Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Toyota Verso-S

Sorteer gebruikservaringen op:

Toyota Verso-S - 1.33 VVTi aut. [CVT] met een Trigano

De ervaring van Rijpma met een Toyota Verso-S - 1.33 VVTi aut. [CVT] (73 Kw/99 pk bouwperiode: januari 2011 - heden) en een Trigano Silver Mini 270 van 730 kg geplaatst op 29-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 55% Berekening >>>>

Nadat Bert met Kerst 2014 zo vriendelijk was om de gegevens van de Toyota Verso-S op de site te vermelden heb ik beloofd een review te schrijven in dit geval met een Rapido 31 T . Deze caravan is een voorloper van de huidige Trigano's uit dezelfde fabriek. Gewicht 680 kg opbouwlengte 3,83 m breedte 1.77 m kogeldruk max 75 kg.
Kan deze 1.3 motor een kleine caravan trekken was mijn vraag. Antwoord: Ja inderdaad, na 7mnd inrijden en een vacantie in de franse heuvels van de Morvan. Zonder caravan draait de motor bij 80 km/u 1500 t/m en bij 100 km/u 2100 t/m. Het praktijkverbruik is gemiddeld 1 op 16,5 (zomer 1 op 16,9) Met de caravan kwam ik op 1 op 13,5. De CVT is een wonder: bij alle snelheden comfortabel accelereren, waarbij de sportstand is ingeschakeld. Dit betekent 1000 toeren meer dan in de normale eco modus. Praktijktest met schakelen met de stuurpeddels en/of pookje kan ook, maar was niet nodig. Bij steile hellingen zou ik dit bij de afdalingen wel gebruiken. Dit heb ik getest in de limburgse 12% hellingen. Flink doortrekken tot 5000 toeren is geen probleem en de motor is er alleen maar zuiniger door geworden na een aanvankelijk verbruik bij de eerste 1000km van 1 op 13,5 km. De combinatie ligt vast op de weg. Alleen heftige zijwind is goed voelbaar. Inhalen bij 90 km/u met de maximale trekkracht op 4500 t/m op de snelweg is goed te doen, maar op binnenwegen vermijd ik dit vanwege de onoverzichtelijkheid. Hoewel de max kogeldruk 75 kg is bij deze caravan, houd ik deze op de toegestane 50 kg voor de auto. Dat vraagt een zorgvuldige belading, want je kunt eigenlijk weinig gewicht aan de caravan toevoegen door de lange dissel: alleen de koelkastinhoud, de gasfles, beddengoed en de kabels in het midden op de as maakt 730 kg. De watertank maak ik altijd leeg tijdens de rit. Alle bagage gaat in de Verso-S met zijn ENORME ruimte. Het reservewiel dat in de disselkast hoort, heb ik in de lege plek van de reservewiel-loze Verso S kunnen plaatsen. De caravanbanden 155 R13 zijn moeilijk verkrijgbaar en zijn vervangen door een iets hogere C band met een draagvermogen van 600 kg. Hierdoor komt de caravan horizontaal te hangen. Na 10 jaar ervaring hiermee een prima combinatie, mits de spanning rond 3,5 bar is. Goed hanteerbaar, want waar de auto door past volgt de caravan met dezelfde breedte. Recht achteruit of bochtje achteruit is prima te doen. Met de achteruitcamera kan je vrij dicht bij de kogel komen en het geheel is met de hand door 1 persoon goed te hanteren. De achterklep kan openen terwijl aangekoppeld, door het privacy glas is de bagage zeer moeilijk te zien, maar makkelijk uit de auto te tillen door het handige scharniermechanisme van de achterbank. De Verso - S stuurt heel licht via het kleine sportstuur en loslaten van de rem is voldoende om hem met caravan en al in beweging te zetten, zelfs op een camping helling. Na mijn ervaring met de grote Verso van 400 kg zwaarder (2,2 diesel) was ik prettig verrast door deze Verso-S. Van warmgelopen remmen is nooit sprake geweest. (bij controles) en het gevaar van een oververhitte CVT koppelomvormer heeft niet opgetreden. Bij de aankoop heb ik het advies van Bert om een extra koeling toe te voegen besproken met diverse chef-monteurs bij Toyota garages. Niet nodig en onmogelijk doordat de CVT bij koude wordt opgewarmd en bij oververhitting gekoeld. Valt onder Toyota garantie en is op de 800kg trekgewicht berekend. Na 14000 km en 2300 caravan km heb ik hier het volste vertrouwen in. Mijn vorige Toyota verso reed ik tot 265000 km. Na het vervangen van de metalen torsie-as en schokbrekers bij de 21 jarige Rapido is deze weer klaar voor de volgende 20 jaar. Caravannen kan ook met een kleine auto!
Bedankt Bert.

Wijzigen


Engelse reviews
Toyota Verso-S

Er zijn geen Engelse reviews voor dit model

* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap