line 47 van 1370 kg geplaatst op 28-03-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Mijn RAV -aut. (2007) trekt een 1130 kg zware Kip. De vorige RAV die aanmerkelijk lichter was kon die caravan moeiteloos in de 4e versnelling trekken tenzij er windkracht 5 of meer tegen zat. Dat lukt nu niet meer. De auto pendelt mij te vaak tussen de 3e en de 4e versnelling zelfs bij nauwelijks tegenwind.. Omdat de motor vrij rumoerig is gaat dit ten koste van het rijcomfort
en ook van het verbruik. Gaarne evt. advies.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Hobby

De ervaring van l thiele met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1395 kg geplaatst op 10-01-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Ik heb Toyota rav 150 pk 4w naar zweden dus veel vlak ongeveer 1 op 8,5,heb nu weer nieuwe rav gekocht en rijd prima met hobby 4.95.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 met een Beyerland

De ervaring van hurkx met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Beyerland Quartz 450 TF van 1330 kg geplaatst op 26-11-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

de trekkracht berekening komt me zeer bekend over, maar er word nooit gesproken wat nu het verbruik.
Mijn ervaring bij 90km/uur is ongeveer 1op 7,7 en vindt dit veel. Hoe gaat dit met vergelijkbare situaties?

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Eriba

De ervaring van Smets roger met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 13-10-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

trek eriba living 465 mee, gavlot Fern- en rechenpass over.Nadeel is het wiebelen wel verholpen met luchtvering van Mad. Kan auto ongeveer 7a10 cm hoger plaatsen achter.Koppeling is te slap.Hebben ze bij toyota de koppeling en koppelingshuis compleet vervangen onder garantie.Dieseltankinhoud is ook te klein 50lt.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Fendt

De ervaring van joop smits met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Fendt Saphir 540 TG van 1538 kg geplaatst op 13-10-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Na aanpassing van de achterveren, laten vervangen door veren van het merk M.A.D, is het een goede combinatie.
Het enige minpunt is de koppeling, deze is nogal nukkig en geeft problemen bij het wegrijden vanuit stilstand. Deze klacht heb ik reeds gedeponeerd bij mijn dealer waarna deze de klacht heeft gedeponeerd bij Louman.
Deze heeft de klacht doorgezet naar Japan.
Indien meerdere bezitters van dit type RAV dezelfde klachten hebben laat dit dan weten aan uw dealer.
Samen staan we sterk voor een passende oplossing!!!!!

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i met een Knaus

De ervaring van jan kwakkenbos met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Knaus Azur 450 FU van 1297 kg geplaatst op 26-05-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

het is een hele eer te mogen rijden met de rav met een knaus er achter. in nederland is de 5 de versnelling geen probleem maar duitsland meot ik terug naar mijn 4 , maar met de cruss controll gaat het heel lekker om hoog.
ik hoop stilletjes, dat het geregend heeft op de camping, want dan kan ik de 4x4 die hij pretandeerdt 25 % per wiel, eens in de practijk zien.

nee een herlijke trekker, en ik weet nu als dat hij niet stuk gaat, en dat kan je niet van alle merken zeggen,

u hoort van mij,

gr jan kwakkenbos

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Adria

De ervaring van De Puysseleir Danny met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Adria Adiva 432 van 1300 kg geplaatst op 16-01-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

Goede combinatie. Loopt zeer rustig-cruise control is een aanrader. Voldoende trekkracht - zeker op besneeuwde wegen. Zeer stabiele wegligging. Enkel achterdeur kan niet worden gebruikt is een minpunt.

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT met een Eriba

De ervaring van Bruil met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT (130 Kw/177 pk bouwperiode: januari 2006 - maart 2013) en een Eriba Nova GL/SL 545 van 1700 kg geplaatst op 13-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85% Berekening >>>>

Zeer goede ervaring.Vlakke weg en bergen geen probleem. Berg af(alpen) snelheid beperken. Met sterke zijwind nog vrij stabiel. Gebruik gemiddeld 1:9

Wijzigen


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een Kip

De ervaring van Jan van den Berg met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Kip Celebration 41 van 1225 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

We hebben deze combinatie nu twee jaar en zijn zeer tevreden. Hoewel hij voldoende trekkracht heeft is het me wel een enkel keertje gebeurd dat het gaspedaal plankgas stond maar dat hij toch niet verder kwam dan p/m 70 km uur. Maar meestal kan ik heel goed mee met alle verkeer. Ik rij gemiddeld tussen de 90 en 100 km p/u. Dat voldoet prima. Geen slingerende toestanden ook niet als ik wordt ingehaald door een vrachtauto. Ronduit storend vind ik dat de achterdeur niet open kan bij een gekoppelde trekhaak. Ook de ruimte tussen de bumper en de dissel is te krap. Vooral het aankoppelen van de caravan leverde (hebben nu een mover) wat schadetjes op.

Wijzigen


Engelse reviews
Toyota RAV4

Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Swift

De ervaring van john met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Swift Toscane 410 van 1145 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 96 km/u = 19%

I tow a Swift Challenger 400se with my 3dr Rav4 D4D...
effortless road driving and brilliant in slippery/muddy fields.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van t turner met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Bailey Pageant Champagne van 1407 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 98%* = 94 km/u = 17%

hi if your having trouble with the handle of the alco take it off and but a 4x4 handle you just slip the handle over and pull down no opening the back door to hitchup cheers .tom


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Peter Lloyd met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Bailey Ranger 500/5 van 1244 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82%* = 103 km/u = 22%

Rav 4 57 plate is the perfect tow car,the gearing & torque give it a real gutsy feel you will enjoy towing effortlessly with this superb vehicle !


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Simon Farrant met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Bailey Pegasus Milan van 1499 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 96%* = 111 km/u = 26%

The Rav 4 06 plate 136bhp is somewhat lights for this van as a little over 85% weight ratio, but have towed for 2 yrs ,and travelled around 200 miles on single journey's and the Rav has coped admirably and no problems. Important not to drive over the permitted speed of 60 mph as then feels more unstable. I have had the Rav chipped and makes massive difference towing, especially uphill. On recent journey Aug 13 back from Cornwall got 36 mpg so very happy.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Sprite

De ervaring van william rawlins met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Sprite Alpine 4 van 1199 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 97 km/u = 18%

have rav 4 towes great same as above lowe ti jockey wheel ,pumping sursprinion up may left body work up enough to cure it


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een Sterling

De ervaring van jim met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Sterling Europa 470 van 1138 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 79%* = 100 km/u = 16%

I tow a Europa 480 with a weight of 1195kg (model not listed in programme) with a RAV 4 2.4 4wd (also not listed). Towing is not a problem although the tyres tend to get hot sometimes depending on condition and have a hot rubber smell. The car can struggle a bit in mountainous areas but some of our hills are a bit steep. Other than that it is fine


Toyota RAV4 - 2.0 met een Lunar

De ervaring van Paul met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Lunar Quasar 534 van 1320 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 101%* = 104 km/u = 13%

We have been towing with our Rav 4, 2 litre petrol for over 5 years now.Firstly with an Eldiss 482 Oddysey, then from last summer a new Lunar Quasar 534.
The Rav has performed very well indeed taking us on 10 to 12 towing trips every year. It has never let us down and i would say the only downside has been, towing on very steep hills where you need to use the gears more, but saying that the lunar loaded is over 90% of the Rav,s weight.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Lunar

De ervaring van Denboy met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Lunar Lexon SI van 1476 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 102%* = 94 km/u = 16%

my weight ratio is 95% but the car pulls well and I have not been embarassed with the performance except when starting off on an incline --result clutch fumes.
I too find the rear door opening too restrictive, and I had spring assister inserts to raise the vehicle about 50mm
higher which avoids jockey wheel grounding.
Definately the most comfortable and stable car that I have owned.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van R JAMES met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 96%* = 93 km/u = 15%

I HAVE RAISED TOWSURE TOWBALL BY PUTTING A SCREW IN BOTTOM OF DOOR TOWBALL AT TOP SETTING AND ADDING SPRING ASSISTERS TOWS LIKE A DREAM 14 TO 17 INCHES NO JOCKYWHEEL GROUNDING


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Ace

De ervaring van Dave Taylor met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Ace Jubilee Statesman van 1383 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84%* = 105 km/u = 22%

What a car this is, but never reviewed properly in the caravan press.
We have just toured france with the RAV and our Ace Jubilee Statesman, without any problems, until we had a tyre blowout on the caravan, before I could react the RAV4 had already taken control,traction control, Vehicle stability all working to control the vehicle.
The caravan never wavered, and we made it safely to the hard shoulder.
I would recommend The latest RAV4 to anybody, either towing or solo, amazing car. Oh nearly forgot to mention TYRON bands another life saver.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Dave John Croker met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 107 km/u = 22%

I have found this car very good for towing,I get about 28 MPG towing and sits at 60 MPH all day.Solo I return 47 to 52 MPG.If you have a detachable tow bar fitted I under stand there is only one type that fits.Mine is a Witter and goes in upside down then turns up 180 degrees to lock in.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Andrew Williams met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 98 km/u = 19%

I would question the last review showing 75% it was more like 87%


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Andrew Williams met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 98 km/u = 19%

We have had no problems towing a Bailey Indiana from west wales all the way down to Newquay in cornwall providing it is properly loaded , there was plenty of power available from the engine and was very stable.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Tabbert

De ervaring van Steve Ellis met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Tabbert DaVinci 525 HE van 1480 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 89%* = 97 km/u = 19%

After a series of problems towing with a 3.0 Espace, our new Rav4 (albeit 3 years old) drove Vienna to Dresden without breaking sweat. So far, very happy with the towing capabilities of the Rav4!


Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. met een Lunar

De ervaring van ANDY met een Toyota RAV4 III - 2.0 VVT-i aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Lunar Lexon EB van 1370 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 97 km/u = 14%

I have towed with a Landrover Discovery 1993 200TDI and recently changed to a Rav4 2.0lt Auto this has a very stable and good ride towing my Lunar Lexon EB.There is plenty of power available and copes with steep hills without too much trouble. I have to says it suprised me thats its better than the Discovery.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Abbey

De ervaring van paul keeble met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Abbey GTS 418 van 1490 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 93 km/u = 15%

Currently towing a Bailey Discovery 400 with my 2001 Rav4 D4D. Love the car and it tows the Bailey easily. The 4 wheel drive is a godsend on grass pitches and slippery fields. I have a removeable Witter tow ball which works OK but the caravan angle is wrong. It doesnt ground the jockey wheel but the caravan isnt being towed level which I dont like. I love the RAV4 D4D and as I say it does tow well so I wont change it but I am looking for a solution. Next weekend I am changing the Bailey Discovery 400 for an Abbey 418 GTS which is a heavier van (at 1490 MTPLM) which is close to the RAVs max allowed towing weight of 1500kgs. I am confident the RAV4 will be happy towing this van but I am talking to garages about modifying the towbar and bottom of the back door to raise the tow ball height so that the van is towed level.
I will report back how the RAV4 tows the Abbey 418 GTS and how I get on with the modification. (The tow bar is easy as the Witter removeable tow bar lends itself well to raising it with two strong brackets but the door customising is not so easy.)


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Caravan

De ervaring van Kevin met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73%* = 104 km/u = 20%

I have had the same problems as above, so i got myself a detachable tow ball, but had problems when trying to hich up as i have ths alco hitch. when the handle is in the vertical position it catches the spare wheel cover, so iam still try to sort the problem.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Dethleffs

De ervaring van Albert Hall met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Dethleffs Camper 540 SK van 1400 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 105 km/u = 20%

I have a Dethleffs 540SK and have towed with a 57plate rav with no problems at all. You hardly know you're pulling one and a half tons and would recommend the rav as a cracking tugging motor.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van Peter Wood met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Bailey Pageant S6 Bordeaux van 1300 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 95 km/u = 17%

We have just come back touring France with our Rav 4 with a Bailey Pagent Bordeaux S6 and we found the car did its job very well.
My only concern was the height of the tow ball but i took it to my local towbar fitter and he solved the problem by raiseing it from 14inches to 17 inches and took a bit out of the rear door at the bottom and you cannot tell and the door still opens ok.
I cannot fault the at all for towing it did a good job.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Swift

De ervaring van Linda met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Swift Challenger 460 van 1284 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 85%* = 95 km/u = 17%

Our 2003 Rav 4 diesel pulled the Swift challenger caravan well. You cannot open the rear door without
removing the towball. So anything left out has to be
put in through the rear passenger doors. Looking into
buying a removable towball for the future. A great car
though as we had the older petrol version for
10 years. Extremely reliable.


Toyota RAV4 - 2.0 met een Bailey

De ervaring van Steve met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Bailey Ranger 460/2 van 1131 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 104 km/u = 13%

I tow a Bailey Ranger Series 5 2 berth.It handles this with no problem in general. The only time it gets a bit tricky is pushing backwards on grass or bumpy ground, its does it but can struggle.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT met een Ace

De ervaring van David Taylor met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D D-CAT (130 Kw/177 pk bouwperiode: januari 2006 - maart 2013) en een Ace Jubilee Statesman van 1383 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 114 km/u = 27%

I have towed with the RAV4 all over England and through France in the last 18 months, with no problems at all. It is an excellent tow car and I would recommend it to anybody.
The power is there when you need it, motorway driving is a breeze. The car feels stable in all condition.
The comfort level of the RAV4 is also very good, high driving position giving you brilliant vision.
With combination I have I like to run with a about 85Kgs on the nose weight this make for a very comfortable journey.
I have heard complaints that you can not open the rear door when hitched up, but this is not true, and you do not have to change the handle on the AL-KO stabliser.


Toyota RAV4 - 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van Andy met een Toyota RAV4 - 2.0 D-4D (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 2001 - januari 2006) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1395 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 92%* = 95 km/u = 16%

All the above info is exactly true. I think the RAV is a great towcar. The only problem and its quite annoying is the towbar height is very low. Due to the fact the back door will not open with a proper hieght towbar fitted. I find the jocky wheel will scrap the ground now and again (my nose weight has been checked and is perfect). The only solution I seem to have found is rear Air Suspension. Basicaly the van is hitched on. The rear suspension is then adjusted upwards to provide the correct ride hieght. Unsure how much they are or who fits them, but I am looking. I like the jeep too much to change it for another.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Lunar

De ervaring van Iain Leith met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Lunar Quasar 462 van 1250 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76%* = 103 km/u = 21%

We have a 2 year old Lunar Quaser and a new Rav4 2.2D-4D and we have been right down into England and the match has been perfect. I have been a caravanner for 25 years and i would say that the RAV4 is up there with the best tow cars i have owned and that includes good old Ford Granadas, Senators and Jaguar X type. We are in the process of waiting for our new Swift Challenger 540 so will write a report on that outfit when we return from our holidays.


Toyota RAV4 - 2.0 met een Gypsey

De ervaring van Dawid Fourie met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Gypsey Regal van 1250 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90%* = 107 km/u = 12%

I have towed my gypsey down to the coast 1300 km.and it pulled like a dream. 5th gear usability was low on any up gradient. a Bit of swing over 130 km/h or passing big trucks


Toyota RAV4 - 2.0 met een Avondale

De ervaring van R.J.Brown met een Toyota RAV4 - 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - januari 2006) en een Avondale Dart 470-2 van 1120 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 107 km/u = 14%

I have towed with a Toyota Rav 4 for nearly 9 years, & I have driven in some very rough conditions ie: very muddy & very windy, without any problems, in fact it out performed our friends much heftier & more powerful engined Vauxhall Frontera 2.8.on a very muddy slope on a camping field that we were both on, even though it was horendous conditions both wet & extremely muddy & others were being towed of by tractors & even they had problems at times. The only thing that the Rav4 misses out on is steep hill climbs & by that i mean from a standing position or very slow run up to the hill with a gradient of approx 17%, which believe me was a little daunting but it managed to cope in first & second gears fairly well & we have done this climb many times over the years, so it was not just a one of time at 17%. It is also good when you are overtaking which is know made even better with the new Alko 3004 Stabiliser a real god send. All in all i have nothing but praise for the Rav4 & I will certainly keep on towing with one as long as they carry on making them.


Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Steve Jones met een Toyota RAV4 III - 2.2 D-4D (100 Kw/136 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 02-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 88%* = 102 km/u = 21%

We have recently purchsed a 56 plate 2.2 diesel RAV4, which has got approx 5,500 miles on the clock. Our Bailey Pageant Champagne is a 2005 model. I'm very impressed with the towing capacity of the RAV4, and the way it controlled the Bailey Pageant.
There is ample power and strong acceleration, which felt effortless for the RAV4.
This is our fisrt caravan and having not towed a caravan before, I was a little bit nervous on our first outing.
But the RAV4 filled me with great confidence and I can't wait to get away again.
Overall I think the RAV4 and Bailey Pageant are a perfect match.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap